Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om man går i kirka en hvilken som helst søndag, er det som regel noen få mennesker der. Fortrinnsvis gamlinger med rullator, virker ikke som det er noen særlig tilførsel av unge folk. Hva skjer med kirka og gudstjenestene når den eldre generasjonen dør ut? Kommer vi til å ha en aktiv kirke i Norge om 30 år, tror dere? 

Det er fremdeles mange som gifter seg i kirka, døpes osv, men selve kjernevirksomheten til en kirke er jo gudstjenester. 

Anonymkode: 98882...2fa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De unge går i andre menigheter. 

Anonymkode: 3c2c2...51e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flesteparten av de unge i dag går ikke i noen menigheter.

Anonymkode: 890fd...4d2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror det er veldig få unge som går i gudstjeneste hver søndag. Tror den tradisjonen vil dø litt ut, men at en del fortsatt vil døpes/konfirmeres/gifte seg i kirka av kulturelle årsaker.

Anonymkode: fbe66...b00

AnonymBruker
Skrevet

Trur den er som nå

Anonymkode: b2954...e2e

Skrevet

Det er ikke godt å si hva som vil skje. Jeg er aktiv kirkegjenger, og håper å kunne fortsette med det. Nå som kirkene et stengt pga corona-utbruddet, savner jeg å kunne gå til til gudstjeneste.

En venninne av meg som er prest, sier at hun synes Den norske kirke er alt for opptatt av å ha mange aktiviteter og et høyt tempo, og for lite opptatt av å være et sted for stillhet og ettertanke. Folk som søker etter stillhet vil derfor kanskje heller oppsøke alternative miljøer enn kirka. Kanskje min venninne har rett? Kanskje kirka bør være mer opptatt av å hjelpe mennesker med å søke etter Gud, og meningen med livet, i bønn og stillhet framfor aktiviteteter? 

• Liker 1
Skrevet

Den kristne kirken er i en konstant kamp for overlevelse. Uansett hvor lenge den overlever så vil den utslettes til slutt.

All religion er usant og all usannhet er bundet til å utslettes. Hvordan utslettes det? Det utslettes når individed dør siden en religion er ikke noe annet en et trosystem i sinnet til individed. Sinnet vil ikke overleve døden. Det samma med kroppen og egoet. Alt av form dør og forsvinner.

Gud har gjort det sånn at usannhet alltid bare vil eksistere midlertidig. Sannhet på den andre siden er en Absolutt siden det er en aspekt av Gud. Gud er Absolutt sannhet hvor det ikke kan være noe tvil.

Det er bare det som ikke er avhengig av form for å eksistere som er udødelig og evig, altså formløs intethet - din ultimate sanne natur.

Det som har form vil alltid være midlertidig. Det som er usant vil alltid være midlertidig. Dette er virkelighetens natur. Dette er virkelighetens lov.

Jeg = Gud

Gud = kjærlighet

Gud = intelligens

Gud = intethet

Gud = uendelig

Ego = usant

Usannhet = illusjon

Ikke-dualitet = enhet

Uendelig = null

Sannhet = kjærlighet

Form = Formløshet

Absolutt = Absolutt

• Liker 1
Skrevet
På 14.4.2020 den 19.32, AnonymBruker skrev:

På 14.4.2020 den 22.18, AnonymBruker skrev:

Flesteparten av de unge i dag går ikke i noen menigheter.

Anonymkode: 890fd...4d2

Jeg tror dere har rett begge to. Generelt sett er det få unge som går i kirker eller andre kristne forsamlinger sammenliknet med tidligere. Av dem som er aktive, er det en god del som foretrekker andre typer forsamlinger enn Den norske kirke.(DNK) Er tante til fire unge i alderen 17-26 som alle er aktive i menigheter utenfor DNK.

Selv hadde jeg også en periode i begynnelsen av 20-årene hvor jeg var innom flere menigheter, blant annet fordi jeg hadde venner som gikk der. Etter en stund valgte jeg å gå tilbake til DNK. 

Både da jeg selv var ung for 25-30 år siden og nå, har jeg inntrykk av at unge bryr seg mindre om hva slags kirkesamfunn de går i. Det er viktigere at det er et aktivt og levende miljø, og at de har venner der. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror det blir  som nå. Eller at så havner kirken på museum.

Anonymkode: a4ee5...525

Gjest Made4u
Skrevet

Alle religioner viskes mer og mer ut, dagens medier og infrastrukturen bidrar til dette, ingen religioner står like sterkt lenger som det de en gang gjorde og samtlige religioner er under konstant påvirkning i dagens teknologiske verden, mest har vi merket det i industrialiserte land men man ser den samme tendensen over alt.

AnonymBruker
Skrevet

Alle religiøse bygg står i ruiner. Takene er borte og veggene er revet ned. Det står bare rester av ruiner igjen.

Beklager.

Anonymkode: 264fc...9ea

AnonymBruker
Skrevet

Skal de overleve må de utvide perspektivet på at gud eksisterer mer enn i prestens ord og kirke.. gud er oss alle

Anonymkode: 02638...212

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...