AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #1 Skrevet 14. april 2020 Jeg og mannen min har en betent diskusjon om barnesikring av vinduer er nødvendig. Han mener man skal lære barna at de ikke skal klatre ut av vinduet. Dette jeg er svært uenig i. Barn finner på de utroligste ting. Vi bor i andre etasje, hvor det er asfalt eller steiner under vinduene. Det er kjempe enkelt å åpne de helt opp. Vinduene går innover. Spørsmålet er om det er nødvendig med barnesikring av vinduene, og hvordan kan jeg få ham på bedre tanker? Anonymkode: fc771...d0b
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #2 Skrevet 14. april 2020 Du kjøper det og monterer! Herregud, noen ting er det ikke noe å diskutere Vi bor i enflate-hus med vinduer som bare åpner seg på gløtt, så vi har det ikke. Men hadde det selvsagt da vi bodde i 5 etasje og vinduene kunne åpnes vidåpne. Anonymkode: 88a0e...0db 6
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #3 Skrevet 14. april 2020 Selvfølgelig sikrer dere vinduene! Du kan aldri stole på små barn. Anonymkode: f4c52...af0 5
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #4 Skrevet 14. april 2020 Jeg selvfølgelig helt enig at man skal sikre vinduene. Trodde det var åpenbart for de fleste, utenom mannen min da. 😖Men problemet her er at han blir skikkelig sur og fornærmet når jeg sier det er helt uansvarlig og ikke sikre de. Han blir så furten og nekter å forstå barnesikring. Han tror man bare kan si til de at man ikke skal klatre i vinduene og da vil de ikke gjøre det, og jeg "pakker de i bobleplast og må sikre hele verden sa" noe sånt der. Anonymkode: fc771...d0b 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #5 Skrevet 14. april 2020 Just now, AnonymBruker said: Jeg selvfølgelig helt enig at man skal sikre vinduene. Trodde det var åpenbart for de fleste, utenom mannen min da. 😖Men problemet her er at han blir skikkelig sur og fornærmet når jeg sier det er helt uansvarlig og ikke sikre de. Han blir så furten og nekter å forstå barnesikring. Han tror man bare kan si til de at man ikke skal klatre i vinduene og da vil de ikke gjøre det, og jeg "pakker de i bobleplast og må sikre hele verden sa" noe sånt der. Anonymkode: fc771...d0b Du trenger vel ikke å si så mye, bare monter dem. Dette er i samme gate som sikkerhetsbelte. Man tar ikke hensyn til en furten mann altså Anonymkode: 88a0e...0db 7
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #6 Skrevet 14. april 2020 Jeg er enig med mannen din i at man bør lære barna at bare voksne skal åpne vinduene. Men jeg er også enig med deg i at barn finner på mye rart, så enkelte ting tar man bare ikke sjansen på å bare "lære dem å ikke gjøre x og y". Hvordan tenker han å være sikker på at barnet aldri åpner vinduet i et ubevoktet halv sekund? Lenke ungen fast i veggen? Så ja takk, begge deler, vil jeg si. Lær gjerne barnet at bare de voksne skal åpne vinduene. Men sikre vinduet likevel, i tilfelle rottefelle. Et annet argument er kanskje bilbelte. Vi lærer jo å kjøre forsvarlig når vi tar lappen. Med hans resonnement betyr det at bilbeltet ikke er nødvendig så lenge man kjører skikkelig. Anonymkode: abed1...00e 5
addict Skrevet 14. april 2020 #7 Skrevet 14. april 2020 Selvfølgelig monterer man barnesikring på vinduene.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #8 Skrevet 14. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg selvfølgelig helt enig at man skal sikre vinduene. Trodde det var åpenbart for de fleste, utenom mannen min da. 😖Men problemet her er at han blir skikkelig sur og fornærmet når jeg sier det er helt uansvarlig og ikke sikre de. Han blir så furten og nekter å forstå barnesikring. Han tror man bare kan si til de at man ikke skal klatre i vinduene og da vil de ikke gjøre det, og jeg "pakker de i bobleplast og må sikre hele verden sa" noe sånt der. Anonymkode: fc771...d0b Da kan du sende ham hit og fortelle det til ungen min. 😂 Jeg har ei klatremus på tre år som "alltid" har blitt fortalt at hun ikke må klatre i sofaen/på stolen sin og så videre. Da hun var mindre lot jeg henne falle noen ganger også, i håp om at hun skulle lære at klatring = falle = smerte. De sier det i barnehagen også, men hun gjør det likevel. Så nei, det er ikke alltid nok å bare fortelle dem at de ikke skal gjøre det. At hun ikke har prøvd seg på vinduene enda er rett og slett bare flaks. Anonymkode: abed1...00e 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #9 Skrevet 14. april 2020 Eldstemann her i huset var ekspert på å åpne vinduer, skapdører, skuffer osv med barnesikring lenge før han fylte 3 år... Så de investeringene kunne vi ha spart oss. Anonymkode: 4d4a8...56c
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #10 Skrevet 14. april 2020 Tenker jeg kan vise ham denne tråden. Håper han får noen andre tanker om det da. Anonymkode: fc771...d0b
Gjest Albbas Skrevet 14. april 2020 #11 Skrevet 14. april 2020 Og hva gjør han hvis ungen ramler ut vinduet og dør? Sier "hva var det jeg sa, du skulle hørt på far din"? https://www.nrk.no/rogaland/gutt-_2_-dode-etter-fall-fra-vindu-1.13024505 Sikre de vinduene NÅ.
Gjest Geirfuglen Skrevet 14. april 2020 #12 Skrevet 14. april 2020 Huff. Her må man gjennomføre en enkel risikovurdering. Hva er sannsynlighet satt opp mot konsekvens? Her ville jeg vurdert sannsynlighet til ikke altfor høy, men konsekvens som ufattelig alvorlig med mulig tap av liv. Da setter man selvsagt på barnesikring for å trygge barnet!
Gjest Geirfuglen Skrevet 14. april 2020 #13 Skrevet 14. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg selvfølgelig helt enig at man skal sikre vinduene. Trodde det var åpenbart for de fleste, utenom mannen min da. 😖Men problemet her er at han blir skikkelig sur og fornærmet når jeg sier det er helt uansvarlig og ikke sikre de. Han blir så furten og nekter å forstå barnesikring. Han tror man bare kan si til de at man ikke skal klatre i vinduene og da vil de ikke gjøre det, og jeg "pakker de i bobleplast og må sikre hele verden sa" noe sånt der. Anonymkode: fc771...d0b Det er så åpenbart at det er putta inn i TEK17: «(3) I byggverk der barn kan oppholde seg skal vindu ha barnesikring hvis vinduet er plassert fra 3,3 m over terrenget eller den underliggende flaten.»
teknosilje Skrevet 14. april 2020 #14 Skrevet 14. april 2020 Hva gjør unger når man forteller de at noe ikke er lov? Det motsatte... Selvfølgelig barnesikrer man vinduer om det er nødvendig! Herregud, jeg får helt frysninger av å tenke på hva som kan skje.... 3
Imperfectionibus Skrevet 14. april 2020 #15 Skrevet 14. april 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg og mannen min har en betent diskusjon om barnesikring av vinduer er nødvendig. Han mener man skal lære barna at de ikke skal klatre ut av vinduet. Dette jeg er svært uenig i. Barn finner på de utroligste ting. Vi bor i andre etasje, hvor det er asfalt eller steiner under vinduene. Det er kjempe enkelt å åpne de helt opp. Vinduene går innover. Spørsmålet er om det er nødvendig med barnesikring av vinduene, og hvordan kan jeg få ham på bedre tanker? Anonymkode: fc771...d0b De fleste vinduer i dag har innebygget barnesikring. Har dere derimot hempe vinduer så bør dere sette på barnesikring.
Imperfectionibus Skrevet 14. april 2020 #16 Skrevet 14. april 2020 49 minutter siden, Albbas skrev: Og hva gjør han hvis ungen ramler ut vinduet og dør? Sier "hva var det jeg sa, du skulle hørt på far din"? https://www.nrk.no/rogaland/gutt-_2_-dode-etter-fall-fra-vindu-1.13024505 Sikre de vinduene NÅ. Uff ja, husker den saken
Blingblingtahei Skrevet 15. april 2020 #18 Skrevet 15. april 2020 Mitt barn på 1,5 åpner vinduene som er bak sofaen flere ganger om dagen.. Hadde de vært mulig å åpne helt opp hadde han vært ute av de før jeg fikk sukk for meg! Hadde aldri kunne slappe av om de kunne åpnes på gap! Eller gått på do.. Så monter de også sier du at du gjerne vil kunne slappe av og slippe ungen i 2 min uten at du trenger å være redd for vinduene. Skjønner han ikke det så gjør han det når ungen er stor nok til å prøve seg.. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå