AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #1 Skrevet 13. april 2020 Jeg har ingenting dokumentert på papiret, har bare hatt 1 eneste jobb som var på u.skolen i 2 år. Men selv om jeg ikke har hatt noe jobb annet enn det, (er 30 nå), så har jeg jo jobbet med noe mer som frivillig over nett, frilans over nett, selv om det ikke har vært betalt... Kan jeg gå under 23/5 regelen selv om jeg ikke har fulle 5 år dokumentert? Hva hvis de fleste åreneer bare frivillig arbeid som ikke er noe spesifikk bedrift, men ting jeg har funnet å gjøre gjennom internett, som å lage lister på wikipedia, m.m? Anonymkode: a247a...d0f
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #2 Skrevet 13. april 2020 Her finner du god informasjon: https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/ Anonymkode: 14546...13d 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #3 Skrevet 13. april 2020 Kort sagt, nei. Du må uansett kunne dokumentere arbeidet, og det høres ut som det blir vanskelig? Anonymkode: eee8d...286 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #4 Skrevet 13. april 2020 Hva er det egentlig du har levd av? Anonymkode: 378d1...167 4
Flamme Skrevet 13. april 2020 #5 Skrevet 13. april 2020 Jeg fikk 23/5 på grunn av alder. Er ikke det et eget kriterie?
Flamme Skrevet 13. april 2020 #6 Skrevet 13. april 2020 "Viss du på grunn av sjukdom, nedsett funksjonsevne eller andre forhold ikkje har kunna arbeidd, kan dette dekke heile eller delar av kravet til praksis. Du må dokumentere den nedsette arbeidsevna di med attest frå lege eller kopi av vedtak frå NAV. Attesten må innehalde informasjon om du er, eller har vore, heilt eller delvis (i prosent) arbeidsufør, og i kva periodar du har vore det. Vedtak om arbeidsavklaringspengar er godkjent dokumentasjon, så lenge vedtaket inneheld opplysingar om i kor stor grad du har nedsett arbeidsevne."
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #7 Skrevet 13. april 2020 Hvor har du fått penger fra?? Anonymkode: 8881c...965
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #8 Skrevet 13. april 2020 3 minutter siden, Flamme skrev: Jeg fikk 23/5 på grunn av alder. Er ikke det et eget kriterie? Det er ett av kriteriene Anonymkode: 54cbf...9ea 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #9 Skrevet 13. april 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Kort sagt, nei. Du må uansett kunne dokumentere arbeidet, og det høres ut som det blir vanskelig? Anonymkode: eee8d...286 Så da er alt uansett låst i livet og jeg må bare være som dette helt til jeg dør til aske? Kommer jo aldri noen vei i livet. 48 minutter siden, AnonymBruker said: Hva er det egentlig du har levd av? Anonymkode: 378d1...167 Lurer jeg og på... bor hjemme hos foreldre . 44 minutter siden, Flamme said: "Viss du på grunn av sjukdom, nedsett funksjonsevne eller andre forhold ikkje har kunna arbeidd, kan dette dekke heile eller delar av kravet til praksis. Du må dokumentere den nedsette arbeidsevna di med attest frå lege eller kopi av vedtak frå NAV. Attesten må innehalde informasjon om du er, eller har vore, heilt eller delvis (i prosent) arbeidsufør, og i kva periodar du har vore det. Vedtak om arbeidsavklaringspengar er godkjent dokumentasjon, så lenge vedtaket inneheld opplysingar om i kor stor grad du har nedsett arbeidsevne." Ja jeg har nok nedsatt funksjonsevne, men det der visste jeg ikke gjald 23/5 regelen. Men jeg har kunnet arbeide. Jeg har bare ikke fått meg noe jobb selv om jeg har søkt på alt som går an. Nå har jeg gitt opp og søke jobber for orker ikke søke, når ikke kommer noen vei av det. Og er ikke noe lettere nå med korona. 46 minutter siden, Flamme said: Jeg fikk 23/5 på grunn av alder. Er ikke det et eget kriterie? Står på samordna opptakk at alle 3 punktene må oppfylles, inkludert studiekompentanse. Ikke bare alder. Anonymkode: a247a...d0f
Flamme Skrevet 13. april 2020 #10 Skrevet 13. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så da er alt uansett låst i livet og jeg må bare være som dette helt til jeg dør til aske? Kommer jo aldri noen vei i livet.. Anonymkode: a247a...d0f Du kan jo ta et ordinært studieløp. Trenger ikke 23/5 for å bli ferdig med VGS. 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #11 Skrevet 13. april 2020 1 minutt siden, Flamme said: Du kan jo ta et ordinært studieløp. Trenger ikke 23/5 for å bli ferdig med VGS. Har søkt før, kom ikke inn på ordinært studieløp til høgskole for fikk beskjed om manglende karakterer Anonymkode: a247a...d0f
Flamme Skrevet 13. april 2020 #12 Skrevet 13. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har søkt før, kom ikke inn på ordinært studieløp til høgskole for fikk beskjed om manglende karakterer Anonymkode: a247a...d0f Da tar du jo opp fagene du mangler? Forstår ikke helt problemet. 6
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #13 Skrevet 13. april 2020 15 minutter siden, Flamme said: Da tar du jo opp fagene du mangler? Forstår ikke helt problemet. Jeg har allerede tidligere i.start av 20 årene gått på høgskole ... men må bare ha tilrettelagt og det jeg får beskjed om,så hvis søke andre studie etter det fordi jeg fikk ikke noe jobb, har jeg bare fått beskjed om manglende karakter. Anonymkode: a247a...d0f
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #14 Skrevet 14. april 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har allerede tidligere i.start av 20 årene gått på høgskole ... men må bare ha tilrettelagt og det jeg får beskjed om,så hvis søke andre studie etter det fordi jeg fikk ikke noe jobb, har jeg bare fått beskjed om manglende karakter. Anonymkode: a247a...d0f Da må du rette opp i det som mangler. Hvordan kom du deg inn på høgskole tidligere? Anonymkode: 14546...13d 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #15 Skrevet 14. april 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da må du rette opp i det som mangler. Hvordan kom du deg inn på høgskole tidligere? Anonymkode: 14546...13d Kanskje det var folkeHØGSKOLE..? Anonymkode: 968aa...204
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #16 Skrevet 14. april 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har allerede tidligere i.start av 20 årene gått på høgskole ... men må bare ha tilrettelagt og det jeg får beskjed om,så hvis søke andre studie etter det fordi jeg fikk ikke noe jobb, har jeg bare fått beskjed om manglende karakter. Anonymkode: a247a...d0f Tror ikke noe på at du har gått på høgskole. Anonymkode: 968aa...204 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #17 Skrevet 14. april 2020 Nei det var høgskole som universitet. Har gått fhs og..kom inn ved å søke helt vanlig. Anonymkode: a247a...d0f
Flamme Skrevet 14. april 2020 #18 Skrevet 14. april 2020 Vanskelig å skjønne hva som er problemet her. Du trenger ikke 23/5 om du er ferdig med alle fag. Har du generell studiekompetanse eller ikke? Mangler du noen karakterer så må du ta opp de fagene. Ellers tenker jeg at siden du er 30 år, ikke har jobbet og ikke studert, så må jo det være en grunn til? Og den grunnen, sykdom eller psykisk helse kan du bruke til å gå under 23/5 regelen så lenge du får det dokumentert. Hva har du gjort de siste 12 årene siden VGS? Kun jobbet gratis?
Flamme Skrevet 14. april 2020 #19 Skrevet 14. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei det var høgskole som universitet. Har gått fhs og..kom inn ved å søke helt vanlig. Anonymkode: a247a...d0f Hvorfor vil du da ha 23-5?
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #20 Skrevet 14. april 2020 Just now, Flamme said: Hvorfor vil du da ha 23-5? Kommer jo ikke inn når jeg søker gen. Studiekompetanse og er over 25. Men må vel bare ta det jeg mangler... Anonymkode: a247a...d0f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå