Gå til innhold

Ned i vekt med sjokolade

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg vil helst ikke høre fra fanatikere som ikke kan ta på noe usunt mens de går ned i vekt, eller bare er sunn generelt. 

Jeg sliter med overvekt, som kommer av trøstespising. Har vært i en dyp depresjon de siste to årene, begynt på medisiner og gått opp 30kg jeg strevde med å ta av, + mer. Er større enn noen gang, og hater meg selv mer. Da jeg gikk ned 30 kg tenkte jeg at jeg skal aldri bli så stor som jeg var. Men nå er jeg her, større, og klarer ikke å gå ned i vekt. Ikke fordi jeg ikke klarer, men fordi jeg ikke orker. Tanken på å spise mat jeg blir kvalm av mens jeg sulter får meg til å bli enda mer depressiv. Det er flaut å si det men det eneste som får meg opp av senga fortiden er tanke på sjokolade. En dag uten sjokolade er en dag uten livsgnist. Fordi hjernen min har bestemt seg for at sjokolade er den eneste meningen med livet. Jeg kan snu tankegangen om, ja jeg vet. Men jeg orker ikke. Jeg er så psykisk sliten at det halve kunne vært nok. 

Jeg har sett på YouTube og blogger om hvordan jeg kan gå ned. Prøver å finne motivasjon men den er godt gjemt. Har siden Januar prøvd forskjellige ting, men klarer ikke lenger enn en uke. Men for noen dager siden så jeg en video om en veltrent og sunn dame som sa hun spiste is hverdag, men så lenge hun holdt seg til en bestemt mengde kalorier legger hun ikke på seg. For det å gå ned i vekt handler om kalorier inn, og kalorier ut.

Så spørsmålet mitt er: Kan jeg spise en liten sjokolade hver dag etter middag, og fortsatt gå ned i vekt? Og ja selvfølgelig er det snakk om at jeg holder meg til en bestemt mengde kalorier, og ja, hva maten jeg spiser inneholder. Kun fokuser på sjokoladen, ikke alt det andre. Jeg vet hva som skal til for å gå ned i vekt uten å spise sjokolade. Har bare ikke krefter til det.

Har noen erfaringer med det å gå ned i vekt og fortsatt spise en liten godtesnop daglig/ofte?

Hilsen en deprimert jente på 23 år som elsker sjokolade. 🙂

Anonymkode: cc459...8a3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan spise nøyaktig hva du vil og fremdeles gå ned i vekt så lenge du spiser mindre kalorier enn du forbrenner. Spiller ingen rolle om kaloriene kommer fra salat eller sjokolade. 

Anonymkode: de324...547

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

I går spiste jeg 200g sjokolade og en stor skål med spagetti, ketchup og adzukibønner. Til kvelds grønnsakssuppe. Det kan være typisk spisedag for meg og jeg er slank. Ikke aktiv. Problemet er når man er vant til å spise frokost, lunsj, middag, snack og kvelds. Det blir veldig mye for en person som ikke trener mye.

Anonymkode: aefc5...cf6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Du kan spise nøyaktig hva du vil og fremdeles gå ned i vekt så lenge du spiser mindre kalorier enn du forbrenner. Spiller ingen rolle om kaloriene kommer fra salat eller sjokolade. 

Sannhet med modifikasjon. Det meste er styrt av hormonene våre. Les deg opp på det endokrine system. Stresshormon kortisol og insulin er bare noen av de som kan gjøre det nærmest umulig å gå ned i vekt for noen. 

Når det er sagt så vil kroppen gå inn i sparemodus hvis kroppen ikke får nok energi. 

Noen kropper takler bedre raske karbohydrater, og noen får saktere blodsukkerstigning og derfor ofte lavere insulin som resultat.

Noen kropper tåler fett og protein bedre.

Dette er bare noen få ting som har innvirkning på din sjanse for å kunne gå ned i vekt.

Anonymkode: 4b0e7...063

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser potetgull, sjokolade eller popcorn hver eneste dag. Pleide å være 140 kg, er nå 70. Det handler om mengde. Jeg spiser mindre på formiddagen for å kunne kose meg ekstra på kvelden. 

Anonymkode: 5612c...e61

• Liker 2
Skrevet

JA!!! det kan du. Jeg gjorde det også! Faktisk så var det å spise litt sjokolade hver dag noe som gjorde vekttap mye lettere for meg. :P Les litt om det her vis du ønsker litt motivasjon for å spise litt sjokolade hver dag. ;)  (som om man trenger det!)

• Liker 2
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 14.4.2020 den 2.43, AnonymBruker skrev:

Så spørsmålet mitt er: Kan jeg spise en liten sjokolade hver dag etter middag, og fortsatt gå ned i vekt? Og ja selvfølgelig er det snakk om at jeg holder meg til en bestemt mengde kalorier, og ja, hva maten jeg spiser inneholder. Kun fokuser på sjokoladen, ikke alt det andre. Jeg vet hva som skal til for å gå ned i vekt uten å spise sjokolade. Har bare ikke krefter til det.

Har noen erfaringer med det å gå ned i vekt og fortsatt spise en liten godtesnop daglig/ofte?

Ja det kan du. Jeg er litt jo-jo slanker, og må i perioder skjerpe meg litt/ gå ned litt for at jeg ikke skal bli for stor, og jeg unner meg alltid en liten sjokolade (på størrelse med f.eks Cuba) på ettermiddag eller kveld likevel.  På varme sommerdager har jeg hverken lyst på sjokolade eller mat, så da bytter jeg noen ganger ut middagen med en stor soft-is :)   Det funker helt fint, og samtidig gå ned i vekt. 

Anonymkode: 2e20b...363

Skrevet

Det kan du absolutt! Alt handler om kalorier inn og ut. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, så lenge det passer inn i kaloriregnskapet ditt er det bare å spise det. Et annet spørsmål er jo om du er fornøyd med å spise rundt 25 gram sjokolade per dag, eller om du risikerer at hele sjokoladen forsvinner på en gang. Noen lever fint med små mengder godteri i hverdagen, andre må holde seg langt unna fordi de mister kontrollen. Det gjelder å bli kjent med dine egne vaner og reaksjonsmønstre. 

Anonymkode: 2eba7...e68

AnonymBruker
Skrevet

Nøkkelen er mengdene man spiser. Jeg har gått ned over 30 kg de siste månedene, og jeg har spist både sjokolade, potetgull og is for å nevne noe. Ikke er vi de sunneste i matveien til vanlig heller. Anbefaler en app du kan telle kalorier i. Selv har jeg brukt gratisversjonen av lifesum. 

Sjokolade inneholder en del kalorier, så det er noe jeg stort sett velger bort. Får adskillig mer for kaloriene om jeg spiser is eller popcorn. Kanskje kan det være et alternativ senere?😊 Men spis den sjokoladen om det er det som skal til. Mye bedre å spise litt sjokolade hver dag mens man slanker seg, enn å la være å slanke seg i det hele tatt når man lider av fedme. Jeg drakk et glass cola hver dag når jeg startet slankereisen. Cola var min "sjokolade". Etter hvert forsvant faktisk lysten på cola, så nå er det sjelden jeg drikker det 🙂 

Anonymkode: aa751...65c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg vil anbefale deg å vurdere å investerte i VG sin vektapp «vektklubb». Har den på tlf og legger inn alt jeg spiser. Da kan du planlegge de andre måltidene rundt at du skal spise så og så mye sjokolade. Da har du helt kontroll, samtidig som du kan gå ned i vekt!

Jeg hadde det forøvrig ganske likt som deg bare for tre uker siden. Sjokolade, kjeks, is, chips og gjærbakst var det eneste som fikk meg gjennom dagen hjemme med tre barn, der en har spesielle behov. Søtsaker var liksom «dopet» mitt for å komme gjennom dagen. Måtte bare kose meg litt og få litt belønning for at jeg skulle holde ut... har kuttet ut snopet for en periode for å få litt kontroll igjen... den appen hjelper utrolig!!

lykke til :) 

Anonymkode: 6e315...7fc

AnonymBruker
Skrevet

Antageligvis er du helt nødt til å endre tankegangen din rundt mat og kos dersom du skal få kontroll på vektnedgangen din.

Gretchen Rubin skiller folk mellom "moderators" og "abstainers". "Moderators" er de som kan ta en liten bit sjokolade og være helt happy med det, kun et glass vin og la resten av flasken stå, og ha noen kilo smågodt i skapet uten at det egentlig frister med mindre man bestemmer seg for å spise. "Abstainers" er de som ikke klarer å stoppe, der det å ta bittelitt ikke egentlig føles som verken belønning eller noe, men derimot som en lite tilfredsstillende mengde som bare gjør at du har lyst å spise og/eller drikke enda mer. Sliter du med overspising er du antageligvis en abstainer, som vil ha bedre resultat av å kutte ting helt ut. 

Jeg trodde lenge jeg kunne ha et moderat forhold til godteri og snacks, men er en overspiser som liker å dempe vonde følelser med sukker og fett. Når jeg ikke får lov å spise det/aldri har det hjemme så må jeg finne andre måter å håndtere vanskelige følelser på. Når jeg spiser mindre mengder av noe jeg synes er veldig godt har jeg ofte vanskelig for å stoppe, så da unngår jeg det heller, og spiser bare mat som ikke trigger overspisingskick. Litt sørgelig? Kanskje, men nå er jeg i alle fall en slank overspiser, med god fysisk og psykisk helse. Jeg har ikke godteri jeg liker hjemme. Jeg spiser ikke snacks og smågodt og kake mer enn noen få ganger i året, og det er fordi når jeg først begynner så sklir det ut hver gang. Jeg skulle gjerne hatt litt småkos til kaffe og foran TV hver eneste kveld jeg, men det er faktisk mer tilfredsstillende å ikke bukke under for overspisingen som gjorde meg deprimert og ved dårlig helse. 

Anonymkode: 767e4...496

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg vil anbefale deg å vurdere å investerte i VG sin vektapp «vektklubb». Har den på tlf og legger inn alt jeg spiser. Da kan du planlegge de andre måltidene rundt at du skal spise så og så mye sjokolade. Da har du helt kontroll, samtidig som du kan gå ned i vekt!

Jeg hadde det forøvrig ganske likt som deg bare for tre uker siden. Sjokolade, kjeks, is, chips og gjærbakst var det eneste som fikk meg gjennom dagen hjemme med tre barn, der en har spesielle behov. Søtsaker var liksom «dopet» mitt for å komme gjennom dagen. Måtte bare kose meg litt og få litt belønning for at jeg skulle holde ut... har kuttet ut snopet for en periode for å få litt kontroll igjen... den appen hjelper utrolig!!

lykke til :) 

Anonymkode: 6e315...7fc

Eventuelt Lifesum eller MyFitnessPal, som er gratis. 

Anonymkode: 2eba7...e68

AnonymBruker
Skrevet
På 14.4.2020 den 2.50, AnonymBruker skrev:

Har du hørt om insulin og glukagon? Det spiller selvfølgelig en rolle hva man putter inn. Vil uansett tro at man ville blitt ekstremt sulten om man kun spiste raske karbohydrater (satt på spissen), da det er tomme kalorier som ikke gir kroppen noen ting.

Anonymkode: 1900b...f00

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 14.4.2020 den 2.43, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg vil helst ikke høre fra fanatikere som ikke kan ta på noe usunt mens de går ned i vekt, eller bare er sunn generelt. 

Jeg sliter med overvekt, som kommer av trøstespising. Har vært i en dyp depresjon de siste to årene, begynt på medisiner og gått opp 30kg jeg strevde med å ta av, + mer. Er større enn noen gang, og hater meg selv mer. Da jeg gikk ned 30 kg tenkte jeg at jeg skal aldri bli så stor som jeg var. Men nå er jeg her, større, og klarer ikke å gå ned i vekt. Ikke fordi jeg ikke klarer, men fordi jeg ikke orker. Tanken på å spise mat jeg blir kvalm av mens jeg sulter får meg til å bli enda mer depressiv. Det er flaut å si det men det eneste som får meg opp av senga fortiden er tanke på sjokolade. En dag uten sjokolade er en dag uten livsgnist. Fordi hjernen min har bestemt seg for at sjokolade er den eneste meningen med livet. Jeg kan snu tankegangen om, ja jeg vet. Men jeg orker ikke. Jeg er så psykisk sliten at det halve kunne vært nok. 

Jeg har sett på YouTube og blogger om hvordan jeg kan gå ned. Prøver å finne motivasjon men den er godt gjemt. Har siden Januar prøvd forskjellige ting, men klarer ikke lenger enn en uke. Men for noen dager siden så jeg en video om en veltrent og sunn dame som sa hun spiste is hverdag, men så lenge hun holdt seg til en bestemt mengde kalorier legger hun ikke på seg. For det å gå ned i vekt handler om kalorier inn, og kalorier ut.

Ja 😄

Jeg gjorde dette. Greit nok jeg ble lei hele kaloritelling og gikk på en smell. Men jeg koste meg hver dag og gikk ned.

For å gå ned i vekt, må man ligge i kallriunderskudd. Du kan strengt tatt spise chips hele dagen, og fortsatt gå ned i vekt, så lenge du ligger i kaloriunderskudd. Altså du vil få mangelsykdommer om man lever på chips, men kalorier er kalorier.

Jeg la opp til å kunne ha 3 ruter med sjokolade hver dag. Evt. så hadde jeg Piano sjokoladepudding uten med vaniljesaus uten. Det er faktisk veldig godt 😄 Men jeg la opp til at jeg kunne kose meg hver dag, for for meg så var det viktig for å klare å holde på. Man kommer ikke langt om livet bare er kjipt. 

Men du må klare å være streng med deg selv og holde deg til planene. 3 ruter, og ikke mer.

Du kan klare dette om du er motivert til det 💪🏻💪🏻

Anonymkode: b91e6...3a7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er slank, men veldig ofte når jeg er på butikken så kjøper jeg en sånn liten Kinder sjokolade eller en 30 grams melkesjokolade. Da går jeg ikke og nekter meg det og får igrunn nok av den lille smaken.

Anonymkode: 2de9a...a33

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du hørt om insulin og glukagon? Det spiller selvfølgelig en rolle hva man putter inn. Vil uansett tro at man ville blitt ekstremt sulten om man kun spiste raske karbohydrater (satt på spissen), da det er tomme kalorier som ikke gir kroppen noen ting.

Anonymkode: 1900b...f00

Du må gjerne forklare dette med insulin og glukagon ift. til vektnedgang, og linke til kilder.

Man vil sikkert bli ekstremt sulten av å bare spise f.eks. 1200 kcal sjokolade, ja. Og det gir ikke kroppen alle næringsstoffene den trenger. Men det var heller ikke poenget. Poenget var om man kunne gå ned i vekt eller ikke. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

kalorier er kalorier.

Anonymkode: b91e6...3a7

Nope :)

Kalorier er en måleenhet, ikke et stoff. Du kan måle alt fra mat til bensin og sprengstoff i kalorier, uten at det forteller deg noe om hva de gjør med en kropp, en bil eller en bombe. Du kan prøve å putte en milliard kalorier fra bensin inn i en elektrisk lampe og den kommer ikke til å lyse.

Kroppen din teller ikke kalorier. Den bruker faktisk ikke kalorier engang, det er som sagt ikke et stoff. Det kroppen kan bruke til energi er fett, karbohydrater, alkohol og (i liten grad) protein. Du kan måle alle disse stoffene i kalorier, men det betyr ikke at de har samme effekt selv om du måler opp samme antall kalorier. Forskjellige næringsstoffer får forskjellige skjebner i kroppen, og får kroppen til å gjøre forskjellige ting. Feks får protein kroppen til å føle seg mett og bygge muskelmasse, mens karbohydrater gir rask energi og høyt blodsukker og ditto insulinnivå.

Anonymkode: 9d02a...cd5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...