Gå til innhold

Akrylmaling for nybegynner


lemoncake

Anbefalte innlegg

For en del år siden forsøkte jeg meg på å male bilder med akrylmaling. Synes det var kjekt å male. Har lyst å prøve å male litt igjen, men er litt usikker på hva jeg trenger av utstyr for at jeg skal kunne få et godt resultat. 

Hva slags papir kjøper jeg for å kunne øve på istedenfor canvas? Er akrylmaling fra Clas Ohlson greit å bruke som nybegynner eller det store forskjeller her på maling? Jeg har sett proffe spraye eller pensler underlag før de starter, hva er det de bruker? 

Alle tips og råd mottas med et stort takk. 

Endret av Jolen77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

35 minutter siden, MadameDeRosa skrev:

Man metter lerretet med maling før man begynner å male. Er nok det du har sett. 

Det er mulig. Lettere for å blende fargene da kanskje når det gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare tipse om at det ligger masse Bob Ross-videoer på Youtube! Jeg synes det er litt skummelt å bare gå i gang med maling så det er veldig koselig og lavterskel å male etter en av videoene hans :) Så kan jeg heller fortsette å male etter eget hode etterhvert. Har kjøpt akrylmaling på Clas, tror det funker helt ok som nybegynner.

Anonymkode: 7d518...eec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil bare tipse om at det ligger masse Bob Ross-videoer på Youtube! Jeg synes det er litt skummelt å bare gå i gang med maling så det er veldig koselig og lavterskel å male etter en av videoene hans :) Så kan jeg heller fortsette å male etter eget hode etterhvert. Har kjøpt akrylmaling på Clas, tror det funker helt ok som nybegynner.

Anonymkode: 7d518...eec

Takk, jeg skal ta en titt 😊👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa
På 15.4.2020 den 16.35, Jolen77 skrev:

Det er mulig. Lettere for å blende fargene da kanskje når det gjøres?

Og for at lerretet ikke skal sluke malingen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Jeg ville gått for noen få akrylfarger og lese meg opp litt på fargeblanding - du trenger ikke mange farger for å lage "alle" farger. Egentlig trenger du bare primærfarger og en stor hvit, og eventuelt sort. Og et enkelt penselsett og papir for akrylmaling - før du går over til lerret/maleplater etc. :)

Selv bruker jeg Galeria akrylmaling fra W&N (de hadde det før på Clas) . Nå kjøper jeg det hos Torso Kunstartikler i nettbutikken ( https://www.torso.no/akrylmaling-3 ) eller den lille butikken ved Mathallen om du bor i Oslo 😊 

Det du lurer på ang. spraye/pensle et lerret er gesso eller bare vanlig hvit akrylmaling for underlag. Det trenger du ikke med akrylmaling - lerretet vil ikke sluke malingen 😅 Vanlige kjøpelerret i bomull er allerede grunnet - men om du skal bruke olje bør du vel grunne mer.. Bruker selv "gesso" eller akrylmaling som grunning om jeg ønsker at lerretet har mindre struktur 🖌️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa
På 4.5.2020 den 14.53, skogsbaer skrev:

Jeg ville gått for noen få akrylfarger og lese meg opp litt på fargeblanding - du trenger ikke mange farger for å lage "alle" farger. Egentlig trenger du bare primærfarger og en stor hvit, og eventuelt sort. Og et enkelt penselsett og papir for akrylmaling - før du går over til lerret/maleplater etc. :)

Selv bruker jeg Galeria akrylmaling fra W&N (de hadde det før på Clas) . Nå kjøper jeg det hos Torso Kunstartikler i nettbutikken ( https://www.torso.no/akrylmaling-3 ) eller den lille butikken ved Mathallen om du bor i Oslo 😊 

Det du lurer på ang. spraye/pensle et lerret er gesso eller bare vanlig hvit akrylmaling for underlag. Det trenger du ikke med akrylmaling - lerretet vil ikke sluke malingen 😅 Vanlige kjøpelerret i bomull er allerede grunnet - men om du skal bruke olje bør du vel grunne mer.. Bruker selv "gesso" eller akrylmaling som grunning om jeg ønsker at lerretet har mindre struktur 🖌️

 Vel, følger hva kunstneren jeg har lært av har lært meg, enn å høre på en tilfeldig på KG.

 

Endret av MadameDeRosa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MadameDeRosa skrev:

 Vel, følger hva kunstneren jeg har lært av har lært meg, enn å høre på en tilfeldig på KG.

 

Sagt av en tilfeldig på KG. 

Anonymkode: f488c...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp billige lerret, maling og pensler på claes eller søstrene grene og hopp i det. Lerret kan males over mange ganger, da slipper du å mette lerretet hver gang og det kan gi fine utrykk.

 

Anonymkode: fe17b...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, MadameDeRosa skrev:

 Vel, følger hva kunstneren jeg har lært av har lært meg, enn å høre på en tilfeldig på KG.

 

Det er mulig jeg misforstod hva du mente med "å sluke malingen", men et vanlig lerret man kjøper i butikk (biltema, clas, kunstnerbutikker) er i de fleste tilfeller allerede grunnet med en form for gesso/primer/akryl.

Så det jeg mente er at man ikke må grunne det om man ikke ønsker (om man skal bruke akrylmaling.). ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Ser her at man anbefaler så kalt billige lerret, men å kjøpe hos biltema og lignende er jo ikke besparende. Disse er jo grunnet kun en eller maks 2 ganger, noe som gjør at lerretet suger til seg malingen. En kjent sak er vel at dersom lerretet er dårlig burde man selv grunne lerretet før bruk og hva sparer man da? Bedre å kjøpe lerret som er grunnet flere ganger i stedet for å bruke dobbelt så mye maling mener nå jeg. Kjøper selv lerret når jeg er i utlandet eller fra kunstnerutstyr på nettet https://www.kunstnerutstyr.no/Lerret.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...