AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #1 Skrevet 13. april 2020 Gjelder det 60% per uke eller 60% tilsammen for et meldekort? Anonymkode: 928d6...beb
applestories Skrevet 13. april 2020 #3 Skrevet 13. april 2020 Bortsett fra den uken du har vedtak fra eller til - da teller kun de dagene du har vedtak for.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #4 Skrevet 13. april 2020 7 minutter siden, applestories skrev: Alltid per meldekort. Så hvor mange timer blir det på et meldekort hbis man vanligvis har 37,5timers/ uker. Anonymkode: 928d6...beb
applestories Skrevet 13. april 2020 #5 Skrevet 13. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så hvor mange timer blir det på et meldekort hbis man vanligvis har 37,5timers/ uker. Anonymkode: 928d6...beb Med 37,5 timers arbeidsuke er hver dag på 7,5 timer. 60% i uken er tre fulle dager, så 22,5 timer. Så ganger du med 2 = 45 timer på et meldekort. Vanligvis, med 50% arbeidstid er det 37,5, så du får jobbe en full arbeidsdag "ekstra" per meldekort uten trekk (eller en halv arbeidsdag per uke, 10% i uken).
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #6 Skrevet 13. april 2020 47 minutter siden, applestories skrev: Med 37,5 timers arbeidsuke er hver dag på 7,5 timer. 60% i uken er tre fulle dager, så 22,5 timer. Så ganger du med 2 = 45 timer på et meldekort. Vanligvis, med 50% arbeidstid er det 37,5, så du får jobbe en full arbeidsdag "ekstra" per meldekort uten trekk (eller en halv arbeidsdag per uke, 10% i uken). Ok, jeg er nok veldig dum for når jeg spør om det gjelder per uke eller per meldekort svarer du per meldekort men hvis jeg arbeider 22,5 timer en uke er ju det 60% å hvis jeg da arbeider 22,5 timer til uken etter då har jeg ju arbeidet mer enn 60% på et meldekort? Eller tenker jeg helt feil? Og siden alt man arbeider trekkes av fra dagpengene som er 62,4% så får jeg da lønn fra arbeidsgiver for 22,5 timer og kun 2,4% i dagpenger på det meldekortet eller hvordan blir det da? Anonymkode: 928d6...beb
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #7 Skrevet 13. april 2020 De resterende 40% får du 62.4 % av inntekten din for. Du har kanskje fått oppgitt en dagsats? Anonymkode: 5c723...a96
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #8 Skrevet 13. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De resterende 40% får du 62.4 % av inntekten din for. Du har kanskje fått oppgitt en dagsats? Anonymkode: 5c723...a96 Er man på dagpenger så får man vel kun opp til 62,4% siden det man arbeider trekkes fra? Trudde ikke man kan arbeide 60% og få 40% dagpenger? Eller er de reglene å forandret på? Anonymkode: 928d6...beb
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #9 Skrevet 13. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er man på dagpenger så får man vel kun opp til 62,4% siden det man arbeider trekkes fra? Trudde ikke man kan arbeide 60% og få 40% dagpenger? Eller er de reglene å forandret på? Anonymkode: 928d6...beb Dagpengene er 62.4% av snittlønnen de har beregnet fra. Da får du det for de dagene du ikke jobber. Arbeidsgiver betaler deg din vanlige lønn for det du jobber. Anonymkode: 5c723...a96
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #10 Skrevet 13. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok, jeg er nok veldig dum for når jeg spør om det gjelder per uke eller per meldekort svarer du per meldekort men hvis jeg arbeider 22,5 timer en uke er ju det 60% å hvis jeg da arbeider 22,5 timer til uken etter då har jeg ju arbeidet mer enn 60% på et meldekort? Eller tenker jeg helt feil? Og siden alt man arbeider trekkes av fra dagpengene som er 62,4% så får jeg da lønn fra arbeidsgiver for 22,5 timer og kun 2,4% i dagpenger på det meldekortet eller hvordan blir det da? Anonymkode: 928d6...beb Tenk på det sånn. Hvis du har 384.000 i årslønn. Dette får du 62,4 % av som blir 239 616. Du tar 239 616 / 260 virkedager i året som gir en dagsats 921 kr. Per meldekort så utbetales det for 10 virkedager (dvs. de regner vanlig arbeidsuke med at man har to fridager og jobber 5 dager). Hvis du har jobbet 60 % i en meldekort periode så vil du få dagpenger for 4 virkedager som blir 3 684, og det er da 40 % av hva du ville ha fått om du ikke arbeidet. Hvis du ikke arbeidet så ville du få 9 210 kr istedenfor. Dette er selvfølgelig brutto og det trekkes skatt fra det. Lønnen fra arbeidsgiver vil da alltid være høyere fordi dagsatsen er 62,4 % av hva du får fra arbeidsgiver. Har du lønn på over 6G så vil differansen være enda høyere! Grunnen til at det svares per meldekort er fordi at det spiller ingen rolle når disse timene er fordelt. Om du jobber 37,5 timer en uke og 0 timer den neste uken så har du jobbet 50 % per meldekortpsriode. Anonymkode: 75a25...296
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #11 Skrevet 14. april 2020 Så hvis jeg arbeider opp til 60% si 6 dager på 2 uker får jeg lønn for det og dagpenger for 4 dager! Hvis jeg arbeider 7 dager eller over 45 timer så får jeg kun lønn? Anonymkode: 928d6...beb
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #12 Skrevet 14. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så hvis jeg arbeider opp til 60% si 6 dager på 2 uker får jeg lønn for det og dagpenger for 4 dager! Hvis jeg arbeider 7 dager eller over 45 timer så får jeg kun lønn? Anonymkode: 928d6...beb Det betyr ingenting hvor mange dager arbeidet fordeler seg på. Det eneste som betyr noe, er om du jobber mer enn 60 % i løpet av meldekortsperioden. Som de før meg har påpekt, utgjør dette 45 timer per to uker dersom du jobber 37,5 time per uke i 100 % stilling. Anonymkode: 76213...93b
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #13 Skrevet 14. april 2020 Det beste tipset er å jobbe så mye du klarer, rapportere nøyaktig inn på meldekortet, og få det som kommer. Da får du så mye lønn du klarer å få deg, samt resten kommer fra NAV. Du taper på ingen måte penger ved å gjøre det. Generelt, gå på jobb om du kan gå på jobb. Anonymkode: c5b3d...1ed
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #14 Skrevet 14. april 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det betyr ingenting hvor mange dager arbeidet fordeler seg på. Det eneste som betyr noe, er om du jobber mer enn 60 % i løpet av meldekortsperioden. Som de før meg har påpekt, utgjør dette 45 timer per to uker dersom du jobber 37,5 time per uke i 100 % stilling. Anonymkode: 76213...93b Neivel men si 60% da, då får man lønn for 60% og dagpenger for 40%? Arbeider man 61% får man kun lønn? Anonymkode: 928d6...beb
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #15 Skrevet 14. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Neivel men si 60% da, då får man lønn for 60% og dagpenger for 40%? Arbeider man 61% får man kun lønn? Anonymkode: 928d6...beb Korrekt. Arbeider du et minutt over 45 timer så får du ikke dagpenger. Anonymkode: 75a25...296
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #16 Skrevet 14. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Så hvis jeg arbeider opp til 60% si 6 dager på 2 uker får jeg lønn for det og dagpenger for 4 dager! Hvis jeg arbeider 7 dager eller over 45 timer så får jeg kun lønn? Anonymkode: 928d6...beb Husk at det er 45 timer som er grensen og ikke antall dager. Som påpekt over så spiller det ingen rolle hvilken dager disse timene fordeler seg over. Anonymkode: 75a25...296
applestories Skrevet 14. april 2020 #17 Skrevet 14. april 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Korrekt. Arbeider du et minutt over 45 timer så får du ikke dagpenger. Anonymkode: 75a25...296 Vil si 16 minutter, da man registrerer halvtimer Må nesten si det varmer litt at "halve Norge" nå setter seg inn i dagpengereglene, enten fordi de trenger det selv eller fordi det er så mange som hjelper andre. Håper en del av de som snakker ned de som har noe med NAV å gjøre får seg en vekker.
Nooni Skrevet 14. april 2020 #18 Skrevet 14. april 2020 (endret) Til orientering. Det er ikke nav som har laget reglene. NAV jobber etter et regelverk laget av regjering/storting/departement. https://lovdata.no/nav/ Hvis du synes regler og retningslinjer er unødvendige og tungrodde kan du bruke noen sekunder til å tenke over at vi bor i verdens beste land med de aller beste velferdsgodene. Men alle kan ikke gå på trygd. De som kan jobbe bør jobbe sånn at vi kan opprettholde denne fantastiske muligheten vi har i vårt land til å ta vare på de svakeste. Da bør det være knyttet krav og dokumentasjon til å motta ulike ytelser. I Norge har vi dagpenger i MANGE uker ved arbeidsledighet, og denne muligheten er utvidet i disse korone-tider. Å søke dagpenger i Norge kan du gjøre på nett. Jeg fatter ikke hva du gneldrer over og at du forsøker å fremstille det som det er synd på deg (og dine like). I Norge har vi muligheter ingen andre land kan forestille seg. Vi får penger når vi er syke, vi får penger når vi er i permisjon med barn og vi får penger når vi blir arbeidsledige. Bruk tid på å tenke på hva du kan bidra med fremfor å klage på landet med verdens beste velferdsgoder. Endret 14. april 2020 av Nooni
applestories Skrevet 14. april 2020 #19 Skrevet 14. april 2020 13 minutter siden, Nooni skrev: Til orientering. Det er ikke nav som har laget reglene. NAV jobber etter et regelverk laget av regjering/storting/departement. https://lovdata.no/nav/ Hvis du synes regler og retningslinjer er unødvendige og tungrodde kan du bruke noen sekunder til å tenke over at vi bor i verdens beste land med de aller beste velferdsgodene. Men alle kan ikke gå på trygd. De som kan jobbe bør jobbe sånn at vi kan opprettholde denne fantastiske muligheten vi har i vårt land til å ta vare på de svakeste. Da bør det være knyttet krav og dokumentasjon til å motta ulike ytelser. I Norge har vi dagpenger i MANGE uker ved arbeidsledighet, og denne muligheten er utvidet i disse korone-tider. Å søke dagpenger i Norge kan du gjøre på nett. Jeg fatter ikke hva du gneldrer over og at du forsøker å fremstille det som det er synd på deg (og dine like). I Norge har vi muligheter ingen andre land kan forestille seg. Vi får penger når vi er syke, vi får penger når vi er i permisjon med barn og vi får penger når vi blir arbeidsledige. Bruk tid på å tenke på hva du kan bidra med fremfor å klage på landet med verdens beste velferdsgoder. Jeg ser du har redigert innlegget allerede, men du vil kanskje redigere det igjen slik at du siterer rett person.
Nooni Skrevet 14. april 2020 #20 Skrevet 14. april 2020 Akkurat nå, applestories skrev: Jeg ser du har redigert innlegget allerede, men du vil kanskje redigere det igjen slik at du siterer rett person. Det er gjort. Fint at du gjorde meg oppmerksom på det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå