AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #1 Skrevet 13. april 2020 Har oppdaget at 18 åringen røyker hasj. Hvor ofte vet jeg ikke. Han selv sier at det er av og til. Er jo redd at det skal utvikle seg til sterkere stoffer. Han mener at jeg er hysterisk og overreagerer. Men hvordan skal jeg gå fram her? Forlange at han må teste seg av og til for vise at han er ren? Hvis ikke han klarer det, så får han ikke bo hjemme. Eller er det strengt? Anonymkode: 914c1...c5c
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #2 Skrevet 16. april 2020 Vær så snill å hjelp han til å forstå at han må komme seg ut av det. Det er ingenting som heter av og til og "har kontroll" når det kommer til hasj. Du har all grunn til å reagere. Sett konsekvenser og grenser for han. OG JA TEST HAN. Anonymkode: abec6...c36 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #3 Skrevet 16. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vær så snill å hjelp han til å forstå at han må komme seg ut av det. Det er ingenting som heter av og til og "har kontroll" når det kommer til hasj. Du har all grunn til å reagere. Sett konsekvenser og grenser for han. OG JA TEST HAN. Anonymkode: abec6...c36 Klart det er noe som heter av og til og har full kontroll når det kommer til hasj. Kjenner svært mange som røyker seg en bønne en gang i blant, akkurat som andre tar seg et glass vin eller to. Eneste ulempen er at det er ulovlig i Norge. Finnes mange land det er fullt lovlig å røyke seg en i ny og ne. Så du tar feil! Anonymkode: ce013...1bd 7
strynejenta Skrevet 16. april 2020 #4 Skrevet 16. april 2020 På 13.4.2020 den 23.50, AnonymBruker skrev: Har oppdaget at 18 åringen røyker hasj. Hvor ofte vet jeg ikke. Han selv sier at det er av og til. Er jo redd at det skal utvikle seg til sterkere stoffer. Han mener at jeg er hysterisk og overreagerer. Men hvordan skal jeg gå fram her? Forlange at han må teste seg av og til for vise at han er ren? Hvis ikke han klarer det, så får han ikke bo hjemme. Eller er det strengt? Anonymkode: 914c1...c5c Han har helt rett, du er hysterisk. Spør om du kan låne litt, så får du slappet av litt. 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #5 Skrevet 16. april 2020 9 minutter siden, AnonymBruker said: Vær så snill å hjelp han til å forstå at han må komme seg ut av det. Det er ingenting som heter av og til og "har kontroll" når det kommer til hasj. Du har all grunn til å reagere. Sett konsekvenser og grenser for han. OG JA TEST HAN. Anonymkode: abec6...c36 100% objektivt feil. Det er millioner av folk her i verden som har et helt fint forhold til hasj, det er ikke noe vanskelig å ha kontroll i det hele tatt. Nordmenn er alltid trege til å akseptere nye ting, men den kommende generasjonen vil være mer avslappet til hasj. Anonymkode: 18293...633 5
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #6 Skrevet 16. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Klart det er noe som heter av og til og har full kontroll når det kommer til hasj. Kjenner svært mange som røyker seg en bønne en gang i blant, akkurat som andre tar seg et glass vin eller to. Eneste ulempen er at det er ulovlig i Norge. Finnes mange land det er fullt lovlig å røyke seg en i ny og ne. Så du tar feil! Anonymkode: ce013...1bd Problemet er at dersom du drikker alkohol så trenger du samme mengde hver gang for å bli full. Med hasj må du øke dosen hver gang. Då dersom du blir full av 5 glass vin, så blir du det neste gang også. Men med hasj må man hele tiden øke dosen for å få en form for rus. Derfor er det mer skadelig. Og derfor har du ikke kontroll. Anonymkode: abec6...c36 1
Jdz Skrevet 16. april 2020 #7 Skrevet 16. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet er at dersom du drikker alkohol så trenger du samme mengde hver gang for å bli full. Med hasj må du øke dosen hver gang. Då dersom du blir full av 5 glass vin, så blir du det neste gang også. Men med hasj må man hele tiden øke dosen for å få en form for rus. Derfor er det mer skadelig. Og derfor har du ikke kontroll. Anonymkode: abec6...c36 Begge deler du sier er her helt feil, men det tar lenger tid å bygge toleranse mot alkohol. På den andre siden er det ikke noe behov for å øke dosen med hasj ved sporadisk bruk, men det kan nok hende at noen gjør det likevel. Jeg tror det er fullt mulig å ha et ukomplisert forhold til hasj, men etter min mening er det ikke verdt det. 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #8 Skrevet 16. april 2020 Noe som skiller cannabis fra alkohol, er hvordan kroppen skiller det ut. Etter inntak av alkohol, vil alt brytes ned og skilles ut av kroppen i løpet av få timer. Dersom man inntar cannabis regelmessig, vil dette etter hvert finne veien inn i fettvevet i kroppen og lagres der. Så blir det skilt gradvis ut. I noen tilfeller kan det ta flere måneder før kroppen er tømt for cannabis. I den tiden vil det oppstå en kronisk rus, det betyr at hjernen ikke er helt klar på noe tidspunkt, og cannabis vil kunne påvises i urinprøver. Anonymkode: abec6...c36 1
Gjest Dævendøtte Skrevet 16. april 2020 #9 Skrevet 16. april 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet er at dersom du drikker alkohol så trenger du samme mengde hver gang for å bli full. Med hasj må du øke dosen hver gang. Då dersom du blir full av 5 glass vin, så blir du det neste gang også. Men med hasj må man hele tiden øke dosen for å få en form for rus. Derfor er det mer skadelig. Og derfor har du ikke kontroll. Anonymkode: abec6...c36 Nei, du er helt på jordet! Du aner ikke hva du snakker om. Det finnes tusenvis av mennesker som drikker vin for å kose seg, på samme måte som noen røyker en joint for å kose seg. Samme mengde kan holde i årevis enten man liker to glass vin hver fredag, eller 0,5 gram for å røyke. Null problem.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #10 Skrevet 16. april 2020 Du har god grunn til å være bekymret med tanke på alderen hans, for hyppig hasjrøyking hos unge kan føre til varige skader i hjernen https://forskning.no/alkohol-og-narkotika-barn-og-ungdom-helse/dette-skjer-hvis-du-royker-hasj-ofte/487098 Anonymkode: 909f4...0ac 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #11 Skrevet 16. april 2020 14 minutter siden, AnonymBruker said: Du har god grunn til å være bekymret med tanke på alderen hans, for hyppig hasjrøyking hos unge kan føre til varige skader i hjernen https://forskning.no/alkohol-og-narkotika-barn-og-ungdom-helse/dette-skjer-hvis-du-royker-hasj-ofte/487098 Anonymkode: 909f4...0ac Èn studie sier lite. Stoler personlig lite på små, danske studier. Anonymkode: 18293...633
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #12 Skrevet 16. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Èn studie sier lite. Stoler personlig lite på små, danske studier. Anonymkode: 18293...633 Da får du lese flere da. Her har du noen: (1) https://forskning.no/alkohol-og-narkotika-psykiske-lidelser/cannabisbrukere-hadde-femdoblet-risiko-for-a-fa-medisiner-mot-psykose/1577113 (2) https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/2Ggo4q/stor-studie-cannabis-som-medisin-bedrer-ikke-psykiske-lidelser (3) https://forskning.no/alkohol-og-narkotika-rus-og-avhengighet/er-det-pa-tide-a-legalisere-cannabis-i-norge/1195681 (4) https://www.dagensmedisin.no/artikler/2019/10/29/ny-samlestudie--ingenting-a-vinne-pa-a-bruke-cannabis-for-psyken/ Anonymkode: abec6...c36 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #13 Skrevet 16. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Da får du lese flere da. Her har du noen: (1) https://forskning.no/alkohol-og-narkotika-psykiske-lidelser/cannabisbrukere-hadde-femdoblet-risiko-for-a-fa-medisiner-mot-psykose/1577113 (2) https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/2Ggo4q/stor-studie-cannabis-som-medisin-bedrer-ikke-psykiske-lidelser (3) https://forskning.no/alkohol-og-narkotika-rus-og-avhengighet/er-det-pa-tide-a-legalisere-cannabis-i-norge/1195681 (4) https://www.dagensmedisin.no/artikler/2019/10/29/ny-samlestudie--ingenting-a-vinne-pa-a-bruke-cannabis-for-psyken/ Anonymkode: abec6...c36 Studier er fortsatt svært delt på temaet. Det er ingen studie du kan linke som "beviser" at cannabis er hverken helt farlig eller ufarlig. Det er kun teorier så langt. Anonymkode: 18293...633
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #14 Skrevet 16. april 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet er at dersom du drikker alkohol så trenger du samme mengde hver gang for å bli full. Med hasj må du øke dosen hver gang. Då dersom du blir full av 5 glass vin, så blir du det neste gang også. Men med hasj må man hele tiden øke dosen for å få en form for rus. Derfor er det mer skadelig. Og derfor har du ikke kontroll. Anonymkode: abec6...c36 Hva snakker du om? Toleranse utvikler du av hyppig bruk, det gjelder alle stoffer. Det er ikke slik at om du røyker en joint på fredag, må du ha to på lørdag eller tre neste fredag. Du ts kan selvfølgelig si at han må flytte. Han er voksen, og bestemmer selv. Du bestemmer også hvem du vil ha i ditt hjem. Anonymkode: b2dae...c29 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #15 Skrevet 16. april 2020 På 13.4.2020 den 23.50, AnonymBruker skrev: Har oppdaget at 18 åringen røyker hasj. Hvor ofte vet jeg ikke. Han selv sier at det er av og til. Er jo redd at det skal utvikle seg til sterkere stoffer. Han mener at jeg er hysterisk og overreagerer. Men hvordan skal jeg gå fram her? Forlange at han må teste seg av og til for vise at han er ren? Hvis ikke han klarer det, så får han ikke bo hjemme. Eller er det strengt? Anonymkode: 914c1...c5c Min lillebror ble oppdaget med hans i ung alder, yngre enn 18. Han endret seg totalt til å kun sitte inne hjemme eller kun være med venner. Han testet grenser på en annen måte, han ble paranoid, han fikk sinneproblemer og angst. Det at han går over til sterkere stoffer bør ikke være din eneste redsel. Min søte lillebror som egentlig er veldig omsorgsfull har hatt et helt sinnsykt sinne. Han har vært voldelig og truende mot mange! Han stjeler alt han kommer over, han raserer huset til pappa ofte, han klikker nok til å slå ned sine nærmeste. Slik endret han seg av å røyke hasj av og til. Anonymkode: f2788...b87 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #16 Skrevet 16. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min lillebror ble oppdaget med hans i ung alder, yngre enn 18. Han endret seg totalt til å kun sitte inne hjemme eller kun være med venner. Han testet grenser på en annen måte, han ble paranoid, han fikk sinneproblemer og angst. Det at han går over til sterkere stoffer bør ikke være din eneste redsel. Min søte lillebror som egentlig er veldig omsorgsfull har hatt et helt sinnsykt sinne. Han har vært voldelig og truende mot mange! Han stjeler alt han kommer over, han raserer huset til pappa ofte, han klikker nok til å slå ned sine nærmeste. Slik endret han seg av å røyke hasj av og til. Anonymkode: f2788...b87 Samme med min sønn. Han endret seg totalt, fra å være en blid og trivelig gutt, til å bli paranoid og sløv. Han begynte heldigvis ikke å stjele eller rasere hus, men han mistet alle venner, kjæresten og jobben. Det som startet med å røyke av og til ble til hver dag, så til flere ganger om dagen. Han trivdes etterhvert kun med å sitte hjemme for seg selv å røyke hasj. Anonymkode: fd17e...b22 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #17 Skrevet 16. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Samme med min sønn. Han endret seg totalt, fra å være en blid og trivelig gutt, til å bli paranoid og sløv. Han begynte heldigvis ikke å stjele eller rasere hus, men han mistet alle venner, kjæresten og jobben. Det som startet med å røyke av og til ble til hver dag, så til flere ganger om dagen. Han trivdes etterhvert kun med å sitte hjemme for seg selv å røyke hasj. Anonymkode: fd17e...b22 Broren min fant venner i slikt miljø, så han har venner av helt feil sort. Han sluttet totalt å gå på skolen, har rømt hjemmefra i blant og vært skikkelig vanskelig. Han bor på institusjon nå fordi han ønsket det selv. Han ønsket ikke ødelegge mer av relasjonene sine til familien, men han er ofte hjemme. Så midt oppi alt har han litt selvinnsikt, men det er veldig vanskelig for alle. Jeg er redd den dagen han går til sterkere stoffer, men hasj er ikke noe "bare" det heller. Anonymkode: f2788...b87
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå