Gå til innhold

Lekser sjuendeklassing, absurd mengde.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det med deres sjuendeklassinger? Vår har absurde mengder lekser og skolearbeid. Det var ikke så mye før. Ekstremt korte frister og mye lengre oppgaver enn før. Ser det hos andre venner på andre skoler og. 

Søsken i 6 og 4 har på langt nær så mye å gjøre. Det skal logges inn og klokkes inn og er de ikke innlogget 0830 så ringer læreren. Sjuendeklassingen min er kjempesliten, og føler hele livet hennes er lekser og skole nå, hun savner å fysisk være på skolen. 

Sammenlignet ukeplaner til 2 uker før korona og både dagsplan og lekeplan er doblet, samt at det er mindre tid med lærer. 

Jeg har hjemmekontor og barna er hjemme, og kan ikke ta omsorgspenger for å hjelpe snart 13åringen. Jeg kan selvsagt ta omsorgspenger på feil barn, men det føles ikke riktig. 

Føler vel at sjuendetrinn er litt glemt.. 

Jaja. Var mest en utblåsning 

Anonymkode: 01ece...3b6

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare barn i 1., 5. og 9. klasse, men her ser det ut til at de har omtrent samme mengder som før påske. 9. klassingen jobber jevnt fra kl. 9-13(pluss/minus en time avhengig av oppgaver) og skal levere en del og snakke med klassen to ganger i uka. 5. klassingen skal levere en del oppgaver eller småprøver og snakke med klassen én gang i uka. Han jobber kanskje bare i tre timer, men han er alltid den som blir først ferdig med ting på skolen også. De to eldste trenger omtrent like mye hjelp, altså ikke veldig mye mens 1.-klassingen trenger hjelp med nesten alt. Innleveringer er selvfølgelig hver dag for at elevene skal få gode rutiner og struktur mest mulig lik vanlig skole. Om dine har frister gjennom dagen er sikkert tanken at de kan levere det de har gjort uten at det trenger å være perfekt, men om det passer bedre å jobbe på ettermiddagen fordi du må jobbe, kan dette sikkert avtales med læreren. Mitt inntrykk er at lærerne ønsker en så normal skoledag som mulig, men at man må legge det opp slik som passer best for hver familie. Om du synes det er mye mer nå enn før påske kan du jo si ifra om det, men tenk over om det ikke egentlig var for lite før påske først. 

Anonymkode: 425ff...9cd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Si fra til lærer. 

Anonymkode: 30c95...f7b

• Liker 11
Skrevet

Det er ikke bare det at det jobbes mindre effektivt med skolearbeid nå enn før pga. mange distraksjoner hjemme? Det hadde kanskje vært en idé å kjøre effektiv jobbing i en tidsbegrenset periode, gjerne ha et bestemt arbeidsområde, og ha markert skille mellom skole og fritid? For det kan lett bli utflytende grenser mellom jobb og fritid og "alt og ingenting" når man jobber hjemme, både for barn og voksne, og det resulterer gjerne at man aldri er hverken helt "på" eller helt "av".

AnonymBruker
Skrevet

Har en 6. klassing og en 8. klassing. De har absolutt ikke mye å gjøre. Det tar ca 1,5 timer om de er noenlunde effektive. 

Men førsteklassingen derimot! Jeg må sitte med henne hele tiden, ellers får hun ikke gjort noe. Hun jobber så fort som det er mulig nesten så lenge jeg sitter med henne da. Men dette tar oss minst fire timer om dagen. I tillegg kommer gå tur- lekser og lignende. Som skal dokumenteres med bilder/video. Det er aaaaltfor mye for en førsteklassing. Det er like lange dager som på skolen men der har de i det minste fått dyttet turen inn i de fire timene, og de gjør andre ting enn bare skolearbeid også. Og dette betyr at jeg jobber som lærer minst 4-5 timer om dagen bare med henne... Har jo to til som krever litt også. 

Anonymkode: c088d...ac6

AnonymBruker
Skrevet

Her er det 5. klassingen som har absurde mengder.. Skal sende en emoji til læreren hver hele time fra 8.30. Innleveringsfrister som er kjempestrenge og etter kl. 14.00 er det for seint. Skal prate med læreren på teams 15 minutter hver dag. "Planlegg en tur for hele familen, dokumenter turen" og så neste fag "bak en kake, få hjelp av en voksen hjemme"🤦‍♀️ Han er 10 år og jobber som en helt - men han mistet motivasjonen!

De to minste som går i 1. og 3. har helt ok med oppgaver.  De kan jobbe uten å stresse med frister og har lærere som stadig spør hvordan det fungerer for oss.

Anonymkode: c0675...8bb

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er det 5. klassingen som har absurde mengder.. Skal sende en emoji til læreren hver hele time fra 8.30. Innleveringsfrister som er kjempestrenge og etter kl. 14.00 er det for seint. Skal prate med læreren på teams 15 minutter hver dag. "Planlegg en tur for hele familen, dokumenter turen" og så neste fag "bak en kake, få hjelp av en voksen hjemme"🤦‍♀️ Han er 10 år og jobber som en helt - men han mistet motivasjonen!

De to minste som går i 1. og 3. har helt ok med oppgaver.  De kan jobbe uten å stresse med frister og har lærere som stadig spør hvordan det fungerer for oss.

Herregud! For et opplegg! Stakkars barn. Bak en kake og få hjelp av voksen... Hvem handler inn og betaler dette når skolen er gratis? Og man helst ikke skal på butikken hele tiden? Og får voksne hjulpet? Har dere tid? 

Håper dere får snakket vett i dem. 

Anonymkode: 1a585...7ff

• Liker 14
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en 6. klassing og en 8. klassing. De har absolutt ikke mye å gjøre. Det tar ca 1,5 timer om de er noenlunde effektive. 

Men førsteklassingen derimot! Jeg må sitte med henne hele tiden, ellers får hun ikke gjort noe. Hun jobber så fort som det er mulig nesten så lenge jeg sitter med henne da. Men dette tar oss minst fire timer om dagen. I tillegg kommer gå tur- lekser og lignende. Som skal dokumenteres med bilder/video. Det er aaaaltfor mye for en førsteklassing. Det er like lange dager som på skolen men der har de i det minste fått dyttet turen inn i de fire timene, og de gjør andre ting enn bare skolearbeid også. Og dette betyr at jeg jobber som lærer minst 4-5 timer om dagen bare med henne... Har jo to til som krever litt også. 

Anonymkode: c088d...ac6

Kan du ikke får 6 og -8 klassingen til å hjelpe førsteklassingen litt? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff så fælt. Er sånn her og med 7nde. Vanvittig mas og jag. Min 7ndeklassing er drittlei, det er så mye mas. 

Er godt mulig at det er mindre effektivt å gå på skolen hjemmefra, men får liksom ikke fjernet søsken eller lignende distraksjoner. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud! For et opplegg! Stakkars barn. Bak en kake og få hjelp av voksen... Hvem handler inn og betaler dette når skolen er gratis? Og man helst ikke skal på butikken hele tiden? Og får voksne hjulpet? Har dere tid? 

Håper dere får snakket vett i dem. 

Anonymkode: 1a585...7ff

Prøvde å ringe rektor i dag (prøvd å snakke med lærer). Jeg har liksom ikke tid til å bake kake og gå tur midt på dagen med hjemmekontor og to yngre søsken som også trenger hjelp..

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi føler vår 5 klassing har perfekt mengde stoff og det er norsk, engelsk og matte hver dag. De andre fagene er spredd utover, men det har ikke vært mange tulleoppgaver. Les en tekst og tegn i religion f.eks. Lag en film i musikk der du synger, danser eller spiller et instrument/eller det du har. Det har vært noen kjøkkenoppgaver men det har vært mer frivillig. Å bake kake er jo helt absurd, men de kan gjerne ha dekke bordet og hjelp til med middag. Jeg synes vi hadde litt mye i begynnelsen, for da fikk vi ikke tid til å gjøre ting barna var ekstra interessert i. Nå har det godt seg til. Det er viktig at alle får til og henger med. Det er jo unntakstilstand for foreldre, barn og lærere, og de kommer til å lære utrolig mye av denne tiden uansett hva skolen finner på. 

Anonymkode: 8c44e...af7

AnonymBruker
Skrevet

Ikke bedre i 9.klasse. I dag satt vi i 5 beine timer. Sendte klage til læreren på mengden. Og idiotiske ekstra oppgaver her og. Lag 3 retters middag og oppvask, dokumenter. Fiks noe hjemme f.eks snekring, maling, fiks et dekk....altså hallo de er 13 år gamle. De trenger ikke tyne oss. Jeg er og i arbeid 100 % turnus 

Anonymkode: 79672...ebc

• Liker 7
Skrevet (endret)
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette ville jeg tatt opp med lærer! Elevene skal selvfølgelig ikke miste motiv motivasjonenasjonen! Kan dessuten ikke kreve å få hjelp av en voksen! 

Endret av tirben
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bedre i 9.klasse. I dag satt vi i 5 beine timer. Sendte klage til læreren på mengden. Og idiotiske ekstra oppgaver her og. Lag 3 retters middag og oppvask, dokumenter. Fiks noe hjemme f.eks snekring, maling, fiks et dekk....altså hallo de er 13 år gamle. De trenger ikke tyne oss. Jeg er og i arbeid 100 % turnus 

Anonymkode: 79672...ebc

Så fælt å høre!! Vet hvordan du har det. 

Godt å se det er fler, men også dumt. Jeg vet at det var mindre å gjøre før koronaen til den som spurte om det. 

Her må de filme at de har gym og. I tillegg har vi fått beskjed om å gi barna skritteller og lærerne skal ha nr til eleven så de kan ringe og etterlyse de om de ikke svarer på 5 min. Her om dagen før påske hadde get planlagt arbeid på nettet og da sendte lærer sms til alle foreldre og barn om å dele 4g. 

AnonymBruker
Skrevet

Har en i 7. og en i 10. Det passe med mengder, syvendeklassing kunne fint ha litt mer. Begge lærerne sender jevnt  e-poster til oss foreldre hvor de påpeker at det er vi, foreldre, som bestemmer hvor mye barna jobber med lekser, da vi alle er i en spesielt situasjon, og foreldre vet best hva er gjennomførbart for hver enkel elev ut fra  situasjonen hjemme. Lærerne (2 ulike skoler) er veldig flinke til å minne oss på at elevene skal tas vare på, samt at vi ikke sliter oss helt ut på grunn av hjemmeskole, hjemmekontor og eventuelt barnehagebarn. 

Anonymkode: 2af52...bb4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Opplever det samme her. Full økning av oppgaver, frister og innleveringer.

3. klassen må it å lage snøborg, «husk at den skal bestå av platåer og bygningsklosser av snø. Server middag i borgen.» Hun veier 22kg. Hun klarer sikkert å lage en hel borg alene! 🤦🏼‍♀️

5. klassen får innleveringer med kriterier som ligner grunnfag høyskole! Jeg blir matt!

Anonymkode: 9415c...2d0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uff så fælt. Er sånn her og med 7nde. Vanvittig mas og jag. Min 7ndeklassing er drittlei, det er så mye mas. 

Er godt mulig at det er mindre effektivt å gå på skolen hjemmefra, men får liksom ikke fjernet søsken eller lignende distraksjoner. 

Eh, jo. La sjuendeklassingen din sitte ved skrivebordet på rommet sitt, og lukk døra. Problem løst! 🙄

Anonymkode: f75ba...e26

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh, jo. La sjuendeklassingen din sitte ved skrivebordet på rommet sitt, og lukk døra. Problem løst! 🙄

Anonymkode: f75ba...e26

Eh, har ikke falt deg inn at det fortsatt kan være distraksjoner selv om man sitter på rommet sitt? Og selv om man sitter på rommet sitt så kan man trenge hjelp eller lignende? Tenker du ikke skal svare om du ikke har vett. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Opplever det samme her. Full økning av oppgaver, frister og innleveringer.

3. klassen må it å lage snøborg, «husk at den skal bestå av platåer og bygningsklosser av snø. Server middag i borgen.» Hun veier 22kg. Hun klarer sikkert å lage en hel borg alene! 🤦🏼‍♀️

5. klassen får innleveringer med kriterier som ligner grunnfag høyskole! Jeg blir matt!

Anonymkode: 9415c...2d0

Ja, sånn er det her og. Idag skulle de levere 3 PowerPoint a 10 sider om 3 ulike tema i 3 fag. Dette var da arbeid til skolen i tillegg til andre oppgaver som å lese 50 min, gym o. L

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, sånn er det her og. Idag skulle de levere 3 PowerPoint a 10 sider om 3 ulike tema i 3 fag. Dette var da arbeid til skolen i tillegg til andre oppgaver som å lese 50 min, gym o. L

Overhode ikke mye arbeid. 
Husker da jeg gikk i 7. sånn rundt årtusenskiftet, da laget vi også temaoppgaver på 10 sider. Temaoppgaver - ikke PP.

Ingen av dere har beskrevet "enorme mengder arbeid". Grunnen til at det oppleves enormt er pga situasjonen vi er i. Det utvises også en helt komplett mangel på løsningsorientert tilnærming til oppgaveløsninger, tidsfrister og distraksjoner. 

Grunnen til tidsfristene er blant annet at barna skal lære seg å komme tidsnok, en egenskap viktig til senere i livet. Innsjekk er nåværende periodes metode for å ha friminutt og sjekke oppmøte/roll call. Hvis der er søsken som forstyrrer, så lærer man de andre søsken å la søskenet være i fred/respektere at det er skoletid, og legger til rette for at det store barnet har en distraksjonsfri sone. Det store barnet får også lære seg at det er perioder hvor arbeidspress er større enn andre perioder.

Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig for foreldre å forstå. Alt det lærere gjør er for å hjelpe barna deres senere, en del av deres egne barns allmennutdannelse. Som mor klarer jeg ikke å forstå at man som forelder kan i det hele tatt finne på unnskyldninger for at barnet ikke skal sjekke inn, gjøre lekser og oppgaver eller lage mat. Det er så mye som er ute å kjøre med holdningene som utvises i tråden her. Slike foreldre får barn som ikke mestrer orddeling og som får angst av å bli presset til å bli en bedre versjon av seg selv.

• Liker 7
  • Opprett ny...