Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke helt hvor jeg skal legge dette spørsmålet, men håper å treffe her.

Jeg lurer på om det er vanlig å kontakte logoped for problemer med å snakke på en slik måte at man blir hørt, altså at folk lytter og man får respons på det man sier? Jeg har merket at i møter så blir sjelden mine innlegg "hørt". Jeg blir altså oversett. Hvordan kan jeg snakke og/eller fremstå mer selvsikker og tydelig når jeg sier noe? Er dette noe logopeder driver med, eller bør jeg finne andre kurs? Jeg har ellers ingen tale eller hørselsproblemer.

Anonymkode: c44b8...174

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Logoped er trolig ikke rette person for å hjelpe med dette, med mindre du har tale/stemmevansker, hvor talen er utydelig/svak. Jeg tenker mer i retning kurs om kroppsspråk/bygge selvtillit. 

Anonymkode: 6f18c...010

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Logoped er trolig ikke rette person for å hjelpe med dette, med mindre du har tale/stemmevansker, hvor talen er utydelig/svak. Jeg tenker mer i retning kurs om kroppsspråk/bygge selvtillit. 

Ja, jeg har vurdert det også. Jeg vet jeg snakker litt lavt og mulig det blir mumlete også, men ingen har gitt meg direkte tilbakemelding på det. Skal se etter kurs i den retningen du nevner. Takk.

AnonymBruker
Skrevet

Det hjelper ofte å være bevisst på egen stemmebruk. Dvs, øve seg på å snakke med litt mer kraft i stemmen, uten å gli opp i register (unngå lys "pipestemme"). Kombinert med øyekontakt, rolig taletempo, "trygg" kroppsholdning, fremstår man mer selvsikker og folk får økt tillitt og oppmerksomhet mot budskapet. Har det litt som deg, og jeg synes at dette hjelper. Selvtilliten er kanskje bare tilsynelatende i første omgang, men god respons bidrar gjerne til å øke den.

Skulle gjerne ha tipset om en god bok om temaet, men har ingen i farta. Kanskje andre har noen gode forslag😊.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hjelper ofte å være bevisst på egen stemmebruk. Dvs, øve seg på å snakke med litt mer kraft i stemmen, uten å gli opp i register (unngå lys "pipestemme"). Kombinert med øyekontakt, rolig taletempo, "trygg" kroppsholdning, fremstår man mer selvsikker og folk får økt tillitt og oppmerksomhet mot budskapet. Har det litt som deg, og jeg synes at dette hjelper. Selvtilliten er kanskje bare tilsynelatende i første omgang, men god respons bidrar gjerne til å øke den.

Skulle gjerne ha tipset om en god bok om temaet, men har ingen i farta. Kanskje andre har noen gode forslag😊.

Jeg skal forsøke de tingene du nevner. Og prøve å få litt direkte feedback fra mine nærmeste, selv om de jo kjenner meg på en annen måte og lytter til meg.  

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er logoped og det er ikke vanlig at vi jobber med den typen utfordringer. En samtale med psykolog vil nok kunne hjelpe deg, eller en såkalt coach. 

Anonymkode: 46541...a7d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...