Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Har etter 6 år i fulltidsjobb sagt opp byttet fagområde og ble sist høst fulltidsstudent (økonomi og ledelse). Tar en bachelorgrad. Jeg pendler til skolen (45 min hver vei) og er på forelesninger hver eneste dag. Etter coronaen kom så har det vært på nett da.

Jeg bor i en leilighet foreldrene mine eier og betaler bare for strøm. Er veldig heldig. Men har internett og tv selv.

Jeg jobber ved siden av, ca annenhvet helg og de dager der forelesningene er avlyst. 

Jobbet hver eneste dag hele påskeuken og ellers i alle ferier. Har billån og mottar studielån.

Men får innimellom høre at det er jo så lett for meg som er student og har så fine rolige dager. Og at jeg er heldig som har den muligheten og ikke har barn og boliglån for da har man ikke mulighet til å studere. Men mange har da boliglån selv om de studerer og barn? Toget er jo ikke nødvendigvis gått for dem.

Synes det er ubehahelig å få kommentar om at det er så lett å være student, særlig når kjæresten sier det. Men jeg bruker tid på skole hver dag og kjøring frem og tilbake pluss jobber ved siden av. Men det er liksom ikke godt nok. Han ser litt på det som en enkel sak å studere på universitet. Men det er krevende og mange fag er helt nye for meg. Slitsomt når man ikke får støtte fra de nærmeste.. 

Han har jobbet fulltid og tatt fagskoleutdanning på deltid samtidig og er ferdig med det nå. Han fikk støtte underveis fra meg og motivasjon når han var lei. Synes han var veldig flink som fikk det til. Men han mener jeg har det så enkelt i forhold.

Jeg synes det var enklere når jeg var i jobb, kunne gå hjem kl 15 og var ferdig for dagen og trengte ikke tenke mer på det. 

Flere som får høre at studielivet er så lett? 

Anonymkode: 5aaea...086

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, studielivet er ikke lett. 

Anonymkode: 59d73...7a9

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke fått høre det, nei. Har heller hørt, som du selv nevner, at studielivet er mer slitsomt enn ordinært arbeidsliv. Det henger alltid noe over skuldrene ens; man kunne gjort mer, strekker Lånekassen til osv

Anonymkode: da9ae...1db

• Liker 1
Skrevet

Studielivet er konstant stress, karakterpress, innleveringsfrister og eksamensangst. Man kan aldri ta seg helt fri, hverken i helger, helligdager eller ferier. All tid der man ikke leser må man jobbe for å få endene til å møtes. 

Ikke blir det enklere med årene heller.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Knirke skrev:

Studielivet er konstant stress, karakterpress, innleveringsfrister og eksamensangst. Man kan aldri ta seg helt fri, hverken i helger, helligdager eller ferier. All tid der man ikke leser må man jobbe for å få endene til å møtes. 

Ikke blir det enklere med årene heller.

For noe tull. Fri nesten hele tiden, litt tungt i eksamensperioden om man tok skippertak, men det var da overkommelig.

Anonymkode: ebb35...f26

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Studentlivet er fint på den måten at man kan tilpasse mye selv, i alle fall på endel studier. Etter 15 år i arbeidslivet er sammenligningen med å være student at det er mye mer slitsom å hele tiden måtte ta til seg ny kunnskap og det å skulle prestere hele tiden. På jobb gikk det meste på autopilot og kunne man jobben sin, så slapp man å tenke en ny tanke. I tillegg får man samme lønna samme hvor stor eller liten innsats man legger i det. Dette gjelder selvfølgelig ikke over alt, men sånn var det i min jobb. Å være student er mer utfordrende, men også mye mer givende. Bortsett fra økonomisk.

Anonymkode: 49848...e20

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noe tull. Fri nesten hele tiden, litt tungt i eksamensperioden om man tok skippertak, men det var da overkommelig.

Ikke alle studier eller studenter er like. På mitt studie er det ikke slik. 

Anonymkode: d27b9...20f

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva har du studert, da? Det er forskjell på barnehagetante og ingeniør vettu....

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hør om høyskole? De har som oftest skole 8 timer hver dag.

AnonymBruker
Skrevet

Tja, for min del så var studietiden definitivt den roligste perioden i mitt liv, så kanskje samboeren din hadde en tilsvarende studietid. Når du bor gratis så vil jeg si du har det meget bekvemt, ja. At du i det hele tatt behøver å jobbe ved siden av da er jo litt uvanlig, men med lønn fra ekstrajobbing så har du jo mye å rutte med sammenlignet med den jevne student, så dersom du sliter kan det jo være en ide å trappe ned på jobbingen ? 

«Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det» ? 😛

Hilsen en som både har et 5-åring studie innen tunge realfag bak seg, samt har studert juss ved siden av full jobb og barn på 1 og 3 år hjemme. Det meste går. 

Anonymkode: d4178...b67

AnonymBruker
Skrevet

Nei, studentlivet er ikke lett, men om det er tøffere enn jobb eller ei, kommer an på yrket. Jeg er lærer, og jeg må si jeg hadde en mer avslappet tilværelse som student, selv om jeg hadde deltidsjobb. Det var mye pensum, men jeg hadde ikke undervisning hver dag. Dagene var også mer variert når jeg kunne veksle mellom skole, deltidsjobb og dager hvor jeg var hjemme. Jeg likte veldig godt den variasjonen. Alt i alt savner jeg studenttilværelsen, men jeg hadde jo ikke hatt råd til å ha hus og barn (sammen med mannen) hvis jeg ikke var i jobb.

Anonymkode: 04dba...415

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En ordinær arbeidsdag altså.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle studier eller studenter er like. På mitt studie er det ikke slik. 

Det kommer da mye an på studenten.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

40 timer med undervisning i uka? Hah, ta deg en bolle.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

I tillegg til innleveringer og eksamen?? Tror ikke du har lekser på jobben.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke gi bort boller til uvedkommende!

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer da mye an på studenten.

Du kan selvfølgelig la være å delta i obligatorisk og ikke-obligatoriske aktiviteter, og noen lærer og tar enkelte fag fortere enn andre, men man kommer fremdeles ikke unna at enkelte studier krever mer innsats og har høyere vanskelighetsgrad enn andre. 

• Liker 2
Skrevet

Til vanlig trives jeg i studenttilværelsen. Har 4 halve dager i uka på skolen med en studiedag midt i, ganske luksus etter mange år i arbeid. Det er klart det er mye lesing og skolearbeid utenom det da, alltid en deadline å stresse over. Men jeg synes det er spennende, og er veldig motivert til å gjøre det bra. 

Nå derimot er det STRESS! Har ei jente på 8 år hjemme med meg, og det blir ikke mye tid til mitt studie for å si det sånn. Nesten umulig å få vært med på zoom-forelesninger, og arbeidskravene står i kø. Står opp 6 hver morgen for å jobbe med studiet før hjemmeskole, og leser hver kveld. Skjønner ikke når jeg skal få gjort alt sammen🤯

AnonymBruker
Skrevet

Du har det ikke spesielt vanskelig som student heller, så jeg synes du er i overkant hårsår. Du bor til og med gratis.

Anonymkode: d9c3c...537

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Studentlivet opplevdes som ren ferie etter 20 år i arbeidslivet. De roligste årene jeg har hatt, og det med aleneansvar for to barn. Økonomistudier.

Anonymkode: 647d2...238

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...