Gå til innhold

Det kommer til å bli en eneste stor smittefest

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når barnehager og skoler åpner igjen kommer det til å bli en eneste stor smittefest. Barnehagebarn har ingen forutsetning for å klare å overholde smittevernreglene. 1-4 kl har kanskje en liten mulighet til å overholde det, men jeg tviler. På Supernytt har hvert eneste barn som har snakket om hva de gleder seg mest til når skolen begynner svart at de gleder seg til å gi en stor klem til alle venner og læreren, og det er jo langt unna hva som er anbefalt! Jeg forstår godt at de ønsker å gi klem, men vi skal jo alle holde minst 2 meter fra hverandre, så noen klemmer på andre enn de man deler husstand med skal det jo ikke være på en stund.

Jeg tror det ville vært lurt å ha stengt resten av skoleåret. Da hadde man hatt mye bedre kunnskap om viruset, hvordan barn spiller en rolle i smittespredning og testkapasiteten vil forhåpentligvis være større slik at alle med symptomer kan testes.

Jeg håper dette går bra, men jeg frykter det blir ille. Jeg har barn over 4 klasse så mine barn skal uansett ikke på skolen ennå, og jeg har en følelse av at skolen og barnehager blir stengt igjen i løpet av mai.

Jeg er glad jeg ikke har sittet i denne ekspertgruppen som i utgangspunktet ønsket full åpning av barnehage og alle klassetrinn. Jeg hadde fått veldig skyldfølelse hvis det viser seg at smittespredningen tar helt av etter åpning igjen.

Anonymkode: 5c7fc...2a2

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja dem får ta med kake og ballonger hele gjengen for det kommer til å bli en stor fest!

Anonymkode: 5d28e...b22

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man får jo ikke holdt seg to meter unna små barn, de trenger jo trøst og nærhet. 

Anonymkode: d0531...e38

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, i april blir det smittefest men om barnehager åpner noen mnd senere blir det ikke smittefest. Veldig logisk.

Anonymkode: 9162a...14a

• Liker 16
Skrevet

Barn generelt har veldig gode immunsystemer.

Det man har sett er at de kan bli smittet, men de blir ikke syke.

Ille dersom dem smitter foreldrene da.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, i april blir det smittefest men om barnehager åpner noen mnd senere blir det ikke smittefest. Veldig logisk.

Anonymkode: 9162a...14a

Om sommeren antar de virusspredningen går ned på grunn av varmen. Man kan ha funnet svar på hvilke medisiner som fungerer og man vil generelt ha større kunnskap om viruset. Og som nevnt i hovedinnlegget, testkapasiteten vil forhåpentligvis være større så tilfeller faktisk blir påvist.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, hocane skrev:

Barn generelt har veldig gode immunsystemer.

Det man har sett er at de kan bli smittet, men de blir ikke syke.

Ille dersom dem smitter foreldrene da.

Å, så det er fordi se har så godt forsvar at så mange barn ofte får forkjølelse osv?

Poenget er at de kan spre smitte asympomatiske og da hjelper det fint lite at de selv ikke blir syke når mennesker rundt de blir syke. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Åh fy fader. Jeg blir så irritert av alle som leser statistikk feil og blåser opp detta greiene så til de grader. Fatter ikke folk at det å ha stengte skoler og barnehager har enorme konsekvenser i andre retninger? Vi blir ikke kvitt viruset, så smitten må skje, og da handler det om å flatten the curve, så man må gradvis åpne samfunnet igjen, og begynner med de viktigste organene. Åpner skoler og barnehager frigjør dette masse arbeidskraft og foreldre som har vært hjemme med barn kan nå jobbe tilnærmet normalt. 

Dette viruset og hvordan man har stengt ned landet har kostet og vil fortsette å koste mangfoldige millioner, og de livene som har blitt reddet har hatt en svææært høy prislapp sammenlignet med f.eks. hva man vurderte da man innførte screeningprogram for tarmkreft. 

Folkehelseinstituttet i Sverige og Norge mener omtrent det samme, forskjellen er bare at i Sverige hører regjeringen på dem. 

Anonymkode: b0760...441

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Penger penger penger. Godt vi har verdiene i orden. 

Sist jeg sjekket var det ikke lommer i likskjorta. 

Anonymkode: f1540...6a5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om sommeren antar de virusspredningen går ned på grunn av varmen. Man kan ha funnet svar på hvilke medisiner som fungerer og man vil generelt ha større kunnskap om viruset. Og som nevnt i hovedinnlegget, testkapasiteten vil forhåpentligvis være større så tilfeller faktisk blir påvist.

Kanskje. Kanskje. Kanskje.

Det er derimot bombesikkert at hvis Norge holder tilnærmet stengt i flere måneder til, kommer økonomien (og folkehelsen, av alle andre årsaker enn corona) til å gå på dynga.

Jeg synes myndighetene gjør helt rett i å åpne forsiktig opp. Noe alternativ finnes vel egentlig bare i en ideell verden, og er ikke gjennomførbart i realiteten.

Anonymkode: d6a7e...6b7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Om sommeren antar de virusspredningen går ned på grunn av varmen.

Spania nå er som sommeren i Norge...

Vi må gjennom pandemien. Det skjer ingenting magisk ved å utsette til mai. 

Anonymkode: 1dbab...b50

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ikke alternativ. Folk kan ikke fortsette å sitte hjemme med barn istedet for å gå på jobb. Det er heller ikke optimalt at barn ikke får undervisning i lang tid. 

Anonymkode: d017f...8d5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ikke alternativ. Folk kan ikke fortsette å sitte hjemme med barn istedet for å gå på jobb. Det er heller ikke optimalt at barn ikke får undervisning i lang tid. 

Det første poenget ditt er greit nok. Men barna får undervisning, den er annerledes og mer fremtidsrettet, men like fullt er det undervisning. Nå har lærerne en gylden mulighet til å fange opp de svakeste og de som får mangelfull opplæring. Det skal komme noe godt ut av dette også.

Anonymkode: bde0a...331

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Penger penger penger. Godt vi har verdiene i orden. 

Sist jeg sjekket var det ikke lommer i likskjorta. 

Skal alle offentlige ansatt jobbe gratis da når det ikke er penger igjen? Hvem skal betale alt?

Anonymkode: 1e62e...513

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det første poenget ditt er greit nok. Men barna får undervisning, den er annerledes og mer fremtidsrettet, men like fullt er det undervisning. Nå har lærerne en gylden mulighet til å fange opp de svakeste og de som får mangelfull opplæring. Det skal komme noe godt ut av dette også.

Min førsteklassing får ingen undervisning fra lærer. Vi får tre ark med link til oppgaver og temaer vi skal gjennom. Det er ikke undervisning. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min førsteklassing får ingen undervisning fra lærer. Vi får tre ark med link til oppgaver og temaer vi skal gjennom. Det er ikke undervisning. 

Når de begynte med skole for 6 åringer skulle de ikke ha skole men en myk overgang. Det at de i det heletatt får noe er mer enn det var planlagt i utgangspunktet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er helt greit med en forsiktig åpning av skoler og barnehager nå, men fatter ikke at de drar hele landet over samme kam. Oslo og Viken har dobbelt/ trippelt så høyt smittetall som andre steder her til lands, og flere smitteverneksperter mener man burde differansiere tiltakene deretter. 

Anonymkode: 78f9f...431

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er helt greit med en forsiktig åpning av skoler og barnehager nå, men fatter ikke at de drar hele landet over samme kam. Oslo og Viken har dobbelt/ trippelt så høyt smittetall som andre steder her til lands, og flere smitteverneksperter mener man burde differansiere tiltakene deretter. 

Anonymkode: 78f9f...431

Ja, det kan du si. Jeg savner noen kritiske spørsmål fra pressen rundt dette. Hvorfor må hele landet behandles likt alltid? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når de begynte med skole for 6 åringer skulle de ikke ha skole men en myk overgang. Det at de i det heletatt får noe er mer enn det var planlagt i utgangspunktet.

Vi er i slutten av første klasse nå. Mine andre barn fikk mye undervisning i første klasse. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle som har mulighet til å holde barna hjemme, tar nok det valget selv. Jeg vil ikke utsette oss astmatikere for noe her hjemme. Spesielt ikke i graviditet og alt. 

Anonymkode: cd4ae...dd1

• Opprett ny...