Gå til innhold

Barnehagepersonalet blir satt på sin største prøve

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.barnehage.no/artikler/barnehagelaererne-blir-na-satt-pa-sin-storste-prove/489806

De fleste som jobber i bhg og skole har både sommerfugler i magen og nerver for den kommende tiden. Som nevnt over i artikkelen kan vi masse om barns utvikling, men dessverre ikke så mye om smitte. 

Så Dere som jobber innen helse, har dere noen gode råd å komme med ang smittevern og åpning av barnehager. 

Vær så snill: har dere ingenting hyggelig å si eller er bare ute etter å provosere, vennligst lag deres egen tråd

Anonymkode: 08e4b...095

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det meg, eller er det veldig mange barnehageansatte på KG for tiden?Av en eller annen grunn vært veldig mange av dere svært aktive på kg under koronakrisen. Hvorfor det?

Samtidig må jeg bare spørre om hvorfor akkurat barnehagelærere som blir satt på sin største prøve, men ikke helsepersonell som faktisk jobber med folk som er smittet.

Anonymkode: 9a953...cd7

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det meg, eller er det veldig mange barnehageansatte på KG for tiden?Av en eller annen grunn vært veldig mange av dere svært aktive på kg under koronakrisen. Hvorfor det?

Samtidig må jeg bare spørre om hvorfor akkurat barnehagelærere som blir satt på sin største prøve, men ikke helsepersonell som faktisk jobber med folk som er smittet.

Helsepersonell som jobber med smittede har egnede klær og smittevernutstyr. 

Heleepersonell må ikke trøste,bære,mate,legg og tørke snørr på barn uten maske, hansker og egnede klær. 

Hvordan kan man drive barnehage uten å ha direkte nærkontakt med andre mennesker?

Et eksempel. 

Tenk på leveringen av små barn som har vært hjemme en måned. Vi må bort til foreldrene, ta i mot barnet fysisk. 
Mange ganger. Dette er en selvfølge å gjøre, det er små barn det er snakk om. 
Vi har flere 1-åringer som skal tilbake i bhg nå. 

Vi har ikke fått retningslinjer,Nvi har ikke smittevernutstyr, vi er ikke mange nok på jobb. Flere er i risikogruppa (alder,autoimmune sykdommer,diabetes osv)

Vikar får vi ikke. PBL har alt varslet at vi går bort fra bemanningsnormen. 

Dette er noen av grunnene til at jeg gruer meg. 

Anonymkode: 1da39...263

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke ment som en tråd over hvilken arb.grupper som har det værst eller som gjør mest. Syns alle yrker som har holdt på i denne krisen fortjener en stor klapp på skuldra! 

• Liker 12
Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heleepersonell må ikke trøste,bære,mate,legg og tørke snørr på barn uten maske, hansker og egnede klær. 

Hvordan kan man drive barnehage uten å ha direkte nærkontakt med andre mennesker?

Et eksempel. 

Tenk på leveringen av små barn som har vært hjemme en måned. Vi må bort til foreldrene, ta i mot barnet fysisk. 

Vi har ikke fått retningslinjer,Nvi har ikke smittevernutstyr, vi er ikke mange nok på jobb. Flere er i risikogruppa (alder,autoimmune sykdommer,diabetes osv)

Enig, kanskje barnehageansatte fra nå av burde vært sett på som personer med "samfunnskritiske oppgaver" på lik linje med ansatte i helsesektoren?

Endret av Gjeste mann
  • Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Gjeste mann skrev:

Enig, kanskje barnehageansatte fra nå av burde vært sett på som personer med "samfunnskritiske oppgaver" på lik linje med ansatte i helsesektoren?

Enig! Vi har ett veldig ufortjent yrke. Sjeldent vi får et klapp på skuldra eller ros, som oftest er det bare klaging på at vi ikke gjør noen verdens ting og at vi bare later oss på jobb :( 

• Liker 8
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig! Vi har ett veldig ufortjent yrke. Sjeldent vi får et klapp på skuldra eller ros, som oftest er det bare klaging på at vi ikke gjør noen verdens ting og at vi bare later oss på jobb :( 

Sant :) Kona jobber i barnehage jeg har foreslått det for henne :)

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et eksempel. 

Hvordan tror du de har det på sykehjem? 
Dere bruker vel egne slitte og gamle klær i bhg og skifter til annen type klær når dere er ferdige for dagen? Pluss at dere skal o hovedsak jobbe med friske barn. 

Jeg har hatt barn i barnehagen hele tiden. Ingen, verken de ansatte, barna og foreldre har blitt smittet. Det har vel ikke vært noen smittetilfeller i barnehagen, for ellers hadde dette ført til oppslag i VG og KG. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dere bruker vel egne slitte og gamle klær i bhg og skifter til annen type klær når dere er ferdige for dagen? Pluss at dere skal o hovedsak jobbe med friske barn. 

Jeg har hatt barn i barnehagen hele tiden. Ingen, verken de ansatte, barna og foreldre har blitt smittet. Det har vel ikke vært noen smittetilfeller i barnehagen, for ellers hadde dette ført til oppslag i VG og KG. 

Hvorfor så hissig og belærende?

Slitte og gamle klær går jeg ikke med nei, men jeg kommer selvfølgelig til å skifte nå. 

Min bhg har vært åpen, og det har vært et tilfelle av smitte der. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og siden du absolutt skal dra frem sykehjem. Ingen besøkende har fått komme inn. Tenk på alle foreldre og foresatte som skal innom bhg for å hente og levere. 

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det heter helse og omsorg av en grunn. Det er jo akkurat disse tingene vi gjør i helse og omsorg, ofte uten egne eller egnede klær og sjeldent med særlig smittevernsutstyr, enten det er voksne eller barn, i hjem, poliklinisk eller i institusjoner. Mange av oss i helse og omsorg er i risikogruppene, ja.

Anonymkode: 0e96a...4c3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det var vel barnehageansatte man skulle diskutere her, og ikke sykepleiere og ansatte på sykehjem. Kan lage egne tråder om de andre gruppene. Det burde ikke være noen konkurranse i å ha det verst eller best, da alle gruppene er nødvendige.

Anonymkode: e77b1...f0c

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et eksempel. 

Jeg er helt enig i at barnehagepersonalet står overfor en stor prøvelse, og litt av en utfordring. Og jeg heier dere frem! 

Men det du skriver her viser at folk ikke har forståelse for helsevesenet. Alt du her skriver er relevant også på en sykehjem (for eksempel). Man har nærkontakt med pasienter uten smuttevernutstyr. Det er snørr, tårer, kroppskontakt osv... 

Den store forskjellen er at helsepersonell besitter større kunnskap om smitteforebygging, som jo er en stor fordel.

Anonymkode: 8687a...5e2

• Liker 8
Skrevet

Det er naturlig å være bekymret. Men kontakt styrer der du jobber. Be om at dere får komme på jobb, i dag! Sett dere sammen med styrer, prat, les dere opp på FHI sine tips, retningslinjer. Slå av NRK.sin sin sending og sitt med kolleger og bruk uken sammen på å forberede dere. Det går bra!! 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hei. Er helsepersonell og skjønner deg godt. Jeg jobber også hele dagen tett på folk som er koronafriske eller tror de er det. Derfor intet smittevernutstyr. Både jeg og dere i barnehagen står i risiko for å smitte og bli smittet. 

Jeg håper retningslinjene de har lovet skal komme, kommer fort, og at de ikke etterlater rom for tolkninger, men jeg ser at retningslinjene vi jobber etter hos oss, er vide. Og de beskytter i liten grad.

Søk hjelp hos smittevernlegen i kommunen din for utarbeidelse av lokale rutiner og dere bør også ha en risiko- og sårbarhetsanalyse på din arbeidsplass.

Anonymkode: 6d535...815

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Fjollefyr skrev:

Det er naturlig å være bekymret. Men kontakt styrer der du jobber. Be om at dere får komme på jobb, i dag! Sett dere sammen med styrer, prat, les dere opp på FHI sine tips, retningslinjer. Slå av NRK.sin sin sending og sitt med kolleger og bruk uken sammen på å forberede dere. Det går bra!! 

Retningslinjene har ikke blitt lansert ennå, og det er problematisk.

Ellers helt enig.

Anonymkode: 6d535...815

Skrevet

For det første så skjønner jeg ikke dette behovet enkelte har med å sette grupper opp mot hverandre,  det er da bedre å løfte hverandre opp.

På boligen jeg jobber er det håndvask, håndvask og håndvask + håndsprit  som gjelder,  når vi kommer på jobb er det første vi gjør, så før og etter stell av brukere+hoste i armkroken. Vi desinfiserer alle kontaktpunkter som dørklinker, lysbrytere, telefoner, padder, toaletter etc... i boligen flere ganger i løpet av vakten, vi skal heller ikke ta offentlig transport eller gå på butikken før vakten begynner 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Som en annen sier, det viktigste dere gjør er håndvask og vask av kontaktflater. For å unngå smitte selv så bør du venne deg til å aldri ta deg til ansiktet mens du er på jobb. Gjør det til en vane å gjøre det på do feks, eller et annet egnet rom. Jeg har tre steder på min arbeidsplass for jeg kan "ta på meg selv", feks snyte meg, klø meg i ansiktet eller håret, osv. Da er jeg bevisst at jeg skrubber hendene godt før jeg gjør denslags. Som sykepleier på smitteavdelinger er det viktigste jeg gjør å tenke rent og urent til enhver tid.

Med det sagt, regjeringen har brukt masse penger på å bremse utviklingen i Norge. De taper mye på å feile bremsingen nå, og hadde ikke åpnet barnehager hvis ikke de ble rådet til det av fagfolk. Nå skal det utarbeides retningslinjer, og det blir nok veldig strengt hvem som kan gå i barnehagen. Forkjølelsessesongen er også på hell, så det skal ikke være så mye snørr å tørke i barnehagene. Da må barna holdes hjemme.

Anonymkode: 787a2...552

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Som nevnt over i artikkelen kan vi masse om barns utvikling, men dessverre ikke så mye om smitte. 

Synes det virker som alle som jobber i barnehage er eksperter på smitte og pandemier jeg. I hvertfall på KG

6 hours ago, AnonymBruker said:

Er det meg, eller er det veldig mange barnehageansatte på KG for tiden

Ikke så rart rart, lite å gjøre når barnehagene er nærmest stengt 

Anonymkode: 97f21...a7d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig! Vi har ett veldig ufortjent yrke.

Ufortjent yrke? Hvorfor fortjener du ikke yrket ditt, har du gjort noe galt?

Anonymkode: 03f36...04f

• Liker 2
  • Opprett ny...