Gå til innhold

Hva er det egentlig som er så galt med laminat?


Ainaen

Anbefalte innlegg

Heisann!!

Vi skal kjøpe oss hus nå, og ser på visningene at gulv og vegger trenger en liten oppgradering. Veggene er greit, men hva med gulvene??

Det er så mange som er så negative til laminat... Da lurer jeg litt på hvorfor det egentlig? Bør vi unngå laminat? Vi tenker oss kanskje en enkel gulvløsning nå når vi er i begynnerfasen, også får vi heller legge mer solide gulv om noen år.

Hvilke gulv bør vi egentlig legge?? For en grei pris og en grei kvalitet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er et sitat fra Boligmagasinet:

Laminat

Omsetning: 2,2 millioner m2, vekst på 2,8 prosent.*

Bruk: Offentlig og privat. For første gang ser man en stagnasjon i markedet. Tidligere lå årlig vekst på rundt 30 prosent.

Fordel: Bestandig mot trykkmerker. Består av hardt, dødt materiale som beveger seg lite.

Ulempe: Utseendet. Plastikkoverflaten ser litt «fake» ut, og er hard og kald. Dessuten mye dårlig kvalitet på markedet. Dårlig slitestyrke og passform under legging. De billigste laminatene, med sponkjerner, tåler ikke vann. Laminat av bedre kvalitet har MDF-kjerne.

Kan dere ikke legge skikkelig tre da....enten parkett eller heltre...eller fliser....og ta det etterhvert som dere får råd.

Hva med å male eksisterende gulv så lenge?

Så lenge det er snakk om hus....så blir det antageligvis gulv dere skal ha i mange år.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg er veldig fornøyd med laminatgulvene våre. Har laminatfliser i gang og på kjøkken. De finnes jo tilogmed med varmekabler nå for tiden, så det behøver ikke være kalt å gå på.

Det som er ulempen, er jo at det ikke tåler så mye vann - og at det ikke er pent hvis det skulle få en skade enten av vann eller slag - det kan faktisk slås av "hjørner"/biter av laminatplatene. Det er jo ikke sånt man får pussa ned og retta på, da...

Vi har eikeparkett i stuene, men den får jo også skader - hakk og riper etterhvert som det blir brukt. Og jeg har ikke tro på at vi kommer til å pusse ned og lakkere det på mange, mange år heller...

Syns godt man kan legge laminatgulv som en rimelig og enkel løsning i første omgang hvis ikke de eksisterende gulvene lar seg pusse opp og gi et godt resultat.

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker for svar...

Kalde gulv er ikke særlig godt, enig i det.... :-?

Hm... Når det gjelder de gulvene som er der i dag, så er vi jo litt usikre. Har ikke kjøpt hus enda... Er det gulvbelegg/vinyl så ønsker jeg nok nytt gulv, men er det tregulv så går det vel ann å pusse og lakke.

Ønsker et gulv som er lett å holde rent og tåler en støyt. Trodde derfor at laminat var greit, men tar jo kanskje feil... Også er det synd at det ikke tåler vann da.. Kan jo fort bli søl, i hvert fall på et kjøkken. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt uenig i at laminat ikke tåler vann, vårt gjør iallfall det og vi har laminat på alle gulv, inkludert kjøkkenet. Mulig vi hadde valgt andre løsninger dersom leiligheten var noe mer enn "studentbolig" men sånn som det er nå er jeg superfornøyd med laminat. Styrte unna de billigste variantene, kjøpte Pergo.

Har akkurat lagt nytt gulv på do også, laminat med "skiferfinish". Ble kjempefint og er superfornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pjusk

Nå er det mange år siden vi hadde laminat, men jeg husker det som veldig bra! Tålte alt og lett å holde rent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Det stod i hvertfall på pakkene med vårt laminatgulv at det ikke tåler mengder med vann. Det har noe med at det kan trekke ned i skjøtene, og da kan materialet "svelle" litt, sa snekkern vår.

Hvis man er flink til å tørke opp hvis man søler ut mye vann, så er det helt sikkert ikke noe problem med vannskader på laminatgulv - men det står nå som sagt skrevet.

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline

Vi har Pergo over hele huset og er veldig fornøyd med det. Ikke synes jeg det er kaldt gulv heller. Nå har vi valgt god kvalitet og det har nok mye å si. Selv i yttergangen har vi lagt Pergo og det er ikke noe problem. Det vi har tåler fukt, men jeg passer på at det ikke blir liggende dammer over tid. Det er veldig stor forskjell på kvaliteten. Jeg ville nok styrt unna de billigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laminaten trekker mye mere støv til seg, og ser litt plastaktig ut synes jeg! Det blir aldri så "varmt" som parkett/tregulv!

Men det er jo praktisk da. Selv om der jeg bodde før ble det nå merker i laminaten også :tunge1:

Lykke til med valget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har laminat i stue og kjøkken og jeg er kjempefornøyd! Med 3 viltre unger er det helt topp! De kan leke og herje litt uten at det nesten synes. På hytta har vi tregulv og det ser ikke ut selv om hytta nesten er ny... Men legg litt penger i god kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta

Vi har laminat i stue og kjøkken, Alloc ett eller annet, i hvertfall ikke billigste type. Allikevel er jeg IKKE fornøyd! Laminaten har en nydelig farge (helt lys lønn), men problemet er kvaliteten; en spisestuestol (ikke tung, polstret) veltet, og det ble et merke i laminaten, og på kjøkkenet har vi også fått diverse sår og småskader. Laminaten ble lagt for 1.5 år siden, og burde tålt mer. Vi er to voksne, og går ikke med sko inne eller noe slikt.

I en mer permanent bolig ville jeg kanskje lagt laminat på soverom eller rom som ikke har stor slitasje. På stue ville jeg valgt enten heltregulv eller parkett, og jeg ville hatt fliser på kjøkken og i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et sitat fra Boligmagasinet:

ergo, billiglaminat tåler ikke vann, mens bedre kvalitet ikke har samme problemet?

jeg har laminat der jeg bor (leier da, så det er ikke jeg som har valgt det), og kunne nok godt lagt det som en midlertidig løsning dersom jeg fant ett bra som likevel var såpass mye billigere en parkett at det gjorde en stor forskjell.

ja det er kaldt, og det blir merker i selv om det ikke skal det. men det er veldig greit å holde rent, og du får dem i flere forskjellige typer.

mitt tåler vann også, ingen problemer med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan også bruke laminatgulvet som underlag for parkett når dere har råd til å legge tregulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Pjusk
I en mer permanent bolig ville jeg kanskje lagt laminat på soverom eller rom som ikke har stor slitasje.

Hmm, jeg har helt motsatt erfaring mht. hva laminatgulv tåler. Vi har i dag laminat på soverommene i huset vart. For 10 år siden hadde vi laminat i hele leiligheten vi da bodde i. Vi er ikke flinke mht. pen behandling av gulv, men har aldri hatt en skramme på laminaten. Parketten derimot.... Gulp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke laminat. Synes det ser så "plastikk" ut, tåler ikke vann, ikke pent når det blir slitt... Tregulv derimot er pent selvom det er noen skraper og merker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med de dyre laminatene er at de koster like mye som 14mm eikeparkett på tilbud. De fåes ofte til 199 kr pr kvm, og hvis man liker eik ville jeg heller gått for det.

Dessverre er det sjelden man finner lønn og bjørk på tilbud. :roll:

Jeg ville definitivt ikke gått for laminat, da det er kaldt og hardt å gå på. Jeg ville heller ikke lagt parkett oppå laminat siden. Da kan man få knirk, og alle ujevnheter i laminaten følger med videre til parketten. I tillegg får man et veldig høyt gulv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan også bruke laminatgulvet som underlag for parkett når dere har råd til å legge tregulv.
:o Hvem har fortalt deg det? :o
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...