Gå til innhold

17.mai feiring er avlyst, ingen barnetog i år

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, joda. Men han må ha hjelp til den hersens bronsjen i halsen. Samt kneppe vesten. Han har en ekte bunad, og jeg er så langt ifra bunadajente, så jeg syns det er skikkelig styr å hjelpe han. 

Anonymkode: 30933...9f2

Hehe, enig, det er som å måtte kle på han bunaden. Eg klarer å feste sylja mi sjølv! Skulle tru ein vaksen mann fekk det til 😂 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Så j..... glad for å slippe dugnaden på skolen!!! Hipp hurra!!

Anonymkode: c9a3a...2b1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok sinnsykt mange som er letta der ja 😄

Husker selv da jeg bodde i Stavanger, helsikens barnetog som starter grytidlig som igjen resulterte i at man måtte tidligere opp på 17.mai enn en vanlig skoledag.

Bor nå på et sted hvor barnetoget starter først kl 13. Men, toget har flere deltakere enn publikum 😛 Men ser fram til å slippe opplegget på skolen. Vi skal hamstre is og planlegger is til frokost, lunsj, middag og kvelds 😄

Anonymkode: 84c16...c06

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg fortalte datteren på 8 år at det ikke ble 17.mai tog, utbrøt hun JIPPI, klappet i hendene, svingte seg rundt og spurte: "Mamma, kan jeg gå i pysj hele dagen da?" 😄 

Anonymkode: bbbb4...224

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så deilig å se at det er flere enn meg som mener det samme: Takk Gud og lov for at vi slipper stress-helvete i år. 
Til og med barna jublet over å slippe 17. mai.,,

Anonymkode: ff131...98f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Catalina Culès skrev:

Som forventet.

Dette. Men det blir likevel rart med en helt annerledes 17.mai. Jeg synes den dagen er så koselig hvert eneste år. Ja, det er mye folk, men det er vakkert å se på tog, det er gøy å pynte seg i bunad, det er godt å spise mye is og det er koselig å gå med venner på tivoli på kvelden. Kommer til å bli rart å ikke feire det slik i år, men jaja. Får gjøre det beste ut av det :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å ja! Det glemte jeg å nevne i innlegget mitt. Hipp hurra, slipper å bake to kaker som skal leveres kl 7, slipper å stable stoler osv dagen før, slipper å være der hele kvelden eller dagen etter. Slipper å stå i kake/is/lodd/osv-bod. 

Og slipper å bli stående i disse køene kun for å kvitte meg med de siste pengene mine samtidig med at ungene får vondt i magen og i føttene. 

Beklager, jeg er veldig negativ. Men jeg synes virkelig ikke 17. mai feiringen er så bra. Mest vanskeligheter. Har gledet meg til barna blir større og jeg slipper. Faktisk veldig fint å få et års fred nå 😊

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg fortalte datteren på 8 år at det ikke ble 17.mai tog, utbrøt hun JIPPI, klappet i hendene, svingte seg rundt og spurte: "Mamma, kan jeg gå i pysj hele dagen da?" 😄 

Anonymkode: bbbb4...224

Det synes jeg hun skal få lov til! Om ikke dere utpå dagen har lyst til å ta en liten skogstur el.l. da 😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ser fram til å slippe opplegget på skolen.

Jeg også. Det er virkelig det aller verste med 17. Mai 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan jo umulig komme som et sjokk for folk, dette sa jeg til guttungen samme helg som skolen stoppet opp at uansett hvordan ting blir så blir det ikke 17 mai feiring for oss.

Han var forsåvidt fornøyd med det for da "slipper han å gå i kø, for det jo bare det vi gjør den dagen".:ler:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er deilig. 😊 Veldig mange som er "lettet". Merkelig det der.. Kanskje vi kan få en annerledes feiring senere år også? Uten stress og mas? 🤔😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er interessant, sett i lys av dette:

"Influensa er en annen virussykdom som hvert år krever mange menneskeliv, men som ikke medfører store restriksjoner, skolestengninger, eller like store medieoppslag. Vi ventet at covid-19 skulle ha vesentlig høyere dødelighet enn influensa, tatt i betraktning at vi i Norge har iverksatt de strengeste tiltak siden andre verdenskrig." https://www.aftenposten.no/meninger/i/3Jb7rP/korona-sammenligning-med-andre-land-og-sykdommer-er-helt-avgjoerende-bretthauer-helsingen-kalager?fbclid=IwAR1oLmjnXaqyGT-0glwA2oSGDdNpudXAutPva4j0RBAyAxY5AhIfwiMsCzQ

Man fant de det? Nei. Det er ingen logikk i dette her, nada, nilch, zero.

Anonymkode: ee3c7...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Noen likheter med Nordahl Griegs ord kan vi i allefall si at vi har i år

I dag står flaggstangen naken

I dag står flaggstangen naken 
blant Eidsvolls grønnende trær. 
Men nettopp i denne timen 
vet vi hva frihet er. 
Der stiger en sang over landet, 
seirende i sitt språk, 
skjønt hvisket med lukkede leber 
under de fremmedes åk. 

Der fødtes i oss en visshet, 
frihet og liv er ett, 
så enkelt, så uundværlig 
som menneskets åndedrett. 
Vi følte da treldommen truet 
at lungene gispet i nød 
som i en sunken u-båt; 
vi vil ikke dø slik død. 

Verre enn brennende byer 
er den krig som ingen kan se 
som legger et giftig slimslør 
på bjørker og jord og sne. 
Med angiverangst og terror 
besmittet de våre hjem. 
Vi hadde andre drømmer 
og vi kan ikke glemme dem. 

Langsomt ble landet vårt eget, 
med grøde av hav og jord, 
og slitet skapte en ømhet 
en svakhet for liv som gror. 
Vi fulgte ikke med tiden, 
vi bygde på fred, som i tross, 
og de hvis dåd er ruiner 
har grunn til å håne oss. 

Nå slåss vi for rett til å puste 
vi vet det må demre en dag 
da nordmenn forenes i samme 
befriede åndedrag. 
Vi skiltes fra våre sydpå, 
fra bleke utslitte menn. 
Til dere er gitt et løfte: 
at vi skal komme igjen. 

Her skal vi minnes de døde 
som ga sitt liv for vår fred, 
soldaten i blod på sneen, 
sjømannen som gikk ned. 
Vi er så få her i landet, 
hver falden er bror og ven. 
Vi har de døde med oss 
den dag vi kommer igjen.

Anonymkode: 9b2be...83b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror de fleste har fått med seg disse unntakstilstander vi har nå, så det store sjokket blir det nok ikke. Men blir nok en hyggelig dag uansett, for de fleste. Det blir også litt hva man fjør det til selv.  

Anonymkode: 73cba...b07

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er veldig glad våre helter som kjempet for vårt land ikke kan lese dette, utrolig trist at man ikke kan vise mer takknemlighet for alt de ofret for oss. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er veldig glad våre helter som kjempet for vårt land ikke kan lese dette, utrolig trist at man ikke kan vise mer takknemlighet for alt de ofret for oss. 

Enig! La oss avskaffe alt så foreldre kan ligge hjemme i sofaen og se på serier. Fatter ikke hvorfor de fikk barn når alt er ork. Jeg synes det er trist at det er avlyst. Får ikke sett mitt barn gå i russetoget eller være russ i det hele tatt. 

Anonymkode: 8d332...822

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

17. Mai har bare blitt en kommersiell greie. Det skal selges ballonger, lodd, pølser, is, sukkerspinn, kaffe og kaker. Jeg synes tale/minneord for dagen (men ikke preken av presten!) og tog er bra, resten av opplegget på skolene kan holdes på et minimum

Anonymkode: 03f98...fb3

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, synes 17.Mai skulle blitt en dag allme kunne feiret på hver sin egen måte og slippe alt det kjedelige barnetog styret og slt det kjedelige. Og bunad er kjempestygt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi den eneste måten man kan vise takknemlighet er å ikle seg tunge, dyre, upraktiske plagg og vonde sko for å gå i barnetog/stå sild i tønne og se på, mens det ringer i ørene av korpsmusikk før man tar med seg de overhypre eller slitensure ungene til 'riktig' forsamlingssted og spiser overprisede pølser og is og kjøper kaka man selv sto og bakte dagen før mens man egentlig burde vært i seng fordi man må opp kl 5.30 for at man skal rekke å bli klar til å levere nevnte kake kl 0700 på nevnte forsamlingssted?

I fjor lå jeg og jentungen på plenen i solskinn med komfortable penklær og nøt solen og spiste is, mens vi hørte 17. mai sendingen gjennom vinduet - og var takknemlige for at vi lever i et fritt land der ingen kan pålegge oss å delta i et arrangement hun ikke er komfortabel med. Vi sang 'Ja vi elsker' og diskuterte teksten og hvordan Norge ble til. Unionstiden, 1814, Harald Hårfagre etc. 

Det finnes flere måter å feire og glede seg over et fritt Norge. Den dagen det kun finnes én lovlig måte å feire, har vi ikke lenger en frihet å feire. 

Anonymkode: b544e...dd8

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...