AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #1 Skrevet 14. april 2020 Det snakkes om den store dugnaden. Og at ALLE deltaer. Vel, det er en sannhet med modifikasjoner. Den øknonomiske dugnaden er det kun privat sektor som står for. Av de over 400.000 som nå er kastet ut i permittering og arbeidsledighet som følge av coronakrisen er er så og si 100% fra privat sektor. Hvorfor? Fordi de offentlige ansatte har trygge jobber uansett hva som skjer. Det finnes faktisk flere som i praksis er uten jobb, men som går hjemme på full lønn. Dette er fordi det ikke engang finnes hjemmel for å permittere offentlige ansatte. I disse tider er dette ekstremt usolidarisk, og det bør ikke aksepteres at det kun er de i privat sektor som skal betale for dette. Privatøkonomien går i dass for mange, som igjen fører til personlig konkurs etc. som igjen påvirker mental helse etc. Det er helt absurd å være vitne til. Jeg mener alle som blir permittert som følge av coronakrisen bør kompenseres med 100% lønn, uten øvre begrensning på 6G. Det skulle bare mangle. Det er regjeringen som kaster folk ut i arbeidsledighet og det er de som legger ned yrkesforbud. Da må de også sørge for å kompensere. Da holder det ikke med 20 dagers kompensasjon inntil 6G, og deretter bare 62%. Det er galskap. En som tjener 800.000 i året taper over 30.000 i måneden(!!) på denne galskapen. De som har høye lønninger har f.eks. boliger som står i stil til inntekt. Da rammer det knallhardt når inntekten plutselig faller med flere hundre tusen kroner i året. Det burde være en selvfølge at samtlige får 100% kompensasjon for dette. Tjener man 900.000 bør selvsagt staten dekke hele beløpet så lenge dette varer, og ikke bare 62% av 600.000. Pengene flyter jo fritt fra regjeringen om dagen, og da er det på tide å ta vare på sine egne skattebetalere også, ikke bare milliardstøtte til Norwegian og andre selskaper som er drevet med underskudd i årevis av fulle sjømenn. https://www.nettavisen.no/okonomi/hvis-han-holder-norge-stengt-til-nyttar-er-det-svaert-darlige-nyheter-for-din-okonomi/3423953111.html Anonymkode: 73c7a...462 14
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #2 Skrevet 14. april 2020 Det er jo staten som dekker dagpengene, så å si at det kun er privat sektor som er med på den økonomiske dugnaden blir jo helt feil. Da måtte privat sektor selv betalt dagpenger til sine ansatte, skulle det vært riktig. Uansett, hvem hadde det hjulpet om barnehageansatte ble permittert? De hadde hatt rett på full lønn frem til barnehagene nå åpner, og de tjener ikke over 6G, så det hadde jo bare vært å flytte kostnaden fra kommune til stat - ingen penger spart for det offentlige som helhet (men litt mer penger tapt i enda mer byråkrati). Anonymkode: 1b072...ab0 34
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #3 Skrevet 14. april 2020 Tjener du 900.000 i året så burde du ha en god buffer til dårlige tider. Det har du faktisk råd til. Anonymkode: f595a...18d 48
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #4 Skrevet 14. april 2020 Du har misforstått hvis du tror at folk permitteres fordi det er dugnad. Det er ikke permittering som er dugnaden 🙂 Anonymkode: 40aad...a9b 27
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #5 Skrevet 14. april 2020 Koronakrisen er katastrofal for de som tjener mye. Jeg jobber selv i et klassisk underbetalt kvinneyrke, sykepleier, og tjener 420 000 i året i full stilling. Min jobb er trygg, men mannen min jobber i privat sektor og tjener vanligvis det dobbelte av hva jeg gjør. Nå er han permittert, og lønnen hans har dermed stupt med 70 %. En sånn situasjon har ikke eksistert siden annen verdenskrig, man tenker jo ikke at man skal gå fra å sitte fjellstøtt til å miste jobben. Så vi har jo utgifter i fht inntekt. Men det gikk fort å få avdragsfrihet på boliglånet. Og den godt betalte jobben til mannen min står der og venter på ham når krisen er over. Anonymkode: 4afba...be7 11
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #6 Skrevet 14. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Koronakrisen er katastrofal for de som tjener mye. Jeg jobber selv i et klassisk underbetalt kvinneyrke, sykepleier, og tjener 420 000 i året i full stilling. Min jobb er trygg, men mannen min jobber i privat sektor og tjener vanligvis det dobbelte av hva jeg gjør. Nå er han permittert, og lønnen hans har dermed stupt med 70 %. En sånn situasjon har ikke eksistert siden annen verdenskrig, man tenker jo ikke at man skal gå fra å sitte fjellstøtt til å miste jobben. Så vi har jo utgifter i fht inntekt. Men det gikk fort å få avdragsfrihet på boliglånet. Og den godt betalte jobben til mannen min står der og venter på ham når krisen er over. Anonymkode: 4afba...be7 Kan jeg spørre hva slags type jobb han har? Anonymkode: 40aad...a9b
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #7 Skrevet 14. april 2020 Husk at permisjonspengene kommer fra felleskassa som også offentlige ansatte er med å skatte til, da. At offentlige jobber er tryggere er også grunnen til at mange velger dem, selv om lønna ofte er dårligere. You win some, you lose some. I tillegg har du også f.eks. studenter som meg som har mistet jobben sin offentlig sektor og ikke har rett på eneste krone i dagpenger fordi jeg er registrert som student (mottar ikke støtte fra Lånekassen). Om det er et plaster på såret 🤠 Anonymkode: 8aaab...58d 20
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #8 Skrevet 14. april 2020 Jeg er til en viss grad enig. Jeg får fnatt når jeg hører mødre ansatt i offentlig sektor som mener vi "åpner skolene for tidlig" og skal la stengingen fortsette. Mange ser ikke ut til å ha begrep om den økonomiske situasjonen vi står overfor. Anonymkode: ae181...64f 18
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #9 Skrevet 14. april 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tjener du 900.000 i året så burde du ha en god buffer til dårlige tider. Det har du faktisk råd til. Anonymkode: f595a...18d Det er da ikke poenget her. Det er ikke opp til deg hvordan andre forvalter pengene sine. Du vet vel heller ikke hvordan deres totale økonomiske situasjon er? De som tjener 900K er kanskje gift med en partner som tjener mindre, eller jobber deltid for å få husstanden til å gå rundt. Anonymkode: ae181...64f 6
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #10 Skrevet 14. april 2020 Dugnaden offentlige ansatte må bidra med er et moderat lønnsoppgjør og ikke kreve like mye som har blitt gitt siste år. Anonymkode: 20000...c6f 11
Isambard Skrevet 14. april 2020 #11 Skrevet 14. april 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo staten som dekker dagpengene, så å si at det kun er privat sektor som er med på den økonomiske dugnaden blir jo helt feil. Da måtte privat sektor selv betalt dagpenger til sine ansatte, skulle det vært riktig. Uansett, hvem hadde det hjulpet om barnehageansatte ble permittert? De hadde hatt rett på full lønn frem til barnehagene nå åpner, og de tjener ikke over 6G, så det hadde jo bare vært å flytte kostnaden fra kommune til stat - ingen penger spart for det offentlige som helhet (men litt mer penger tapt i enda mer byråkrati). Anonymkode: 1b072...ab0 Hvor du pengene til staten kommer fra? Stort sett privat sektor, inkludert olje og gass. (Offentlig ansatte betaler også skatt, men det utgjør bare en liten del). Felleskassa tilhører alle, og alle har betalt inn. Den tilhører ikke bare ansatte i offentlig sektor. Ellers er jeg enig med deg i at det er mest praktisk å la det være som det er. Jeg skjønner bare ikke de om syter og klager over at staten hjelper bedriftene, når privat sektor faktisk tar mesteparten av smellen her. 5
Isambard Skrevet 14. april 2020 #12 Skrevet 14. april 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tjener du 900.000 i året så burde du ha en god buffer til dårlige tider. Det har du faktisk råd til. Anonymkode: f595a...18d Hva med offentlig ansatte som tjener 900 000? Det er veldig mange i stat og kommune tjener mye mer enn frisører og servitører. 4
Gjest O.G. Skrevet 14. april 2020 #13 Skrevet 14. april 2020 Akkurat nå, Isambard skrev: Hva med offentlig ansatte som tjener 900 000? Det er veldig mange i stat og kommune tjener mye mer enn frisører og servitører. Men hva har deres motpart i privat sektor fått? sånn ca 900 000 X 3, kanskje?
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #14 Skrevet 14. april 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre hva slags type jobb han har? Anonymkode: 40aad...a9b Innen legemiddelindustri, mellomleder. Anonymkode: 4afba...be7
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #15 Skrevet 14. april 2020 Enda en som gråter over stakkarsene som tjener over 6G 🤔 Anonymkode: ba731...c46 20
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #16 Skrevet 14. april 2020 5 minutter siden, Isambard skrev: Hvor du pengene til staten kommer fra? Stort sett privat sektor, inkludert olje og gass. (Offentlig ansatte betaler også skatt, men det utgjør bare en liten del). Felleskassa tilhører alle, og alle har betalt inn. Den tilhører ikke bare ansatte i offentlig sektor. Ellers er jeg enig med deg i at det er mest praktisk å la det være som det er. Jeg skjønner bare ikke de om syter og klager over at staten hjelper bedriftene, når privat sektor faktisk tar mesteparten av smellen her. Privat sektor i Norge kan tjene penger som de gjør fordi vi har en meget god offentlig sektor i Norge. En offentlig sektor som ikke er gjennomsyret av korrupsjon, en offentlig sektor som sørger for rettsvesen og politi. En offentlig sektro som bygger veier og flyplasser. En offentlig sektor som sørger for en høyt utdannet befolkning. Alt dette er med på å gjøre at det går an å drive privat business i Norge. Og alt dette koster penger. Prøv å driv business i Russland. Du kna gjøre det godt et år, men plutselig er du konkurs fordi en lokalpolitiker ikke likte deg. Privat sektor er avhengig av offentlig sektor, like mye som omvendt. Anonymkode: 691c2...65a 15
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #17 Skrevet 14. april 2020 1 minutt siden, O.G. said: Men hva har deres motpart i privat sektor fått? sånn ca 900 000 X 3, kanskje? Nei, lederlønninger i det offentlige har blåst opp de siste årene under meget sterk kritikk fordi mange sitter med meget høy lønn uten reel risiko eller ansvar. Lønningene har gått opp "for å konkurrere med det private" Anonymkode: 20000...c6f 7
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #18 Skrevet 14. april 2020 Offentlig ansatte har byttet bort høy lønn og bonuser for trygge jobber i urolige tider. Ansatte i privat sektor har byttet bort trygghet for høye lønninger og bonuser. Alle har tatt sine valg med åpne øyne. Det er går ikke an å klage i etterkant. Offentlig sektor er som fastrente, privat sektor er som flytende rente. Alt i alt er det privat sektor som har vinneren de siste tiårene. Anonymkode: 691c2...65a 33
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #19 Skrevet 14. april 2020 Løsningen er vel å skaffe seg jobb i det offentlige, hvis du synes det er så mye mer lukurativt? Anonymkode: 795a6...a62 17
Isambard Skrevet 14. april 2020 #20 Skrevet 14. april 2020 Akkurat nå, O.G. skrev: Men hva har deres motpart i privat sektor fått? sånn ca 900 000 X 3, kanskje? Eh….nei. Jeg hører ofte at lønninger og pensjonsvilkår blir presset ned når jobber privatiseres, siden grådige private driver rovdrift på ansatte. Det er kanskje bare noe folk finner på fordi de ikke liker privatisering? Uansett er mesteparten av de permitterte folk i reiseliv, restauranter, butikker etc. Dette er bransjer med små marginer. De som leder en Rema 1000 butikk og tjener 900 000 fortjener det like mye som en statsansatt i 9-16 jobb. 4
Anbefalte innlegg