Gå til innhold

Foreldreansvar barnefordeling

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg har skjønt at det er vanskelig for en forelder å få foreldreansvar alene. Her har barnefar skrevet fra seg foreldreansvaret ved separasjon, og vil nå ha det tilbake. Jeg ønsker ikke å gi det tilbake fordi jeg er redd han bare skal lage mer problemer.

Han har holdt på med psykisk vold mot meg over lengre tid, men har ingen klare bevis bortsett fra journaler hos fastlege, psykolog osv. Etter at vi fikk samværsavtale på plass har vi stadig diskusjoner og samarbeidet er anstrengt. Jeg er redd han. Men er det nok til at jeg kan få foreldreansvaret alene i en domstol? Hvordan vil retten bedømme? 

Ikke vits å ta dette til retten om han vil få det tilbake uansett, da er det jo bare å gi det tilbake nå.

Anonymkode: 08073...bac

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skulle tru at når han har gitt den fra seg, vil det bli vanskeligere for han å få den tilbake selv i en rettssak. 

Anonymkode: 4770e...3b2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I og med at han har sagt det fra seg frivillig en gang allerde, så kan det være at en dommer ikke er like velvillig for å gi det tilbake.

Den psykiske volden, kan denne dokumenteres? Hvis ja, så kan det være du har en god sak.

Anonymkode: 3dd29...d62

AnonymBruker
Skrevet

Litt usikker på om han får det tilbake så lenge han har sagt det fra seg frivillig en gang. Men foreldre som mister barna sine til barnevernet har også foreldreansvar for barna sine.

Anonymkode: aab8b...27e

AnonymBruker
Skrevet

Rådet fra min advokat var å si nei frem til eventuell stevning forelå. Da skulle jeg gi meg.

Anonymkode: e874d...c02

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Rådet fra min advokat var å si nei frem til eventuell stevning forelå. Da skulle jeg gi meg.

OK, var det fordi at den parten vill få det tilbake uansett? Men når stevningen foreligger kan den da trekkes? taper ikke den som har stevnet penger? Trodde man måtte betale inn på forskudd.

Skrevet

De gangene jeg har vært i retten i barnefordeling har mor via sin advokat kommet med ganske grove og til dels alvorlige beskyldninger mot meg uten noen for for dokumentasjon uten at dommeren eller sakkyndig synes at det var upassende. 

Jeg ble spurt hver gang når jeg kom med noe om jeg kunne dokumentere det jeg sa noe jeg selvfølgelig kunne mens mor slapp unna og fikk bare dundre på.

Advokaten min fortalte at dette er desverre fast praksis i barnerett her hjemme. Mor slipper unna med nesten alt og det skal veldig mye til for at hun taper en sak. 

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

OK, var det fordi at den parten vill få det tilbake uansett? Men når stevningen foreligger kan den da trekkes? taper ikke den som har stevnet penger? Trodde man måtte betale inn på forskudd.

Ja, fordi han regnet med at han ville vinne. Stevninger kan trekkes, og koster ikke allverden.

Nå rakk han å gjøre en god del tabber før vi kom så langt så jeg ga meg ikke likevel og jeg vant. En av tabbene var å selv si så mye rart til barnevernet at de beordret meg til å stoppe alt samvær. En annen var å true sakkyndig. Ut fra det du skriver er ikke dere helt der.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, fordi han regnet med at han ville vinne. Stevninger kan trekkes, og koster ikke allverden.

Nå rakk han å gjøre en god del tabber før vi kom så langt så jeg ga meg ikke likevel og jeg vant. En av tabbene var å selv si så mye rart til barnevernet at de beordret meg til å stoppe alt samvær. En annen var å true sakkyndig. Ut fra det du skriver er ikke dere helt der.

Oisann, nei vi er ikke der.....ennå men da forstår jeg hvorfor du vant. Fikk du en uttalelse fra barnevernet som du brukte?

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oisann, nei vi er ikke der.....ennå men da forstår jeg hvorfor du vant. Fikk du en uttalelse fra barnevernet som du brukte?

Ja, advokaten min hadde dårlige erfaringer og ba meg forlange skriftlig referat fra møtet der de sa det.

Skrevet

Foreldreansvar har jo ingenting med hvor mye samvær som er tilstede f.eks.. Det skal være ganske alvorlig før foreldreansvaret blir nektet. Man kan ha null samvær av eget ønske ,  men fortsatt ha "krav " på foreldreansvar. Så tviler sterkt på at han ikke kommer til å få det hvis han vil,  men jeg er ingen advokat. Jeg hadde kontaktet en advokat og forhørt meg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...