AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #1 Skrevet 13. april 2020 Jeg skjønner ikke helt hvordan man kan fordele fradrag for boliglån (rente) mellom ektefeller? Den ene har lav inntekt (minstesats AAP), men boligen eies 50/50, og betales også slik. Er det noen fordel å fordele noe her? Nå står alt av lån på den med høyest inntekt (hovedlånetager). Jeg har skjønt det slik at totaltbeskatningen vil ikke endres, men bør ikke fordelingen stå likt "på papiret" likevel? Anonymkode: d7538...594
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #2 Skrevet 13. april 2020 Om boligen eies og betales 50/50, er det mest rettferdig at også begge får rentefradraget. Men summen blir stort sett det samme, så om man fordeler på skattemeldingen eller ikke har ikke så mye å si. Så sant begge er enige og fordeler pengene likt/felles økonomi. Anonymkode: 9e635...5db
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #3 Skrevet 13. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Om boligen eies og betales 50/50, er det mest rettferdig at også begge får rentefradraget. Men summen blir stort sett det samme, så om man fordeler på skattemeldingen eller ikke har ikke så mye å si. Så sant begge er enige og fordeler pengene likt/felles økonomi. Anonymkode: 9e635...5db Ok. Men hvor står egentlig beløpet som skal deles? Anonymkode: d7538...594
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #4 Skrevet 13. april 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke helt hvordan man kan fordele fradrag for boliglån (rente) mellom ektefeller? Den ene har lav inntekt (minstesats AAP), men boligen eies 50/50, og betales også slik. Er det noen fordel å fordele noe her? Nå står alt av lån på den med høyest inntekt (hovedlånetager). Jeg har skjønt det slik at totaltbeskatningen vil ikke endres, men bør ikke fordelingen stå likt "på papiret" likevel? Anonymkode: d7538...594 Om det gjøres slik vil den som tjener mest få mer skattefradrag enn personen egentlig skal få, mens den som tjener minst får tilsvarende mindre. Den rike tar fra den fattige. Anonymkode: 3bb39...979 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #5 Skrevet 13. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om det gjøres slik vil den som tjener mest få mer skattefradrag enn personen egentlig skal få, mens den som tjener minst får tilsvarende mindre. Den rike tar fra den fattige. Anonymkode: 3bb39...979 Det er derfor jeg lurer. Men om det ikke har noe å si om vi fordeler imellom oss uten å skrive det i meldinga, hvilket tall skal vi da gå ut ifra som skal deles? Er det post 4.8.3 "Reduksjon av gjeld på grunn av verdisettingsrabatt"? Der har vi veldig forskjellige tall. Det skal også sies at ektefellen med høy inntekt også har en annen eiendom utenom (arv), og bilen står på denne (men er innbakt i boliglånet og begge eier). Den med lav inntekt har studielån, den andre ikke. Vi har ulikt beløp oppspart i fond/aksjer. Regner med alle disse tingene er samlet under verdier og verdisettingsrabatt? Jeg har søkt og funnet litt informasjon om dette, men ingen ting om i hvilke tilfeller det lønner seg å fordele skattefradraget på en annen måte enn det som er opplyst av banken. Anonymkode: d7538...594
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå