Gå til innhold

Får ikke kontakt med min datter på 19 år.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en datter i 3 gym som har bodd hos meg annenhver helg i mange år, og resten av tiden hos moren. Jeg hadde regnet med at hun fortsatte med det frem til hun var ferdig med skolen og skulle i militæret, men de siste par månedene har hun ikke kommet i det hele tatt selv om jeg og moren kun bor 10 min gange fra hverandre. Jeg bor like ved busstoppet hun tar bussen til byen fra, og ved siden av både matbutikken og flere av hennes venner, så det er ikke det at det er en omvei å gå innom meg. 

De siste 3-4 ukene har jeg ringt,sendt sms, messenger og snap uten respons, og jeg ser hun heller ikke har åpnet meldingene på messenger og snap. Det er ikke så lett å få kontakt med henne til vanlig heller. Hun har ofte lyden avslått på telefonen så jeg kan ofte ringe/sms uten kontakt, mens andre ganger får jeg svar med en gang. Tror det er ganske vanlig med tenåringer.

Jeg har spurt hennes mor om hva som skjer og bedt henne si til jenta vår at hun skal ta kontakt, men det gjør hun ikke. Jeg synes dette er veldig leit og forstår ikke hvorfor datteren min bare har kuttet meg ut sånn helt plutselig.

Så vidt jeg vet har det ikke vært et vondt ord mellom oss,og den siste meldingen jeg fikk for 3-4 uker siden var et hjerte. 

Er det vanlig at ungdommer i denne alderen bare plutselig kutter ut foreldre uten å gi noe spesiell grunn for det? 

Anonymkode: f76dd...ab9

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje hun har det vanskelig? Kranglet med en venn? Kjærlighetssorg? Mye å gjøre på skolen/jobb?

Anonymkode: d41c8...145

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Hva sa moren da du snakket med henne?

Anonymkode: edbe7...eb5

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kanskje hun har det vanskelig? Kranglet med en venn? Kjærlighetssorg? Mye å gjøre på skolen/jobb?

Hun går på toppidrett håndball og da jeg prøvde å snakke med henne om mangel på trening og russetid som går i vasken via sms for en måned siden, skrev hun at hun egentlig ikke syntes det var så ille for hun skulle uansett snart i militæret og det med russetiden var likt for alle, så det var ikke noe hun kunne gjøre med det... 

Ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Alt er vel «vanlig» når det gjelder forholdet mellom barn og voksne. Spesielt at de begynner å tvile på sine foreldres valg når de selv blir voksne. Men, Ts, dere har jo hatt veldig lite kontakt til nå. Du bor 10 minutter unna, og har hatt henne hver andre helg. Noen man ser hver andre helg er jo, helt naturlig, ikke en sentral skikkelse i livet. 

Det naturlig etter en skilsmisse er å sam-oppdra, altså skilles som par, men fortsette å være sammen foreldre. Hvorfor dere har valgt skilsmisse også fra foreldre-oppdraget vet kun dere. Men det er naturlig at barnet nå som hun er voksen stiller dere til ansvar for det valget. Og det ansvaret bør dere ta.

Som du påpeker bor hun 10minutter unna. Det har akkurat vært påske. Du kunne selvsagt ha invitert henne og moren på påskemiddag, eller deg selv over på en kopp kaffi. Som det er: inviter dem over neste helg. Ta initiativ.

Anonymkode: 12076...0d1

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva sa moren da du snakket med henne?

Anonymkode: edbe7...eb5

Moren sa at hun ikke hadde tenkt over at jenta ikke hadde vært med meg i det siste. Hun skulle be hun ta kontakt med meg,  men det har hun ikke gjort. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Moren sa at hun ikke hadde tenkt over at jenta ikke hadde vært med meg i det siste. Hun skulle be hun ta kontakt med meg,  men det har hun ikke gjort. 

Da høres det mest ut som hun er opptatt med noe, eller bare ikke har lyst. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alt er vel «vanlig» når det gjelder forholdet mellom barn og voksne. Spesielt at de begynner å tvile på sine foreldres valg når de selv blir voksne. Men, Ts, dere har jo hatt veldig lite kontakt til nå. Du bor 10 minutter unna, og har hatt henne hver andre helg. Noen man ser hver andre helg er jo, helt naturlig, ikke en sentral skikkelse i livet. 

Det naturlig etter en skilsmisse er å sam-oppdra, altså skilles som par, men fortsette å være sammen foreldre. Hvorfor dere har valgt skilsmisse også fra foreldre-oppdraget vet kun dere. Men det er naturlig at barnet nå som hun er voksen stiller dere til ansvar for det valget. Og det ansvaret bør dere ta.

Som du påpeker bor hun 10minutter unna. Det har akkurat vært påske. Du kunne selvsagt ha invitert henne og moren på påskemiddag, eller deg selv over på en kopp kaffi. Som det er: inviter dem over neste helg. Ta initiativ.

Anonymkode: 12076...0d1

Ikke så lett og ta initiativ når man ikke får kontakt med jenta. Jeg var på døra der i påsken med påskeegg til datteren min men da var hun ikke hjemme, så det var moren som tok imot. Jeg har ikke fått noe tilbakemelding på påskeegget. .

Hun bor ikke bare sammen med sin mor men moren har giftet seg på nytt og har to andre barn så de er en hel familie. 

Ts

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Da høres det mest ut som hun er opptatt med noe, eller bare ikke har lyst. 

Det er greit at hun ikke har lyst men hun kan i det minste svare meg på messenger eller snap, meldinger jeg sendte henne for tre uker siden har hun enda ikke åpnet. 

Ts

• Liker 7
Skrevet

Jeg har hatt et sånt forhold til faren min hele livet. Vært der annenhver helg i hele oppveksten min, og da jeg ble 18 så dabbet det av mer og mer. I perioder har jeg vært mer hos han andre ganger veldig sjeldent. Og for meg har det ikke handlet om at jeg ikke har vært glad i pappaen min, men livet har kommet litt i mellom. Det var mye som skjedde med venner, fest, finne seg selv, noen ganger fordi ting var vanskelig osv. Sier ikke at det er likt for datteren din, men ofte er det ikke noe personlig i den alderen.

Det jeg satt pris på med min far de gangene jeg ikke møtte han like ofte som vanlig, eller snakket med han så mye. Var at han tok initiativ helst på melding, men samtidig holdt litt avstand og ikke maste for mye. Det kan godt være hun går igjennom noe vanskelig med seg selv og trenger tid, uten at det er personlig ment i forhold til deg og deres forhold..

Hvis kontakten fortsatt uteblir kunne du jo ha sendt henne en melding hvor du skrev at du syns det er vondt at hun ikke snakker med deg, og at du ikke vil mase, men at det hadde vært fint om hun bare tok kontakt så du visste at ting var bra. 

Lykke til! ❤️

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Macey_8888 skrev:

Jeg har hatt et sånt forhold til faren min hele livet. Vært der annenhver helg i hele oppveksten min, og da jeg ble 18 så dabbet det av mer og mer. I perioder har jeg vært mer hos han andre ganger veldig sjeldent. Og for meg har det ikke handlet om at jeg ikke har vært glad i pappaen min, men livet har kommet litt i mellom. Det var mye som skjedde med venner, fest, finne seg selv, noen ganger fordi ting var vanskelig osv. Sier ikke at det er likt for datteren din, men ofte er det ikke noe personlig i den alderen.

Det jeg satt pris på med min far de gangene jeg ikke møtte han like ofte som vanlig, eller snakket med han så mye. Var at han tok initiativ helst på melding, men samtidig holdt litt avstand og ikke maste for mye. Det kan godt være hun går igjennom noe vanskelig med seg selv og trenger tid, uten at det er personlig ment i forhold til deg og deres forhold..

Hvis kontakten fortsatt uteblir kunne du jo ha sendt henne en melding hvor du skrev at du syns det er vondt at hun ikke snakker med deg, og at du ikke vil mase, men at det hadde vært fint om hun bare tok kontakt så du visste at ting var bra. 

Lykke til! ❤️

Det er akkurat det jeg har gjort, jeg sendte henne en melding på Snap i går der jeg skrev at jeg lurte på hvorfor jeg ikke fikk kontakt med henne og lurte på om jeg hadde gjort eller sagt noe som gjorde henne opprørt.  Jeg skrev også at det var fint om hun ga livstegn fra seg sånn at jeg visste at hun hadde det bra. Ingen respons så langt. 

Ts

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er greit at hun ikke har lyst men hun kan i det minste svare meg på messenger eller snap, meldinger jeg sendte henne for tre uker siden har hun enda ikke åpnet. 

Ts

Jeg forstår. Jeg foreslår at du tar litt avstand, kanskje sender en melding innimellom hvor du skriver at du tenker på henne og håper hun har det bra. Ingen direkte spørsmål.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Til dere som ber han sende melding til henne; Hun åpner de jo ikke...

Anonymkode: 503b2...501

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til dere som ber han sende melding til henne; Hun åpner de jo ikke...

Anonymkode: 503b2...501

Selv om hun ikke svarer eller åpner meldingene, så betyr det nødvendigvis ikke at hun ikke ser de. At far spør direkte spørsmål kan være en grunn til at hun ikke svarer. Dermed tenker jeg at far kan sende melding litt innimellom og si at han tenker på henne og håper hun har det bra. Uten direkte spørsmål. 

• Liker 8
Skrevet

At hun verken svarer på telefon eller meldinger synes jeg er merkelig. Er da vanlig folkeskikk å ringe tilbake når noen har ringt. 

Be moren gi deg beskjed neste gang hun er hjemme, så rusler du bort og tar en prat.

• Liker 37
Gjest Atheena
Skrevet

Har du prøvd å ringe? Kan du ikke invitere henne på noe? Middag, evt. en tur hvis dere ikke er komfortable grunnet corona. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Atheena skrev:

Har du prøvd å ringe? Kan du ikke invitere henne på noe? Middag, evt. en tur hvis dere ikke er komfortable grunnet corona. 

Jeg får ikke kontakt med henne. Hun svarer meg ikke uansett hva jeg skriver... 

Ts

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får ikke kontakt med henne. Hun svarer meg ikke uansett hva jeg skriver... 

Ts

Ta en liten pause fra å kontakte henne. Gi et lite pusterom og ta kontakt igjen om noen dager.

• Liker 9
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er akkurat det jeg har gjort, jeg sendte henne en melding på Snap i går der jeg skrev at jeg lurte på hvorfor jeg ikke fikk kontakt med henne og lurte på om jeg hadde gjort eller sagt noe som gjorde henne opprørt.  Jeg skrev også at det var fint om hun ga livstegn fra seg sånn at jeg visste at hun hadde det bra. Ingen respons så langt. 

Ts

Da er dessverre mitt råd å bare gi det litt mer tid. Forhåpentligvis tar jo hun jo kontakt. Men i verste fall får du bare ta turen bort til moren og ringe på. Det er ikke noe galt i det heller. Du er jo pappaen hennes og jeg er helt sikker på at når de får tenkt seg om, at de forstår at du er fortvilet når du ikke får noen svar.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Her er jo noe ruskende galt!

Hun er jo 18-19 år og jente, så hun er voksen. Det er ungdom i 15-17 års alder som "kutter ut" foreldrene litt, fordi de kanskje gjør litt de ikke burde... (litt generaliserende, men dere vet hva jeg mener dersom dere ikke absolutt skal kverulere!)

Men en voksen jente som du ikke har vært i noen konflikt med... Det er noe som ikke stemmer! Utrolig sløvt av mor også!

Jeg hadde gått over til mor og ventet på jenten der! Du er faren og kan absolutt forlange svar! Grensesetting og regler når man fortsatt bor hjemme, er faktisk helt ok!

Forteller hun DA at hun vil være i fred, så si du skal respektere det om du får en god grunn!

Foreldre er altfor redde for å sette ungene til veggs (på en ordentlig og voksen måte!), livredde for å bli upopulære!

Ungdom trenger også foreldrene sine! Når de er som verst, så trenger de oss mest!!

Tenk over det...

Anonymkode: a3dea...b1c

• Liker 33

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...