Gå til innhold

På høy tid med skole uniform fra 1-10 klasse.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner til flere foreldre som snakker om at ungene er nødt til å ha rett merke klær i form av bukse, belte, sko, genser/ jakke osv. I tilegg skal de ha rett type mobil, brett og så bør de ha en egen ATV. Dette for å slippe å bli mobbet. Og dette er på bygda, da tørr jeg ikke tenke på byene.

Når jeg vokste opp på 90 tallet var det litt slik, men ikke så ille som dette. Alle burde ha en Levis bukse eller adidas bukse. Da var du innafor. Gæle nok det egentlig, men nå virker det som om det har gått helt av skaftet. Har selv 2 småttiser i barnehagen og kjenner jeg gruver meg til skole tiden om det er slik.

Hvorfor i huleste har dem ikke bare uniform? Hva er argumentet i mot det? Prinsippet om "frihet" og "velge selv" bør da ikke gå forran ødelagte liv?

Anonymkode: 7808a...bf2

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være belastende med uniform for de som er misfornøyd og/eller blir mobbet for utseende/kropp. Det blir mye mer synlig kroppslige forskjeller når man blir tvunget inn i samme klær. 

Jeg vil heller at ungen min skal bli mobbet for manglende merkeklær enn for kroppslige faktorer. 

Er sterkt imot skoleuniform!

Anonymkode: 970ba...e28

• Liker 20
Skrevet

Man for da ikke ødelagte liv av å ikke ha skoleuniform, herlighet da må man lære barna at alle er forskjellige og prioriterer forskjellige ting. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Oslo problem, unnskyld meg altså

Anonymkode: 2e310...607

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det vil ikke løse noen problemer, det vil bare oppstå nye utfordinger som vil ta like mye plass som merkepresset i dag.

Anonymkode: b2555...202

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Det vil bare medføre problemer andre steder. Som hårfrisyre, sminke osv. 

Anonymkode: c221c...2fd

• Liker 9
Skrevet

Problemet vil bare erstattes av noe annet. Hvem får ny uniform hvert år? Hvem må bruke søsknenes gamle? Og hvem skal betale for uniformen? Ungene må jo ha hverdagsklær uansett. Blir dyrt for fattige!

• Liker 8
Skrevet

Jeg er helt enig med deg, ts. Men uniformen må innebære at man har valget mellom litt forskjellige ting så kan man velge etter smak og kropp. Og de må finnes i forskjellige passformer, ikke bare 8, 10, 12 år. 

Og de må selvsagt være behagelige å gå med og tilpasset fri og aktiv aktivitet. Ikke type dress til gutter og miniskjørt til jenter. 

Skrevet
1 minutt siden, detvardet skrev:

Problemet vil bare erstattes av noe annet. Hvem får ny uniform hvert år? Hvem må bruke søsknenes gamle? Og hvem skal betale for uniformen? Ungene må jo ha hverdagsklær uansett. Blir dyrt for fattige!

Synes løsningen kan være at man får et par komplette sett gratis hvert år + når man har vokst ut av det/er slitt. 

Har ment at man skulle ha skoleuniform helt siden jeg gikk på skolen selv. Men det må være slik som jeg skrev over. 

• Liker 1
Skrevet

De har mobbing i skoler med skoleuniformer også.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Vi har heldigvis ikke dette problemet på vår skole. 

Hadde blitt mye dyrere for oss hvis vi skulle kjøpt en egen garderobe til skole og en egen for hjemmebruk. Dobbelt opp av alt😝

Anonymkode: 97959...598

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

*skoleuniform

Anonymkode: 5a083...de5

AnonymBruker
Skrevet

Ser flere problemer her, hvis utgangspunktet er ca engelsk skoleuniform: Jenter som sammenligner hvilken skjørtstørrelse de må ha. Mindre barn som skrubber hull på kneet første måneden på begge buksene de har fått. To sett er for lite til unger som skitner seg til mye. Mødre (jeg) gidder ikke stryke hvit skjorte daglig til barna. Klimaet vårt tillater ikke polyesterbukser og korte skjørt 95% av dagene i et år pga kulde og regn. 

Og til sist, hva skal lærerne kle seg i hvis alle barna ser ut som mini-rektorer?!

Anonymkode: 65a7a...6ae

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vil ikke løse noen problemer, det vil bare oppstå nye utfordinger som vil ta like mye plass som merkepresset i dag.

Anonymkode: b2555...202

Jepp. Jeg vokste opp i et land med skoleuniform, så der lå presset på sko, sokker (!), sekker, mobiltelefoner osv. Unger finner alltid noe å sammenligne uansett.

Anonymkode: d1c80...b57

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være belastende med uniform for de som er misfornøyd og/eller blir mobbet for utseende/kropp. Det blir mye mer synlig kroppslige forskjeller når man blir tvunget inn i samme klær. 

Jeg vil heller at ungen min skal bli mobbet for manglende merkeklær enn for kroppslige faktorer. 

Er sterkt imot skoleuniform!

Anonymkode: 970ba...e28

Hallo, hørt om forskjellige løsninger på problemer? Ja det vil finnes flere ting å mobbes for og det er flere ting det mobbes for. Men her har du luket ut en relativt stor faktor og har færre å takle. En som blir mobbet for klær blir som regel mobbet for andre ting også.

1 time siden, FrøkenMånestråle skrev:

Man for da ikke ødelagte liv av å ikke ha skoleuniform, herlighet da må man lære barna at alle er forskjellige og prioriterer forskjellige ting. 

¨Man får sterkt redusert liv av å bli mobbet. Det er 100% fakta og gjerne kan de som blir mobbet komme fra et ressurs svakt hjem i utg punktet. Noe som betyr at individet er sårbart på alle arenaer.

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp. Jeg vokste opp i et land med skoleuniform, så der lå presset på sko, sokker (!), sekker, mobiltelefoner osv. Unger finner alltid noe å sammenligne uansett.

Anonymkode: d1c80...b57

Ja det gjør de, men her har du en ganske stor ting ute av bildet og ergo færre ting å jobbe med.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, dette er i nord norge.

AnonymBruker
Skrevet

Egen ATV? Har jeg aldri hørt om.

ikke det andre heller for den saks skyld. Bor i en rik kommune utenfor Oslo, er aleneforsørger og kunne ikke kjøpe merkeklær og lignende til barna. Har aldri opplevd at de er blitt mobbet for det.  Jeg leser stadig påstander av denne typen men skjønner ikke helt hvor de kommer fra.

Anonymkode: 2a3f9...46f

• Liker 4
Skrevet

Det vil uansett alltid være mobbing, har man skoleuniform så finner de noe annet. Man kan jo mobbe noen for det meste hvis man virkelig vil. Så skoleuniform vil bare koste samfunnet penger og vil ikke hjelpe på noe. Tror aldri man vil få skoleuniform på norske offentlige skoler, heldigvis.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det har alltid vært merkeklær og det vil alltid være det. Da jeg gikk på ungdomsskolen så var det Levis som var den buksa man måtte ha. Vi hadde ikke råd til det, så jeg fikk aldri Levis. Jeg ble ikke mobbet for det og jeg hadde det faktisk bra! 

Barna mine vil veldig gjerne ha den dyre kule hettegenseren (jeg vet ikke engang hva merkene heter, så interessert er jeg), men det kommer ikke på tale å betale 600 ++ for en genser. Og det går bra. De blir ikke mobbet for det.

Da må man lære barna at man faktisk ikke MÅ ha den svindyre buksa, at man er et bra menneske selv om man har HM genser. Det tenker jeg er viktig. 

Med skoleuniformer så flytter man bare problemet til noe annet enn klær.

Anonymkode: ab913...885

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Opplevde ikke noe særlig press etter merkeklær da jeg gikk på skole (er 20). Kun 2XU tights, men det var ikke sånn at de som ikke hadde det var ukule.

Anonymkode: 0ad3d...c3b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...