Gå til innhold

Er det fortsatt noen som tror at 150 000 nordmenn vil dø av korona?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Restriksjonene kom jo lenge etter at viruset hadde spredt seg til hele befolkningen. Det er ikke sikkert restriksjonene har hindra så mye smitte i det hele tatt.

Anonymkode: c0a77...c0e

Det er lett å skjønne at den bare hadde spredd seg til en brøkdel av befolkningen da restriksjonene ble satt inn siden det har fortsatt å komme mange nye smittede hver dag i hele perioden. Da de ble satt inn var det rundt 7000 kjente tilfeller i iItalia, nå er det 160 000.

Anonymkode: 18d26...17c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Så det du sier er altså at 150000 kan dø av korona i Norge. Det er ingen andre enn deg her som tror det, det gir jo ingen mening når en ser dødstallene rundt om i verden

Anonymkode: c0a77...c0e

Jeg har ikke sagt det, jeg korrigerer bare de gale påstandene om Lombardia og Italia.

Skrevet

Ryddet for spekulasjoner. 

_popcorn_, mod

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har vært kraftigere restriksjoner i Lombardia enn i Norge i over en måned, og likevel dør det fortsatt hundrevis hver dag.

Restriksjonene går ut på at folk holder seg isolert. Det hjelper fint lite, når smitten har spredt seg såpass allerede.

De fortsetter å bli smittet i eget hjem, bak stengte dører.

Anonymkode: 66f8b...ef1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er lett å skjønne at den bare hadde spredd seg til en brøkdel av befolkningen da restriksjonene ble satt inn siden det har fortsatt å komme mange nye smittede hver dag i hele perioden. Da de ble satt inn var det rundt 7000 kjente tilfeller i iItalia, nå er det 160 000.

Men så kom en rapport som beregnet at smitten var mye høyere enn de kjente tilfellene først.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, tussi84 skrev:

For ca en mnd tilbake så var det en ekspert som hevdet at 150 000 nordmenn kom til å dø. Mange var enig, og flere trodde også at det kom til å bli enda flere også.

Foreløbig er ikke Norge oppe 200 dødsfall Engang, og folk dør ikke i hopetall hver dag heller.

Så tror dere fortsatt at 150 000 nordmenn vil dø? 

Jeg synes ordet "ekspert" er ganske utvannet.

Hun har tittelen "lege", men ikke ekspert på epidemier. Hun tok doktorgraden på medisinbruk blant eldre. Det blir som om en ingeniør som konstruerer brødristere til daglig skulle stått frem på TV som "ekspert" og kommet med ville spådommer om kraftforsyningen i Norge.

150 000 var et helt spinnvilt tall helt fra starten. Hun misforsto statistikken og trodde at over 5% av alle smittede dør. 

Anonymkode: 6eb1b...88c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Men så kom en rapport som beregnet at smitten var mye høyere enn de kjente tilfellene først.

Det finnes ørten slike beregninger. Det som skjer i virkeligheten stemmer ikke overens med det de forutsier.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

150 000 var et helt spinnvilt tall helt fra starten. Hun misforsto statistikken og trodde at over 5% av alle smittede dør. 

Anonymkode: 6eb1b...88c

Det var et helt hypotetisk tall der alle blir smittet og ingen får legehjelp. Hun sa ikke at det var sannsynlig at det kom til å gå slik. De som vil ignorere farene har imidlertid bitt seg merke i det for å kunne avskrive alt hun sa som hysteri.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er disse tallene bare tull. Sverige har relativt milde smitteverntiltak og der har rundt 900 personer dødd siden 11. mars. Antall døde per dag er nå nedadgående i Sverige, så det er ingenting som tyder på at de vil plutselig få mange flere døde. Hadde vi gjort som svenskene ville vi hatt noen hundre døde. 

Anonymkode: 903c2...9f6

• Liker 5
Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en haug med feil i det du skriver, men jeg gidder ikke gå gjennom alt. Det var bare helt i begynnelsen at halvparten var over 84. Medianalderen er nå 80, og gjennomsnittsalderen 78.

Kilde? Jeg har kilder på alt jeg skriver. Du kommer med udokumenterte påstander. Skal du motsi meg, forventer jeg annet enn at du hevder jeg kommer med «en haug med feil». 
Og tall jeg linket til, de er ikke fra «helt i begynnelsen».

Og om medianalderen så skulle vært 80, taler vi fortsatt om tilnærmet gjennomsnittlig levealder. 

endret: Her er siste tilgjengelige statistikk. Stadig er det nesten bare eldre som dør. Fra tidligere vet vi at 99.2% har minst en alvorlig sykdom. Og at de aller færreste dør som direkte følge av Coronavirus. Det kreves selvsagt ekstremt gode og solide kilder om du da mener at en haug med mennesker som ikke er enten svært gamle eller svært syke plutselig skal begynne å dø av Corona. Særlig når alt tyder på at de fleste dør MED, ikke AV, Coronavirus. 

https://www.statista.com/statistics/1105061/coronavirus-deaths-by-region-in-italy/

Ps. Nå er stadig 83% av døde i Italia over 70. I Norge utgjør vel denne gruppen rundt 15% av befolkningen. Du må jo mene at Corona vil smitte omtrent alle over 70 uten tiltak, samtidig som omtrent en av tre - en av fire vil dø, for å komme opp i at 150 000 vil dø. Alternativt er vi tilbake til at en del svært gamle eller svært syke vil dø, men at de aller fleste av disse uansett ville dø innen kort tid, grunnet høy alder og dårlig helse. 

Endret av Hans72
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, tussi84 skrev:

For ca en mnd tilbake så var det en ekspert som hevdet at 150 000 nordmenn kom til å dø. Mange var enig, og flere trodde også at det kom til å bli enda flere også.

Foreløbig er ikke Norge oppe 200 dødsfall Engang, og folk dør ikke i hopetall hver dag heller.

Så tror dere fortsatt at 150 000 nordmenn vil dø? 

Disse 150.000 baserte seg på flere faktorer, blant annet:

1.) at vi ikke gjorde noe som helst, slik at vi fikk en svært høy og langvarig smittetopp, noe som igjen ville gi veldig mye høyere dødstall fordi vi ikke ville hatt mulighet til å behandle de. Hvis vi sprer smitten ut så vi kan behandle alle, og dessuten gi de god og forsvarlig behandling med én intensivsykepleier per pasient slik vi gjør nå (og ikke én per 5-6-7 som i Italia), vil naturlig nok dødeligheten bli svært mye lavere.

2.) de foreløpige estimatene og antakelsene vi da hadde rundt virusets dødelighet og reproduksjonsrate.  

Basert på forutsetningene i 1 og 2, altså at vi ikke løftet en finger, var det ikke noe galt med et slik worst case-tall.  I og med at vi har tiltak som forhindrer et slikt utfall nå, er det selvfølgelig ingen som fortsatt tror det vil skje. Poenget til denne eksperten var også å få fram hvorfor vi måtte gjøre noe for å forhindre et verst tenkelig utfall (dette var før Norge stengte, og hun ble veldig presset på å oppgi et slikt tall), selvfølgelig ikke at dette ville skje uansett. Og nå har vi jo iverksatt masse tiltak. 

Skjønner du forskjellen?

Anonymkode: b5d1c...2fb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror flere kommer til å dø av selvmord på grunn av at de ikke får skikkelig hjelp og i tillegg får forverringer på grunn av isolasjon, enn av selve viruset

Anonymkode: aff7b...065

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Hans72 said:

endret: Her er siste tilgjengelige statistikk. Stadig er det nesten bare eldre som dør. Fra tidligere vet vi at 99.2% har minst en alvorlig sykdom.

Det var bare for de 17 prosentene eller noe slikt som de hadde journal på i den rapporten som kom ut da det bare var 2000 døde at det var 99,2%. De hadde neppe journal på et representativt utvalg. Jeg skjønner at de passer veldig godt med det du ønsker å tro, men de er ikke pålitelige.

Skrevet (endret)
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var bare for de 17 prosentene eller noe slikt som de hadde journal på i den rapporten som kom ut da det bare var 2000 døde at det var 99,2%. De hadde neppe journal på et representativt utvalg. Jeg skjønner at de passer veldig godt med det du ønsker å tro, men de er ikke pålitelige.

De har vel gjennomgått 2000 dødsfall. Det er et betydelig antall. Og et tall på 99.2% er betydelig. Tror du at å gjennomgå journalen til de ytterligere 18 000 døde vil vise et stort antall friske som dør, når en gjennomgang av 2000 tilfeller viser at 99.2% har underliggende sykdom? 
Du må kunne vise til noe annet enn egne spekulasjoner for å bevise at gjennomgang av de øvrige tilfellene plutselig ville vist et stort antall friske personer som døde.

Endret av Hans72
  • Liker 3
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Omtrent alle er over 70. Ekstremt få er under 60. Og vi vet at de aller, aller fleste som dør har underliggende sykdom. Og at kun 12% beviselig døde som direkte følge av Coronavirus. 
Tror du virkelig på at store antall friske, unge mennesker plutselig vil begynne å dø av Coronavirus?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Hans72 skrev:

Nettopp. Omtrent alle er over 70. Ekstremt få er under 60. Og vi vet at de aller, aller fleste som dør har underliggende sykdom. Og at kun 12% beviselig døde som direkte følge av Coronavirus. 
Tror du virkelig på at store antall friske, unge mennesker plutselig vil begynne å dø av Coronavirus?

Tror du et stort antall friske, unge som behøver respirstorbehandling, plutselig ville overlevd uten?

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var et helt hypotetisk tall der alle blir smittet og ingen får legehjelp. Hun sa ikke at det var sannsynlig at det kom til å gå slik. De som vil ignorere farene har imidlertid bitt seg merke i det for å kunne avskrive alt hun sa som hysteri.

Sånn som jeg husker snakket hun om CFR (dødelighetstallene) fra Italia som var på ca 5% og mente realiteten kunne være enda verre. Journalisten spurte dermed om dette betydde at 150 000 kunne dø (sannsynligvis basert på noe i retning av 60% smittede og 5% dødelighet) noe hun bekreftet. Det er sånn jeg husker at tallet dukket opp. 

Hva er forresten vitsen med å trekke frem rene hypotetisk tall? Hvor mange kan dø i trafikken i et worst case scenario? Alle?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror du et stort antall friske, unge som behøver respirstorbehandling, plutselig ville overlevd uten?

Du må nesten vise dette store antallet unge, friske som trenger respiratorbehandling(som man uansett har dårlige odds for å overleve). De aller fleste unge som dør, har også underliggende sykdom. Og om du ser på tall fra Italia, som jeg nettopp la ut, ser du omtrent ingen dødsfall blant unge. Og alle unge er ikke friske. Men sensasjonsnyhter som «lege X hevder unge og friske trenger respirator/dør», er selvsagt mer interessant enn tørr statistikk.

Du får vise til statistikk fra land hvor helsevesenet har brutt sammen, som Italia og Spania, som viser at store antall unge og friske dør. All statistikk jeg har sett, tilsier at det er oppspinn. Men alt forekommer jo; det er disse «store antallene» jeg mer enn tviler på. Unntak som bekrefter en regel finnes alltid.

https://www.vg.no/nyheter/i/K39OmG/smittevernoverlege-om-yngre-corona-pasienter-flertallet-har-underliggende-sykdommer

• Liker 4
  • Opprett ny...