Gå til innhold

Regjeringen svikter sårbare barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

«Den fortapte generasjonen av Korona-pandemien er ikke de over 65 som befinner seg i risikogruppen, men våre barn og unge, spesielt nå i Larvik kommune».

Slik starter et brev 19 helsesykepleiere i Larvik har sendt til ledelsen i kommunen.

Avsenderne mener situasjonen fremover blir kritisk for mange barn og at kommunen nå svikter dem som trenger hjelpen som mest:

«Vi snakker med barn som opplever vold fra søsken, trusler, mødre som gråter hele dagen, barn som har foreldre som er psykisk syke, foreldre som er avhengig av rusmidler, foreldre i høykonflikt med hverandre, foreldre under stort psykisk press på grunn av permitteringer, og økonomiske problemer, og ikke minst foreldre som utøver vold, krenkelser, omsorgssvikt og overgrep.»

Helsesykepleiere, tidligere kalt helsesøstre, er ansatt i skolenes helsetjenester og på helsestasjoner. De følger opp barn og familier i samarbeid med skoler og barnehager. På fredag fikk samtlige beskjed om å møte opp ulike steder i kommunen for å få opplæring i andre helse- og omsorgstjenester, ifølge brevet.

«Hvorfor skal vi være på sykehjem og pleie gamle når barn, unge og familier skriker etter hjelp fra oss!?», spør sykepleierne i brevet.

Larvik kommune er ikke den eneste som har omplassert helsesykepleiere, ifølge Ann Karin Swang, leder for helsesykepleiernes faggruppe.

For to uker siden sendte hun ut en kartlegging til alle sine medlemmer. Svarene hun fikk tilbake, overrasket:

Kommunene har i stor grad lagt ned helsestasjonene for ungdom og skolehelsetjenestene. Jeg blir så provosert, sier Swang til VG.

Det er en hån at politikerne står hver eneste dag på Dagsrevyen og sier de er så bekymret for alle disse sårbare barna og familiene. Ja? Så gjør noe med det da, oppfordrer hun.

Anonymkode: 96a13...c72

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

"Vi snakker med barn som opplever vold fra søsken" er ikke dette vanlig "søskenkjærlighet" da? :P

Anonymkode: d5634...5b4

AnonymBruker
Skrevet

Selv om de ikke nevner alt i dette innlegget, så er dette gjeldende for mye mer enn bare hjem med rus og vold etc. Mange unge sliter i dag med bl.a. spiseforstyrrelser, angst og depresjon, og de behøver kontinuerlig oppfølging for å kunne bli friske. Sjansene er veldig store for at man blir friske med rett oppfølging. Når dette tilbudet da kuttes over natta, forstår man hva dette vil gjøre med svært mange av disse. Da er det ekstra frustrerende at man gjør det for å redde 80- og 90-åringer i livets sluttfase.

Det er rett og slett ikke verdt det.

Anonymkode: b3764...049

• Liker 4
Skrevet

Akkurat. Med det sier politikere at eldre i livets sluttfase er mye mer verdt enn ungdommer. Og at coronapasienter er mye mer verdt enn alle de andre 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å kalle dette en tapt generasjon etter 1 måned med nedstengning synes jeg er å ta kraftig i. Da må de gå i seg selv og undersøke om de har gjort en god nok jobb før dette. 

Anonymkode: e9bcf...78b

• Liker 7
Gjest Lawyam
Skrevet

Fprteller det egentlig så mye mer enn at de ikke vil jobbe på sykehjem, var nå min tanke? De har hatt god tid å protestere før de fikk beskjed, kunne heller tatt oppropet om de barna de  var så bekymret over før.

AnonymBruker
Skrevet

Vi må finne balansen. Dvs vi må ha tiltak vi kan leve med i lang tid, og tiltak som er forenlig med å oppretteholde samfunnet. Det vi har drevet med til nå har ikke vært balansert, og er heller ikke noe vi kan leve med. Men det justeres jo nå heldigvis

Anonymkode: 27404...9c3

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å kalle dette en tapt generasjon etter 1 måned med nedstengning synes jeg er å ta kraftig i. Da må de gå i seg selv og undersøke om de har gjort en god nok jobb før dette. 

Anonymkode: e9bcf...78b

Enig! 

i tillegg tenker jeg at i dette tilfelle må regjeringen «velge» hvilke barn de skal «svikte». 
Jeg for min del er jo veldig glad for at de ikke har sviktet mine barn. De er jo «normale» barn som jeg er veldig glad for at ikke skal bli presset inn i skoler slik at de blir smittet. 

Anonymkode: c3481...3d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, Lawyam said:

Fprteller det egentlig så mye mer enn at de ikke vil jobbe på sykehjem, var nå min tanke? De har hatt god tid å protestere før de fikk beskjed, kunne heller tatt oppropet om de barna de  var så bekymret over før.

Det er nok dette som er den ekte årsaken tror nå jeg. De blir tatt ut av en komfortabel stilling bak en kontorpult og bløt kontorstol, og må skifte bleier på eldre. Det liker de dårlig.

• Liker 1
Gjest Fallabella
Skrevet

Påstanden om at dette er en dugnad der vi beskyttet de svake i samfunnet er bare tåkeprat. De svake i samfunnet lider nå. 

AnonymBruker
Skrevet

Men hva med sommerferien? Og hverdagen før korona? Hvorfor har de ikke tatt tak i disse sårbare barna tidligere? Skal vi droppe sommerferien også da for å ta vare på de sårbare barna som ikke har det bra nok hjemme med egne barn?

Mine barn har det bedre friske hjemme hos meg, enn om vi skulle blitt syke enten voksne eller barn eller begge deler i familien. 

Anonymkode: a2f14...1da

• Liker 2
Gjest Lawyam
Skrevet

Enig i å ta vare på barn - men å bruke det argumentet hver gang noen vil ha gjennomslag for noe eller ikke vil, samme hva, irriterer meg grønn.

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok dette som er den ekte årsaken tror nå jeg. De blir tatt ut av en komfortabel stilling bak en kontorpult og bløt kontorstol, og må skifte bleier på eldre. Det liker de dårlig.

Jepp. Helsestasjon og skolekontorene er stengt er stengt, så de har ferie med full lønn. Som så mange andre offentlig ansatte. (Ikke alle, før hylekoret begynte). Ikke skal de permitteres og ikke skal de omplasseres. De har hatt det litt for komfortabelt, og nå dytter de ungene foran seg. Skal vedde på de fleste egentlig er i mot gjenåpningen også, som mange andre er av helt andre grunner enn smittespredning og korona 🤫

Anonymkode: 2afdd...737

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det kan være lurt å tenke på hvordan man behandler planeten og dyrene, og hva som forårsaker virus som dette med korona og den med svineinfluensa. Årsaken er hvordan vi behandler dyr og planeten.

Kan en løsning være til å unngå en mulig neste pandemi og begrense eget kjøttforbruk.? det gjelder ikke kun kineserne, men alle globalt sett.

Anonymkode: 97423...953

• Opprett ny...