AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #1 Skrevet 14. april 2020 Okey, jeg er faktisk litt satt ut over at jeg må skrive dette innlegget her.. Jeg har ei datter på 10 år, fantastisk jente på alle måter, godt likt og omtenksom. Hun har hatt en "kjæreste" i klassen i et år. Veldig søt gutt, rolig og veldig "skoleflink". De ville leke sammen i helga, noe som var greit - da vi har holdt oss unna folk og fe lenge. Jeg snakket med moren hans, og datteren min dro dit med ei annen venninne og lekte ute. Så i går skulle jeg dra ut laderen til mobilen til datteren min før leggetid og gå ut av apper, så den ikke brukte strøm i løpet av natta. Da kom jeg inn på et bilde som var sendt til ei annen venninne - av datteren min og denne gutten som "kysset" 😶😶😶 og det ble tatt i går. Og jeg fikk en klump i magen! Kanskje litt fordi jeg er 31 uker gravid og relativt emosjonell, og kanskje mest fordi min LILLE datter synes sånt er spennende OG sender bilde av det til venninner. Noe jeg synes er veldig, veldig skummelt. Jeg vet jeg må prate med henne. Jeg snakket med barnefaren hennes på telefon om dette i dag tidlig (tidligere samboer) og han var helt enig om at dette må snakkes om. Kan være denne kyssingen er ganske ufarlig (mer et nuss ut ifra bilde), men det at det taes bilde av er veldig skummelt. Plutselig er det noen som mottar bilde/ser det som ikke skulle ha sett det - og datteren min og denne gutten ender opp som skyteblink når skolen starter opp igjen. Hvordan snakke med henne om dette uten at hun blir hinsides flau? Og er ikke 10 år veeeldig tidlig å begynne sånn? 😶 Kan ikke huske jeg drev med sånt på den alderen.. Anonymkode: 9feb6...874
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #2 Skrevet 14. april 2020 Jeg hadde kjærester fra barnehagen av, og jeg kysset dem alle. Det ble selvfølgelig ikke tatt bilde av da, siden det ikke fantes mobiltelefoner med kamera på den tiden. Er det kyssingen eller bildetakingen du syns er problematisk? Anonymkode: 60d00...e5f 4
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #3 Skrevet 14. april 2020 Jeg fikk mitt første kyss som elleveåring, av kjæresten jeg hadde hatt i omtrent ett år - det startet gjennom lapper sendt via venner i klasserommet som så utviklet seg. Vi startet å ha sex som tolvåringer. Veldig tidlig og absolutt ikke ideelt, men samtidig er jeg glad fordi det var en fin og trygg opplevelse sammen med en jeg var så vanvittig glad i. Samtlige av mine venner mistet jomfrudommen senere, mellom 15-18årsalderen og hver og en av jentene hadde en ubehagelig opplevelse med det, som involverte fyll og tilfeldige gutter på fest eller med en venn som de angret på morgenen etter. Jeg vet at i mitt tilfelle hadde det ikke hjulpet at foreldre forsøkte å forhindre oss.. Som barn blir man flinke til å snike seg rundt. Jeg tror det aller viktigste du kan gjøre er å forsøke å få til en fullstendig åpen kommunikasjonskanal mellom deg og din datter hvor hun tør å fortelle deg alt som skjer mellom henne og kjæresten. Det krever at du klarer å unngå å reagere med sinne og tårer og heller snakker rolig uten å dømme, slik at du kan forklare henne konsekvenser uten at hun skyver deg bort. Anonymkode: d30ce...e12 7
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #4 Skrevet 14. april 2020 Kyssa med "kjæresten" både på barneskole og i barnehage. Helt uskyldig. Venner sa ofte "få se om dere tørr å kysse daaa" så gjorde vi det Anonymkode: db845...9c8 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #5 Skrevet 14. april 2020 Kanskje fortell henne at kyssebilder skal man være forsiktig med, uansett alder kan disse brukes mot en. Prøv å ordlegge deg må en måte hun vil forstå uten at det kommer ut som kritikk / at hun har gjort noe ille. Kyssing er helt naturlig i alle aldre, det bli bare mindre uskyldig jo eldre barn blir😊 Anonymkode: f6249...146 4
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #6 Skrevet 14. april 2020 Kyssingen i seg selv gjør meg ikke SÅ mye 😅 datteren min har fortalt at de har kysset en gang før. Om jeg reagerer noe som helst på selve kyssingen er vel at jeg merker at hun plutselig er blitt så stor 🙈 Kanskje spesielt hormonell og. Det er vel bildet jeg misliker. På ungdomsskolen tok en kjæreste bilde av meg naken, og dette bilde kom i feil hender da vi slo opp. Dette bilde ble printet ut og hengt opp over hele skolen. Nå er jo ikke dette uskyldige kyssebilde i samme skala, men det er så lett å bli ertet i lang tid for slikt. Ts Anonymkode: 9feb6...874 5
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #7 Skrevet 14. april 2020 Jeg tenker at kyssing i den alderen med en person hun er trygg på, er greit. De tester grenser, og undersøker kroppene sine.helt normalt. Men jeg skjønner at du kan reagere på at det tas bilder, og jeg ville som skrevet over her,snakket med henne om farene ved å sende bilder til andre,selv med vennene sine. Også tenker jeg at tiden er inne for en åpen kommunikasjonskanal mellom deg og jenta om kroppen, grenser, sex og alt som er. For de vet hva sex er. Men ha en åpen samtale, hvor jente føler at hun kan snakke med deg, og at du ikke blir sint, oppgitt, sur, lei deg eller at du reagerer. Me hun skal også vite alvoret i handlingene. Det er nok en av de vanskeligste tingene å være forelder til et barn som snart kommer i ungdomsårene og utforsker verden utenom barndommen. Samtidig som de skal være barn i maaaange år til, og Det er veldig viktig at du tenker på. Anonymkode: d5d94...dc6 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #8 Skrevet 14. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at kyssing i den alderen med en person hun er trygg på, er greit. De tester grenser, og undersøker kroppene sine.helt normalt. Men jeg skjønner at du kan reagere på at det tas bilder, og jeg ville som skrevet over her,snakket med henne om farene ved å sende bilder til andre,selv med vennene sine. Også tenker jeg at tiden er inne for en åpen kommunikasjonskanal mellom deg og jenta om kroppen, grenser, sex og alt som er. For de vet hva sex er. Men ha en åpen samtale, hvor jente føler at hun kan snakke med deg, og at du ikke blir sint, oppgitt, sur, lei deg eller at du reagerer. Me hun skal også vite alvoret i handlingene. Det er nok en av de vanskeligste tingene å være forelder til et barn som snart kommer i ungdomsårene og utforsker verden utenom barndommen. Samtidig som de skal være barn i maaaange år til, og Det er veldig viktig at du tenker på. Anonymkode: d5d94...dc6 Det skal jeg ha en klapp på skuldra altså - for vi har åpen dialog om alt slikt. Da jeg fortalte at jeg var gravid og at det var i orden om hun var overrasket, for det var jeg - så sa hun "Var DU overrasket? Men du har jo sexa, så da visste du jo at det ble barn..?" Så vi har fine samtaler om alt fra kropp, sex og grenser. Men ja, disse "pre-teens"-åra er vanskelige altså. Og jeg skjønner at barn og unge må få lov til å ha noen hemmeligheter med venninne sine, men bildedeling og slikt føler jeg er så skummelt. Jeg tror jeg vil si til datteren min at hemmelige ting som andre ikke skal vite må deles med ord. At det er skummelt å dele hemmeligheter på telefonen, uansett hva de er - for da kan det vises til folk hun ikke vil skal se det. Ts Anonymkode: 9feb6...874 5
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #9 Skrevet 14. april 2020 Problemet oppstår når de uten motforestillinger syns det er greit å ta bilder av "alt de gjør sammen" og det blir mere og mere spennende ting etter hvert. Plutselig en dag forsvinner klærne også og barn må få vite at det ikke er en del av det å få seg kjæreste. En må ha privatlivet for seg selv. Si det på en rolig og ok måte så det ikke blir protestbilder "fordi de ikke fikk lov" resten av barne og ungdomstiden. Anonymkode: b4503...c4a 1
Rosatoast Skrevet 16. april 2020 #10 Skrevet 16. april 2020 På 14.4.2020 den 9.15, AnonymBruker skrev: Okey, jeg er faktisk litt satt ut over at jeg må skrive dette innlegget her.. Jeg har ei datter på 10 år, fantastisk jente på alle måter, godt likt og omtenksom. Hun har hatt en "kjæreste" i klassen i et år. Veldig søt gutt, rolig og veldig "skoleflink". De ville leke sammen i helga, noe som var greit - da vi har holdt oss unna folk og fe lenge. Jeg snakket med moren hans, og datteren min dro dit med ei annen venninne og lekte ute. Så i går skulle jeg dra ut laderen til mobilen til datteren min før leggetid og gå ut av apper, så den ikke brukte strøm i løpet av natta. Da kom jeg inn på et bilde som var sendt til ei annen venninne - av datteren min og denne gutten som "kysset" 😶😶😶 og det ble tatt i går. Og jeg fikk en klump i magen! Kanskje litt fordi jeg er 31 uker gravid og relativt emosjonell, og kanskje mest fordi min LILLE datter synes sånt er spennende OG sender bilde av det til venninner. Noe jeg synes er veldig, veldig skummelt. Jeg vet jeg må prate med henne. Jeg snakket med barnefaren hennes på telefon om dette i dag tidlig (tidligere samboer) og han var helt enig om at dette må snakkes om. Kan være denne kyssingen er ganske ufarlig (mer et nuss ut ifra bilde), men det at det taes bilde av er veldig skummelt. Plutselig er det noen som mottar bilde/ser det som ikke skulle ha sett det - og datteren min og denne gutten ender opp som skyteblink når skolen starter opp igjen. Hvordan snakke med henne om dette uten at hun blir hinsides flau? Og er ikke 10 år veeeldig tidlig å begynne sånn? 😶 Kan ikke huske jeg drev med sånt på den alderen.. Anonymkode: 9feb6...874 Først og fremst tenkte jeg at du syntes det var skummelt, fordi hun er 10 år - og begynner å seksualisere og utforske, og kanskje miste jomfrudommen sin i en alder av 12-13 år. MEN NEI, du er redd fordi bildet av at de nusser kommer på avveie!??! 🤣
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #11 Skrevet 16. april 2020 2 timer siden, Rosatoast skrev: Først og fremst tenkte jeg at du syntes det var skummelt, fordi hun er 10 år - og begynner å seksualisere og utforske, og kanskje miste jomfrudommen sin i en alder av 12-13 år. MEN NEI, du er redd fordi bildet av at de nusser kommer på avveie!??! 🤣 Nå vet jeg ikke om du har lest hele tråden, men jo - selvfølgelig er det rart med for en mor når datteren begynner med slik utforskning, men det er og veldig naturlig, desverre 🙈 Og ja, jeg er redd for et slikt bilde skal komme på avveie. Nussebilde for oss voksne er kanskje ikke så ille, men for barn er det veldig flaut og sårt om det kommer ut. Tro det eller ei, men barn kan være ganske kjipe. Og det å sende slikt rundt og ha sånt på telefonen som 10-åring er veldig unødvendig og kan lage mye drama. Så det at jeg var bekymret for det står jeg 100% innenfor 😊 Ts Anonymkode: 9feb6...874 1
Rosatoast Skrevet 16. april 2020 #12 Skrevet 16. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå vet jeg ikke om du har lest hele tråden, men jo - selvfølgelig er det rart med for en mor når datteren begynner med slik utforskning, men det er og veldig naturlig, desverre 🙈 Og ja, jeg er redd for et slikt bilde skal komme på avveie. Nussebilde for oss voksne er kanskje ikke så ille, men for barn er det veldig flaut og sårt om det kommer ut. Tro det eller ei, men barn kan være ganske kjipe. Og det å sende slikt rundt og ha sånt på telefonen som 10-åring er veldig unødvendig og kan lage mye drama. Så det at jeg var bekymret for det står jeg 100% innenfor 😊 Ts Anonymkode: 9feb6...874 Fult klar over at barn kan være kjipe, de kan være uhyrlige slemme og forferdelige mot hverandre. Det er tross alt i barndoms-alder, mobbing starter og der ser man barn helt ned i 1.klasse, drive med hersketeknikker. Eneste jeg reagerte på, er at du sier du er bekymret for dette. Men du er ikke bekymret for at datteren din på 10 år, skal begynne å ha sex o.l i en altfor tidlig alder? Det er svært tidlig å ta "kyssebilde", men det er vel kanskje populært blitt - allerede, blant kidsa.. Syntes dog det er mer bekymringsverdig mtp ubeskyttet sex, overgrep o.l . Det burde du være mer redd for
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #13 Skrevet 16. april 2020 På 14.4.2020 den 9.41, AnonymBruker skrev: Kyssingen i seg selv gjør meg ikke SÅ mye 😅 datteren min har fortalt at de har kysset en gang før. Om jeg reagerer noe som helst på selve kyssingen er vel at jeg merker at hun plutselig er blitt så stor 🙈 Kanskje spesielt hormonell og. Det er vel bildet jeg misliker. På ungdomsskolen tok en kjæreste bilde av meg naken, og dette bilde kom i feil hender da vi slo opp. Dette bilde ble printet ut og hengt opp over hele skolen. Nå er jo ikke dette uskyldige kyssebilde i samme skala, men det er så lett å bli ertet i lang tid for slikt. Ts Anonymkode: 9feb6...874 Det er din erfaring som i stor grad har styrt dine følelser rundt dette bildet. Jeg tror du overreagerer veldig, men det er uansett lurt å snakke med jenta di om konsekvenser av å ta bilder og dele de. Anonymkode: 8262b...fb5
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #14 Skrevet 16. april 2020 7 minutter siden, Rosatoast skrev: Fult klar over at barn kan være kjipe, de kan være uhyrlige slemme og forferdelige mot hverandre. Det er tross alt i barndoms-alder, mobbing starter og der ser man barn helt ned i 1.klasse, drive med hersketeknikker. Eneste jeg reagerte på, er at du sier du er bekymret for dette. Men du er ikke bekymret for at datteren din på 10 år, skal begynne å ha sex o.l i en altfor tidlig alder? Det er svært tidlig å ta "kyssebilde", men det er vel kanskje populært blitt - allerede, blant kidsa.. Syntes dog det er mer bekymringsverdig mtp ubeskyttet sex, overgrep o.l . Det burde du være mer redd for 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er din erfaring som i stor grad har styrt dine følelser rundt dette bildet. Jeg tror du overreagerer veldig, men det er uansett lurt å snakke med jenta di om konsekvenser av å ta bilder og dele de. Anonymkode: 8262b...fb5 Men jeg har jo uttrykt i flere tråder at jeg synes det er veldig tidlig? Og jeg har og skrevet at jeg og datteren min har en åpen dialog om kropp, sex og slike ting. Sex og overgrep er og har vært en bekymring, uavhengig av det bildet. Flere som har svart i denne tråden at de hadde sitt første kyss rundt den alderen, og jeg forstår det er spennende for disse små. Og det er lov å synes, så lenge det er på det uskyldige nivået som de holder på med nå og vi foreldrene har øyene oppe. Grunnen til at jeg reagerer "mer" på bildet enn nussingen er fordi jeg var klar over at de har begynt litt sånn i klassen hennes, men jeg har ikke tenkt tanken om at det var spennende å dokumentere og sende til andre. Og jeg tørr å påstå det ikke bare er mine egne følelser rundt det og at jeg overreagerer, for hennes barnefar og min samboer var og veldig enig i at det er utrolig dumt å sende slikt rundt. Både for datteren min og for denne gutten. Jeg har hatt en samtale med datteren min om dette bilde👌 Anonymkode: 9feb6...874
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #15 Skrevet 16. april 2020 På 14.4.2020 den 9.35, AnonymBruker skrev: Kanskje fortell henne at kyssebilder skal man være forsiktig med, uansett alder kan disse brukes mot en. Prøv å ordlegge deg må en måte hun vil forstå uten at det kommer ut som kritikk / at hun har gjort noe ille. Kyssing er helt naturlig i alle aldre, det bli bare mindre uskyldig jo eldre barn blir😊 Anonymkode: f6249...146 HÆ? Dette blir jo å lyve. Folk deler jo kyssebilder på sosiale medier uten å blinke, og ingen tenker jo noe over det med mindre det er av den vulgære sorten. Jeg er enig i at man må ta en prat om bildedeling, men det er ikke noe galt med kyssebilder i noen alder. Anonymkode: a6cde...e1d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå