Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei venninne som dessverre fører til mye frustrasjon. Jeg har kjent henne i mange år, men synes vi er for ulike til at jeg ønsker et nært forhold til henne. For å unngå å gå for dypt inn i det, handler det i bunn og grunn om at jeg ikke kan ytre mine tanker og følelser. Hun forstår det rett og slett ikke. Refleksjonsevnen er heller laber.

Hun har derimot litt andre ønsker - vil gjerne at vi treffes flere ganger i uken, samt prater på SMS og Messanger utover dette. Veldig pågående. Jeg har andre venninner jeg virkelig kan relatere meg til, og som forhåpentligvis kan relatere seg til meg også. Det er slike venninner jeg vil ha tett innpå meg. Hverdagen består av kjas og mas, og venninnetid er luksustid.

Så saken er altså, hvordan griper jeg dette an? Jeg kvier meg for å evt. konfrontere henne. Selvtilliten er i bånn, og jeg kan ikke være 100% ærlig. Har prøvd å "fade" det ut, og jeg unngår ofte å svare, men hun gir seg bare ikke. 

Holder på å bli gal 😣

Anonymkode: cea17...6f5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver jo svaret selv, du ønsker ikke å ha kontakt med henne?

Da må du jo sifra, å ghoste blir feigt egentlig. Spesielt om dere  bor i nærheten å kan møte på hverandre.

Så kvinn deg opp, snakk rolig om hvordan du vil ha det. At du ikke orker dette mer, etterpå vil du føle deg MYE bedre :)

Har lært meg dette selv, kuttet ut 2 skrudde venninner som var helt håpløse. Klikka om de ikke fikk svar på sms.

Anonymkode: 88baa...5cd

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har hun alltid vært slik? Kanskje hun er i en håpløs situasjon hvor hun føler du er hennes nærmeste? Hva med å snakke med henne om at du trenger litt space? 

Anonymkode: 39b3a...561

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd å snakke med henne om at jeg er avhengig av egentid, og at jobb og familie tar mye av tiden min. Hun er singel og uten barn. Hun overholder mine ønsker i noen uker, så er det rett tilbake til gamle vaner. 

Blir så sjokkert av at mange bare tar seg til rette, og ikke speiler motparten. Hvis jeg får på følelsen at noen er "lei" av meg, trekker jeg meg veldig raskt tilbake.

Hun har lite kontakt med familie, og ser på venner som sine nærmeste pårørende. Men da må det være gjensidig. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har prøvd å snakke med henne om at jeg er avhengig av egentid, og at jobb og familie tar mye av tiden min. Hun er singel og uten barn. Hun overholder mine ønsker i noen uker, så er det rett tilbake til gamle vaner. 

Blir så sjokkert av at mange bare tar seg til rette, og ikke speiler motparten. Hvis jeg får på følelsen at noen er "lei" av meg, trekker jeg meg veldig raskt tilbake.

Hun har lite kontakt med familie, og ser på venner som sine nærmeste pårørende. Men da må det være gjensidig. 

Du må sifra, om ikke dette hjelper bør du bare blokkere henne fra alle kanaler. Ingen kan tvinge deg til å være "venne" med noen, aldri bruk tid på mennesker som har negativ innvirkning på deg.

Utrolig mye slitsomme mennesker dere ute som ikke har sosiale evner til å forstå andre enn sin egne behov.

Anonymkode: 88baa...5cd

• Liker 3
Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hmm, høres ut som at du synes du er så mye likere enn denne single og barnløse venninnen.

Er det sånn at disse venninnene du vil ha et nært forhold til er i din situasjon med mann og barn?

Jeg tror du bare skal ghoste denne venninnen du ser på som needy og fokuser på de damerne som er som deg, eller si det som det er: Du er for singel og barnløs til at jeg vil ha deg som ei venninne, for bare kvinner med kar og barn kan få komme på sommerfesten min. 

Eller noe sånt.  

Endret av O.G.
Gjest Bohrman
Skrevet

Det er dette hvite løgner er til for. Når valget står mellom å være alt for brutal, eller å utslette seg selv, er hvite løgner ofte en god mellomting. Lyv på deg noen prosjekter du ikke har eller noe sånn.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, O.G. skrev:

Hmm, høres ut som at du synes du er så mye likere enn denne single og barnløse venninnen.

Er det sånn at disse venninnene du vil ha et nært forhold til er i din situasjon med mann og barn?

Jeg tror du bare skal ghoste denne venninnen du ser på som needy og fokuser på de damerne som er som deg, eller si det som det er: Du er for singel og barnløs til at jeg vil ha deg som ei venninne, for bare kvinner med kar og barn kan få komme på sommerfesten min. 

Eller noe sånt.  

Aner en nedlatende tone i innlegget ditt. Rundt halvparten av mine venninner er uten mann og barn, så det har overhodet ikke noe å si. Poenget mitt er at hun ikke har forståelse for at jeg ikke har like mye tid til overs som henne. 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Aner en nedlatende tone i innlegget ditt. 

An hva du vil.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

ditt. Rundt halvparten av mine venninner er uten mann og barn, så det har overhodet ikke noe å si.

Så hvorfor da nevne at denne venninnen er singel og barnløs hvis det ikke har noe å si? :Knegg:

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Poenget mitt er at hun ikke har forståelse for at jeg ikke har like mye tid til overs som henne. 

Så få henne til å forstå.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er hun så needy? Det må jo være en grunn til det. Kanskje hun har problemer. 

Anonymkode: 91177...d03

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det beste og enkleste på lang sikt er å være helt ærlig med henne. Selvom det er vanskelig akkurat nå. Hvis du ikke orker å ta praten face to face kan du kanskje skrive et hrev til henne? Det kan være at hun tar et brev bedre enn en "konfronterende" samtale. 

Anonymkode: 7fcc5...5ba

AnonymBruker
Skrevet

jeg har et lignende problem. har prøvd ghosting, har tatt opp problemet ved flere anledninger. kommer seg et par uker, så er det på’n igjen. altfor needy, hun  gråter og depper. og krisemaksimerer(ble permittert men beholder jobben) og den evige analyseringen. alt skal under lupen. fra ansiktsuttrykket mitt til kommentaren fra fyren i kassa på kiwi. it drives me crazy

Anonymkode: d0506...f7e

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg har et lignende problem. har prøvd ghosting, har tatt opp problemet ved flere anledninger. kommer seg et par uker, så er det på’n igjen. altfor needy, hun  gråter og depper. og krisemaksimerer(ble permittert men beholder jobben) og den evige analyseringen. alt skal under lupen. fra ansiktsuttrykket mitt til kommentaren fra fyren i kassa på kiwi. it drives me crazy

Jeg endte opp med å slutte å svare en slik venninne. Hun tappet meg for all energi og tok ikke til seg mine tilbakemeldinger. Jeg orket rett og slett ikke svare lengre. 

Anonymkode: e56b0...909

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje hun føler seg ensom? Kanskje hun har problemer?

Anonymkode: 610f6...a75

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg endte opp med å slutte å svare en slik venninne. Hun tappet meg for all energi og tok ikke til seg mine tilbakemeldinger. Jeg orket rett og slett ikke svare lengre. 

Anonymkode: e56b0...909

men jeg har gjort dette også. synes det blir for stygt å blokkere tlf. vet ikke hvordan jeg skal ta vare på meg selv uten å være stygg mot henne😐hvis jeg ikke svarer hender det at hun tar kontakt med moren min.føler meg helt forfølgt, og jeg sliter med sterk angst. blir helt psyk av å ha en så krevende veninne

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men jeg har gjort dette også. synes det blir for stygt å blokkere tlf. vet ikke hvordan jeg skal ta vare på meg selv uten å være stygg mot henne😐hvis jeg ikke svarer hender det at hun tar kontakt med moren min.føler meg helt forfølgt, og jeg sliter med sterk angst. blir helt psyk av å ha en så krevende veninne

Hjelp! Det er virkelig ikke friskt av henne! Håper du kommer deg unna til slutt. 

Anonymkode: b0654...af0

Skrevet

Det virker jo som om dere er nokså forskjellige - uavhengig av ønske om graden av kontakt . 

Litt usikker på hvor direkte man skal være for å avslutte et vennskap - tror det bare kan såre mer hvis man er for direkte der enn om man bare fortsetter å prøve å fade ut av det som du har prøvd på allerede. Men kanskje ikke la være å svare men heller svare at dette har du ikke tid til e.l. 

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, punkyB skrev:

Det virker jo som om dere er nokså forskjellige - uavhengig av ønske om graden av kontakt . 

Litt usikker på hvor direkte man skal være for å avslutte et vennskap - tror det bare kan såre mer hvis man er for direkte der enn om man bare fortsetter å prøve å fade ut av det som du har prøvd på allerede. Men kanskje ikke la være å svare men heller svare at dette har du ikke tid til e.l. 

ikke ts men svarte over. ja det er veldig stygt å avslutte med rene ord-selv om jeg faktisk gjorde dette en gang! å fade ut er snillere. men hva gjør man når man har prøvd begge deler...

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

ikke ts men svarte over. ja det er veldig stygt å avslutte med rene ord-selv om jeg faktisk gjorde dette en gang! å fade ut er snillere. men hva gjør man når man har prøvd begge deler...

Jeg tenker har man prøvd lenge nok så må man jo bare være mer direkte , noen har jo ikke antenner . Tar man ikke hint må man jo til slutt få klar tale. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...