Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, 

Som anbefalt tar jeg folat i forbindelse med planlegging av graviditet. Jeg tar helt vanlig Folsyre 400 mikrogram (Nycoplus). Som vane har jeg tatt dette morgen/tidlig på dag, gjerne sammen med tran og multivitamin m/JOD. Men jeg har merket at jeg har vært så merkelig uvel/kvalm gjennom dagen. Er ikke gravid. 

Har nå endret rutine til å ta det på kvelden Før leggetid, og kvalmen har da gitt seg. Kan det være en sammenheng? Noen som har lignende erfaring? Leser på nett at det ikke er dokumentert bivirkning, men jeg mener jeg kan merke en klar sammenheng. 

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1365397-bivirkning-av-folatfolsyre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tviler på at det er noen sammenheng, da folsyre gir ingen/milde symptomer. Men, unntak finnes selvfølgelig! Kan forsåvidt være en tilfeldighet også. Vil heller tro det er multivitaminene som kan gi utslag på det du opplever? 😊 Jod f.eks, kan gi bivirkninger som kvalme. 

AnonymBruker

Aldri hørt om at noen blir kvalm av folat, er en grunn til at det ikke står på bivirkninger når du søker det opp i felleskatalogen. Nå vet ikke jeg hva multivitamintbl dine inneholder, men hvis disse f.eks tas på tom mage gir det ofte kvalme. Høres allikevel ut som at du har gjort deg opp en mening om at det er folsyre, så skjønner ikke hvorfor du spør.. 

Anonymkode: f8951...df3

• Liker 1

Annonse

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aldri hørt om at noen blir kvalm av folat, er en grunn til at det ikke står på bivirkninger når du søker det opp i felleskatalogen. Nå vet ikke jeg hva multivitamintbl dine inneholder, men hvis disse f.eks tas på tom mage gir det ofte kvalme. Høres allikevel ut som at du har gjort deg opp en mening om at det er folsyre, så skjønner ikke hvorfor du spør.. 

Anonymkode: f8951...df3

Det var vel mest av nysgjerrighet på om andre har merket en sammenheng? Nå er vel dette et forum for å kunne snakke/lufte tanker om tema omkring prøving/barnløshet så forstår ikke helt den nedlatende holdningen i ditt svar. Du er vel ikke forpliktet å svare om det var dumt at jeg «spurte»(?)
Og ja, kanskje er det multivitaminene som du skriver? Det kan tenkes. Var ikke ute etter en fasit men mer om noen hadde lignende erfaringer. Men takk for svar uansett. 

• Liker 2

Annonse

Ser faktisk at det nasjonale helsevesenet (NHS) i Storbritannia oppgir kvalme som en mulig bivirkning av folat. Selv om det er sjeldent med bivirkninger. Så da er det kanskje ikke innbilning(?) 😆 interessant å se at det er flere her som mener de har merker en sammenheng. 

https://www.nhs.uk/medicines/folic-acid/ 

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...