AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #1 Skrevet 13. april 2020 Vi er så uheldige at vi har både skjeggkre og sølvkre. Ønsker svar av noen som har hatt begge eller bare 1 av de i boligen. Vi har bare sett de på badet, og ikke andre steder i huset. Er det mulig at de er andre plasser, bare at vi ikke har sett dem? Vi har fjernet badekaret som var hvor de gjemte seg og lagt ut masse limfeller 🙌🏼 Hva hadde dere, og hvordan ble dere kvitt de? Ønsker og andre tips og råd angående de om dere har det🙌🏼 Anonymkode: bf794...d24
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #2 Skrevet 13. april 2020 Vi har skjeggkre. Vi satte ut limfeller et års tid før vi ga opp og kontaktet skadedyrfirma. Nå har de vært her og lagt ut gift overalt pluss masse limfeller. Det er lenge siden vi har sett noen levende dyr nå. Ta kontakt med profesjonelle. Du blir sannsynligvis ikke kvitt dette på egenhånd og ja, det sprer seg. Hvertfall skjeggkre kan være hvor som helst i huset. Sølvkre er mer avhengig av fukt. Anonymkode: 6ea86...c68
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #3 Skrevet 13. april 2020 Har vært skjeggkre i huset, det var riktig nok før vi kjøpte det. Huset var ferdigbehandlet i juni og vi overtok i november. Til nå har vi ikke sett snurten av noen levende, men har sett ett dødt kryp som liknet litt på skjeggkre. Syntes det var altfor tynt og puslete til å være et, så er usikker. Er i følge skadedyrfirmaet som behandlet huset positivt å finne døde etter behandling da skjeggkre er kannibaler og spiser døde artsfrender. Det kan være et tegn på at det ikke er noen levende kre igjen for å spise døde som kanskje har dødd i en sprekk i veggen og kommet ut av sprekken ved f.eks. gjennomtrekk i huset. Vi lot det ligge på samme sted i en uke, og det fikk ligge i fred. I følge rapporten vi fikk fra Anticimex, ble det utført tre behandlinger med forgiftet åte. Først kom de for å vurdere og inspisere, og satte kun ut limfeller (både for å vurdere omfanget og for å finne såkalte hotspots - altså rommet/rommene det er flest kre i). Neste gang var første behandling, og da registrerte de funn i feller og satte ut åtestasjoner og nye feller. Andre og tredje behandling var lik. Etter andre behandling var det såpass lite å finne i fellene (det gikk fra 6-11 i hver felle etter første besøk til 0 i alle bortsett fra en, der var det 1) at de mente de var kommet mot slutten. De valgte da å sette ut åte og nye feller for tredje gang og å komme tilbake på kontroll (sjekk av feller og inspeksjon) etter en lengre tid enn mellom de andre besøkene. Tror det var halvannen måned. Da var det 0 i alle fellene, og de konkluderte ved at bestanden var på et minimum. De tør ikke si at en bestand er utryddet, for man vet aldri om det er noen få igjen (de er gode på gjemsel) eller om det kommer en ny bestand inn i boligen senere. Vi driver kun med forebyggende arbeid. Målet er å holde huset i en slik stand at det ikke er særlig fristende for kreene å komme tilbake. Støvsuger ofte (3-4 ganger i uka, helst oftere), spesielt på kjøkkenet og steder vi spiser. Mat i skaper oppbevares i lufttette bokser og glass. Kjøkkenskapet holdes mest mulig rent og fritt før matsøl utenfor søppelbøttene. Ideelt sett burde det være lokk på alle søppelbøttene på kjøkkenet. Anonymkode: 19eb7...b14
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #4 Skrevet 13. april 2020 https://www.fhi.no/nyheter/2019/skjeggkre-kan-bekjempes/ Anonymkode: d2e3a...f63
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #5 Skrevet 13. april 2020 Vi Har/hadde sølvkre i vaskekjelleren. Vi sprayet permetrin to runder, satt inn luftfukter, støvsuger ofte og lar ikke ting ligge på gulvet. Ikke sett noen på mange måneder og heller ikke kommet noen i limfeller. Rimelig sikker på at det kun er sølvkre, da det kom flere døde individer etter første sprayrunde og observerte de under lupe. De har forsåvidt også kun vært i kjelleren, og maks rundt 1cm😅 Så hos oss funket permitrin, men vi stengte bare av kjelleren noen dager hver gang, så vi slapp og oppholde oss i osen etter sprayen Anonymkode: c4a68...a24
moho Skrevet 13. april 2020 #6 Skrevet 13. april 2020 Skjeggkre spiser sølvkre, så sølvkreene blir du fort kvitt😬
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #7 Skrevet 14. april 2020 Jeg har feller på kjøkken og bad. De har stått der 4 måneder. Ingen ting på bad så langt, men fikk to stykker på kjøkkenet for ca 3 uker siden. Fellen står der enda men ingen flere de siste ukene. Satte ut feller pga naboer i blokka mi har fått flere stykk begge plasser. Anonymkode: bf330...063
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #8 Skrevet 14. april 2020 Jeg har fått noen kre i huset mitt i Spania. De liker seg best på bad, der det er litt fuktig. Skal få sjekket dette nøyere, men hva er mest sannsynlig? Skjegg eller sølv. Liker ikke lys. Anonymkode: fe1e3...f48
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #9 Skrevet 14. april 2020 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fått noen kre i huset mitt i Spania. De liker seg best på bad, der det er litt fuktig. Skal få sjekket dette nøyere, men hva er mest sannsynlig? Skjegg eller sølv. Liker ikke lys. Anonymkode: fe1e3...f48 Tja. Begge liker fuktighet, men skjeggkre kan være overalt. Sølvkre holder seg for det meste på bad, do, vaskerom, kjeller. Sjekk størrelsen og antennene. Ingen av de er skadelige da, bare ekle Anonymkode: c4a68...a24 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #10 Skrevet 14. april 2020 Vi har sprayet en spray (husker ikke navn nå). Skjeggkreene har lagt døde noen steder rundt omkring i huset, men mest på badet her også. Så sølvkre 2 ganger på kjøkkenet for 5-6 år siden, men de så vi aldri igjen uten å ha gjort noe spesielt. Skjeggkreene var så ille en periode at vi så dem i senga, i klær og oppå dørkarmen på badet (en som datt i hodet på meg 🤮). Da var det nok 😆 Anonymkode: 627e9...4bd
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #11 Skrevet 14. april 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har sprayet en spray (husker ikke navn nå). Skjeggkreene har lagt døde noen steder rundt omkring i huset, men mest på badet her også. Så sølvkre 2 ganger på kjøkkenet for 5-6 år siden, men de så vi aldri igjen uten å ha gjort noe spesielt. Skjeggkreene var så ille en periode at vi så dem i senga, i klær og oppå dørkarmen på badet (en som datt i hodet på meg 🤮). Da var det nok 😆 Anonymkode: 627e9...4bd Sprayet dere selv eller kontaktet dere skadedyrsfirma? Anonymkode: c4a68...a24
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #12 Skrevet 15. april 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har sprayet en spray (husker ikke navn nå). Skjeggkreene har lagt døde noen steder rundt omkring i huset, men mest på badet her også. Så sølvkre 2 ganger på kjøkkenet for 5-6 år siden, men de så vi aldri igjen uten å ha gjort noe spesielt. Skjeggkreene var så ille en periode at vi så dem i senga, i klær og oppå dørkarmen på badet (en som datt i hodet på meg 🤮). Da var det nok 😆 Anonymkode: 627e9...4bd Oii æsj, utrolig uheldig Jeg er livredd for å få dem i senga og sånt, men har ikke sett noen under senga eller utenfor badet i det hele, så jeg håper og tror at vi bare har dem på badet🙌🏼 Vi har fått beskjed om å ikke spraye dem, men å heller legge limfeller med åte rundt der de oppholder seg. Hvis man sprayer dem så kan de spre seg oppover i veggen og sånt. Anonymkode: bf794...d24
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå