Gå til innhold

Hjemmeskole - Hvilke fag skal barna ha?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn får kun oppgaver i norsk, matte og litt engelsk. Det kan da ikke være rett at alle de andre fagene blir bortprioritert i flere uker. Barna har jo fortsatt krav på opplæring i alle fag? Jeg har søkt ganske mye på internett etter et svar, men finner ikke en eneste artikkel eller lignende som helt konkret sier at det er greit å kutte ut fag (eller ikke kutte ut fag for den saks skyld). Svaret fra skolen er at kommunen har bestemt at kjernefagene skal prioriteres, noe som åpnebart er blitt tolket dit at alle andre fag egentlig ikke er så viktig til syvende og sist. Verdt å nevne at det kun er lagt opp til to økter med skolearbeid hver dag. Det er veldig korte skoledager. Synes det er tragisk at det ikke er rom for de andre fagene på timeplanen. 

Hvordan er det på andre skoler?

Noen som har noe jeg kan banke i bordet med til skolen? Må ha noe der det svart på hvitt står at de fortsatt skal ha opplæring i andre fag om jeg skal komme noen vei, for det nytter ikke å diskutere saken da beskjeden er "kjernefagene skal prioriteres" uansett hva jeg kommer med. 

Anonymkode: 0f870...6b6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her får de alle fagene hjemme. Mat og helse, FYSAK, kunst og håndtverk, gym og musikk i tillegg ril de vanlige fagene.

Anonymkode: ceaae...177

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her får de norsk, engelsk, matte og naturfag.

Anonymkode: 71031...3a7

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er han?

Her har de litt kunst og håndverk, og oppfordres til fysisk aktivitet i tilegg til norsk, engelsk og matte. 

Anonymkode: 6df10...078

AnonymBruker
Skrevet

Her har de sagt at hovedprioriteten er norsk, engelsk og matte. Rekker vi andre fag, så gjør vi det. Tror de har safet seg inn med at alle kan gjøre noe, men skal ikke lage stress for noen. Mangw har jo mindre søsken hjemme, foreldre som jobber etc. 

Her har vi krle, mat og helse. Musikk, gym og kh. Får forslag til oppgaver og det er satt av tid til dette. Vi skal jobbe med skole fra halv 9-13.30. 

Anonymkode: 1ae65...138

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er han?

Her har de litt kunst og håndverk, og oppfordres til fysisk aktivitet i tilegg til norsk, engelsk og matte. 

Og KRLE uken før påske 😅

AnonymBruker
Skrevet

Mine yngre søsken går i 7. og 5. klasse og de har også bare krav om å gjøre lekser i kjernefagene nå, men som regel er det også listet opp forslag til oppgaver/aktiviteter i de andre fagene. Jeg bor langt unna men hjelper dem med lekser over Skype, og det gjør også flere andre familiemedlemmer, alle bidrar med det de kan best. 

Anonymkode: c048b...10f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I følge UDIR skal det være vurderingsgrunnlag til å sette semester- og standpunktkarakter, så vi må selvfølgelig kjøre alle fag. De har et timetall de har krav på pr fag, og man har ikke gått bort ifra dette. 

Anonymkode: c3642...a40

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her har de sagt at hovedprioriteten er norsk, engelsk og matte. Rekker vi andre fag, så gjør vi det. Tror de har safet seg inn med at alle kan gjøre noe, men skal ikke lage stress for noen. Mangw har jo mindre søsken hjemme, foreldre som jobber etc. 

Her har vi krle, mat og helse. Musikk, gym og kh. Får forslag til oppgaver og det er satt av tid til dette. Vi skal jobbe med skole fra halv 9-13.30. 

Anonymkode: 1ae65...138

Jeg er enig i at man ikke skal lage stress for noen. Den delen skjønner jeg. Men med 1,5 time undervisning + 30 min. lesing hver dag, så synes jeg det er rart at det ikke er rom for andre fag. Kunne fint vært lagt inn 1 time til hver dag uten at det hadde skapt noe stress for noen. Dette er en veldig liten klasse hvor jeg kjenner alle de andre foreldrene. Jeg er helt sikker på at ingen jobber seg ihjel slik det er nå, verken elever eller foreldre. Lærerne er veldig tett på siden de er så få. Barna får all den hjelpen de vil ha fra lærerne. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I følge UDIR skal det være vurderingsgrunnlag til å sette semester- og standpunktkarakter, så vi må selvfølgelig kjøre alle fag. De har et timetall de har krav på pr fag, og man har ikke gått bort ifra dette. 

Anonymkode: c3642...a40

Ja, den artikkelen har jeg sett og lest. Dessverre ikke aktuell for mellomtrinnet. Situasjonen er likevel lik på ungdomstrinnet, bare at de har 30 min. ekstra undervisning hver dag. Altså to timer med fag + 30 min. lesing hver dag. Vet at skolen er klar over akkurat denne beskjeden fra UDIR da det er tatt opp, men det var visst viktigst at elevene får nok matte, norsk og engelsk. De kan ikke gi elevene en ekstra time hver dag heller, noe som ville gitt rom for andre fag, fordi skolene i kommunen sammen er blitt enige om hvordan timeplanen skal se ut mtp. timetall. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er umulig å gjøre alle til lags. Jeg ser daglig hjertesukk fra foreldre som mener skolen stiller altfor høye krav. Og så er det noen få som synes arbeidsmengden blir for liten. Så er det noen elever som passer søsken mens foreldre jobber, så er det noen som har lav kapasitet av andre årsaker, det er familier som går i oppløsning, familier som har store økonomiske utfordringer og bruker all energi på å bekymre seg, og mange, mange andre ulike situasjoner. Det er klart det er umulig å treffe alle helt perfekt med oppleggene vi tilbyr. Men vi gjør så godt vi kan, og vi lytter når vi kan. Bare si fra til skolen, så kanskje de finner en løsning? 

Anonymkode: e9627...d76

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Heller dybdelæring i et par fag om gangen enn litt i alle fag tenker jeg. 

Anonymkode: 1323f...567

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er umulig å gjøre alle til lags. Jeg ser daglig hjertesukk fra foreldre som mener skolen stiller altfor høye krav. Og så er det noen få som synes arbeidsmengden blir for liten. Så er det noen elever som passer søsken mens foreldre jobber, så er det noen som har lav kapasitet av andre årsaker, det er familier som går i oppløsning, familier som har store økonomiske utfordringer og bruker all energi på å bekymre seg, og mange, mange andre ulike situasjoner. Det er klart det er umulig å treffe alle helt perfekt med oppleggene vi tilbyr. Men vi gjør så godt vi kan, og vi lytter når vi kan. Bare si fra til skolen, så kanskje de finner en løsning? 

Anonymkode: e9627...d76

Men dette er ikke tilfelle her. Liten skole med veldig få elever. De andre foreldrene er enige i at det er for lite. Skolen er ikke interessert i å lytte i denne saken. Kontaktlærer ønsker også andre fag, men får ikke gjennomslag hos de andre lærerne og rektor. Kontaktlærer underviser ikke i noen av kjernefagene på mellomtrinnet eller ungdomsskolen, så hun kommer ikke så veldig langt når ingen av de andre er enige i at det burde være rom for andre fag. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heller dybdelæring i et par fag om gangen enn litt i alle fag tenker jeg. 

Anonymkode: 1323f...567

Tja.. Hvis man kan kalle det å jobbe side opp og side ned i en bok for dybdelæring. I engelsk har de riktignok gode opplegg. Det fungerer greit. 

AnonymBruker
Skrevet

min tredjeklassing har bare matte, norsk og engelsk + fysisk aktivitet. Eldste på 16 derimot følger ordinær timeplan.

Anonymkode: 22813...6f0

• Opprett ny...