AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #1 Skrevet 13. april 2020 Det står at jeg skal fylle på alkohol som brennstoff på primusen min. Hvilket brennstoff blir det, og hvor kjøper jeg det? Anonymkode: 57869...d8f
Gjest kira87 Skrevet 13. april 2020 #2 Skrevet 13. april 2020 Rødsprit er vel vanligst. Du får tak i det overalt vil jeg tro☺️
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #3 Skrevet 13. april 2020 Er rødsprit det eneste, eller er det mer man kan bruke? Anonymkode: 57869...d8f
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #4 Skrevet 13. april 2020 Hva slags primus er det du skal bruke? I sånne enkle varianter som f.eks. stormkjøkken bruker man gjerne rødsprit, men i de med egne gassbeholdere, må man jo ha gass Anonymkode: de1fe...577 1
Fantorang1 Skrevet 14. april 2020 #5 Skrevet 14. april 2020 (endret) Primus 111, den grønne fra forsvaret og lignende modeller er det parafin du skal bruke. Omnifuel fra MSG, Primus, m.fl kan bruke det meste, bensin inkludert. Er du usikker sjekk manualen for primusen, feilfylling kan gi eksplosjon, og de modellene med parafin er et det en særegen måte å bruke på: tank fylles med parafin, ikke helt full da den skal trykksettes, forvarmes med ca en spiseskje rødsprit i forvarmingskammer og etter ca 1-2 min formvarming kan man da åpne ventil å starte forbrenning av parafin. Det er en egen renset parafinkvailitet som bør brukes om en da ikke også vil lære vedlikehold av en primus. Både rødsprit og renset parafin finner du på din lokale bensinstasjon, kan hende dette ikke er fremme og du må spørre etter det i disken. Endret 14. april 2020 av Fantorang1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #6 Skrevet 14. april 2020 Vær forsiktig, og les bruksanvisning! Rødspritbrennere er ikke ufarlige. Mange brannskader hvert år. https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/frarader-bruk-av-stormkjokken-med-rodsprit-1.14197728 Anonymkode: 422ce...44f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå