AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #1 Skrevet 14. april 2020 Hvordan sosialiserer dere valper nå i denne rare tiden? Når man må holde 2 meter avstand? Ingen som vil hilse og klappe på fremmende hunder ute nå. Også skal man helst ikke ta tog eller buss. Anonymkode: 1df35...2c5
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #2 Skrevet 14. april 2020 Å sosialisere valpen betyr ikke å gå ut i byen og la alle og enhver klappe på den - det er mye en kan gjør hjemme og i hagen for å få valpen trygg. Å lære å gå på forskjellige underlag kan også trenes hjemme - med alt mulig du finner i huset og som hunden bli introdusert til. Å øve å møte bil langs veien , la folk passere uten å hoppe imot dem , ikke spring etter syklister alt går enklere og bedre for valpen hvis ikke i tillegg springer masse folk rund med " å sås søtt" og " få jeg klappe" osv - konsentrer deg på deg og din valp og ha en plan klar hva som skal øves - finnes mange gode hundeskoler som legger ut på fe you tube Er hunden trygg og stoler på deg vil han følger deg også seinere gjerne med i ukjente /nye situasjoner . Mange valper blir for tidlig utsatt for altfor mange personer og situasjoner uten sjangs å bearbeide og mestre situasjonen - det gjør dem seinere utrygg og kan lag store problemer. Anonymkode: f1c8a...3fe 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #3 Skrevet 15. april 2020 Elsker å sosialisere valpen denne gangen siden folk må holde avstand. Sosialisering for meg er at hunden fungerer i ulike miljø uten å forvente å hilse på alt og alle i tillegg. Får trent masse ro og kontakt i offentlige områder uten å bli overfalt av andre mennesker eller hunder. Så får den hilse på hundene til mine bekjente som jeg velger at valpen skal få hilse på i kontrollerte omgivelser. Kurs kan vi alltids gå senere. Eneste unntaket er vel å la den bli håndtert hos veterinær, utenom det er det ingen som får klappe og hilse på. Anonymkode: 06d7d...e18 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #4 Skrevet 16. april 2020 Skulle så gjerne ønske vi fikk valpen vår i en tid som denne og ikke da vi fikk henne. Er veldig enig med AB over meg her om at sosialisering ikke er å hilse på alt og alle hele tiden, men å kunne fungere i ulike miljøer uten å hele tiden forvente å få hilse på. For tro meg, folk er ganske frekke når det kommer til søte, små valper, og det er ikke nødvendigvis så kult når den begynner å bli stor og ikke er så liten og søt lengre. Da vår var liten slet vi med at folk bare begynte å kose og hilse på henne uten at vi rakk å si noe da vi gikk tur - den verste turen ble hun stoppet ti ganger på en runde på ti minutter. Vi rakk ikke få henne vekk fra førstemann før andremann begynte å kose og hilse, og selv om vi sa ifra fikk vi bare "Det er jo nå hun SKAL hilse på alle!" som svar. Nå er hun snart et år gammel og vi jobber enda hardt med at hun skal kunne gå tur uten å prøve å hilse på alle hun ser. Hva med å ta med valpen til nye steder? Vår syntes det var kjempekult og storkoste seg med det. Vi bodde ganske nærme togstasjonen, så det hendte ofte at vi gikk dit. Der øvde på å gå på perrongen (de steinene som er litt ruglete for å hjelpe personer med blindestokk var veldig rare og spennende!) og å gå i de korte trappene som fantes rundt omkring, og vi satt ofte på en benk eller på bakken og slappet av og fulgte med på livet. Når toget kom satt vi på avstand og fulgte med på menneskene og alle de rare lydene. Anonymkode: 3a25a...f5a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå