Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 timer siden, uten skrev:

Hei!

Jeg leier et hus sammen med to andre, men det er fire soverom. Nå har jeg funnet ut at huseier har vært der og overnattet imens vi alle var borte. Dette er vel ikke lov? Hva kan jeg gjøre?

Dette var veldig spesielt....

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, uten skrev:

Ja, men også våre ting på kjøkkenet og badet

Dette er 

1. Ulovlig.

2. Innbrudd.

3. Sterkt bekymringsverdig nå som det er fare for koronasmitte. Siden de har tatt seg inn i andres bopel og benyttet bad og kjøkken har han/de utsatt dere for en smitterisiko dere overhodet ikke har samtykket til.

Dere skal fint kunne anmelde uten at det skal forårsake noen problemer for dere når dere flytter for å si det sånn. 

Anonymkode: 1b34d...933

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, uten skrev:

Hei!

Jeg leier et hus sammen med to andre, men det er fire soverom. Nå har jeg funnet ut at huseier har vært der og overnattet imens vi alle var borte. Dette er vel ikke lov? Hva kan jeg gjøre?

Dette var så spesielt at jeg måtte høre med min nåværende og tidligere husverten om det. Det jeg får til svar er at husverten har ikke lov til ta i bruk noen rommene så lenge kollektivet er leid ut. Selv om det var et eller to ledige rom i kollektivet som ikke er leid ut så har husverten forsatt ikke lov til bruke det som eget, pga resten av kollektivet er leid ut og det medføres andres privatsaket og eiendel. 

Anonymkode: 236c5...e11

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Da holder du igjen leie for de dagene de var der. Og gjentar det seg så anmelder du for innbrudd.

Om jeg hadde leid en bil av Avis og oppdaget at Avis gikk og hentet bilen mens den stod parkert og kjørt rundt med den, hadde jeg blitt forbannet.

Anonymkode: 4be60...347

Er jo bare ulovlig dersom huseier leier ut hele leiligheten. Leier han ut tre hybler så kan han jo bruke siste rommeg selv.

Anonymkode: 81b9a...40a

• Liker 2
Gjest Dævendøtte
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her innrømmer du at du ikke har kontroll på deg selv. Da dette er en fillesituasjon, tør jeg ikke tenke på hvordan du reagerer når det virkelig røyner på.

Må være fælt.

Anonymkode: a3737...4eb

Har det fint jeg, bedre enn de fleste.

Men det er et grovt overtramp (og ulovlig) å låse seg inn i et hus uten å gi beskjed til de som bor der, hvis du ikke synes det, så er det du som ikke har kontroll på deg selv. Huseier eller ikke! 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det ikke nødvendigvis er ulovlig når han ikke leier ut det siste rommet, men det er rart å ikke si ifra først, rart å bruke deres ting og rart å gjøre det i disse tider med strenge tiltak.

Anonymkode: baf7a...6b0

AnonymBruker
Skrevet

Er jo bare ulovlig dersom huseier leier ut hele leiligheten. Leier han ut tre hybler så kan han jo bruke siste rommeg selv.

Anonymkode: 81b9a...40a

TS skriver jo at hun leier et hus . At huset tilfeldigvis har fire soverom spiller ingen trille. Om huset har to bad betyr heller ikke at utleier kan bruke det ene badet.

Om jeg leier en bil av Avis, så betyr ikke det at det må spesifiseres i kontrakten at også baksetene inngår i leien, ellers vil Avis benytte disse som pauserom for sine ansatte. Baksetene inngår i "bilen". Jeg leier hele bilen. Ikke bare førersetet.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Æsj, så ekkelt. Tror du trygt kan gå ut ifra at vedkommende også har sniffa på trusene dine.

Anonymkode: d3454...246

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hm ja hvorfor får man erstatning for drap og voldtekt? Hm hmmm veldig rart 🥴🙄

Anonymkode: 7ef0e...033

Ja. Som om penger hjelper, liksom.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Dævendøtte skrev:

Har det fint jeg, bedre enn de fleste.

Men det er et grovt overtramp (og ulovlig) å låse seg inn i et hus uten å gi beskjed til de som bor der, hvis du ikke synes det, så er det du som ikke har kontroll på deg selv. Huseier eller ikke! 

Ikke betyggende at du likevel forsvarer vold pga slike filleting som dette.

AnonymBruker
Skrevet

TS skriver jo at hun leier et hus . At huset tilfeldigvis har fire soverom spiller ingen trille. Om huset har to bad betyr heller ikke at utleier kan bruke det ene badet.

Om jeg leier en bil av Avis, så betyr ikke det at det må spesifiseres i kontrakten at også baksetene inngår i leien, ellers vil Avis benytte disse som pauserom for sine ansatte. Baksetene inngår i "bilen". Jeg leier hele bilen. Ikke bare førersetet.

Får litt skjult reklamevibber av alle disse Avis-eksemplene.

Anonymkode: c9b5e...303

• Liker 2
Gjest Dævendøtte
Skrevet (endret)
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes ikke det er særlig betyggende å lese dine svar heller ;) 

Klarer ikke å se at jeg har forsvart vold og jeg klarer ikke å se hvilken filleting du henviser til. Hjelp meg litt på vei, er du snill.

Endret av Dævendøtte
Skrevet

Nå ser jeg at jeg ikke var spesifikk nok. Det er et kollektiv. Tre av rommene er leid ut, så er det et som er ledig for øyeblikket. Vi tre som leier, leier ikke hele huset sammen, men et rom og deler på fellesarealene. Trodde likevel ikke at det betydde huseier kunne ta seg til rette. Han var heller ikke alene i det rommet når han overnattet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her må du være litt tydeligere TS. Du sier i første post at dere leier et hus med to soverom som ingen bruker, men senere sier du at de to soverommene ikke er utleid. Leier dere faktisk hele huset, eller leier dere to soverom i et kollektiv med felles kjøkken og stue osv.? Fordi det påvirker veldig svaret på om det utleier gjorde er greit eller ikke. 

Anonymkode: 7eb10...694

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, så huseier i fengsel ville vært på sin plass?

Anonymkode: c1c70...c1b

Lol. Dette var ekstremt.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her må du være litt tydeligere TS. Du sier i første post at dere leier et hus med to soverom som ingen bruker, men senere sier du at de to soverommene ikke er utleid. Leier dere faktisk hele huset, eller leier dere to soverom i et kollektiv med felles kjøkken og stue osv.? Fordi det påvirker veldig svaret på om det utleier gjorde er greit eller ikke. 

Ja, beklager det. Jeg var ikke tydelig nok først, men det er nok fordi jeg ikke trodde det var noen forskjell. Det er fire soverom i kollektivet. Tre av disse er leid ut for øyeblikket. Vi deler på kjøkken, bad og stue og slikt. Alt av utstyr på kjøkken og ting som toalettpapir og annet tilhører oss.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Huseier skal vell gi beskjed om han ønsker innsyn eller om noe skal gjøres der.

i den uteleie del, før han bare buser inn.

Normale folk gir vell bekjed først :P

Leide en  hybel for noen år siden der det var 3 stk utleierom

En gang var huseier igang med og tinne fryseren i kjøleskapet, da det har av en lei uvane og bli mye is der over tid, og skulle sikkert gjøre noen andre ting også.

De ga ikke beskjed om at de skulle gjøre noe der, de bare kom.

Jeg så de når de hadde en pause på kjøkkenet og spiste litt.

Synes det var litt spesielt, og ble litt overaska.

Endret av Sunset90
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare sånn kort : hvor i huleste forsvarte denne brukeren vold?? Ta deg sammen

AnonymBruker
Skrevet

Siden TS nå sier at de ikke leier hele huset, men kun rom i et kollektiv med fellesareal og huseier overnattet i et av rommene som ikke var utleid, så forandrer jo saken seg litt. I kollektiv så har dere jo i utgangspunktet kun eksklusiv rett på rommet dere leier, også har dere tilgang til fellesarealene. Det er litt uklare regler når det kommer til kollektiv.

Hadde ikke giddet å lage en sak ut av dette, i og med at lovene rundt dette ikke er så tydlige. 

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Siden TS nå sier at de ikke leier hele huset, men kun rom i et kollektiv med fellesareal og huseier overnattet i et av rommene som ikke var utleid, så forandrer jo saken seg litt. I kollektiv så har dere jo i utgangspunktet kun eksklusiv rett på rommet dere leier, også har dere tilgang til fellesarealene. Det er litt uklare regler når det kommer til kollektiv.

Hadde ikke giddet å lage en sak ut av dette, i og med at lovene rundt dette ikke er så tydlige. 

Jeg har uansett ikke tenkt å hverken kaste huseier i fengsel slik noen foreslo, eller kreve to måneders leie tilbakebetalt - jeg ville egentlig bare vite om dette er ulovlig, slik jeg trodde det var. Jeg synes uansett at det er ubehagelig dersom huseier kan ta seg til rette og bo her om han vil, uten at vi som allerede er her får beskjed om dette. Tenker meg til at om det var to rom ledige, som det blir om noen uker, kan han jo ta med seg venner og komme på besøk her. Er ekkelt, synes jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...