AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #1 Skrevet 13. april 2020 Hei! Har noen erfaringer fra politiskolen eller går studiet nå? Har interesse over å utdanne meg som politi, og da må man jo gjennom politiskolen. Har tenkt til å eventuelt gå i Oslo. Sitter i en tankeboble og lurer på om det er dette jeg vil, vil det bli for tøft, klarer jeg å holde motivasjonen oppe bl.a. Kan du forklare litt hvordan en hverdag vil bli, ble det som du forventet, er du glad for valget, angrer du, er miljøet bra osv.😊 Anonymkode: 76dd0...1fd
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #2 Skrevet 14. april 2020 Det heter Politihøgskolen, og du finner masse informasjon ved å søke på sidene til PHS. Hvilke erfaringer andre har vil egentlig ha lite å si for deg, for dette er veldig individuelt og avhengig av hvor godt du passer til utdanningen og yrket. Studiet er populært, men tøft, og du blir evaluert fortløpende. Først må du komme inn, det er ikke helt enkelt. https://www.politihogskolen.no/ Anonymkode: 86c8b...b71 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #3 Skrevet 14. april 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Har noen erfaringer fra politiskolen eller går studiet nå? Har interesse over å utdanne meg som politi, og da må man jo gjennom politiskolen. Har tenkt til å eventuelt gå i Oslo. Sitter i en tankeboble og lurer på om det er dette jeg vil, vil det bli for tøft, klarer jeg å holde motivasjonen oppe bl.a. Kan du forklare litt hvordan en hverdag vil bli, ble det som du forventet, er du glad for valget, angrer du, er miljøet bra osv.😊 Anonymkode: 76dd0...1fd Med tanke på jobbsituasjonen vil jeg anbefale deg å søke noe annet. Det er et krevende studie, det er vanskelig å få jobb og det betaler ikke allverden, spesielt om du ikke vil jobbe turnus for all evighet. Om du har lyst til å jobbe innenfor politiet så ville burde du heller se på rettsvitenskap (juss), IT, økonomi eller andre utdannelser der du har større jobbmuligheter i tillegg til at du kan få stilling som sivilt ansatt i politiet. Det er gøy å kjøre blålys og skyte med pistol og MP5 på skytebanen, men hverdagen er langt fra glamorøs... Anonymkode: bdd52...02e
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #4 Skrevet 17. april 2020 På 13.4.2020 den 23.24, AnonymBruker skrev: Hei! Har noen erfaringer fra politiskolen eller går studiet nå? Har interesse over å utdanne meg som politi, og da må man jo gjennom politiskolen. Har tenkt til å eventuelt gå i Oslo. Sitter i en tankeboble og lurer på om det er dette jeg vil, vil det bli for tøft, klarer jeg å holde motivasjonen oppe bl.a. Kan du forklare litt hvordan en hverdag vil bli, ble det som du forventet, er du glad for valget, angrer du, er miljøet bra osv.😊 Anonymkode: 76dd0...1fd Jeg gikk politihøyskolen. Gikk ut i 2010 så jeg har vært ferdig utdannet i 10 å snart. Det er veldig vanskelig å komme seg ut i jobb etter endt skolegang og man må søke over hele landet og ta det man får tilbud om uansett hvor i landet. Jeg jobbet i vikariat i 4 år før jeg fikk fast jobb. Første året jobbet jeg i en bitteliten kommune i trøndelag, neste fikk jeg vikariat på ett lennsmannskontor i Troms hvor vikariatet varte i 6 mnd. Slik var det di 4 første årene. Små vikariater overalt i Norge. Nå har jeg endelig fast jobb og har hatt det i 5 år, men det er langt fra hjemplassen min. Så det å få seg jobb hvor man ønsker mest er veldig vanskelig. Skolen er veldig bra, utrolig lærerikt osv. Men selvfølgelig ser du utrolig mye variert i hverdagen. Mye press på oss som politi når man jobber på små lennsmannskontor, da må man ofte ta egne vurderinger og være innsatsleder selvom man ikke er helt klar for det. Lykke til Anonymkode: d6633...6bf
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #5 Skrevet 17. april 2020 Noe annet med det å være politi. Det kan være vanskelig å kombinere politiyrket med familieliv. Da må du isåfall være kjæreste med en som har en 8-15 jobb Anonymkode: d6633...6bf
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #6 Skrevet 17. april 2020 Det ligger en annen tråd om nettopp dette her fra tidligere. Skal se om jeg får linket den til deg. Anonymkode: bc646...ce6
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #7 Skrevet 17. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det ligger en annen tråd om nettopp dette her fra tidligere. Skal se om jeg får linket den til deg. Anonymkode: bc646...ce6 Here it goes: Anonymkode: bc646...ce6
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #8 Skrevet 17. april 2020 virker veldig vanskelig å få seg jobb etter endt utdannelse? Anonymkode: b32ea...a35
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #9 Skrevet 18. april 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Noe annet med det å være politi. Det kan være vanskelig å kombinere politiyrket med familieliv. Da må du isåfall være kjæreste med en som har en 8-15 jobb Anonymkode: d6633...6bf Har du erfaring med dette selv? Jeg har vært gift med en kollega i mange år, og vi har barn sammen. Ikke noe stort problem (er skilt nå, men av helt andre grunner enn yrket). Jeg har også mange andre kolleger som er gift med folk i etaten (og selvsagt med sivile). Politifolk har familier på lik linje med andre. Det er mange mennesker i samfunnet som jobber turnus, og en del politiansatte jobber også stort sett dagtid. En ting som kan være negativ, er at noen sliter litt når de jobber mye nattevakter. Men, dette er svært individuelt, jeg har ikke hatt noen problemer knyttet til dette. Vil også nevne mulighetene for videreutdanning. Det fine med politiyrket er at det er mange muligheter, og stor variasjon. Anonymkode: 86c8b...b71
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå