AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #1 Skrevet 13. april 2020 Hva legger du egentlig i lavstatusyrke? Er det negativt, slik at du ser ned på dei som jobber innen et lavstatusyrke? Er det et yrke som du betegner som et yrke som hvem som helst kan greie? Er det et yrke som ikke er så viktig i den store sammenhengen i arbeidslivet? Er det eit hjernedødt yrke? Eller hvordan vil du beskrive betegnelsen " lavstatusyrke" ? For jeg er litt forvirra ang dette, og litt nysgjerrig. Anonymkode: 04247...1c7
Ullvott Skrevet 13. april 2020 #2 Skrevet 13. april 2020 (endret) Jeg forstår begrepet som et yrke som ikke har så høy anseelse i samfunnet fordi det tradisjonelt ikke har krevd høy kompetanse og ikke har gitt særlig til lønn. Yrker som på ulike måter er "skitne" er også ofte lavstatus. Yrkene kan absolutt være viktige for samfunnet; det ser vi i dag. Renhold er bare ett eksempel på det. Det ligger jo i selve ordet at det ikke akkurat er positivt å ha et lavstatusyrke. Det er selvsagt lite gjennomtenkt, for det er mange samfunnsfunksjoner som ikke ville gått uten at de med lavstatusyrker gjør jobben sin. Renhold er allerede nevnt. Avfallshåndtering, industriell produksjon, sjåfør eller hjelpepleier er andre eksempler. Endret 13. april 2020 av Ullvott 12
Leamur Skrevet 13. april 2020 #3 Skrevet 13. april 2020 Jeg legger ingenting i det. Jobb er jobb. Man må tjene til livets opphold. All ære til alle som står opp, drar på jobb og bidrar til samfunnet. Uavhengig av type jobb 43
Brunhilde Skrevet 13. april 2020 #4 Skrevet 13. april 2020 1 minutt siden, Leamur said: Jeg legger ingenting i det. Jobb er jobb. Man må tjene til livets opphold. All ære til alle som står opp, drar på jobb og bidrar til samfunnet. Uavhengig av type jobb Dette!
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #5 Skrevet 13. april 2020 I samfunnets øyne: De fleste yrker som vi plutselig oppdaget var helt livsviktige da krisa inntraff. Butikkarbeidere, renholdere, søppeltømmere, bussjåfører og denslags. De blir lønnet elendig og får aldri noen kred vanligvis. Personlig mener jeg at eiendomsmeglere og aksjemeglere burde være lavstatus. Anonymkode: 3cc16...647 25
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #6 Skrevet 13. april 2020 «Verdens eldste yrke» selvfølgelig. Anonymkode: 0789d...d04 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #7 Skrevet 13. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: I samfunnets øyne: De fleste yrker som vi plutselig oppdaget var helt livsviktige da krisa inntraff. Butikkarbeidere, renholdere, søppeltømmere, bussjåfører og denslags. De blir lønnet elendig og får aldri noen kred vanligvis. Personlig mener jeg at eiendomsmeglere og aksjemeglere burde være lavstatus. Anonymkode: 3cc16...647 Hvorfor mener du det? Bare av ren nysgjerrighet. Anonymkode: 9205f...188 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #8 Skrevet 13. april 2020 Blir veldig ensomt og labert jobbe i et lavstatusyrke, som vaskehjelp i en bedrift, når en vaskehjelp helst ikke skal være synlig, men jobbe når det ikke er noen folk der. Har ikke den vaskehjelpen noen venner eller særlig med familie ellers på fritid å være med, blir det ganske ensomt liv, som om en ikke har rett på å være synlig i samfunnet... Anonymkode: 4fcf6...4b6 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #9 Skrevet 13. april 2020 Yrker kvinner generelt ikke tiltrekkes av at en mann har. Anonymkode: 52a07...dec 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #10 Skrevet 13. april 2020 Butikk, barnehagetante, søppeltømmer, vaskere, sykesøstre Anonymkode: 8215f...6b8 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #11 Skrevet 13. april 2020 Jobb er jobb. Bussjåfør er kanskje "lavstatus"? Men selv kunne jeg aldri hverken klart eller turt å kjøre en buss. Og jeg har mastergrad. Så kanskje ikke så lavstatus likevel. Anonymkode: 8e0a0...079 1
Gjest Kvinne487 Skrevet 13. april 2020 #12 Skrevet 13. april 2020 (endret) 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Butikk, barnehagetante, søppeltømmer, vaskere, sykesøstre Anonymkode: 8215f...6b8 Det heter ikke barnehagetante. Jeg er ikke tante til noen av barna på jobb. Jeg er derimot barnehagelærer og pedagog, og jobber sammen med fagarbeidere og assistenter. Hvorfor mener du det er lavstatusyrker? Om jeg setter det på spissen, synes du det er bedre å tørke rumpa på eldre mennesker en å forme fremtidens ledere? Sykesøstre? Det heter sykepleier. Du høres ut som om du lever i feil århundre... Endret 13. april 2020 av Kvinne487
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #13 Skrevet 13. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jobb er jobb. Bussjåfør er kanskje "lavstatus"? Men selv kunne jeg aldri hverken klart eller turt å kjøre en buss. Og jeg har mastergrad. Så kanskje ikke så lavstatus likevel. Anonymkode: 8e0a0...079 De frakter jo lavstatusmennesker overalt. Anonymkode: 8215f...6b8
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #14 Skrevet 13. april 2020 Enig med den som skrev over her at eiendomsmegler og aksjemegler er lavstus. Alle utdanninger/jobber via BI. Komplett dealbreaker. Syns også lastebilsjåfør, taxisjåfør er lavstatus. Mest lavstatus er selger (selvom jeg kan ha sympati for enkelte av dem). Anonymkode: ae61f...fc5 2
Gjest Kvinne487 Skrevet 13. april 2020 #15 Skrevet 13. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: De frakter jo lavstatusmennesker overalt. Anonymkode: 8215f...6b8 For en snever person du er! Troll! Mange benytter seg av kollektivtrafikk! Høyt utdannede tar tar buss de også. Du må virkelige få hodet ut av ræva di.
Tarmegenbolle Skrevet 13. april 2020 #16 Skrevet 13. april 2020 Lavstatusyrke er for meg yrker der du blir skitten, må forholde deg til frekke kunder, er såkalt lavtlønnet, blir utsatt for vold, må arbeide der det er trangt, må bære tungt, ikke har høy anseelse. 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #17 Skrevet 13. april 2020 Jeg synes at lavstatus yrker er yrker hvor arbeidsoppgavene er repetitive, og det ikke er mulighet for noen særlig utvikling. F.eks å kjøre buss. Da gjelder det vel for så vidt tog også.... Anonymkode: 02370...fd8 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #18 Skrevet 13. april 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Butikk, barnehagetante, søppeltømmer, vaskere, sykesøstre Anonymkode: 8215f...6b8 "Barnehagetante" og "sykesøstere"? Er du 90 år? 😂🤷♀️ Anonymkode: 92600...39f 30
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #19 Skrevet 13. april 2020 44 minutter siden, Leamur skrev: Jeg legger ingenting i det. Jobb er jobb. Man må tjene til livets opphold. All ære til alle som står opp, drar på jobb og bidrar til samfunnet. Uavhengig av type jobb Yes!! Anonymkode: 31a1c...fa2 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #20 Skrevet 13. april 2020 Jeg synes lavstatusyrker er jobb der det jobber mamge unge og ufaglærte og jobber som heller ikke krever noen form for kompetanse. For eksempel butikkansatt og andre jobber som unge mennesker har som deltidsjobb. Det er ikke lavstatusyrke når du er ung, men om du jobber i kiosk hele livet så er det lavstatus Anonymkode: d8565...595 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå