Gå til innhold

Bruk av forskningsartikler i bacheloroppgaven

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

skriver bacheloroppgave og har et spørsmål angående forskningsartikler. Jeg har veiledning nå til uken, men ønsker svar på dette i dag sånn at jeg kan komme meg videre. 

Jeg skal skrive om rehabilitering og slag. Må artiklene jeg finne være et svar på problemstillingen ELLER må den svare på problemstillingen og avgrensingen? For eksempel: hvis jeg avgrenser til helsehus, må artiklene handle om helsehus? 

Anonymkode: 9dde4...c70

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Litt vanskelig å besvare uten å se oppgaven. Men dersom artiklene omhandler noe som du skriver om, så fungerer det.

Anonymkode: 4fba7...85e

AnonymBruker
Skrevet

Du skal bygge en argumentasjonsrekke og artiklene skal hjelpe deg å begrunne hvorfor det ene, eller hvorfor det andre. 

Anonymkode: f4fce...27c

Skrevet

Du finner jo sjelden artikler som handler om akkurat det du skriver om. Men du kan finne interessant informasjon likevel. 

Eks: Hansen (2007) fant at rehabilitering i ... ga pasientene ... og bla bla bla. Han har ikke sett på hvordan det er i helsehus, men man kan anta at ... da det er disse og disse likhetene. Forskjellene er ... bla bla. 

Ble litt vagt, kan ikke noe om dette faget 😂

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nei, artiklene trenger ikke være avgrenset til helsehus. Det er sjelden litteraturen handler om AKKURAT det du leter etter. Det er jo liksom litt av poenget med en selvstendig vitenskapelig oppgave; man skal finne ut av noe nytt. 

Men samtidig: du må vise at du har forstått at rammebetingelsene for litteraturen din kan ha noe å si for resultatet de har kommet fram til. Med andre ord: hvis det er stor forskjell mellom rehabilitering i helsehus kontra rehabilitering i sykehus, hjemme eller i andre typer institusjoner kan det ha noe å si for resultatet. Dersom det er relevant må du ta med i drøftingen din. 

Jeg sier vel egentlig omtrent det samme som hun over :) 

Endret av Ullvott
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...