AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #1 Skrevet 14. april 2020 Samboeren har vist ett sterkt ønske om å gifte seg med meg.. Da kommer jo naturligvis forlovelsen først. Vi har vært sammen 3 år til sommeren, jeg har vært gift før, det endte ikke helt bra(utroskap fra hans side). Er i tvil om jeg vil gjennom det igjen. Jeg vet samboeren og eksen ikke er samme/like personer men sliter med hvordan det var sist. Hva bør jeg gjøre? Gå med på det? Anonymkode: 67f70...276
Anim92 Skrevet 14. april 2020 #2 Skrevet 14. april 2020 Hvis dere er samboere og du ønsker fortsette være det - blir ikke det å gifte seg akkurat det samme? Ingen stor forskjell, bortsett fra at du juridisk er mer bundet. For hvis du er så usikker på forholdet at du ikke vil gifte deg etter 3 år, ville jeg revurdert hele forholdet... 2
Gjest Bohrman Skrevet 14. april 2020 #3 Skrevet 14. april 2020 Å forlove seg for husfredens skyld slår meg som en utrolig dårlig ide. Tenker at sånne ting er viktige å være enige om, og at det finnes nok av mennesker i dette landet til at man kan finne noen som tenker likt rundt disse tingene. Så nei, jeg syns ikke du skal gå med på det.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #4 Skrevet 14. april 2020 12 minutter siden, Anim92 skrev: Hvis dere er samboere og du ønsker fortsette være det - blir ikke det å gifte seg akkurat det samme? Ingen stor forskjell, bortsett fra at du juridisk er mer bundet. For hvis du er så usikker på forholdet at du ikke vil gifte deg etter 3 år, ville jeg revurdert hele forholdet... Ganske stor forskjell på økonomiske forpliktelser.. det er bl.a. forsørgerplikt av ektefelle. Samt at når du skilles kan du risikere å måtte gi eksen mer hvis denne har gjeld fra før ekteskapet (regel om gjeldsfradrag). Man kan jo være forlovet så lenge man vil, men litt rart å gjøre det hvis du ikke vil gifte deg. Anonymkode: bdde5...ee3 1
Anim92 Skrevet 14. april 2020 #5 Skrevet 14. april 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ganske stor forskjell på økonomiske forpliktelser.. det er bl.a. forsørgerplikt av ektefelle. Samt at når du skilles kan du risikere å måtte gi eksen mer hvis denne har gjeld fra før ekteskapet (regel om gjeldsfradrag). Man kan jo være forlovet så lenge man vil, men litt rart å gjøre det hvis du ikke vil gifte deg. Anonymkode: bdde5...ee3 Ja, det er stor forskjell på pliktene. Men om du ikke kan gå inn for det med personen du tilbringer livet ditt med i et samboerskap, hva er det forholdet egentlig da? Bortsett fra det, TS - ikke forlove deg for husfredens skyld! 2
11elikri Skrevet 14. april 2020 #6 Skrevet 14. april 2020 Jeg tenker at det å gifte seg og å være samboere er en liten forskjell, kun forskjell på papiret. Dere vil få mer trygghet ved bortgang av den ene personen feks. Likevel syns jeg du skal ta tiden du trenger, og ikke haste deg inn i et nytt ekteskap. Tre år er ikke SÅ lenge, så jeg syns du skal vente til du er trygg. Det betyr aldeles ikke at forholdet ikke er bra nok, du trenger bare litt mer tid enn tre år, og det er HELT ok! 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #7 Skrevet 14. april 2020 Har dere barn? Ville ikke giftet meg/inngått forpliktelser etter 3 år, hvis det er barn involvert, ihvertfall ikke for "husfredens skyld"... Kan love det ikke ender bra. Tenk deg godt om. Er det lenge siden du ble skilt? Anonymkode: 78e9a...c3d
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #8 Skrevet 14. april 2020 2 timer siden, Anim92 skrev: Hvis dere er samboere og du ønsker fortsette være det - blir ikke det å gifte seg akkurat det samme? Ingen stor forskjell, bortsett fra at du juridisk er mer bundet. For hvis du er så usikker på forholdet at du ikke vil gifte deg etter 3 år, ville jeg revurdert hele forholdet... Når man har vært gift 1 gang tidligere, så er det ikke bare,bare å gifte seg på nytt - uavhengig av om man er glad i personen eller ei. Anonymkode: 78e9a...c3d 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #9 Skrevet 14. april 2020 Selv om mitt ekteskap endte dårlig, betyr det jo ikke at et nytt vil bli likt. Det er ikke noe man skal "gjennom på nytt" som du skriver, det er jo en separat opplevelse. Det var ikke ekteskapet som var problemet, det var mannen jeg var gift med. Jeg er derfor ikke redd for å gifte meg på nytt Du må jobbe videre med følelsene dine rundt dette høres det ut som Og gjerne forklare til kjæresten at du tenker på det etterhvert, men at du har litt å jobbe med. Ikke forhast dere, men gjerne svar at du kan tenke deg å gifte deg etterhvert - men kun om det er sant. Anonymkode: a929e...d33 1
Anim92 Skrevet 14. april 2020 #10 Skrevet 14. april 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når man har vært gift 1 gang tidligere, så er det ikke bare,bare å gifte seg på nytt - uavhengig av om man er glad i personen eller ei. Anonymkode: 78e9a...c3d Utdyp gjerne? 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #11 Skrevet 14. april 2020 3 timer siden, Anim92 skrev: Utdyp gjerne? Er det noe å utdype? De fleste vil ikke gjøre samme tabben omigjen, og vil derfor ta seg tid en evt neste gang. Jeg hadde ikke giddet gifte meg 2 ganger, involvert barn og foreldre osv, FØR jeg var 200 prosent sikker. Anonymkode: 78e9a...c3d 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #12 Skrevet 14. april 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Når man har vært gift 1 gang tidligere, så er det ikke bare,bare å gifte seg på nytt - uavhengig av om man er glad i personen eller ei. Anonymkode: 78e9a...c3d Null problem det. Hilsen lykkelig gift for tredje gang Anonymkode: 1da84...15b 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #13 Skrevet 14. april 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Null problem det. Hilsen lykkelig gift for tredje gang Anonymkode: 1da84...15b Sikkert ingen problem, men for de fleste er et bryllup noe som er viktig, og ikke noe en gjør hver gang man er forelsket... Spesielt med barn involvert! Anonymkode: 78e9a...c3d 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #14 Skrevet 14. april 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sikkert ingen problem, men for de fleste er et bryllup noe som er viktig, og ikke noe en gjør hver gang man er forelsket... Spesielt med barn involvert! Anonymkode: 78e9a...c3d Tre ekteskap på 30 år, både med egne og andres barn har gått problemfritt. God kontakt med alle involverte den dag i dag. Alle ekteskap føltes viktige og riktige,men jeg er nok et unntak Anonymkode: 1da84...15b
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #15 Skrevet 14. april 2020 Ts her.. Ble offisielt skilt i 2009, som noen sa over her ble jeg dratt inn i gjeld han hadde. Noe han ikke hadde sagt noe om til meg før! Så det årets skatteoppgjør + penger fra hussalg som jeg skulle bruke til depositum på leilighet, ble heller brukt til å dekke hans gjeld. Dette gikk automatisk, så jeg så aldri de pengene, og endte opp hos mine foreldre til jeg fikk spart opp til nytt depositum. Er redd for å havne i noe sånt igjen. Vi har ikke felles barn, men 2 hver. Kun mine som bor fast hos oss. Anonymkode: 67f70...276 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå