AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #1 Skrevet 13. april 2020 Min datter er liten for alderen, lege og helsesøster mener det går bra så lenge hun spiser som hun skal. Jeg vil ta henne til spesialist der hun muligens kan få vokse hormoner eller hva som helst. Vi venter på time på en klinikk jeg selv har tatt kontakt med, men på grunn av corona blir alt drøyt. Hun er ca. 130 cm og 30 kilo, hun ser så liten ut, men er sunn og rask jente. Jeg mistenker kroppen ikke tar til seg næring slik det skal. Noen som kjenner flinke ernæringsfysiologer og hva kan vi selv gjøre til hun kan få hjelp? Anonymkode: 4aa8b...294
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #2 Skrevet 13. april 2020 Hun høres helt normal ut i mine øyne, litt tung ifht høyden eneste. Jeg har ei som er motsatt, samme vekt som di men 16 cm høyere. Så har jeg ei som er i motsatt ende 5 år og ser ut som hun er 3 år, både ifht vekt og høyde. Hvordan er du og far? Har jo litt og si det også. Anonymkode: d913d...c47 5
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #3 Skrevet 13. april 2020 Sjekk for cøliaki. Min 9-åring er 130, 25 kilo, og alle sa bare: «innenfor normalen, følger sin egen kurve, bare litt under gjennomsnitt», mens søstera var dobbelt så stor (bokstavelig talt i kilo), begge vi foreldre er lange, og ungen spiste jo ikke. Da hun begynte å si nei takk til godteri og is, og heller lå på sofaen hjemme enn å gå i bursdagsselskap , mente fastlegen at det ikke var noe galt, og kanskje hun hadde skolevegring siden hun sa hun hadde vondt i magen. Har dere fått tatt blodprøver? Anonymkode: 1048f...629 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #4 Skrevet 13. april 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun høres helt normal ut i mine øyne, litt tung ifht høyden eneste. Jeg har ei som er motsatt, samme vekt som di men 16 cm høyere. Så har jeg ei som er i motsatt ende 5 år og ser ut som hun er 3 år, både ifht vekt og høyde. Hvordan er du og far? Har jo litt og si det også. Anonymkode: d913d...c47 Hun er ikke tung i det hele tatt kan hende hun ikke er i nærheten av 30 kilo, derfor skrev jeg ca. Hun er ikke blitt veid på lenge, men veide 22 kilo sist, gjettet bare at hun gikk opp i vekt de siste 2 årene høyden er jeg sikker på. Jeg er 162 mens far er ca. 180, våre 3 andre barn er ganske høye inkludert lillesøster på 8 år. Lille søster er så mye større og høyere, alle tror hun på 10 år er yngst hjemme. Hennes far sier hun ligner på farmor, like liten som henne. Er du bekymret for hun på 5 år? Det er nå jeg begynner å bekymre meg, hele trinnet ser så mye eldre ut enn jenta mi Ts Anonymkode: 4aa8b...294
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #5 Skrevet 13. april 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sjekk for cøliaki. Min 9-åring er 130, 25 kilo, og alle sa bare: «innenfor normalen, følger sin egen kurve, bare litt under gjennomsnitt», mens søstera var dobbelt så stor (bokstavelig talt i kilo), begge vi foreldre er lange, og ungen spiste jo ikke. Da hun begynte å si nei takk til godteri og is, og heller lå på sofaen hjemme enn å gå i bursdagsselskap , mente fastlegen at det ikke var noe galt, og kanskje hun hadde skolevegring siden hun sa hun hadde vondt i magen. Har dere fått tatt blodprøver? Anonymkode: 1048f...629 Ååh her og har vi en lillesøster som er dobbelt så stor som henne, hun er 8 år, men ser ut som 10 åring. Vi har ikke fått tatt noe blodprøver siden fastlegen mener det ikke trengs så lenge hun ikke har noe plager. Hun spiser alt uten problemer så mistenker ikke noe allergier. Ts Anonymkode: 4aa8b...294 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #6 Skrevet 13. april 2020 hvor høy er de gjennomsnittlig når de er 10 år? da min jente var 6 var hun 118. Akkurat ikke høy nok til enkelte karuseller på Tusenfryd. Hun var litt lavere enn venninner. Er man 130 i en alder av 6 år er man veldig stor. Har ikke målt hu nå, nå er hu 8. Men tror ikke hun er helt oppi 130 enda. Muligens rett ved. Anonymkode: 87c6c...26f
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #7 Skrevet 13. april 2020 Jeg var litt over 130 cm lang og veide 30 kg når jeg var 10 år. Jeg var lavest av alle på barneskolen og begynte ikke å strekke meg før jeg ble 14-15 år. I dag er jeg en voksen kvinne på nesten 1,75 cm høy og veier 63 kg. Du er jo ganske lav selv så da kan du ikke forvente å få høye barn, og 180 cm er ikke så høyt for en mann. Alt er nok normalt, hun er bare en late bloomer.. Anonymkode: 3bb54...f2b 8
Peppsi Skrevet 13. april 2020 #8 Skrevet 13. april 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min datter er liten for alderen, lege og helsesøster mener det går bra så lenge hun spiser som hun skal. Jeg vil ta henne til spesialist der hun muligens kan få vokse hormoner eller hva som helst. Vi venter på time på en klinikk jeg selv har tatt kontakt med, men på grunn av corona blir alt drøyt. Hun er ca. 130 cm og 30 kilo, hun ser så liten ut, men er sunn og rask jente. Jeg mistenker kroppen ikke tar til seg næring slik det skal. Noen som kjenner flinke ernæringsfysiologer og hva kan vi selv gjøre til hun kan få hjelp? Anonymkode: 4aa8b...294 Som en 6 åring? min 6 åring som går i 1 klasse er 107 cm høy og veier 17 kg 😬 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #9 Skrevet 13. april 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun er ca. 130 cm og 30 kilo, hun ser så liten ut, men er sunn og rask jente. Jeg mistenker kroppen ikke tar til seg næring slik det skal. Om kroppen ikke tok til seg næring som den skal, hadde hun nok ikke sett sunn og rask ut. Hvordan er avføringen hennes? Om den er veldig løs og mange ganger om dagen, da kan det være at det er noe. Hvis du mistenker at hun har noen mangler, er første steg å ta blodprøver hos legen. Hun er da innafor den såkalte normalten. Sjekk ut vektskurven hennes her, plott inn tallene hennes og se hvor hun ligger an. https://nhi.no/imagevault/publishedmedia/4xqyttbnlqk59gt7qbt1/4290-2-vekst-jente-4-19.pdf ´ Anonymkode: a0f3a...ac3 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #10 Skrevet 13. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var litt over 130 cm lang og veide 30 kg når jeg var 10 år. Jeg var lavest av alle på barneskolen og begynte ikke å strekke meg før jeg ble 14-15 år. I dag er jeg en voksen kvinne på nesten 1,75 cm høy og veier 63 kg. Du er jo ganske lav selv så da kan du ikke forvente å få høye barn, og 180 cm er ikke så høyt for en mann. Alt er nok normalt, hun er bare en late bloomer.. Anonymkode: 3bb54...f2b Det var godt å høre, kanskje er det håp. Jeg er ikke noe høy, men har aldri vært liten i oppveksten, ikke far heller. Ser bare at hun er minst på hele trinnet og barna kalle henne lille+navnet hennes, de bærer henne noe ganger. Håper bare at det gir seg snart. Ts Anonymkode: 4aa8b...294
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #11 Skrevet 13. april 2020 4 minutter siden, Peppsi skrev: Som en 6 åring? min 6 åring som går i 1 klasse er 107 cm høy og veier 17 kg 😬 Skulle kanskje skrevet "like stor som da hennes eldre søsken var 6 år". Hun er veldig liten, men stødig og sterk, så ikke helt lik en 6 åring, bare utseende messig. Ts Anonymkode: 4aa8b...294
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #12 Skrevet 13. april 2020 Min 10 åring er ca 130cm og veier 26kg. Han er langt i fra den minste i klassa. Det er både gutter og jenter er mindre enn han. Synes det høres litt overdrevet ut med veksthormoner. Mulig hun er mindre enn sine søsken på samme alder, men langt ifra unormal liten. Selv søsken er ulike, så selv om hun er mindre enn de så er ikke det noe bekyringsverdig. Så lenge hun følger sin egen kurve. Anonymkode: 2ddc8...3d9 5
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #13 Skrevet 13. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om kroppen ikke tok til seg næring som den skal, hadde hun nok ikke sett sunn og rask ut. Hvordan er avføringen hennes? Om den er veldig løs og mange ganger om dagen, da kan det være at det er noe. Hvis du mistenker at hun har noen mangler, er første steg å ta blodprøver hos legen. Hun er da innafor den såkalte normalten. Sjekk ut vektskurven hennes her, plott inn tallene hennes og se hvor hun ligger an. https://nhi.no/imagevault/publishedmedia/4xqyttbnlqk59gt7qbt1/4290-2-vekst-jente-4-19.pdf ´ Anonymkode: a0f3a...ac3 Det var nyttig link, takk Skal måle og veie henne slik at alt blir riktig. Hun har ganske vanlig avføring og ikke enn en gang om dagen. Ikke klager hun heller over magen, og spiser godt. Jeg tenker ikke på mangler, men mer at kroppen ikke tar til seg all næring hun får i seg. Jeg vet ikke, vil bare at hun ikke skal være så mye annerledes enn klassekameratene sine. Ts Anonymkode: 4aa8b...294
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #14 Skrevet 13. april 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var nyttig link, takk Skal måle og veie henne slik at alt blir riktig. Hun har ganske vanlig avføring og ikke enn en gang om dagen. Ikke klager hun heller over magen, og spiser godt. Jeg tenker ikke på mangler, men mer at kroppen ikke tar til seg all næring hun får i seg. Jeg vet ikke, vil bare at hun ikke skal være så mye annerledes enn klassekameratene sine. Ts Anonymkode: 4aa8b...294 Hun høres helt normal ut da. De er jo alle størrelser, og en må være en laveste. Her i vår 4 klasse, er de fra ca 120 cm til 150 cm. Stoooore forskjeller både i høyde og bredde. De vokser i rykk og napp. Plutselig vokser hun mye på en gang skal du se. Anonymkode: a0f3a...ac3 5
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #15 Skrevet 13. april 2020 Sjekket nå opp gjennomsnittshøyde for tiåringer. Det er 138 cm, med en normalvariasjon fra 127 til 150. https://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/jenterveksttabell.php Hun er jo helt normal. Anonymkode: 9f3dd...939 8
altflyter Skrevet 13. april 2020 #16 Skrevet 13. april 2020 Jeg var en slik unge. Var et hode lavere enn nest laveste på trinnet. Knøttliten og gikk uten problemer inn i størrelse 5 år da jeg var 10-12. Tynn som en strek. Plutselig kom puberteten og jeg vokste utrolig mye på et års tid. Fikk former og alt var normalt. Jeg er fortsatt slank, men ikke for tynn. Nå har jeg en ganske så normal høyde. Litt under gjennomsnittet, men høyere enn flere av dem jeg var et hode lavere på barneskolen (165). Så det trenger ikke være noe galt. Hun kan bare være litt sent ute med veksten slik som jeg var 😊 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #17 Skrevet 14. april 2020 Litt tung og litt lav, men helt innenfor normalen. Anonymkode: fef9e...9c0 2
Vera Vinge Skrevet 14. april 2020 #18 Skrevet 14. april 2020 Men følger hun sin egen kurve eller har hun hatt et fall i kurven? Det er jo ganske vesentlig her, altså om hun alltid har vært litt liten eller om hun har sluttet å vokse eller vokst mye saktere den siste tiden. Om det siste er tilfellet, ville jeg bedt om undersøkelser. Cøliaki kan slå ut på høyden, og selv om mange har andre plager, kan man ha det uten magevondt osv. 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #19 Skrevet 14. april 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun er ikke tung i det hele tatt kan hende hun ikke er i nærheten av 30 kilo, derfor skrev jeg ca. Hun er ikke blitt veid på lenge, men veide 22 kilo sist, gjettet bare at hun gikk opp i vekt de siste 2 årene høyden er jeg sikker på. Jeg er 162 mens far er ca. 180, våre 3 andre barn er ganske høye inkludert lillesøster på 8 år. Lille søster er så mye større og høyere, alle tror hun på 10 år er yngst hjemme. Hennes far sier hun ligner på farmor, like liten som henne. Er du bekymret for hun på 5 år? Det er nå jeg begynner å bekymre meg, hele trinnet ser så mye eldre ut enn jenta mi Ts Anonymkode: 4aa8b...294 Hvor dypt stikker egentlig denne bekymringen når du ikke har veid henne på to år? Og ikke målt henne heller, siden du skiver ca-mål og at du skal få målt og veid henne nå... Anonymkode: 214cf...131 7
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #20 Skrevet 14. april 2020 Hun får ikke veksthormoner med de tallene der hvertfall Anonymkode: 45836...d59 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå