Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal i utgangspunktet flytte sammen med to venninner til høsten. To av oss er veldig sikre på at vi kommer inn på studiet, tredjemann er veldig usikker (sannsynligheten er større for at hun ikke kommer inn enn at hun kommer inn). Hun har søkt profesjonsstudiet i psykologi i Oslo, men også søkt lektor i Trondheim som hun kommer til å gå for dersom hun ikke kommer inn i Oslo. PROBLEMET vårt er bosituasjon. Hva gjør vi når vi ikke vet om vi blir to eller tre? Boligprisene i Oslo er høye, og vi er redde for å vente til juli. Vi bor for det første et stykke unna (blir utfordrende med pendling dersom vi ikke får noe) og hører mange sier at boligprisene går opp i juli, dersom mange er desperate etter et sted å bo? Det er også vanskelig å finne bolig nå, dersom vi to må klare leien dersom vi ikke blir tre. Bør vi finne leilighet først, eller vente til vi vet hvem som har kommet inn? 

Jeg skjønner såklart at det ikke finnes noe fasitsvar eller noen god løsning forsåvidt, men hadde satt pris på om noen kunne kommet med noen tanker!! Dette spinner i hodet mitt til enhver tid nå.. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, spansk123 skrev:

Jeg skal i utgangspunktet flytte sammen med to venninner til høsten. To av oss er veldig sikre på at vi kommer inn på studiet, tredjemann er veldig usikker (sannsynligheten er større for at hun ikke kommer inn enn at hun kommer inn). Hun har søkt profesjonsstudiet i psykologi i Oslo, men også søkt lektor i Trondheim som hun kommer til å gå for dersom hun ikke kommer inn i Oslo. PROBLEMET vårt er bosituasjon. Hva gjør vi når vi ikke vet om vi blir to eller tre? Boligprisene i Oslo er høye, og vi er redde for å vente til juli. Vi bor for det første et stykke unna (blir utfordrende med pendling dersom vi ikke får noe) og hører mange sier at boligprisene går opp i juli, dersom mange er desperate etter et sted å bo? Det er også vanskelig å finne bolig nå, dersom vi to må klare leien dersom vi ikke blir tre. Bør vi finne leilighet først, eller vente til vi vet hvem som har kommet inn? 

Jeg skjønner såklart at det ikke finnes noe fasitsvar eller noen god løsning forsåvidt, men hadde satt pris på om noen kunne kommet med noen tanker!! Dette spinner i hodet mitt til enhver tid nå.. 

Dere burde finne en 3-roms, og så hvis venninna deres ikke kommer inn så finner dere en annen til å ta hennes rom. :)

Anonymkode: 50a86...3a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk vil bo i kollektiv så dere får nok leid ut. Men mulig dere må dekke en måned alene først. Start tidlig med letingen og forhør dere om dere kan dele leien med noen som skal flytte ut om de vil ut raskt.

Anonymkode: a19c1...3fc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil bare komme med et lite råd: Dersom det er vennskap du ikke vil tåle å miste, vil jeg ikke anbefale dere å flytte sammen. Det ender fort veeeeeldig galt.

Anonymkode: f146f...54c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ventet. Men husk at dere da må vente til etter at studiet har begynt, siden hun kan komme inn på restplass i Oslo... Det er kjedelig.

Alternativt kan dere finne dere noe sammen, men leie ut rommet hvis tredjemann ender opp i Trondheim. Da må dere ha en helt klar avtale om hvem som skal betale hva før dere får funnet en ny person. Hvis dere for eksempel bor bare to stk i leiligheten i en måned eller to - hvem betaler for ekstrautgiftene? Hun i Trondheim? Skal de to andre betale ekstra på grunn av at hun ikke vet hvor hun kommer inn?

Egentlig er hele greia oppskriften på trøbbel. Det beste er nok at dere som vet at dere skal bo i Oslo finner en leilighet sammen for to stk. 

Anonymkode: f8446...f94

Skrevet

Hvis du er helt sikker på at dere tre vil bo sammen, hadde jeg skaffet leilighet for tre personer, og heller satset på å få leid ut det tredje rommet dersom venninnen din ikke kommer inn i Oslo. Jeg har vært i samme situasjon som deg vedr. bolig i Oslo, og det jeg har angret mest på er at jeg ikke har vært tidlig nok ute. 
Dere finner garantert, 100% sikkert, en person som vil flytte inn og betale for det tredje rommet på ganske kort varsel fra og med juli. 
Husk også at det er stor rift om leiligheter som har tre soverom, og det er ikke det største utleiemarkedet for det i Oslo. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...