Gå til innhold

Kan man miste stemmeretten? Og er det forsvarlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på noe angående stemmerett. Jeg har lest en del om at mange Amerikanere ikke får stemme til valg fordi de har begått en grov forbrytelse. Jeg er veldig skeptisk til å fjerne stemmeretten til et menneske. Hvis noen gjør noe kriminelt, så er det et selvfølge at de må ta konsekvensene av det, men jeg syns ikke at å nekte dem å delta i demokratiet bør være straff. Jeg mener å ha lest flere plasser at man ikke kan miste stemmeretten i Norge, men I den norske grunnloven står det: 

Sitat

§ 53.

Stemmerett tapes

a) ved domfellelse for straffbare handlinger, i overensstemmelse med hva som bestemmes i lov om dette
b) ved å gå i fremmed makts tjeneste uten regjeringens samtykke.

Betyr det at man kan miste stemmeretten i Norge også? I følge videoen under, så kan man stemme hvis man har begått lovbrudd. Men hvorfor står det i grunnloven at man kan tape stemmeretten? :( Jeg syns det er forvirrende. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en sikkerhetsventil til bruk i krigssituasjoner. Dette spørsmålet har ikke vært opp i Høyesterett, men dersom den skulle det er det ganske klart at den vil tolkes som en bestemmelse ment brukt i krig. Det vil si at den er ment å ramme blant annet valgbarhet. Mister du stemmeretten kan du heller ikke velges til nasjonalforsamlingen. Og det er en viktig sikkerhetsventil i tilfelle vi får en ny Quisling.

Bestemmelsen gjelder altså ikke vanlige forbytelser.

• Liker 2
Skrevet
24 minutter siden, AmonymBruker skrev:

Det er en sikkerhetsventil til bruk i krigssituasjoner. Dette spørsmålet har ikke vært opp i Høyesterett, men dersom den skulle det er det ganske klart at den vil tolkes som en bestemmelse ment brukt i krig. Det vil si at den er ment å ramme blant annet valgbarhet. Mister du stemmeretten kan du heller ikke velges til nasjonalforsamlingen. Og det er en viktig sikkerhetsventil i tilfelle vi får en ny Quisling.

Bestemmelsen gjelder altså ikke vanlige forbytelser.

Det gir mening, men det gjelder da altså ikke den vanlige kriminelle nordmann. Jeg støtter jo selvfølgelig ikke at noen gjør kriminelle handlinger, men jeg bare syns at det er skremmende å tenke på at noen får fratatt stemmeretten sin. Jeg vet at i USA så er det mennesker som ikke er i fengsel en gang som ikke kan stemme ved valg, fordi de har noe på rullebladet, det er ikke forsvarlig etter min mening. 

Gjest Sirkelen
Skrevet
På 14.4.2020 den 22.22, Chiyo skrev:

Det gir mening, men det gjelder da altså ikke den vanlige kriminelle nordmann. Jeg støtter jo selvfølgelig ikke at noen gjør kriminelle handlinger, men jeg bare syns at det er skremmende å tenke på at noen får fratatt stemmeretten sin. Jeg vet at i USA så er det mennesker som ikke er i fengsel en gang som ikke kan stemme ved valg, fordi de har noe på rullebladet, det er ikke forsvarlig etter min mening. 

Men synes du virkelig at folk som begår alvorlig kriminalitet (og dermed viser sin mangel på respekt for demokratiet) skal få lov til å stemme i demokratiet på lik linje med deg selv?

Jeg synes dette er irrasjonelt, og støtter praksisen i USA. 

Skrevet
4 minutter siden, Sirkelen skrev:

Men synes du virkelig at folk som begår alvorlig kriminalitet (og dermed viser sin mangel på respekt for demokratiet) skal få lov til å stemme i demokratiet på lik linje med deg selv?

Jeg synes dette er irrasjonelt, og støtter praksisen i USA. 

Jeg mener at folk som begår alvorlige lovbrudd fortjener straffen de får, men jeg mener også at å få fjernet stemmeretten ikke bør være en del av straffen. I USA skal det egentlig ikke så mye til før en person mister stemmeretten, og i Florida, Iowa, Kentucky, og Tennessee kan tidligere straffedømte miste stemmeretten for resten av livet. Det kan være veldig vanskelig å få den retten tilbake, selv om man har tatt straffen sin og det er mange år siden man gjorde noe galt. 
Dette går også i stor grad ut over minoriteter, som svarte amerikanere. 1 av 13 svarte kan ikke stemme ved valg, i motsetning til 1 av 56 blant alle andre. Det gjør at svarte i stor grad ikke har mulighet til å påvirke valg som kan bedre situasjonen for minoriteter. 

• Liker 1
Gjest Sirkelen
Skrevet
11 minutter siden, Chiyo skrev:

Jeg mener at folk som begår alvorlige lovbrudd fortjener straffen de får, men jeg mener også at å få fjernet stemmeretten ikke bør være en del av straffen. I USA skal det egentlig ikke så mye til før en person mister stemmeretten, og i Florida, Iowa, Kentucky, og Tennessee kan tidligere straffedømte miste stemmeretten for resten av livet. Det kan være veldig vanskelig å få den retten tilbake, selv om man har tatt straffen sin og det er mange år siden man gjorde noe galt. 
Dette går også i stor grad ut over minoriteter, som svarte amerikanere. 1 av 13 svarte kan ikke stemme ved valg, i motsetning til 1 av 56 blant alle andre. Det gjør at svarte i stor grad ikke har mulighet til å påvirke valg som kan bedre situasjonen for minoriteter. 

Jeg ser jo at praksisen kan være uheldig for svarte, men prinsipielt mener jeg den er moralsk riktig. Det vil avhenge noe av hvor alvorlig forbrytelsen er før man mister stemmeretten.

Jeg synes det er helt fornuftig at man kan miste denne retten permanent. En samfunnskontrakt må være gjensidig, det bør ikke være slik at man kan bryte den uten konsekvenser.

Ideelt sett mener jeg det burde vært stilt kunnskapskrav for å kunne stemme, nettopp slik at politisk uvitende mennesker utelukkes fra demokratiet. Det kunne forhindret demagoger fra å oppnå makt, som Trump. En innsnevring av demokratiet til lovlydige, ansvarlige og opplyste mennesker hadde gjort samfunnet bedre for alle i det lange løp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...