Gå til innhold

Hva er vitsen med å kommentere andres mat?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er en uting, siden man ikke har noe med andres matvaner. Forrige uke lagde jeg en kake, og la ut på snap. Da fikk jeg en kommentar fra en bekjent: "Skal du virkelig spise hele kaken alene? Du vet det er mye kalorier i det?" Jeg ble helt satt ut, altså den kaken var jo laget for å vare gjennom hele påsken da. Er ikke sånn at jeg stappet i meg alt på en kveld. Gadd ikke svare.

Så fikk jeg en ny frekk mld i kveld, siden jeg lagde vafler. Da var det en annen som skrev:" Det der er ikke sunt, du burde spise noe annet. "Skjønner meg ikke på folk! Jeg svarte at fordelen med å være voksen er at jeg kan bestemme akkurat hva jeg selv vil spise. "Ja men husk at det er sommer snart, du vil vel ikke se ut som en hval?" Dette er damer mellom 35 og 45 år. 

Har opplevd det flere ganger før også, men folk eier jo ikke antenner når det gjelder sånne ting. Man vet aldri hva folk sliter med når det gjelder mat, og det er heller ikke andres business. For øvrig har jeg gått ned 5 kg i det siste og trener ofte, så syns ikke selv jeg har noe å skamme meg over. 

Er dette et typisk fenomen i Norge? Og er damer verre enn menn eller det bare tilfeldig? 

Anonymkode: a3b2b...cb3

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner slike oppi 55-65 år også. Fellesnevneren er at de alle har gått på Grete Roede kurs og vært slankefreaker hele livet. De unner aldri andre mennesker ro i sjelen. 

Er disse på din private venneliste er det vel på tide å vurdere en opprydding.

Anonymkode: c742a...f72

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Glad jeg ikke har sånne venner. Mine skriver sånn som «vil haaaa» og lignende.

Anonymkode: 22af4...ac5

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Aldri opplevd. Beklager at jeg mistenker du har merkelige venner 🙈🧐

Hadde aldri vurdert å sagt (kunne nok tenkt men..)

Anonymkode: 0f16e...dc9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Merkelige venner du har, er de på slankeren eller noe? 

Anonymkode: fe0c1...1d1

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er en uting, siden man ikke har noe med andres matvaner. Forrige uke lagde jeg en kake, og la ut på snap. Da fikk jeg en kommentar fra en bekjent: "Skal du virkelig spise hele kaken alene? Du vet det er mye kalorier i det?" Jeg ble helt satt ut, altså den kaken var jo laget for å vare gjennom hele påsken da. Er ikke sånn at jeg stappet i meg alt på en kveld. Gadd ikke svare.

Så fikk jeg en ny frekk mld i kveld, siden jeg lagde vafler. Da var det en annen som skrev:" Det der er ikke sunt, du burde spise noe annet. "Skjønner meg ikke på folk! Jeg svarte at fordelen med å være voksen er at jeg kan bestemme akkurat hva jeg selv vil spise. "Ja men husk at det er sommer snart, du vil vel ikke se ut som en hval?" Dette er damer mellom 35 og 45 år. 

Har opplevd det flere ganger før også, men folk eier jo ikke antenner når det gjelder sånne ting. Man vet aldri hva folk sliter med når det gjelder mat, og det er heller ikke andres business. For øvrig har jeg gått ned 5 kg i det siste og trener ofte, så syns ikke selv jeg har noe å skamme meg over. 

Er dette et typisk fenomen i Norge? Og er damer verre enn menn eller det bare tilfeldig? 

Tror helt bestemt at damer er verre enn menn når det gjelder dette. De fleste er rett og slett misunnelige. Ønsker seg kake, men unner seg det ikke. Fordi andre ting (utseende) er viktigere enn velvære. (For ordens skyld, jeg snakker ikke om å stappe i seg mat helt ukontrollert, men å unne seg litt kos av og til). 

Anonymkode: abc04...297

Skrevet

Hæ? Det har jeg aldri opplevd. Hva slags venner er det du har da? 

Normalt er vel å si 'det så kjempegodt ut!' 'Så flink du er!' osv 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor legge ut slike bilder på snap? 

De fleste ser bare "SE - jeg er så flink som baker!"

Eller hva ønsker du å oppnå med å dele? 

Anonymkode: 8e4fe...9c5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merkelige venner du har, er de på slankeren eller noe? 

Anonymkode: fe0c1...1d1

Hun ene er veganer og ganske spesiell, hun andre er tidligere modell og driver med bikini Fitness. Kjenner de fra en idrett vi driver med, men vil ikke kalle de nære venner. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg driver ikke med en inngående analyse før jeg legger ut ting på snap. Er det noe man gjør også? Høres ut som et komplisert liv om man skal gjennom-analysere absolutt ALT man gjør. Og det var ikke for å fremheve meg selv nei. Så mat er ikke lov å legge ut, var det noe mer? Hva legger du selv ut? For øvrig sendte jeg ikke snap til noen, jeg la det ut på mystory. Visste ikke at man måtte søke om tillatelse til det? 

• Liker 12
Gjest Frankenstein1
Skrevet (endret)
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så fikk jeg en ny frekk mld i kveld, siden jeg lagde vafler.

Nå fikk jeg lyst på vafler. Kan ikke huske sist jeg spiste det. Tror jeg skal lage meg noen når jeg får penger på fredag 😄 

Jeg hadde et par sånne venner da jeg var yngre, som ofte kom med negative kommentarer om det jeg spiste. De slet med seg seg selv og forholdet til sin egen kropp, et par av de hadde spiseforstyrrelser.. men at godt voksne mennesker ikke har lært seg at det ikke er hyggelig med slike kommentarer er jo litt sært. De jeg kjenner er mer sånn: "nammmmmm" hvis jeg legger ut noe liksom, eller: "det så godt ut!", om maten min, hvis vi spiser ute. Eller så holder de kjeft, av uvisste grunner.

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel bare hyggelig og naturlig at man ønsker å dele små gleder i hverdagen med folk man kanskje er glad i? Skjønner ikke helt folk som klarer å få det til å bli noe negativt og irriterer seg over slikt.

Endret av Frankenstein1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Hæ? Det har jeg aldri opplevd. Hva slags venner er det du har da? 

Normalt er vel å si 'det så kjempegodt ut!' 'Så flink du er!' osv 

Akkurat, det er sånn jeg og mine venner kommenterer til hverandre om vi skulle sendt noe på snap eller noe. Aldri opplevd noe sånt som ts opplever. Merkelige venner som sier sånt.

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er vel like bra å legge ut matbilder som noe annet man legger ut på snap det da. Jeg kan gjerne ta bilde om jeg får servert noe ekstra godt, prøver meg på å lage en ny matrett, er i en koselig setting (feks. grille marshmellows på bål) osv. Ikke fordi jeg syns jeg er så sykt flink, men fordi det er et øyeblikk jeg syns det er verdt å dele med noen. På samme måte som andre syns det er verdt å dele håndarbeid, værbilder, bilder av aktiviteter med familie og venner, klær osv. Folk deler jo gjerne ikke fordi de syns de er så flinke eller vil ha skryt på at de er så flinke, men fordi det er et øyeblikk de syns er verdt å dele med noen andre. 

Anonymkode: 4f937...f99

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet tidligere på en større arbeidsplass med mange avdelinger.  På alle avdelingene virket det som om det sto små skåler med Twist eller annen sjokolade som alle kunne ta, og alle så ut til å fylle på når det var tomt.

Jeg jobbet først på en avdeling som besto stort sett av kvinner. Hver gang en av kvinnene skulle ta seg en sjokolade MÅTTE de kommentere at de visste at de ikke hadde godt av det, MEN..... og så tok de en sjokolade. Ingen av oss andre brydde oss om hvem som spiste av skåla, men ALLE kvinnene måtte liksom si ifra om at de skjems litt av å forsyne seg.

Så byttet jeg avdeling til en som besto av meg og 7 mannfolk. Som på hvert morgenmøte drakk kaffe og helt skamløst spiste fra skåla uten kommentar.

Kvinner og menn later til å ha et helt forskjellig syn på dette med mat og kos, og om man burde skjemmes over å kose seg for mye. 

Tror de 'venninnene' dine legger sine egne mat-issues over på deg, men dem om det. Du skylder dem ingen forklaring, forsvarstale eller gode grunner for at du lager kake. Jeg laget kake her en dagen, spiser sikker to kakestykker til dagen og hvis noen vil kommentere det så sier det mer om dem enn om meg 😉

Anonymkode: 783b2...31a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke sånne venner men en del av kollegaene mine er slik. De er dessverre evneveike mennesker som har lite annet i toppen enn det de ser fremfor seg der og da. 

Anonymkode: 77b51...6f0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva er vel galt med det? Kanskje ts endelig har fått til å bake dette, eller endelig fått tid til det nå? 

Hva skal man eller bruke snap til? Selfies?

Anonymkode: c742a...f72

• Liker 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg interesserer meg overhodet ikke for mat- og bakebilder på Facebook. Helt uinteressant hva andre spiser. Men jeg har en venninne der jeg kunne ha god lyst til å kommentere. Men jeg gjør det selvsagt ikke. Hun er stor, (svært overvektig). Hun er tidligere slankeoperert. Og var slank en kort periode, men har nå est ut igjen. Og hun er en drivende god matlager. Så på hennes Facebook er det bilde på bilde av mat, middag, bakverk og annet kos. I går la hun ut bilde av et gedigent fat.med nybakte skoleboller, med teksten: dette blir kveldsmaten i dag. Og en stund etter bilde av fatet med en halv skolebolle på . Nam nam god kveldsmat. Hennes mann og barn er også overvektige. Og alt det er på en måte ok. Men samme dame.påstår også at hun er like slank som etter operasjonen, like stram i huden , ikke noe heng osv. Og at dette skyldes at hun er så veldig flink å trene. Hun har trent seg fast og stram igjen. Og det er forsåvidt også ok, vi ser jo alle hva som er årsaken til at hun er stram igjen, det er fordi fettet er på plass igjen. Men denne damen gjør narr av alle andre. Jeg kan spise hva jeg vil, for jeg er så flink å trene. Vi har en felles venninne som også er slankeoperert, og som ofte gråte etter utsagn : du må ta deg sammen, se så løs hud du har, jeg har trent meg slett igjen, bare muskler hos meg, det sitter i hodet ditt at du ikke trener nok osv. Når jeg hører det, da får jeg lyst til å kommentere på Facebook . Æsj, hvordan kan dere trykke i dere dette til kveldsmat i dag igjen. Dere blir jo svært tynne. Eller noe lignende. Men jeg gjør det jo ikke.

Anonymkode: 3c061...7c1

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel nettopp slike ting som er det aller viktigste med å sitte på for eksempel Facebook eller Snapchat.     

Selv-skryt og selv-skrytog enda mere selv-skryt...                         

Anonymkode: 360c0...8f0

Hvorfor er du så sint og aggressiv? Stått opp med feil fot? Mensen? PMS? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å herregud, dette hadde jeg aldri giddet! Minner meg om gamle dager da jeg gikk på  ungdomsskolen. Da stod 13 år gamle jenter ved kantinen og kritiserte folk som kjøpte mer en typ et eple.

Jeg er veganer og legger ofte ut veganske matretter jeg lager til venner, får bare beskjed om å sende oppskriften med en eneste gang, og at jeg må lage dette når de  kommer på besøk. Hadde noen kommentert det/vekta mi hadde det blitt liv. 

Anonymkode: c1212...be6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner noen sånne ja. Hater det. De ødelegger all min matglede og matlyst. Nytter ikke alltid å be dem slutte heller. 

Mitt budskap er: gi faen inn kommentere og klage over andres mat. 

Anonymkode: 88c07...e21

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å herregud, dette hadde jeg aldri giddet! Minner meg om gamle dager da jeg gikk på  ungdomsskolen. Da stod 13 år gamle jenter ved kantinen og kritiserte folk som kjøpte mer en typ et eple.

Jeg er veganer og legger ofte ut veganske matretter jeg lager til venner, får bare beskjed om å sende oppskriften med en eneste gang, og at jeg må lage dette når de  kommer på besøk. Hadde noen kommentert det/vekta mi hadde det blitt liv. 

Anonymkode: c1212...be6

Ikke sant! Enten sier man noe fint, eller så holder man faktisk bare kjeften sin. 

Anonymkode: 88c07...e21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...