Gå til innhold

Sjefen min vil ikke at jeg skal komme tilbake på jobben

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid og i uke 22 og jobber på en stor BUP. Har vært en del sykemeldt pga ekstrem kvalme. Nå begynner dette å gå over og jeg kjenner at jeg er i stand til å jobbe igjen.

Problemet er at sjefen min ikke vil dette. Det er lite å gjøre på jobb da vi kun behandler de mest alvorlige sakene. Jeg mistenker at dette er den egentlig grunnen, til at hun ber meg holde meg hjemme. Jeg er fast ansatt, og de som er vikarer har ikke en sikker jobb akkurat nå. Men hvis jeg er sykemeldt så får en vikar forlenget vikariatet sitt. 

Sjefen sier at jeg ikke burde komme tilbake siden jeg er gravid og dermed i risikosonen. Hun vil ikke ta sjansen sier hun. Hun sier at vi sees etter permisjonen. 

Hva skal jeg gjøre. Be legen om ny sykemelding eller troppe opp på jobb når denne sykemeldingen går ut?

Anonymkode: 8d834...805

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er vel ikke i risikogruppen fordi du er gravid? har myndighetene forandret mening isåfall?

Anonymkode: 87fd8...8e8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hun vil beholde vikaren din fordi hun vet at du vil bli sykmeldt igjen om en mnd eller to kanskje? Ble "presset" til å si opp min faste stilling da jeg var på aap av samme grunn. Sjefer gjør jo ofte sånt. Mye enklere å forholde seg til friske arbeidstakere. Men ikke lov. 

Anonymkode: 628fa...f47

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Bare møt opp. Ikke la deg presse ut på noen måte! Man får uansett ikke sykemelding (og sykepenger betalt av fellesskapet) med mindre man faktisk er beviselig syk eller i risiko, det er ikke sånn det funker. Gravide er ikke i risikogruppa. Sjefen din har ingenting hun skulle sagt, hun kan ikke hindre en frisk ansatt i å komme på jobb. Alternativt så får hun betale deg full lønn for å være hjemme.

Anonymkode: 9c92f...c63

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Si legen ikke gav deg sykemelding fordi du ikke er i syk eller i risikogruppen

Anonymkode: 9db17...d15

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår sjefen din veldig godt. Hun har behov for stabil arbeidskraft nå. Ikke en som er av og på sykmeldt. 

Anonymkode: 48094...418

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Gravide er da ikke i risikogruppen? Spør sjefen din hvor hun har fått dette fra. Jeg hadde møtt opp så lenge jeg er frisk. Er ikke for å utnytte sykemeldinger og systemet. 

Anonymkode: 1e33e...e96

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med legen din om det? Tipper det er mer konstruktivt enn kvinneguiden. 

Anonymkode: 16cd7...225

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår sjefen din veldig godt. Hun har behov for stabil arbeidskraft nå. Ikke en som er av og på sykmeldt. 

Det er dessverre ikke sånn det funker. Man ansetter mennesker av kjøtt og blod, ikke maskiner. Mennesker blir gravide, og noen ganger syke. Hvis man ikke tåler det, så må man organisere arbeidsplassen på en annen måte - da er man nemlig ikke særlig levedyktig som arbeidsplass. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er dessverre ikke sånn det funker. Man ansetter mennesker av kjøtt og blod, ikke maskiner. Mennesker blir gravide, og noen ganger syke. Hvis man ikke tåler det, så må man organisere arbeidsplassen på en annen måte - da er man nemlig ikke særlig levedyktig som arbeidsplass. 

Du er enig i at denne tiden er litt spesiell, eller?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvem tenker du skal betale TS for å være hjemme? Man får ikke sykemelding hvis man ikke er syk. Hvis TS er frisk igjen skal hun selvfølgelig på jobb! 

Anonymkode: 8f5c6...ec3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sjefen prøver ikke å være grei da? Du mister jo ikke jobben, du får slappet av og ikke utsatt deg for smitte og andre får i tillegg beholde jobben. Dette hadde vært vinn-vinn for meg. Jeg er selv gravid og jobber i skolen. Jeg hadde blitt lettet hvis sjefen anså meg som i risikogruppen (fordi jeg tenker gravide virkelig skulle vært ansett som risikogruppe) og ba meg holde meg hjemme med god samvittighet. Jeg gruer meg skikkelig til å komme tilbake på jobb. Ikke fordi jeg ikke savner å være fysisk på jobb, for det savner jeg virkelig, men fordi jeg tror jeg kommer til å utvikle angst for å bli smittet. Jeg er til vanlig nøye med håndvask, men blir allikevel smittet med virus 1-2 ganger i året til vanlig. 

Anonymkode: ce908...7e6

• Liker 11
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vil være forståelsesfull overfor sjefen din når hun en dag vil ha deg ut av jobben din?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, O.G. skrev:

Du vil være forståelsesfull overfor sjefen din når hun en dag vil ha deg ut av jobben din?

Sjefen ønsker jo ikke å nekte ts å komme på jobb? Altså, mange arbeidsplasser har permittert sine tilsette pga lite å gjøre. Ts sier det er lite å gjøre på jobb. Kanskje ts kan be om å bli permittert istedenfor? 

Ts er i fin form nå som hun slapper av hjemme. Er hun i like fin form dersom det kommer en haug med saker plutselig? 

Anonymkode: d3dfa...ebc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, O.G. skrev:

Det er snakk om å foreslå for en fast ansatt gravid å være sykmeldt fram til perm, framfor å komme tilbake på jobb nå i koronapandemien. For meg er det ingen likhetstegn mellom dette og å bli sparket, akkurat. TS skriver selv at hun allerede har vært mye sykmeldt. Statistisk sett kommer hun til å være av og på sykmeldt framover også.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Du har rett på penger fra nav når jobben ikke ønsker å tilrettelegge for at du kan gå på jobb. Be legen din sende inn søknad for deg, og da må sjefen din forsvare at hun ikke ønsker å ha deg på jobb fordi du er gravid. Blir det ikke godkjent så får du gå på jobb, blir det godkjent så får du hvertfall lønn.

Anonymkode: af98f...460

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på sjefen din ikke bare vil deg ditt beste?

Jeg er selv sjef og har bedt folk som jeg mener har mer risiko enn andre forsøke å forlenge sykemeldinger for jeg VET at det før eller siden kommer til å dukke opp folk som er syke med korona på jobb (vi har tydelige retningslinjer, men det finnes dessverre folk som bagatelliserer er rett og slett ikke bryr seg!). Jeg vil ikke at Kjartan med kols, Geir med diabetes eller Kjersti som er gravid i uke 35 skal smittes med korona via arbeidsplassen. Man føler faktisk et visst ansvar for sine ansatte. 

Snakk med legen din, men ikke bli sint på kollegaene din og sjefen din om du og fosteret blir smittet på jobb. 

Anonymkode: d2054...8b1

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker på sjefen din ikke bare vil deg ditt beste?

Jeg er selv sjef og har bedt folk som jeg mener har mer risiko enn andre forsøke å forlenge sykemeldinger for jeg VET at det før eller siden kommer til å dukke opp folk som er syke med korona på jobb (vi har tydelige retningslinjer, men det finnes dessverre folk som bagatelliserer er rett og slett ikke bryr seg!). Jeg vil ikke at Kjartan med kols, Geir med diabetes eller Kjersti som er gravid i uke 35 skal smittes med korona via arbeidsplassen. Man føler faktisk et visst ansvar for sine ansatte. 

Snakk med legen din, men ikke bli sint på kollegaene din og sjefen din om du og fosteret blir smittet på jobb. 

Men det å være gravid er jo ikke en risiko i seg selv. Sjefen kan ikke bare bestemme seg for at TS liksom skal være i en risikogruppe når hun ikke er det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Søk svangerskapspenger 

Anonymkode: dad47...ebe

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det å være gravid er jo ikke en risiko i seg selv. Sjefen kan ikke bare bestemme seg for at TS liksom skal være i en risikogruppe når hun ikke er det.

Sjefen kan selvfølgelig ikke bestemme det. Og det var heller ikke det jeg mente, eneste jeg ville frem til er at kanskje ikke sjefen har noe "baktanke" med dette. 

Nå vet ikke jeg hvor langt på vei trådstarter er, men jeg tror nok mange gravide er bekymret for å bli syk mot slutten av svangerskapet for å eventuelt kunne påføre den nyfødte smitte under fødsel. Husk at gravide kategoriseres som risikogruppe i flere andre land, men ikke i Norge. Folk blir lett bekymret. Mange gravide føler også på at de må på jobb til enhver pris, fordi "graviditet er ingen sykdom". 

Jeg for min del aner jo selvfølgelig ikke hva sjefen til trådstarter mener med dette, men jeg påpeker bare at hensikten til dette kan være noe annet enn hva trådstarter tenker seg til. 

• Liker 4
  • Opprett ny...