Gå til innhold

Bachelor gir 830.000 kr i lønn etter 10 år.... stemmer dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg har sjekekt nito sin lønnskalkulator, og der står det at du som nyutdannet byggingeniør(med kun bachelor) i Oslo vil få en startlønn på 523.000 kr. Ifølge kalkulatoren stiger man raskt opp i lønn, og det tar ikke mange årene før man er oppe i 700.000-800.000 kr i årslønn(!!!!)

Gjelder dette de fleste stillinger, eller er dette noen spesielle stillinger?

(Jeg skal ikke bli byggingeniør på grunn av lønnen, sjekket det bare tilfeldig. Og fikk meg en positiv overraskelse!)

Anonymkode: a96a1...b85

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og ifølge kalkulatoren vil du etter 15-19 år tjene 925.000 kr(!!). Kan dette stemme når det kun er snakk om en bachelor?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og ifølge kalkulatoren vil du etter 15-19 år tjene 925.000 kr(!!). Kan dette stemme når det kun er snakk om en bachelor?

Nito sin kalkulator baserer seg vel på innrapporterte tall(?). Anser det ikke som usannsynlig at en som stiger i gradene til overingeniør/prosjektleder stiger i lønn, du vil nok derimot ikke øke så mye på ansiennitet alene.

AnonymBruker
Skrevet

hvis du står på og tar på deg ekstra ansvar som å bli prosjektleder er det fullt mulig.

Jeg har selv bsc i noe annet enn bygg. fra klassen min var det flere som hadde over 700k første året, men de jobbet veldig mye.

Jeg har selv 650 i grunnlønn 6 år etter jeg gikk ut av høyskolen, 750 inkl litt reising og overtid. Har fagansvar og er head of system design, om jeg "bare" hadde vært prosjektingeniør ville jeg ligget på 550 i grunnlønn.

Anonymkode: 4b877...5d1

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

. Ifølge kalkulatoren stiger man raskt opp i lønn, og det tar ikke mange årene før man er oppe i 700.000-800.000 kr i årslønn(!!!!)

Du kan ikke lese statistikken som at det er en GARANTI. Men muligheten er der hvis man gjør en god jobb. Jeg kjenner en som gikk ut for få år siden fra en slags "bygg"-linje, og h*n har godt over 600K. 

Anonymkode: a80b0...5b3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er byggingeniør med 12 års erfaring i en stor by (ikke Oslo).Har fri jul og påske med lønn, og fem uker ferie. Har ca. 700 før bonus og overtid, men jeg jobber ikke som entreprenør, hvor de høye lønningene er. I kommunen tjener man litt dårligere enn dette, hos entreprenør noe mer.

Hos entreprenør er overtid innbakt i fastlønn, så man får ofte dårligere betalt per time enn som feks rådgiver, selv om lønn per måned er høyere. 

Anonymkode: bb64c...177

Skrevet

Med maritim utdannelse (Nautikk og Marinteknisk drift) starter man på rundt 600.000, og når man når høyeste grad (Kaptein eller maskinsjef) har man millionlønn. Kun bachelorgrad der også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...