Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Dævendøtte
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var dette til så stor ulempe for deg at du føler du trenger masse penger for tort og svie?

Anonymkode: c1c70...c1b

Synes du det er kult at noen overnatter i huset ditt uten at du vet det? At noen låser seg inn i ditt hus og sover der, kanskje bruker doen og badet ditt. For meg hadde det vært et grovt overtramp i hvert fall, uansett hvem som hadde gjort det. 

Hadde jeg kommet hjem og oppdaget fremmede i huset, kunne det fort utartet seg voldsomt. Jeg hadde blitt eitrende forbanna! 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva sa du/de da du oppdaget dem?

Anonymkode: ce827...df4

Jeg sa ikke noe spesielt, ble litt sjokkert, men tenkte ikke så mye på det med en gang. Så dro de.

Skrevet

Hvis dere leier huset er ikke dette greit. Hvis dere leier rom i kollektiv kan jo huseier leie ut det siste rommet eller bruke det selv som han vil.

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Dette er problemet med at det stort sett er amatører som leier ut i Norge. Utleiere vet ikke hva det vil si å leie bort noe. De tror de har samme bruksrett som alltid.

Når man leier bort noe så har man gitt bort disposisjonsretten til gjenstanden i leieperioden. Det vil si at det er leietaker som "eier" gjenstanden under kontraktsperioden. Utleier har ingen større rett til å bruke den gjenstanden enn han har for en hvilken som helst annen gjenstand, for eks. en tilfeldig bil han finner på en tilfeldig parkeringsplass.

Hvis han tar seg urettmessig inn i et hus han ikke har disposisjonsrett over, så kalles det innbrudd.

Anonymkode: cf057...917

• Liker 8
Skrevet
Akkurat nå, spinner skrev:

Hvis dere leier huset er ikke dette greit. Hvis dere leier rom i kollektiv kan jo huseier leie ut det siste rommet eller bruke det selv som han vil.

Men kan han bruke det selv? Det trodde jeg ikke var lov.

AnonymBruker
Skrevet
Just now, uten said:

Jeg sa ikke noe spesielt, ble litt sjokkert, men tenkte ikke så mye på det med en gang. Så dro de.

Men de sa ikke noe om hvorfor de var der???

Og de hadde brukt deres ting på badet og kjøkkenet.... som toalettartikler og mat etc?

Anonymkode: ce827...df4

• Liker 3
Skrevet

Hvis dere snart skal flytte ut hadde jeg nok ikke gjort noen større sak ut av det. Bedre å blir ferdig med hele greia og få tilbake depositum osv uten ekstra styr. Men det er meg da, muligens en smule konfliktsky. 

• Liker 4
Skrevet

Hvis dere har individuelle kontrakter uten medbestemmelse om andre leietagere blir det jo likegyldig hvem som disponerer det ledige rommet.

• Liker 8
Skrevet
3 minutter siden, uten skrev:

Men kan han bruke det selv? Det trodde jeg ikke var lov.

Det har han full rett til om dere bare leier rom. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Tessa12 skrev:

Det har han full rett til om dere bare leier rom. 

Det stemmer. Har flere bekjente som bor i leiligheten og som leier ut rom med tilgang til bad/kjk/stue. 

Anonymkode: 22dc9...1bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men leier dere rom, eller leilighet? 

Anonymkode: 43813...010

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Synes du det er kult at noen overnatter i huset ditt uten at du vet det? At noen låser seg inn i ditt hus og sover der, kanskje bruker doen og badet ditt. For meg hadde det vært et grovt overtramp i hvert fall, uansett hvem som hadde gjort det. 

Hadde jeg kommet hjem og oppdaget fremmede i huset, kunne det fort utartet seg voldsomt. Jeg hadde blitt eitrende forbanna! 

Her innrømmer du at du ikke har kontroll på deg selv. Da dette er en fillesituasjon, tør jeg ikke tenke på hvordan du reagerer når det virkelig røyner på.

Må være fælt.

Anonymkode: a3737...4eb

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Her innrømmer du at du ikke har kontroll på deg selv. Da dette er en fillesituasjon, tør jeg ikke tenke på hvordan du reagerer når det virkelig røyner på.

Må være fælt.

Det røyner aldri på, fordi noen er flinke til å ta tak i problemene tidlig før de får utvikle seg.

Anonymkode: 4be60...347

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, uten skrev:

Jeg har ikke sagt jeg skal be om penger? Men det er jo ulovlig, vel?

Ok, så huseier i fengsel ville vært på sin plass?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det røyner aldri på, fordi noen er flinke til å ta tak i problemene tidlig før de får utvikle seg.

Anonymkode: 4be60...347

Neppe, da en fort kan stå i en situasjon som kom brått på en. Din tankegang at en alltid har oversikt, er i beste fall naiv.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sett på dette som innbrudd.

"Leieren har plikt til å gi utleieren adgang til husrommet hvis utleieren vil forta tilsyn, gjennomføre pliktig vedlikehold, foreta lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade. Men utleieren kan ikke uten avtale låse seg inn i leiligheten etter eget forgodtbefinnende."

https://www.leieboerforeningen.no/Rettigheter/tabid/304/ID/711/Utleiers-adgang-til-boligen.aspx

Ville forhandlet meg frem til en økonomisk gevinst, som for eks gratis husleie noen mndr. Eller en sum som plaster på såret utenom dette.

Vis denne teksten til din utleier.

Anonymkode: a314d...cdd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke lov i det hele tatt!  Hadde krevd 2 husleier tilbakebetalt eller så blir det polisanmeldt.

Anonymkode: 459d9...118

Hvorfor denne tankegangen om at alt blir bra, bare man får karre til seg penger?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var dette til så stor ulempe for deg at du føler du trenger masse penger for tort og svie?

Jæævlig ekkelt da! Stått opp med feil fot eller?

Anonymkode: 7ef0e...033

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor denne tankegangen om at alt blir bra, bare man får karre til seg penger?

Hm ja hvorfor får man erstatning for drap og voldtekt? Hm hmmm veldig rart 🥴🙄

Anonymkode: 7ef0e...033

Skrevet

Du skriver i første innlegg at du leier et hus, men leier du egentlig et rom med adgang til fellesarealer? Isåfall kan huseier selvsagt benytte det fjerde soverommet selv.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...