tussi84 Skrevet 13. april 2020 #1 Skrevet 13. april 2020 For ca en mnd tilbake så var det en ekspert som hevdet at 150 000 nordmenn kom til å dø. Mange var enig, og flere trodde også at det kom til å bli enda flere også. Foreløbig er ikke Norge oppe 200 dødsfall Engang, og folk dør ikke i hopetall hver dag heller. Så tror dere fortsatt at 150 000 nordmenn vil dø? 12
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #2 Skrevet 13. april 2020 Norge har gjort drastiske tiltak for å bremse smitte og dødsfall. Derfor relativt «lave» dødstall. Hadde Norge derimot ikke vært noe føre var som vi har vært, ville det garantert ha gått mye dårligere med oss. JA tallene går ned nå. Men siden litt av hvert åpnes nå, vil viruset begynne å spre seg mer igjen. Derfor vil dødsfallene «porsjoneres» og flere vil dø over lang tid. Personlig tror jeg ikke 150 000 er det rette tallet, men jeg gjetter det blir noen tusen. Og dette i løpet av et år, kanskje litt mer. Anonymkode: 98daf...5bd 22
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #3 Skrevet 13. april 2020 1 minutt siden, tussi84 skrev: For ca en mnd tilbake så var det en ekspert som hevdet at 150 000 nordmenn kom til å dø. Mange var enig, og flere trodde også at det kom til å bli enda flere også. Foreløbig er ikke Norge oppe 200 dødsfall Engang, og folk dør ikke i hopetall hver dag heller. Så tror dere fortsatt at 150 000 nordmenn vil dø? Tiltakene har jo virket, så alt tyder vel på at vi slipper så høye tall. Det er et hjerneskadet argument å se på dødsfall med 4 uker "lockdown" og tro de hadde vært på samme nivå uten tiltak. Vi får se hva som skjer når vi åpner mer opp, men håper smitten dør ut siden smittetallet er under 1. Anonymkode: 732ea...546 21
Krantz95 Skrevet 13. april 2020 #4 Skrevet 13. april 2020 Tror ikke på det i Norge. Men kanskje det vil bli 150.000 døde i Sverige? De har ikke gjort så drastiske tiltak som oss, og har allerede 919 døde. 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #5 Skrevet 13. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tiltakene har jo virket, så alt tyder vel på at vi slipper så høye tall. Det er et hjerneskadet argument å se på dødsfall med 4 uker "lockdown" og tro de hadde vært på samme nivå uten tiltak. Vi får se hva som skjer når vi åpner mer opp, men håper smitten dør ut siden smittetallet er under 1. Anonymkode: 732ea...546 Jeg også håper smitten dør ut. Men hva hjelper det om det norske folk har gjort gode tiltak og «kveler» viruset innenlands, når de åpner grensene igjen og folk begynner å fly og farte rundt? Det kommer til å komme tilbake igjen, mulig at det også vil mutere slik at folk som har vært smittet blir smittet på nytt. Viruset kan også bli hissigere. Det er som om vi alle er dømt til å få det på et eller annet tidspunkt. Og det vet myndighetene. Hele grunnen til at Norge er i lockdown er for å ikke totalt sprenge hele helsevesenet. Anonymkode: 98daf...5bd 9
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #6 Skrevet 13. april 2020 "Bare vent 2 uker, så skal du se" Anonymkode: 09350...94d 24
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #7 Skrevet 13. april 2020 Nei, ikke nå lengre. Vi satt inn tiltak i tide. Håper bare de ikke slipper opp for fort, for da kan det bli stygt. Anonymkode: 8c9b0...baf 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #8 Skrevet 13. april 2020 Vi har ikke en fullt utviklet epidemi i Norge ennå. Vi får vente et godt år før vi teller opp til fasit. Anonymkode: 9e3d6...8fb 5
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #9 Skrevet 13. april 2020 Det vil bare tiden vise. Anonymkode: fb9ab...a1d 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #10 Skrevet 13. april 2020 150.000 ja, men ikke før den er helt ferdig. Husk at vi har bare begynt med dødsfall for noen uker siden. Dette kommer ikke til å bli ferdig i å drepe før alle har blitt smittet. Men folk blir utålmodig. Siden mange er ikke døde enda tror folk at det kommer ikke til å bli ille allikevel. Anonymkode: 7b07c...5d7 8
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #11 Skrevet 13. april 2020 Tror ikke det blir 150 000 nei. Det vil nok blusse opp her og der i perioder, slik at antall døde vil stige i rykk og napp. Det jeg tror vil skje er at helsevesenet vil få bedre evne til å håndtere smitten. De lærer av dette og finner ut hvor flaskehalsene er. Selv om vaksine antakelig er et stykke fram så regner jeg med at antivirale medisiner som kan dempe symptomene i de verste tilfellene vil bli tilgjengelige betydelig tidligere. Når hele verdens forskere jobber på høygir, med store ressurser i ryggen så går utviklingen fortere enn vanlig. Derfor tror jeg at antallet smittede vil kunne bli mange over tid, men at man får redusert dødeligheten betydelig. Anonymkode: c30d1...996 9
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #12 Skrevet 13. april 2020 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tiltakene har jo virket, så alt tyder vel på at vi slipper så høye tall. Det er et hjerneskadet argument å se på dødsfall med 4 uker "lockdown" og tro de hadde vært på samme nivå uten tiltak. Vi får se hva som skjer når vi åpner mer opp, men håper smitten dør ut siden smittetallet er under 1. Anonymkode: 732ea...546 Haha, tiltakene har virket! Ikke en gang svenskene, uten tiltak av betydning, kommer i nærheten av de tallene som eksperter har regnet seg fram til. Husker første gang jeg så disse virkelighetsfjerne tallene nevnt, da tippet jeg maks 500 døde. Er fremdeles ganske sikker på at jeg er mye nærmere enn de gjøkene som kom med 150.000. Dersom tiltakene vedvarer, og korona holder stand, kan nok tallene bli litt høyere, som følge av svekket immunforsvar etter tiltakene som stresser folk, og får oss til å vantrives. Anonymkode: bfe03...d28 13
Kalevala Skrevet 13. april 2020 #13 Skrevet 13. april 2020 Nei det tror jeg ikke. Det tallet var basert på at vi ikke satte inn tiltak, og det har vi jo gjort.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #14 Skrevet 13. april 2020 57 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg også håper smitten dør ut. Men hva hjelper det om det norske folk har gjort gode tiltak og «kveler» viruset innenlands, når de åpner grensene igjen og folk begynner å fly og farte rundt? Det kommer til å komme tilbake igjen, mulig at det også vil mutere slik at folk som har vært smittet blir smittet på nytt. Viruset kan også bli hissigere. Det er som om vi alle er dømt til å få det på et eller annet tidspunkt. Og det vet myndighetene. Hele grunnen til at Norge er i lockdown er for å ikke totalt sprenge hele helsevesenet. Anonymkode: 98daf...5bd Kanskje viruset blir mildere, du vet at viruset trenger en vert, dumt er det virus som er så aggressiv at det tar knekken på verten sin, da tar det knekken på seg selv. Anonymkode: 3d690...916 5
Gjest HarryDotter Skrevet 13. april 2020 #15 Skrevet 13. april 2020 Virus muterer men vertene utvikler over tid antistoffer som gjør at viruset ikke blir så effektivt. 2.bølge blir derfor vanligvis mildere....historisk sett. Hva får folk til å tro at 150.000 nordmenn vil dø?? Regn på det. Tror dere 410 personer vil dø HVER dag det neste året fra idag? Tiltak har blitt gjort. Vi vet mye mer om viruset og smittegang. Å teste for smitte blir mye enklere om ikke lenge. Vaksine nærmer seg. Hun som skrek ut om de tallene på tv ville skremme. Intet annet.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #16 Skrevet 13. april 2020 Har aldr trodd på det tallet. Vi har ikke en gang et så høyt tall på verdensbasis. Anonymkode: a0d69...0eb 4
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #17 Skrevet 13. april 2020 7 minutter siden, HarryDotter skrev: Virus muterer men vertene utvikler over tid antistoffer som gjør at viruset ikke blir så effektivt. 2.bølge blir derfor vanligvis mildere....historisk sett. Hva får folk til å tro at 150.000 nordmenn vil dø?? Regn på det. Tror dere 410 personer vil dø HVER dag det neste året fra idag? Tiltak har blitt gjort. Vi vet mye mer om viruset og smittegang. Å teste for smitte blir mye enklere om ikke lenge. Vaksine nærmer seg. Hun som skrek ut om de tallene på tv ville skremme. Intet annet. Det var den aller første prognosen med worst-case scenariet uten tiltak overhodet. De færreste på KG (eller i befolkningen forøvrig) er i stand til å forstå hva som ligger i en slik worst-case prognose. Anonymkode: 9e3d6...8fb 8
Krantz95 Skrevet 13. april 2020 #18 Skrevet 13. april 2020 9 minutter siden, HarryDotter skrev: Hun som skrek ut om de tallene på tv ville skremme. Intet annet. Er det forresten noen som har sett eller vet noe om det faglige skrivet som denne hysteriske legen sa hun skulle lage? 9
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #19 Skrevet 13. april 2020 Har aldri trodd på det. Ikke i nærheten engang. Skal ikke si høyt hva jeg mener om folk som trodde det heller . Anonymkode: 6e2c3...6a8 9
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #20 Skrevet 13. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: 150.000 ja, men ikke før den er helt ferdig. Husk at vi har bare begynt med dødsfall for noen uker siden. Dette kommer ikke til å bli ferdig i å drepe før alle har blitt smittet. Men folk blir utålmodig. Siden mange er ikke døde enda tror folk at det kommer ikke til å bli ille allikevel. Anonymkode: 7b07c...5d7 Det riktige tallet vil være ca 35000. Basert på FHI's antatt smittede og antall døde før påske. Dette forursetter at helsevesenet ikke kneler og at alle blir smittet. Anonymkode: 66f8b...ef1
Anbefalte innlegg