AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #1 Skrevet 14. april 2020 Har nå vært plaget meg et slags utslett på kun fingertuppene siden juli 2019. Det har kommet å gått i forskjellige grader, men fingrene mine har enda ikke blitt normale. Fingrene mine begynte endelig å bli nesten normale, før nå jeg plutselig får et nytt utbrudd... har vært hos 3 forskjellige leger, vært på apoteket osv... ingen finner uttav dette, og jeg blir helt matt. Er det noen som har hatt lignende, og vet hva det kan være og hva som hjelper? Omløpet er slik: starter å klø på fingertuppene, selv om jeg ikke klør kommer det små blemmelignende på. Etter 1-2 dager kommer det veldig tykk hud på som etter 1-2 nye dager begynner å flasse av MYE. Etter rundt en uke er fingertuppene såre, røde og "strekete", og er avhengig av fuktighet for eller sprekker det opp. Kan heller ikke ta på noe nesten, for skjennes ut som om fingertuppene detter av til slutt da. Jeg har ingen allergier (som jeg vet om), og har prøvd mye fuktighet, eksem krem og kortison krem uten hell. Dog det siste gjor det liiitt bedre. Har vell hatt rundt 4-6 utbrudd nå, der der starter med blemmene, og jeg forstår ikke hva det kommer av, ettersom jeg bare har gjort vanlig rutine og ikke startet på noe nytt, eller vært borti noe sterkt. Bruker forresten kun Nivea Soft fuktighetskremen. Noen som har tips? Er seriøst dritt lei av dette nå. Hilsen frustrert jente på 21:) Anonymkode: e4ac9...9de
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #2 Skrevet 14. april 2020 Sjekket for Herpes? http://meddev.uio.no/elaring/lcms13/indremedisin/infeksjonsmedisin/nl-herpes-simplex.xml?menuItemIndex=10 Anonymkode: b4d40...827
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #3 Skrevet 14. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sjekket for Herpes? http://meddev.uio.no/elaring/lcms13/indremedisin/infeksjonsmedisin/nl-herpes-simplex.xml?menuItemIndex=10 Anonymkode: b4d40...827 Har ikke Herpes nei. Ihvertfall ikke fått dette påvist etter jeg og samboer flyttet sammen for over 2 år siden. Om det dog hadde vært tilfellet hadde det vært rart om ikke han hadde hatt utbrudd eller jeg noen andre plasser, og tror legen ville ha sjekket meg om det så ut som det. Anonymkode: e4ac9...9de
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #4 Skrevet 14. april 2020 Kanskje et skudd i blinde men....pustuløs psoriasis? Anonymkode: d9199...f59
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #5 Skrevet 14. april 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke Herpes nei. Ihvertfall ikke fått dette påvist etter jeg og samboer flyttet sammen for over 2 år siden. Om det dog hadde vært tilfellet hadde det vært rart om ikke han hadde hatt utbrudd eller jeg noen andre plasser, og tror legen ville ha sjekket meg om det så ut som det. Anonymkode: e4ac9...9de Kan evnt være han som har smittet deg, uten å ha noe særlig utbrudd selv. Be om en sjekk neste gang det skjer da vel, har jo ikke noe å tape på det. Anonymkode: b4d40...827
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #6 Skrevet 14. april 2020 Legg vekk mobilen når du kjører. Det vil nok hjelpe. Anonymkode: 2c2de...308
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #7 Skrevet 14. april 2020 Kanskje det kan være kontaktallergi, f.eks. latex eller parfymeallergi? Har en venninne som blir sånn på hendene når hun er kontakt med såpe med parfyme i eller bruker latexhansker. Hun utviklet først allergien i 20-årene, og bare på hendene. Anonymkode: a648f...101 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #8 Skrevet 14. april 2020 Jeg får også masse sånne miniblemmer / forhøyninger tett i tett når jeg stresser. Og de klør veeeldig. Får det hvor som helst inni hendene. Klumper seg gjerne litt sammen. Aner heller ikke hva det er? Men som sagt, det dukker alltid opp i stressende perioder. Anonymkode: ec418...451
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #9 Skrevet 14. april 2020 Har du vært hos hudlege? Anonymkode: 98bf2...558
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #10 Skrevet 14. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg får også masse sånne miniblemmer / forhøyninger tett i tett når jeg stresser. Og de klør veeeldig. Får det hvor som helst inni hendene. Klumper seg gjerne litt sammen. Aner heller ikke hva det er? Men som sagt, det dukker alltid opp i stressende perioder. Anonymkode: ec418...451 Og det ser ut som bittesmå vannblemmer. Anonymkode: ec418...451
Mokkilokki Skrevet 14. april 2020 #11 Skrevet 14. april 2020 Kontakt allergi? Mange reagerer på blekket på kvitteringer osv.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #12 Skrevet 14. april 2020 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Legg vekk mobilen når du kjører. Det vil nok hjelpe. Anonymkode: 2c2de...308 Jeg er imot å være på telefon når man kjører bil. Dette bildet er tatt da jeg satte meg i bilen, og sto stille på fellesparkeringa ved borettslaget;) Anonymkode: e4ac9...9de
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #13 Skrevet 14. april 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje det kan være kontaktallergi, f.eks. latex eller parfymeallergi? Har en venninne som blir sånn på hendene når hun er kontakt med såpe med parfyme i eller bruker latexhansker. Hun utviklet først allergien i 20-årene, og bare på hendene. Anonymkode: a648f...101 Ja er det legen også gjerne tror. Men jeg forstår ikke hva det kan være.. første ganga kom det etter en natts søvn, men plukka rips kvelden før så må nok være det. Nå har det skjedd 2 ganger et par timer etter jeg har dusja, men har brukt samme såpene i rundt 3 år, så synes det er litt rart det kommer så random og ikke reagerer på såpene i di 100 gangene jeg dusjer før det plutselig kommer igjen.. Anonymkode: e4ac9...9de
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #14 Skrevet 14. april 2020 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg får også masse sånne miniblemmer / forhøyninger tett i tett når jeg stresser. Og de klør veeeldig. Får det hvor som helst inni hendene. Klumper seg gjerne litt sammen. Aner heller ikke hva det er? Men som sagt, det dukker alltid opp i stressende perioder. Anonymkode: ec418...451 Jeg har ikke stressa noe egentlig siste tia. Men greia mi er at nå begynner samme "syklus" igjen... der det nå vil komme tykt lag med hud, så detter huden av, så er huden strekete og veeeeldig sår, og så blir det ikke så sårt men er fortsatt strekete.. men det tar typ 2 måneder før de ikke er vonde, men bare nedsatt i følelsene... Anonymkode: e4ac9...9de
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #15 Skrevet 14. april 2020 Men takker for alle svar! Men er det noen måte å finne ut hva jeg egentlig reagerer på isåfall? Ved tester osv.. Anonymkode: e4ac9...9de
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #16 Skrevet 14. april 2020 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du vært hos hudlege? Anonymkode: 98bf2...558 Nope. Skulle egentlig for å sjekke føflekker, men ble permittert rett før timen. Så kunne dessverre ikke ta meg råd til å dra til timen da... litt dritt å betale 1500kr så er det visst ikke noe å gjøre me det, og ikke går an å finne ut hva jeg reagerer på.. Anonymkode: e4ac9...9de
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #17 Skrevet 14. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja er det legen også gjerne tror. Men jeg forstår ikke hva det kan være.. første ganga kom det etter en natts søvn, men plukka rips kvelden før så må nok være det. Nå har det skjedd 2 ganger et par timer etter jeg har dusja, men har brukt samme såpene i rundt 3 år, så synes det er litt rart det kommer så random og ikke reagerer på såpene i di 100 gangene jeg dusjer før det plutselig kommer igjen.. Anonymkode: e4ac9...9de 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men takker for alle svar! Men er det noen måte å finne ut hva jeg egentlig reagerer på isåfall? Ved tester osv.. Anonymkode: e4ac9...9de Jeg har ikke så mye kunnskap om kontaktallergi og det er ikke sikkert at det er det du har, men vet at det er parfyme i veldig mye. Nivea Soft fuktighetskrem, for eksempel. Tror legen kan forta tester, men i mellomtiden skader det kanskje ikke å kutte ut f.eks. parfyme en periode og se hva som skjer? Håper det løser seg! Anonymkode: a648f...101
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #18 Skrevet 14. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan evnt være han som har smittet deg, uten å ha noe særlig utbrudd selv. Be om en sjekk neste gang det skjer da vel, har jo ikke noe å tape på det. Anonymkode: b4d40...827 Helt sant! Men tipper vel de hadde gitt beskjed om jeg hadde hatt det når jeg er blodgiver? Tatt blodprøver for virus, og testa masse hos gynekolog for 2 mnd siden? Anonymkode: e4ac9...9de
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #19 Skrevet 14. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke så mye kunnskap om kontaktallergi og det er ikke sikkert at det er det du har, men vet at det er parfyme i veldig mye. Nivea Soft fuktighetskrem, for eksempel. Tror legen kan forta tester, men i mellomtiden skader det kanskje ikke å kutte ut f.eks. parfyme en periode og se hva som skjer? Håper det løser seg! Anonymkode: a648f...101 Tok frem kortisonkremen fra medisin skapet, så får prøve den igjen nå og håper det funker denne gang! Så får jeg la alt av parfyme være og lese bakpå før jeg putter henda i noe. Takk for info om nivea kremen💕 Blir bare så matt.. hver gang jeg har spurt legen, og har flere bilder om hvordan det utvikler seg får jeg bare til svar at de ikke kan finne ut av det før ved et evt utbrudd... kan jeg egentlig ta kontakt med legen nå ang dette? Føler det kom på litt feil tid, og er det som tidligere vil disse "blemmene" vare kun iløpet av kvelden eller i morgen. Anonymkode: e4ac9...9de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå