AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #1 Skrevet 14. april 2020 Hører hvor lett det er for ungdom/voksne osv å få tak i dop. Jeg skjønner ikke hvor det kommer fra??? Er det fra uheldige kontakter?? er det bare det? Eller at folk oppsøker miljøer der det er mer vanlig? Jeg skjønner ikke hvordan folk blir blandet inn i det? Møter man på folk som er "sketchy" og bare "joiner" dem?? Prøver bare å forstå hvorfor folk havner i slike "miljøer". Da hører at det er så vanlig, ,men har aldri vært bort i det selv, selv om jeg ikke er "rik", og jeg lever ikke langt fra "utsatte områder" Anonymkode: 3acbf...ec6
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #2 Skrevet 14. april 2020 Da jeg var tenåring var det stort sett alltid noen som hadde marijuana/hasj på fest. Det var også folk på skolen som visste hvor vi kunne få tak i det, og noen hang i nærheten av skolen og solgte. De som startet for alvor skaffet seg selvsagt lett kontakt til de som solgte tyngre stoffer. Anonymkode: d0b16...630
Atomlynet Skrevet 14. april 2020 #3 Skrevet 14. april 2020 Det som skjer er at når man har en uheldig kontakt som driver med sånn så hopper bare dopet på folkene rundt denne personen. Dop er rovdyr som gjemmer seg i posene sine og bare venter på å overfalle rusfrie personer når dem minst venter det. Slik har jeg fortstått at det er av alle rusmisbrukerne som mener at dem ikke har noe skyld i sin avhengighet.
MiniMjau Skrevet 14. april 2020 #4 Skrevet 14. april 2020 Godt spørsmål. Det er nok mange ulike måter å "rote deg borti" dop på. Jeg er også langt unna dopmiljøer og aner ikke hvordan en får tak i dop, ingen av mine venner og bekjente driver med det. Jeg bor i en mellomstor by med forholdsvis mye rusproblematikk, som jeg kan se fra nyheter og statistikk/tall. Men det er ikke noe jeg har noe selvopplevd på. Den mest sannsynlige inngangen for meg ville da vært smertestillende tabletter og misbruk av dette pga sterke kroniske smerter. Men jeg aner fortsatt ikke hvordan en får tak i mer enn det legen skriver ut . 😂 Jeg så en dokumentar en gang om at en kar hadde blitt heroinist, etter å ha blitt avhengig av morfin å få smerter etter en ulykke. Men veien mellom morfin på resept til heroin på plata..... 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #5 Skrevet 14. april 2020 Jeg har festet mye gjennom årene og aldri sett dop. Bor i middelstor by, og ingen rundt meg tok dop. Trodde jeg. Møtte en fyr på en av festene når jeg var midten av tyveårene. Han viste meg det han hadde i lommene sine. Som var mye forskjellig typ, hasj, ecstesy, speed og andre ting. Jeg luktet på det. Og forstod raskt at det var jeg som hadde vert naiv. Hasj var så sykt velkjent. Men jeg hadde jo aldri visst at hasj luktet sånn. Så hvordan kunne jeg vite. Han fortalte meg og viste meg rundt åå festen hvem av mine venner som tok dop og hvordan jeg kunne se det på dem. Det var ganske sjokkerende!! Jeg som trodde jeg levde i et rusfritt miljø. Snakket med en av vennene mine om hvorfor de aldri hadde sagt til meg at de ruset seg på fest. Han forklarte at det snakket de ikke om med folk som ikke ruset seg selv. Og han trodde jeg var motstander til rus så meg hadde han aldri villet si det til for da ville han sette seg selv i et dårlig lys hos meg. Så ja..😂 Anonymkode: e5eca...7c7 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #6 Skrevet 14. april 2020 I den lille-middels byen jeg bor i så foregår det overalt. Det er alltid noen som selger til yngre, mye salg foregår på snapchat. Bestill, avtal møtested og ordne opp. Andre er lurere og gjemmer dopet et sted der det kan bli hentet og legger igjen penger samme sted. Da handler det mye om hvor godt man kjenner hverandre. På det ene utestedet her i byen så kan man be om noe ekstra ved bestilling av drikke. Samme utested har skjulte kameraer for å følge med at ingen andre selger på hans utested. Flere ungjenter jeg kjenner til har opplevd å bli dopet der. Desverre har de også de beste konsertene og ligger best ift studenthus. På mange fester så foregår det bruk og salg på do eller i kjelleren av boligen. Dette foregår veldig skjult for de fleste andre på fest i huset. Enkelte unge voksne selger på barneskoler og ungdomskoler. Så verver de andre unge til å selge mer blant sine venner. Anonymkode: 511c7...2e3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #7 Skrevet 14. april 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hører hvor lett det er for ungdom/voksne osv å få tak i dop. Jeg skjønner ikke hvor det kommer fra??? Er det fra uheldige kontakter?? er det bare det? Eller at folk oppsøker miljøer der det er mer vanlig? Jeg skjønner ikke hvordan folk blir blandet inn i det? Møter man på folk som er "sketchy" og bare "joiner" dem?? Prøver bare å forstå hvorfor folk havner i slike "miljøer". Da hører at det er så vanlig, ,men har aldri vært bort i det selv, selv om jeg ikke er "rik", og jeg lever ikke langt fra "utsatte områder" Anonymkode: 3acbf...ec6 Det er bare å spør en utlending på oslo s så finner du med en gang. Jeg er ikke rasistisk nå det er sant! dem som henger der hver dag henger der fordi dem selger jeg vet av erfaring! Anonymkode: 9a126...92c
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #8 Skrevet 14. april 2020 Det er vel mye noen som kjenner noen som kjenner noen, eller har hørt noe om noen som har. Ungdommer søker ofte spenning og vil teste nye ting, samtidig som de tror de er uovervinnelige og "det der skjer ikke meg". Og så er det selgere som går rundt og tilbyr tilfeldige personer stoff. Ellers er det vel ganske mye stoff i omløp på privatfester, også i miljøer som man ikke skulle tro det om. Vet om folk i helsevesenet som tar festdop, dette er folk som blir sett opp til av mange i nærmiljøet. Anonymkode: ab036...12a 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #9 Skrevet 14. april 2020 Min eks, som var kjekk, pene klær, flott dyr bil, barn, hus, masse venner...Jeg hadde virkelig ingen anelse..Han hadde en jobb med god lønn og variabel arbeidstid(slags selvstendig), så at han sov lenge en morgen, jobbet utover natta, reiste på møter til ulike byer var ikke noe jeg reagerte på. Jeg hadde ingen anelse som sagt, ..før hans eget forbruk eskalerte ut av kontrollog det kom for en dag, mistet jobb, kom i klammeri med tidligere venner, greidde ikke ta vare på ungene mere. Da fortalte han meg bruddstykker av opplegget. .. viste seg at han brukte, kjøpte og solgte dop/piller. Hadde yngre gutter "under seg" i pyramiden som solgte for han, type vgs alder tror jeg. Han kjøpte sitt fra sentrale østland, kom leveranser fra utland, i lastebiler, og så ble det levert/hentet opp her til byen. Han var også på en plass i pyramiden og hadde altså folk under seg og over seg. Var ofte innom større arbeidsplasser på kveldstid og solgte til de som jobba der. Tror det gikk via snap. Kontantene fløt, kommoder fulle av penger, dop gjemt rundt i huset. Jeg ble ikke der så lenge etter at jeg fant ut. Gjorde et forsøk på å hjelpe han ut, men det var ikke mulig. Anonymkode: 102d6...c56
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #10 Skrevet 14. april 2020 Det er ikke så vanskelig. Du kjenner garantert noen som ruser seg på illegale rusmidler, og de kjenner noen som kjenner noen. Anonymkode: 01460...f40
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #11 Skrevet 14. april 2020 Det virker som de som driver med det eller er interessert i det kjenner igjen hverandre instinktivt, og er man selv helt uinteressert eller anti, så får man ikke vite hva som foregår. Anonymkode: dbcfe...9ee
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #12 Skrevet 14. april 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Min eks, som var kjekk, pene klær, flott dyr bil, barn, hus, masse venner...Jeg hadde virkelig ingen anelse..Han hadde en jobb med god lønn og variabel arbeidstid(slags selvstendig), så at han sov lenge en morgen, jobbet utover natta, reiste på møter til ulike byer var ikke noe jeg reagerte på. Jeg hadde ingen anelse som sagt, ..før hans eget forbruk eskalerte ut av kontrollog det kom for en dag, mistet jobb, kom i klammeri med tidligere venner, greidde ikke ta vare på ungene mere. Da fortalte han meg bruddstykker av opplegget. .. viste seg at han brukte, kjøpte og solgte dop/piller. Hadde yngre gutter "under seg" i pyramiden som solgte for han, type vgs alder tror jeg. Han kjøpte sitt fra sentrale østland, kom leveranser fra utland, i lastebiler, og så ble det levert/hentet opp her til byen. Han var også på en plass i pyramiden og hadde altså folk under seg og over seg. Var ofte innom større arbeidsplasser på kveldstid og solgte til de som jobba der. Tror det gikk via snap. Kontantene fløt, kommoder fulle av penger, dop gjemt rundt i huset. Jeg ble ikke der så lenge etter at jeg fant ut. Gjorde et forsøk på å hjelpe han ut, men det var ikke mulig. Anonymkode: 102d6...c56 Gjermund Cappelen? Anonymkode: 49958...a7f
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #13 Skrevet 15. april 2020 Slutt å kalle rusmidler for "dop". Her betyr dop "hest", som igjen betyr heroin. Hver gang jeg leser "dop", så tenker jeg på heroin. Ikke noen stakkars hekto med hasj eller noen titalls grammere med coke. Anonymkode: 44927...882 2
Silva Pluvialis Skrevet 15. april 2020 #14 Skrevet 15. april 2020 Dette har jeg også alltid lurt på. Skjønner ikke hvordan folk får tak i narkotika. Om det er på fest gir det mening at jeg ikke vet hvordan man får tak i det for jeg er aldri på fest.
Gjest Familytree Skrevet 15. april 2020 #15 Skrevet 15. april 2020 Jeg har aldri konsumert, men jeg vet hvor de fleste narkotika kommer fra 🤷♂️ Dessverre det er ikke så vanskelig. En ganske merkelig anekdot som jeg forteller er da kjemilæreren min produserte kodein for å vise dens molekylstruktur og giftige ustabilitet. Jeg er sikker på at hvis folk visste hvordan det ble produsert, de ville ikke bruke det. Men la oss være ærlige, dagens samfunn er omgitt av narkotika. Mange mennesker jeg møtte som hadde rusavhengighet fortalte meg at de hadde depresjon eller angst og ved 12, 14, 15 eller 18 år gammel de startet en behandling med piller eller en enkel "sirup" (kodein var en smertestillende).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå