AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #61 Skrevet 14. april 2020 10 minutter siden, Hans72 said: Nettopp. Omtrent alle er over 70. Ekstremt få er under 60. Og vi vet at de aller, aller fleste som dør har underliggende sykdom. Og at kun 12% beviselig døde som direkte følge av Coronavirus. Tror du virkelig på at store antall friske, unge mennesker plutselig vil begynne å dø av Coronavirus? Fascinerende i hvor stor grad confirmation bias virker hos deg. Du sier noe feil, jeg korrigerer deg, du krever kilde, jeg viser kilde, og så later du plutselig som det var akkurat det du sa. Det med at "kun 12% beviselig døde som direkte følge av Coronavirus" er også svært misvisende. Selvsagt døde de aller fleste av de som har blitt diagnostisert med Covid-19 som en konsekvens av sykdommen. I tillegg kommer alle som har dødd av det uten å ha blitt diagnostisert, og derfor ikke blitt telt. Anonymkode: 18d26...17c 1
Hans72 Skrevet 14. april 2020 #62 Skrevet 14. april 2020 (endret) 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fascinerende i hvor stor grad confirmation bias virker hos deg. Du sier noe feil, jeg korrigerer deg, du krever kilde, jeg viser kilde, og så later du plutselig som det var akkurat det du sa. Det med at "kun 12% beviselig døde som direkte følge av Coronavirus" er også svært misvisende. Selvsagt døde de aller fleste av de som har blitt diagnostisert med Covid-19 som en konsekvens av sykdommen. I tillegg kommer alle som har dødd av det uten å ha blitt diagnostisert, og derfor ikke blitt telt. Anonymkode: 18d26...17c Nei. Jeg påpeker at tallet slett ikke er misvisende. Det er gjennomgått et betydelig antall tilfeller, og resultatet er nedslående: Omtrent alle hadde underliggende sykdom. Har du noe annet enn egne spekulasjoner å ligge til grunn for at en gjennomgang av enda flere tilfeller plutselig ville endret tallet drastisk, slik at vi plutselig ville sett et stort antall friske personer som døde? Og dine kilder viser akkurat det mine viser: Det er eldre mennesker som dør. Den friske delen av befolkningen har liten rasjonell grunn til å frykte sykdommen, også etter dine statistikker. Nei, «bare 12%» er ikke misvisende. Forskning fra Wuhan viste at halvparten døde av bakterielle infeksjoner de i ettertid pådro seg. Italia har et stort problem med antibiotikaresistente bakterier. I tillegg har altså de aller fleste døde store helseproblemer. Da er det fullstendig korrekt å påpeke at 88% slett ikke dør av Covid - 19, de aller fleste av dem dør som en kombinasjon av sine underliggende helseproblemer, bakterielle infeksjoner de pådrar seg(gjerne av resistente bakterier på sykehuset), og Covid - 19, som forverret den underliggende sykdommen og gjorde dem mer mottakelige for sekundærinfeksjoner. https://www.telegraph.co.uk/global-health/science-and-disease/have-many-coronavirus-patients-died-italy/?fbclid=IwAR218RnZWLUnbcGTHwQumfNd5NfU_LZkseR0PYy6XlPa_HxQ6Ou1j77z-iI Ps: Det finnes selvsagt mørketall blant dem som dør av Covid - 19 uten å ha blitt diagnostisert. Særlig på sykehjem. Tror du virkelig det finnes store mørketall blant friske, relativt unge mennesker som plutselig dør uten at det blir gjort forsøk på å finne dødsårsaken? Eller skal vi alle frykte Corona fordi sykdommen har betydelig dødelighet på sykehjem? endeet: Vi kan heller ikke se bort ifra at enkelte «friske» som dør kan ha udiagnostiserte sykdommer hverken de eller helsevesenet kjente til. Hjertekarsykdom og kreft er eksempler på sykdommer man kan ha en god stund før de oppdages. Endret 14. april 2020 av Hans72 5
Krantz95 Skrevet 14. april 2020 #63 Skrevet 14. april 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror du et stort antall friske, unge som behøver respirstorbehandling, plutselig ville overlevd uten? Anonymkode: b5d1c...2fb Hverken Sverige eller Norge har mangel på intensivplasser. Hva er problemet? 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #64 Skrevet 14. april 2020 2 minutter siden, Hans72 said: Nei. Jeg påpeker at tallet slett ikke er misvisende. Det er gjennomgått et betydelig antall tilfeller, og resultatet er nedslående: Omtrent alle hadde underliggende sykdom. Har du noe annet enn egne spekulasjoner å ligge til grunn for at en gjennomgang av enda flere tilfeller plutselig ville endret tallet drastisk, slik at vi plutselig ville sett et stort antall friske personer som døde? Det er fint om ikke du kan sette opp så mange stråmenn, og i stedet forholde deg til det jeg har skrevet. 4 minutter siden, Hans72 said: Nei, «bare 12%» er ikke misvisende. Forskning fra Wuhan viste at halvparten døde av bakterielle infeksjoner de i ettertid pådro seg. Italia har et stort problem med antibiotikaresistente bakterier. I tillegg har altså de aller fleste døde store helseproblemer. Da er det fullstendig korrekt å påpeke at 88% slett ikke dør av Covid - 19, de aller fleste av dem dør som en kombinasjon av sine underliggende helseproblemer, bakterielle infeksjoner de pådrar seg(gjerne av resistente bakterier på sykehuset), og Covid - 19, som forverret den underliggende sykdommen og gjorde dem mer mottakelige for sekundærinfeksjoner. Hvor mange som døde av hva i Wuhan vet vi egentlig ikke siden de på grunn av lav kunnskap om viruset kalte virusets ødeleggelse av lungene for lungebetennelse, som så ble tolket som en bakterieinfeksjon. Noen fikk sikkert bakteriell lungebetennelse også, men det er usikkert hvor mange. Hvis man har høyt blodtrykk eller diabetes så er man blandt de 88 prosentene som du insisterer på at ikke døde av Covid-19. De fleste kan imidlertid leve fint med slike diagnoser i mange år. Det er lite sannsynlig at de ville dødd nå uten sykdommen. Dette er selvsagt for alle med et snev av evne til objektiv tenkning, så nå gidder jeg ikke skrive det flere ganger. Anonymkode: 18d26...17c 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #65 Skrevet 14. april 2020 3 minutter siden, Hans72 skrev: Du må nesten vise dette store antallet unge, friske som trenger respiratorbehandling(som man uansett har dårlige odds for å overleve). De aller fleste unge som dør, har også underliggende sykdom. Og om du ser på tall fra Italia, som jeg nettopp la ut, ser du omtrent ingen dødsfall blant unge. Og alle unge er ikke friske. Men sensasjonsnyhter som «lege X hevder unge og friske trenger respirator/dør», er selvsagt mer interessant enn tørr statistikk. Du får vise til statistikk fra land hvor helsevesenet har brutt sammen, som Italia og Spania, som viser at store antall unge og friske dør. All statistikk jeg har sett, tilsier at det er oppspinn. Men alt forekommer jo; det er disse «store antallene» jeg mer enn tviler på. Unntak som bekrefter en regel finnes alltid. https://www.vg.no/nyheter/i/K39OmG/smittevernoverlege-om-yngre-corona-pasienter-flertallet-har-underliggende-sykdommer Selv der helsevesenet har "brutt sammen", har yngre og friske pasienter blitt prioritert, så de har fått behandling kanskje på bekostning av andre som kanskje også kunne overlevd og hatt mange år igjen, men som ikke blir like synlige i statistikkene. Unge og friske har slett ikke dårlige odds ved respiratorbehandling. Men kapasiteten påvirker også kvaliteten på behandlingen, f.eks antall intensivsykepleiere per pasient, noe som antakelig er medvirkende til at flere enn forventet overlever respiratorbehandlingen her. Flere yngre har dødd andre steder, også uten tilleggssykdommer. I artikkelen du viser til (som nå er ganske gammel), sier de at 22 av 34 på intensiven har underliggende sykdom. Dvs, en tredjedel har det ikke. Jeg synes det er ganske høyt. "Flere unge uten tilleggssykdommer ligger i respirator" https://www.aftenposten.no/norge/i/LAE0J4/situasjonsrapport-fra-fire-sykehus-pasientene-er-yngre-enn-ventet-og-noen-innlagte-blir-fort-veldig-daarlige. https://forskning.no/virus/noen-fa-unge-rammes-hardt-av-koronaviruset---kan-ha-genetisk-sarbarhet-i-immunforsvaret/1661633 Alle unge er ikke friske, men alle risikofaktorer er ikke alvorlig sykdom. Svært mange mennesker har en eller annen risikofaktor, og man er ikke nødvendigvis klar over det. Anonymkode: b5d1c...2fb
Hans72 Skrevet 14. april 2020 #66 Skrevet 14. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er fint om ikke du kan sette opp så mange stråmenn, og i stedet forholde deg til det jeg har skrevet. Hvor mange som døde av hva i Wuhan vet vi egentlig ikke siden de på grunn av lav kunnskap om viruset kalte virusets ødeleggelse av lungene for lungebetennelse, som så ble tolket som en bakterieinfeksjon. Noen fikk sikkert bakteriell lungebetennelse også, men det er usikkert hvor mange. Hvis man har høyt blodtrykk eller diabetes så er man blandt de 88 prosentene som du insisterer på at ikke døde av Covid-19. De fleste kan imidlertid leve fint med slike diagnoser i mange år. Det er lite sannsynlig at de ville dødd nå uten sykdommen. Dette er selvsagt for alle med et snev av evne til objektiv tenkning, så nå gidder jeg ikke skrive det flere ganger. Anonymkode: 18d26...17c Jeg er enig i at statistikk fra Wuhan alene ikke kan legges til grunn. Nå understøttes altså dette av kunnskap fra Italia. Det er heller ikke ny kunnskap at en kraftig virusinfeksjon både kan forverre eksisterende sykdommer, og gjøre individet mer mottakelig for sekundærinfeksjoner. Dette forverres ytterligere av at sekundærinfeksjoner skyldes resistente bakterier, slik at de ikke kan behandles. Selvsagt er kombinasjonen av underliggende sykdom, høy alder, Covid - 19 og resistente bakterier meget farlig for pasienter i risikogrupper. Det gjør ikke Covid - 19 til en sykdom friske, relativt unge mennesker behøver å frykte. 3
Hans72 Skrevet 14. april 2020 #67 Skrevet 14. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selv der helsevesenet har "brutt sammen", har yngre og friske pasienter blitt prioritert, så de har fått behandling kanskje på bekostning av andre som kanskje også kunne overlevd og hatt mange år igjen, men som ikke blir like synlige i statistikkene. Unge og friske har slett ikke dårlige odds ved respiratorbehandling. Men kapasiteten påvirker også kvaliteten på behandlingen, f.eks antall intensivsykepleiere per pasient, noe som antakelig er medvirkende til at flere enn forventet overlever respiratorbehandlingen her. Flere yngre har dødd andre steder, også uten tilleggssykdommer. I artikkelen du viser til (som nå er ganske gammel), sier de at 22 av 34 på intensiven har underliggende sykdom. Dvs, en tredjedel har det ikke. Jeg synes det er ganske høyt. "Flere unge uten tilleggssykdommer ligger i respirator" https://www.aftenposten.no/norge/i/LAE0J4/situasjonsrapport-fra-fire-sykehus-pasientene-er-yngre-enn-ventet-og-noen-innlagte-blir-fort-veldig-daarlige. https://forskning.no/virus/noen-fa-unge-rammes-hardt-av-koronaviruset---kan-ha-genetisk-sarbarhet-i-immunforsvaret/1661633 Alle unge er ikke friske, men alle risikofaktorer er ikke alvorlig sykdom. Svært mange mennesker har en eller annen risikofaktor, og man er ikke nødvendigvis klar over det. Anonymkode: b5d1c...2fb Antallet med uoppdagete underliggende sykdommer kan være betydelig, men det vet man selvsagt ikke. Videre har alle dårlige odds ved redpiratorbehandling, til tross for at flertallet overlever. Og alder er ikke et selvstendig vilkår når helsevesenet skal prioritere pasienter. Statistikken er tydelig: De aller, aller fleste som dør har høy alder. Videre har de aller fleste underliggende sykdom. Så er det slik at desto eldre, og desto flere sykdommer, desto dårligere odds har man. Også om man får behandling. Det er svært få unge(med en vid definisjon av begreper unge; tall fra Italia viser at svært, svært få er under 60)som dør av Corona. Sannsynligheten for at man da skal dø av Corona om man er både ung og frisk, er selvsagt svært, svært liten. 3
Gjest HarryDotter Skrevet 14. april 2020 #68 Skrevet 14. april 2020 19 timer siden, Krantz95 skrev: Er det forresten noen som har sett eller vet noe om det faglige skrivet som denne hysteriske legen sa hun skulle lage? Har ikke sett noe. Har vel skjønt at hun dreit seg litt ut i etterkant.
Maleficenta Skrevet 14. april 2020 #69 Skrevet 14. april 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Norge har gjort drastiske tiltak for å bremse smitte og dødsfall. Derfor relativt «lave» dødstall. Hadde Norge derimot ikke vært noe føre var som vi har vært, ville det garantert ha gått mye dårligere med oss. JA tallene går ned nå. Men siden litt av hvert åpnes nå, vil viruset begynne å spre seg mer igjen. Derfor vil dødsfallene «porsjoneres» og flere vil dø over lang tid. Personlig tror jeg ikke 150 000 er det rette tallet, men jeg gjetter det blir noen tusen. Og dette i løpet av et år, kanskje litt mer. Anonymkode: 98daf...5bd Død porsjoneres jo alltid over tid uansett årsak.
Gjest Alkoholist Skrevet 14. april 2020 #70 Skrevet 14. april 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror flere kommer til å dø av selvmord på grunn av at de ikke får skikkelig hjelp og i tillegg får forverringer på grunn av isolasjon, enn av selve viruset Anonymkode: aff7b...065 Jeg tror også at selvmordsstatestikken vil stige dette året og utover neste år.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #71 Skrevet 10. mai 2020 Jeg syns den dama var flink og fikk litt fart på folk Anonymkode: 9b1ee...b38
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #72 Skrevet 10. mai 2020 På 14.4.2020 den 18.21, Alkoholist skrev: Jeg tror også at selvmordsstatestikken vil stige dette året og utover neste år. Ensomt for de enslige med denne isolasjonen i årevis! Anonymkode: 7df32...595 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #73 Skrevet 10. mai 2020 Ca 2% av befolkningen er smittet til nå ut fra måling av seropositivitet. En regner med at alle etter hvert blir smittet. Til nå har ca 220 dødd. Forventet antall døde blir derfor 50 x 220 = 11000. Dersom virulensen tar seg opp, blir naturligvis tallet høyere. Anonymkode: 1d680...bf6
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #74 Skrevet 10. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Og fremdeles er det bare så vidt over 200 døde i hele Norge... Anonymkode: 256b7...87d Sukk. Dere som bagatelliserer og mener at tiltakene var altfor strenge sett opp mot tallene er jo så forutsigbare. Man har bare fått 200 FORDI man har hatt relativt inngripende tiltak i hele Norge. At det har gått relativt bra denne gangen er jo med andre ord på grunn av tiltakene som ble satt inn. Men ta en titt på hvor kurven var på vei hen før 12 mars, så skjønner du kanskje alvoret. Anonymkode: 079e0...53e 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #75 Skrevet 10. mai 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Ca 2% av befolkningen er smittet til nå ut fra måling av seropositivitet. En regner med at alle etter hvert blir smittet. Til nå har ca 220 dødd. Forventet antall døde blir derfor 50 x 220 = 11000. Dersom virulensen tar seg opp, blir naturligvis tallet høyere. Anonymkode: 1d680...bf6 Det var i Oslo, som har høyest smitteandel, og det var bare barnefamilier som var med, som ikke er en representativ gruppe. På landsbasis er andelen som er smittet mye lavere. Anonymkode: 18d26...17c
Tarmegenbolle Skrevet 10. mai 2020 #76 Skrevet 10. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Sukk. Dere som bagatelliserer og mener at tiltakene var altfor strenge sett opp mot tallene er jo så forutsigbare. Man har bare fått 200 FORDI man har hatt relativt inngripende tiltak i hele Norge. At det har gått relativt bra denne gangen er jo med andre ord på grunn av tiltakene som ble satt inn. Men ta en titt på hvor kurven var på vei hen før 12 mars, så skjønner du kanskje alvoret. Anonymkode: 079e0...53e Selv om tiltakene fører til mindre lidelser på kort sikt fører de til større lidelser på sikt. Nedstengning var sannsynligvis en tabbe på høyde med nedrustning av det norske militæret i mellomkrigstiden. 3
stan Skrevet 10. mai 2020 #77 Skrevet 10. mai 2020 Det er jo ikke over enda. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/AdyBWj/corona-boelgene
Den Sagnomsuste Skrevet 10. mai 2020 #78 Skrevet 10. mai 2020 Jeg tipper på rundt 5000 døde når alt kommer til alt. I Sverige stanser trolig tallet på ca 10 000. 150 000 er et latterlig tall uten noen substans. Dette er ikke så dødelig heldigvis.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #79 Skrevet 10. mai 2020 3 minutter siden, stan said: Det er jo ikke over enda. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/AdyBWj/corona-boelgene Tydelig at det er mange epidemiologer som er furtne for at ikke de fikk testet kunnskapen sin i ei skikkelig krise. Tviler på at myndighetene bare blit sittende og se på hvis dødstallene begynner å stige igjen, så framtidige kjempebølger kan de nok se langt etter. Det verste som kan skje dem er at vi får vaksine om mindre enn et år. Anonymkode: 18d26...17c
stan Skrevet 10. mai 2020 #80 Skrevet 10. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tydelig at det er mange epidemiologer som er furtne for at ikke de fikk testet kunnskapen sin i ei skikkelig krise. Tviler på at myndighetene bare blit sittende og se på hvis dødstallene begynner å stige igjen, så framtidige kjempebølger kan de nok se langt etter. Det verste som kan skje dem er at vi får vaksine om mindre enn et år. Anonymkode: 18d26...17c Det er jo lite som skal til: https://sol.no/nyheter/29-aring-gikk-pa-byen-i-seoul-na-ma-tusener-av-utesteder-stenge-igjen/72450638 Det finnes idioter i alle land.
Anbefalte innlegg