Gå til innhold

Overnatte hjemme hos venn/familie i annen kommune, lovlig eller ulovlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er forbudt å overnatte på hytte i annen kommune; da kan man få 20 000 kr i bot per person. Men gjelder dette forbudet også dersom man skal overnatte hos en privatperson? F eks om jeg bor på Råholt og har kjæreste i Brummunddal, kan jeg overnatte hos ham da, eller får jeg da bot på 20 000 kroner? Hva om jenta mi på 13 år får sove en natt hos tanten sin i nabokommunen; er det forbudt ved lov og genererer bot? 

Anonymkode: 67ddf...3a6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min student var hjemme i påska, en skikklig opptur i ensomheten og isolasjonen en student føler på nå. Det er ikke forbudt å sove hos familier eller venner. Ei heller i andre kommuner. 

Anonymkode: 7f048...161

• Liker 3
Gjest Albbas
Skrevet

Det er lov. 

Unødvendige fritidsreiser er frarådet, men ikke ulovlig. Å overnatte hos kjæresten er nok innafor nødvendig (siden det ble sagt at studenter kan reise hjem til foreldre), men å besøke tante er mer i grenseland. Men ikke ulovlig, genererer ikke bot, og kommunen bryr seg neppe. Det er ikke overnatting hos tanter og kjærester som kan skape problemer for kommunene. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har overnattet hos privatperson. Måtte hente noe viktig. Sjekket så klart først at alle var friske. Det er lov. 

Anonymkode: 0deac...cae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helseministeren har sagt at reiser til en annen BA-region enn den man bor i pr. definisjon er unødvendige. Det er frarådet, men ikke forbudt med lov. Du kan altså ikke få bot, selv om du overnatter i en annen BA-region. 

Anonymkode: 59ea1...1f1

• Opprett ny...