AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #1 Skrevet 14. april 2020 Er uføretrygdet og har en nyfødt på 5 uker. Far har vært hjemme til nå, men begynte på jobb i dag. Han skulle begynt å jobbe tidligere, men tok noen uker ferie for å avlaste meg som trengte hjelp. Ser nå at dette absolutt ikke fungerer for min del, jeg trenger hjelp. Har skjønt det slik at far kan få ekstra uker med permisjon når mor ikke er i stand til å ta vare på baby, men hvordan går vi fram? Anonymkode: e3111...92a
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #2 Skrevet 14. april 2020 Far skal vel ha hele permisjonen. Farskvote og fellesperiode når mor er uføretrygdet. Spør nav. Anonymkode: 1e400...9fe 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #3 Skrevet 14. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Far skal vel ha hele permisjonen. Farskvote og fellesperiode når mor er uføretrygdet. Spør nav. Anonymkode: 1e400...9fe Han har i utgangspunktet bare rett på 15 uker. Så må søke om resten, men aner ikke hvordan vi går fram. Kanskje jeg skal kontakte fastlege først? Anonymkode: e3111...92a
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #4 Skrevet 14. april 2020 Er ikke sånn det funker når mor er uføre. Far får 15/19 uker - han kan få mer om han blir sykemeldt. Du er allerede "sykemeldt". Dette er noe han må ta med legen sin. Du kan ikke bli sykemeldt fra din uføretrygd. Du har fått engangsstønad og det er det du får. Anonymkode: 2766c...8bb 4
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #5 Skrevet 14. april 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke sånn det funker når mor er uføre. Far får 15/19 uker - han kan få mer om han blir sykemeldt. Du er allerede "sykemeldt". Dette er noe han må ta med legen sin. Du kan ikke bli sykemeldt fra din uføretrygd. Du har fått engangsstønad og det er det du får. Anonymkode: 2766c...8bb Dette tror jeg ikke stemmer. Far skal ikke sykemeldes, men ta hele kvoten med permisjon. Anonymkode: e3111...92a
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #6 Skrevet 14. april 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke sånn det funker når mor er uføre. Far får 15/19 uker - han kan få mer om han blir sykemeldt. Du er allerede "sykemeldt". Dette er noe han må ta med legen sin. Du kan ikke bli sykemeldt fra din uføretrygd. Du har fått engangsstønad og det er det du får. Anonymkode: 2766c...8bb Hvorfor svare når du ikke aner hva du snakker om? Ts, din mann må logge inn på nav og sende søknad. Dere legger ved legeerklæring som må forklare hvorfor du er ute av stand til å ta vare på barnet. Anonymkode: 7cf77...bb1 3
Flamme Skrevet 14. april 2020 #7 Skrevet 14. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor svare når du ikke aner hva du snakker om? Ts, din mann må logge inn på nav og sende søknad. Dere legger ved legeerklæring som må forklare hvorfor du er ute av stand til å ta vare på barnet. Anonymkode: 7cf77...bb1 Denne 👏
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #8 Skrevet 14. april 2020 Hvis legen til TS har støttet at hun var frisk nok til å få barn, så vil vel neppe legen gjøre noe for at far skal få ta hele permisjonsperoiden. Da ville vel dette ha vært diskutert under graviditeten? Og hvordan blir det når permisjonen er over etter et år? Vil du klare en aktiv smårolling da? Kanskje dere må be om et møte med helsevesenet for å finne løsninger for framtiden? Anonymkode: 138a7...86d 9
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #9 Skrevet 14. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor svare når du ikke aner hva du snakker om? Ts, din mann må logge inn på nav og sende søknad. Dere legger ved legeerklæring som må forklare hvorfor du er ute av stand til å ta vare på barnet. Anonymkode: 7cf77...bb1 Tusen takk. Han logget inn nå og ser ut som han kan søke med en gang og bare legge ved en egenerklæring i første omgang. Anonymkode: e3111...92a 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #10 Skrevet 14. april 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis legen til TS har støttet at hun var frisk nok til å få barn, så vil vel neppe legen gjøre noe for at far skal få ta hele permisjonsperoiden. Da ville vel dette ha vært diskutert under graviditeten? Og hvordan blir det når permisjonen er over etter et år? Vil du klare en aktiv smårolling da? Kanskje dere må be om et møte med helsevesenet for å finne løsninger for framtiden? Anonymkode: 138a7...86d Nei, legen vil sikkert sitte seg på bakbena 🙄. Vi må ta en dag av gangen å se. Anonymkode: e3111...92a
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #11 Skrevet 14. april 2020 Hvis du har langvarig behov for hjelp så kan brukerstyrt personlig assistanse (BPA) være en løsning framover. Det blir enda tyngre med en aktiv 1 eller 2 åring 😉 Anonymkode: 0355a...c92 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #12 Skrevet 14. april 2020 Et strålende eksempel på at man ikke bør få barn når man er ufør. Nav er vel for øvrig rette instansen å spørre, ikke fastlegen. Anonymkode: 654df...0df 13
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #13 Skrevet 14. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Et strålende eksempel på at man ikke bør få barn når man er ufør. Nav er vel for øvrig rette instansen å spørre, ikke fastlegen. Anonymkode: 654df...0df Dette har ikke noe med sykdommen min å gjøre. Dette kan ramme alle. Anonymkode: e3111...92a 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #14 Skrevet 14. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Et strålende eksempel på at man ikke bør få barn når man er ufør. Nav er vel for øvrig rette instansen å spørre, ikke fastlegen. Anonymkode: 654df...0df Du vet at «ufør» ikke er én sykdom? Som gjør det umulig å Ta seg av barn? Det finnes x antall forskjellige sykdommer som kan gjøre en arbeidsufør Anonymkode: d3842...ddf 7
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #15 Skrevet 14. april 2020 Jeg fikk ihvertfall overta fedrekvoten her siden far er ufør. Trengte ikke noe legeattest på at han ikke kan ta seg av barnet. Som ufør har han ikke rett på foreldrepenger. Usikker på om det er ulike regler etter om det er mor eller far som er ufør. Anonymkode: ddad9...372
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #16 Skrevet 14. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk ihvertfall overta fedrekvoten her siden far er ufør. Trengte ikke noe legeattest på at han ikke kan ta seg av barnet. Som ufør har han ikke rett på foreldrepenger. Usikker på om det er ulike regler etter om det er mor eller far som er ufør. Anonymkode: ddad9...372 Det er annerledes når far er uføretrygdet. Anonymkode: e3111...92a 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #17 Skrevet 14. april 2020 Har en uføretrygdet venninne, der har far vært hjemme 10 mnd Anonymkode: 1c3db...82c
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #18 Skrevet 14. april 2020 Tenkte du aldri tanken om at du burde funnet ut av dette de ni månedene du gikk gravid? Det er en baby som skal ivaretas og tilrettelegges for. Er du ufør bør du vite hvor begrensningene dine går mtp at du ikke fungerer i jobb og har en kartlagt tilstand. Blir så oppgitt når folk bare krysser fingrene og håper på det beste når barn er inkludert. Håper det løser seg for babyens skyld. Anonymkode: f08c3...da3 5
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #19 Skrevet 14. april 2020 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenkte du aldri tanken om at du burde funnet ut av dette de ni månedene du gikk gravid? Det er en baby som skal ivaretas og tilrettelegges for. Er du ufør bør du vite hvor begrensningene dine går mtp at du ikke fungerer i jobb og har en kartlagt tilstand. Blir så oppgitt når folk bare krysser fingrene og håper på det beste når barn er inkludert. Håper det løser seg for babyens skyld. Anonymkode: f08c3...da3 Jeg kunne ikke vite at jeg ville få en kraftig depresjon, har aldri slitt med psyken før. Anonymkode: e3111...92a 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #20 Skrevet 14. april 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kunne ikke vite at jeg ville få en kraftig depresjon, har aldri slitt med psyken før. Anonymkode: e3111...92a Beklager, trodde uførheten var grunnen til at du ikke kunne ivareta baby. Håper du får god hjelp. Anonymkode: f08c3...da3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå