Gå til innhold

Å jobbe fulltid med baby med lite nettverk.. Ønsker å jobbe i mindre stilling

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sykepleier og jeg har allerede begynt å grue meg litt til å komme tilbake til jobb igjen i Juni. Mest gleder jeg meg til å få rutiner, møte kollegaer og samt gjøre en viktig jobb igjen. Men jeg gruer meg veldig til å jobbe turnus 100% med en baby og hund som krever mye da samboer jobber en del borte og jeg blir avhengig av hjelp fra familie, noe jeg dessverre ikke har da min mor er alkoholiker og samboer sin familie bor ikke i byen. Samboer er flink og jobber fulltid og han tjener bra, men vi er avhengig av min inntekt også. 

Vi står uten besteforeldre som mange andre har, og vi er veldig avhengig av oss selv noe som er helt ok, men nå kjenner jeg at dette kan begynne å bli litt tøft.. Jeg ønsker ikke å si ifra meg en 20% stilling da jeg er avhengig av full lønn, men jeg vet at jeg ikke klarer å jobbe 100% da verken min fysiske eller psykiske helse takler dette. Min lege vet mye, men jeg vil så gjerne men jeg vet at dette vil spise opp helsen min. i min jobb jobber jeg en del kveld, og en del dag og jeg orker ikke tanken på turnus i full stilling da sjefen ikke klarer å tilrettelegge nok selv om han prøver.

Jeg har slitt en del med helsen tidligere, og jeg har aldri klart å jobbe fulltid over lang tid men jeg klarte å stå i jobb rett før jeg fikk barn. Før jeg fikk barn hadde jeg en del sykemeldinger fordi kroppen min sier fort ifra uten at jeg ønsker å gå i detalj på hvorfor. Svigermor har null forståelse og hun mener jeg fint kan klare å jobbe fulltid, så det er lite støtte å få. Skal sies at vi kan overleve om jeg går ned i stilling, men jeg ønsker ikke å tape penger til pensjonen heller. 

Jeg vet ikke men jeg syntes det er så vanskelig å skal kunne jobbe fulltid. Ja jeg ønsker full lønn, men men klarer ikke jobben i full stilling men jeg vil jo så gjerne få det til som «alle» andre. 

Vennligst unngå stygge kommentarer om at jeg bør skjerpe meg, eller ta meg sammen. Folk er forskjellige og jeg har faktisk problemer med å jobbe fulltid med baby og alt det fører med seg. Grunnen til at jeg legger dette ut er fordi jeg ønsker å snakke med folk som har det på samme måte, eller rett og slett bare lufte hode litt. 

Anonymkode: 753dc...1a4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke noe galt i å ikke ønske og jobbe fulltid når man har en liten en. Det er det da mange som ønsker! Vi får en liten nå over sommeren, og jeg heller mer og mer mot å gå hjemme noen år for å få en rolig start på familielivet. Og det har jeg absolutt ikke dårlig samvittighet for. Men så blir det jo ikke full lønn og full pensjon! Så du blir nødt til og velge. Hvis jeg var deg ville jeg tatt en prat med samboeren om hva han tenker og en grundig gjennomgang av økonomien. 

Anonymkode: 651e8...92d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke noe galt i å ikke ønske og jobbe fulltid når man har en liten en. Det er det da mange som ønsker! Vi får en liten nå over sommeren, og jeg heller mer og mer mot å gå hjemme noen år for å få en rolig start på familielivet. Og det har jeg absolutt ikke dårlig samvittighet for. Men så blir det jo ikke full lønn og full pensjon! Så du blir nødt til og velge. Hvis jeg var deg ville jeg tatt en prat med samboeren om hva han tenker og en grundig gjennomgang av økonomien. 

Anonymkode: 651e8...92d

Ja, men jeg ønsker å ikke gå tapt av penger. Vurderer å spørre lege om sykmelding eventuelt men vet ikke enda.. 

Skrevet

Så du lurer på om vi, fremmede mennesker på et forum, synes det er greit at du sykemelder deg fordi du ikke vil gå glipp av pengene du taper på å gå ned i stilling fordi det er slitsomt å ha en baby? 

Nei. 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig kan du ikke sykemeldes om du ikke er syk. Herregud. Ønsker du ikke å jobbe i full stilling, så går du ned i stillingsprosent og bærer det økonomiske tapet selv.

Anonymkode: 02c0b...89e

• Liker 7
Skrevet

Bestemme seg for hva man vil prioritere og hva man synes er viktig, velge mellom alternativer hvorav ingen er ideelle og leve med følgene - livet i et nøtteskall. Jeg beklager min manglende medlidenhet, men dette er sånn tilværelsen er for de fleste av oss. Man får sjelden ting akkurat som man vil ha dem...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Krasse svar noen av de her var, som om de må åpne lommeboka fysisk sjøl 😂 

Jeg skjønner godt at du gruer deg! Ikke for å være kjip, men snakket ikke dere om dette da du var gravid hvordan dere gjerne ønsket å gjøre det i ettertid? Eller var du litt som meg, at du tenkte å jobbe fullt og det skulle gå bra, men så ombestemte du deg?

Jeg foreslår at du tar en prat med mannen din om at du ikke ønsker å jobbe fullt nå med det første, husk at du har rett på et år ulønnet perm hvor du kan også få kontantstøtte, så kan du være hjemme et år frem til hn blir to år :) det gjorde vi, og funket helt fint mtp økonomi. Litt mindre å rutte med, men altså det er verdt det. 

Anonymkode: 28fad...764

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle valg koster. I ditt tilfelle virker valget ganske enkelt. Helse og trivsel er viktigere enn penger og noen ekstra kroner i pensjon en gang i fremtiden.

Anonymkode: 2a131...9a8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

fulltid er jo galskap uansett livstituasjon.

Anonymkode: 69c58...ee5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. 

Som jeg trodde, typisk kg😂

Jeg er syk men ønsker ikke å gå i detalj. Jeg kan ikke nevne diagnosen dessverre. De første som jobber med denne diagnosen jobber redusert. 
Jeg får sykmelding om jeg ønsker, men jeg ønsker ikke å begynne i jobb med en gang med å gå ned i stilling da dette kan sende litt dårlige signaler. Jeg er usynlig syk, og mange vet ikke noe. Jeg er typisk flink pike, men på innsiden er det noe annet. Kunne tenkt meg å prøve men jeg vet at det ikke går. Flaks at jeg og samboer har god økonomi, men jeg ønsker ikke å tape penger fordi jeg er opptatt av økonomi ift pensjon. 

Jeg kommer nok til å snakke med legen min, da jeg føler at det å begynne i full stilling er litt for meget for meg, og jeg vil bare få tilbakefall igjen. Det blir ikke bedre av å måtte miste penger, men dette vil jeg som sagt helst unngå. 

Jeg vet ikke hva som er å anbefale.. Å gå til lege å begynne i redusert stilling for å så ikke miste noe lønn, men sikkert bli upopulær blant arbeidsgiver.. Eller å prøve å gå i fulltidsstilling for å se om det går bra til jeg eventuelt kanskje kollapser igjen.. 

Skrevet

Å sykemelde seg en viss prosent vil jo bare være en kortvarig løsning. 
Hva skal du gjøre når du ikke kan det mer? 
Eller hvis du skulle bli skikkelig syk, så har su brukt opp et år ‘på tull’? 

Dere må nok legge om livet litt og ofte går det utover økonomien. 
Men du blir fort vant til å ha mindre penger. 20% er ikke sååå mye ned feks 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. 

Som jeg trodde, typisk kg😂

Jeg er syk men ønsker ikke å gå i detalj. Jeg kan ikke nevne diagnosen dessverre. De første som jobber med denne diagnosen jobber redusert. 
Jeg får sykmelding om jeg ønsker, men jeg ønsker ikke å begynne i jobb med en gang med å gå ned i stilling da dette kan sende litt dårlige signaler. Jeg er usynlig syk, og mange vet ikke noe. Jeg er typisk flink pike, men på innsiden er det noe annet. Kunne tenkt meg å prøve men jeg vet at det ikke går. Flaks at jeg og samboer har god økonomi, men jeg ønsker ikke å tape penger fordi jeg er opptatt av økonomi ift pensjon

Jeg kommer nok til å snakke med legen min, da jeg føler at det å begynne i full stilling er litt for meget for meg, og jeg vil bare få tilbakefall igjen. Det blir ikke bedre av å måtte miste penger, men dette vil jeg som sagt helst unngå. 

Jeg vet ikke hva som er å anbefale.. Å gå til lege å begynne i redusert stilling for å så ikke miste noe lønn, men sikkert bli upopulær blant arbeidsgiver.. Eller å prøve å gå i fulltidsstilling for å se om det går bra til jeg eventuelt kanskje kollapser igjen.. 

Unnskyld meg, men du kan ikke mene dette her?

Finn deg en dagjobb der du ikke jobber turnus da.

Er du syk så er du syk, men at du snakker om økonomi er det som er provoserende. Du sier at mannen tjener bra, da har dere det også godt økonomisk. Da er det vanskelig å ha veldig mye medfølelse for at du syter over pensjonen når du tydeligvis kan velge å jobbe redusert og spare opp pensjon privat men ikke gjør det.

Anonymkode: dc254...3db

• Liker 4
Skrevet

Hvis du er syk nok til å bli delvis ufør, så er vel det mer riktig enn å sykemelde deg. Du nevner ikke den muligheten. Kanskje det hadde blitt mindre ansvar uten hund når du har baby. Ikke alltid det å ha mye ansvar for barn, hund og full jobb er mulig med dårlig helse.🙂

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner godt at du gruer deg! Ikke for å være kjip, men snakket ikke dere om dette da du var gravid hvordan dere gjerne ønsket å gjøre det i ettertid? Eller var du litt som meg, at du tenkte å jobbe fullt og det skulle gå bra, men så ombestemte du deg?

Jeg foreslår at du tar en prat med mannen din om at du ikke ønsker å jobbe fullt nå med det første, husk at du har rett på et år ulønnet perm hvor du kan også få kontantstøtte, så kan du være hjemme et år frem til hn blir to år :) det gjorde vi, og funket helt fint mtp økonomi. Litt mindre å rutte med, men altså det er verdt det. 

Ja. Det er vår felles lommebok dette går av.

Anonymkode: af331...17b

• Liker 3
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo faktisk akkurat det en uberettiget sykemelding innebærer - nemlig en høyere kostnad for skattebetalerne

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Det er vår felles lommebok dette går av.

Anonymkode: af331...17b

Husk at tapt pensjon IKKE er felles.

Anonymkode: 21676...0a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...