AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #41 Skrevet 13. april 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi fikk infobrev fra bydelsadministrasjonen om at det blir gradvis åpning av vår barnehage i Oslo. Alle barna skal ikke tilbake samtidig. Alle de med problemer hjemme, blir selvfølgelig prioritert. Og jo flere som holder sine barn hjemme, jo bedre for de barna som skal avgårde. Anonymkode: 7ec67...604 Sto dette i brevet fra bydelen? Det har jeg vanskelig for å tro. Anonymkode: 30889...8e1 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #42 Skrevet 13. april 2020 Jeg tenker det er helt greit at det åpnes opp igjen. Vi må jo bare bli ferdige med dette, og det vil likevel ta tid. Har lest forskningsrapportene som sier hvorfor barn ikke smitter i stor grad (som voksne) og hvorfor de ikke får så alvorlige forløp. Disse anbefales skeptikerne. Helt riktig å starte i denne enden av aldersgruppene. Jeg bor i en kommune med få (under 10) tilfeller, har et barn i risikogruppen (kronisk lungesyk), og er ikke redd for å sende i barnehagen igjen. Dette fordi vi alle uansett vil få viruset én eller annen gang og at barnet mitt trolig ikke vil dø av det, det er tiden det tar å komme seg etter en slik påkjenning som er risikoen. Anonymkode: 21a74...3d4 4
Nasken Skrevet 13. april 2020 #43 Skrevet 13. april 2020 (endret) Jeg synes det er helt greit å sende i bhg. Det jeg synes er galskap er dere som omtaler barna som «prøvekaniner». Tror dere virkelig, helt på ekte, at regjeringen lukker ned hele samfunnet for å skåne de eldre + de i risikogruppen, men tenker «shit samme, det ekke så farlig med disse barna. Vi sender de i barnehage og skole og satser på at det går greit!» ALDRI i verden om skole/bhg hadde åpnet om de så var bittelitt i tvil på om det var sikkert! Ærlig talt! Ta dere sammen! Edit: de som velger å holde barna hjemme pga. nærkontakter i risikogruppe er en helt annen sak. Det skjønner jeg godt Endret 13. april 2020 av Nasken 9
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #44 Skrevet 13. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker det er helt greit at det åpnes opp igjen. Vi må jo bare bli ferdige med dette, og det vil likevel ta tid. Har lest forskningsrapportene som sier hvorfor barn ikke smitter i stor grad (som voksne) og hvorfor de ikke får så alvorlige forløp. Disse anbefales skeptikerne. Helt riktig å starte i denne enden av aldersgruppene. Jeg bor i en kommune med få (under 10) tilfeller, har et barn i risikogruppen (kronisk lungesyk), og er ikke redd for å sende i barnehagen igjen. Dette fordi vi alle uansett vil få viruset én eller annen gang og at barnet mitt trolig ikke vil dø av det, det er tiden det tar å komme seg etter en slik påkjenning som er risikoen. Anonymkode: 21a74...3d4 Hva om du bodde i Oslo? Ville du vært like positiv til å sende barnet i barnehagen neste uke da? Anonymkode: a619b...cac 4
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #45 Skrevet 13. april 2020 2 minutter siden, Nasken skrev: Edit: de som velger å holde barna hjemme pga. nærkontakter i risikogruppe er en helt annen sak. Det skjønner jeg godt Men "alle" har vel noen i nær familie som er i risikogrupper, for eksempel besteforeldre? Er det kun de som har en i risikogruppen i husstanden som skal/kan være hjemme? Anonymkode: 33c1b...673 2
Nasken Skrevet 13. april 2020 #46 Skrevet 13. april 2020 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men "alle" har vel noen i nær familie som er i risikogrupper, for eksempel besteforeldre? Er det kun de som har en i risikogruppen i husstanden som skal/kan være hjemme? Anonymkode: 33c1b...673 Ja det har man nok. Men så er det nå en gang sånn at man må tenke hva som er viktigst: å heller skjerme barna fra besteforeldre en stund, eller holde barn hjemme fra skole/bhg. Hva er mest skadelig for barnet? For samfunnet? Jeg har et barn som er ekstremt knyttet til sine besteforeldre, og det er tungt å ikke kunne ha så mye nærkontakt som før. Allikevel så ser jeg hvor mye barnet trenger å være i bhg, for det sosiale og for all annen læring. Det er et offer vi må gjøre, men det er ikke for evig. Endret 13. april 2020 av Nasken 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #47 Skrevet 13. april 2020 jeg er ikke redd å sende til til barnehagen. Hvis barnehagen vår, som jeg stoler på, sier at de kan komme, så sender jeg barna dit. Anonymkode: b757b...9fd
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #48 Skrevet 13. april 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er heller ikke spesielt redd. Smittetallet må opp (ellers blir vi jo aldri ferdig) og produktiviteten hos hjemmeværende foreldre står det nok variabelt til med for å si det sånn. Jeg har to barn i barnehagen, en på småskolen og en på ungdomsskolen, og kjenner at jeg er glad for at barnehagen åpner til uka. Da har jeg muligens sjans til å undervise småskolebarnet skikkelig den siste uka og samtidig gjort min egen jobb bedre. Men å kombinere alt sammen har ikke gått så bra som jeg hadde håpet. Håper bare folk er restriktive ellers så vi ikke går på en kjempesmittesmell. Det er vel det eneste som bekymrer meg. Anonymkode: 30889...8e1 Mye tyder jo på at man kan få korona flere ganger, da er det ikke noe å «bli ferdig» med, da vil man heller aldri oppnå flokkimmunitet. Dette er blant annet noe av det jeg synes vi burde vite mer om, før vi åpner de største smittebombene. Anonymkode: 5d2c4...e03 10
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #49 Skrevet 13. april 2020 12 minutter siden, AnonymBruker said: Hva om du bodde i Oslo? Ville du vært like positiv til å sende barnet i barnehagen neste uke da? Anonymkode: a619b...cac Faktisk mer trygg om jeg bodde i Oslo og Bærum, enn Bergen, Ålesund og Østfold. Ref. denne artikkelen: https://www.aftenposten.no/norge/i/e8L6BK/mobiltelefonene-avsloerer-hva-vi-gjorde-da-norge-ble-stengt-ned-folk-i-oslo-og-baerum-holdt-seg-mest-hjemme Altså, det er jo her folk mest belyste og oppegående til å følge rådene. Anonymkode: b757b...9fd 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #50 Skrevet 13. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Mye tyder jo på at man kan få korona flere ganger, da er det ikke noe å «bli ferdig» med, da vil man heller aldri oppnå flokkimmunitet. Dette er blant annet noe av det jeg synes vi burde vite mer om, før vi åpner de største smittebombene. Anonymkode: 5d2c4...e03 Men hvor lenge skal samfunnet stenges mens vi venter? Det jeg leste sist om denne saken (som omhandlet ganske få personer i Wuhan sett i forhold til det totale smittetallet) var at funnene kan tyde på at hos noen få som blir veldig svakt smittet kan immuniteten bli tilsvarende svak. De forsker jo på dette nå, og det er bra, men enn så lenge synes jeg ikke vi skal vente i månedsvis på svarene. Det kan bli forferdelig dyrt, på mange måter. Anonymkode: 30889...8e1 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #51 Skrevet 13. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Faktisk mer trygg om jeg bodde i Oslo og Bærum, enn Bergen, Ålesund og Østfold. Ref. denne artikkelen: https://www.aftenposten.no/norge/i/e8L6BK/mobiltelefonene-avsloerer-hva-vi-gjorde-da-norge-ble-stengt-ned-folk-i-oslo-og-baerum-holdt-seg-mest-hjemme Altså, det er jo her folk mest belyste og oppegående til å følge rådene. Anonymkode: b757b...9fd Ok - så du føler deg tryggest der det er mest smitte. Logisk. Anonymkode: a619b...cac
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #52 Skrevet 13. april 2020 Har ikke barn, og gleder meg som bare det til barnehager åpnes igjen. Grunnen til at jeg syns det er greit er primært de helsefaglige anbefalingene. Men for å være dønn ærlig (i alle fall anonymt på KG..), så gleder jeg meg virkelig til alle i teamet faktisk kan begynne å bidra igjen. Jobber i en næring hvor de fleste har hjemmekontor, men det er vanvittige individuelle forskjeller på hvor mye folk får bidratt hjemmefra. Jeg skjønner at det har vært vanskelig å få bidratt noe særlig for de av mine kolleger som er «alene» med småbarn (kan være at partner jobber, er syk etc), men for meg som da har jobbet for de også har det vært demotiverende når enkelte over tid ikke bidrar. Kanskje dukker de opp i et videomøte når de er ute og leker med barna. Dønn demotiverende selv om jeg forstår det - er bare slitsomt med den ekstrabelastningen. Anonymkode: 4ab88...ecc 5
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #53 Skrevet 13. april 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Barnehagen skal ikke åpnes gradvis. Hvor har du det fra? Anonymkode: a619b...cac Tror du det er normal barnehage fra dag 1? Hvilke artikler har du lest? Anonymkode: 721dc...779
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #54 Skrevet 13. april 2020 Dere som hyler om at andre ting skal åpne før barnehagen, hvor mener dere barna til f.eks. fysioterapauten skal være? Hadde din hverdag gått opp hvis du ikke kunne sende barna i barnehagen? Anonymkode: 1d259...145 4
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #55 Skrevet 13. april 2020 I og med at åpningen av bhg og skole er gjort av de beste fagfolkene som har tilgang på det mest omfattende og solide datagrunnlaget så tenker jeg at de er bedre rustet til å ta avgjørelsen enn grupperinger med hysteriske kvinner. Det er fakta og fagkunnskap på den ene siden og fryktbasert føleri på den andre siden Anonymkode: 29dc4...355 6
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #56 Skrevet 13. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke barn, og gleder meg som bare det til barnehager åpnes igjen. Grunnen til at jeg syns det er greit er primært de helsefaglige anbefalingene. Men for å være dønn ærlig (i alle fall anonymt på KG..), så gleder jeg meg virkelig til alle i teamet faktisk kan begynne å bidra igjen. Jobber i en næring hvor de fleste har hjemmekontor, men det er vanvittige individuelle forskjeller på hvor mye folk får bidratt hjemmefra. Jeg skjønner at det har vært vanskelig å få bidratt noe særlig for de av mine kolleger som er «alene» med småbarn (kan være at partner jobber, er syk etc), men for meg som da har jobbet for de også har det vært demotiverende når enkelte over tid ikke bidrar. Kanskje dukker de opp i et videomøte når de er ute og leker med barna. Dønn demotiverende selv om jeg forstår det - er bare slitsomt med den ekstrabelastningen. Anonymkode: 4ab88...ecc Helt enig. Det har på en måte vært OK som en midlertidig løsning, men det kan ikke fortsette i evigheter. Anonymkode: d6e3f...7d1 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #57 Skrevet 13. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser flere her tror barnehagene/skolene åpner for fullt fra 20/27? Det vet vi jo ikke enda (annet enn at 5-7 klasse ikke begynner) det kan jo fort bli kortere dager, alle ikke får komme hver dag men annenhver dag feks. Det er jo sagt at man ikke må tro at man kommer tilbake til samme barnehage/skolehverdag som før 12.mars... Anonymkode: 14c82...cc9 Barnehagen åpner for fullt fra 20. April. Da kommer alle barna tilbake( om de tør, og om de ikke er i risikogr.) Anonymkode: e0568...666
Heisenberg Skrevet 13. april 2020 #58 Skrevet 13. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Barnehagen åpner for fullt fra 20. April. Da kommer alle barna tilbake( om de tør, og om de ikke er i risikogr.) Anonymkode: e0568...666 Det stemmer ikke. Barnehagene får en veileder den 16 april. De som er klare kan åpne fra 20 april men kan bruke tid frem til 27 april. Og det er ingen som har sagt det blir normal drift fra 27 april heller. Så om du sitter på annen informasjon må du gjerne dele. 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #59 Skrevet 13. april 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror du det er normal barnehage fra dag 1? Hvilke artikler har du lest? Anonymkode: 721dc...779 Det er NHO som har presset fram barnehageåpning, så jeg må nesten tro at det er meningen at barna skal gå fulle dager. Anonymkode: a619b...cac
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #60 Skrevet 13. april 2020 Her skal alle tre i bhg og skole,jeg er selv i risikosonen men får uansett snart slag eller hjerteinfarkt av å ha de hjemme så tar den sjansen gitt! Anonymkode: 4bc71...c8f 6
Fremhevede innlegg