Gå til innhold

Overvektig, risikogruppe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Står på FHI sine sider: "Personer som røyker og personer som har overvekt eller fedme kan ha en høyere risiko for alvorlig forløp".

Altså en person på 160 cm som veier 92 kilo, bør denne personen gå på jobb (som er på skole)?

Det blir jo helt sprøtt om alle som er overvektig eller røykere skal holde seg hjemme?

Anonymkode: 40890...1f9

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis alle røykere og overvektige skal holde seg hjemme blir det veldig skralt oppmøte😅 

Anonymkode: 02dec...d8c

• Liker 10
Skrevet

Jeg har sett i noen andre tråder her at man har nevnt speiselt fedme. Men ikke tolket det slik fra mynidghetene. Er det snakk om stor overvekt, eller overvekt generelt sett?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man definerer risikogruppen så bredt som det gjøres her på KG kan ingen gå på jobb noensinne

Anonymkode: ab0e5...6c1

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis man definerer risikogruppen så bredt som det gjøres her på KG kan ingen gå på jobb noensinne

Sant, her er man jo risikogruppe bare man er litt overfølsom for hvete.🙄

Anonymkode: 52e23...a63

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke at folk er overrasket over dette. Betydelig overvekt kalles sykelig overvekt av en grunn, selvfølgelig er man mye mer utsatt for enkelte sykdommer med en BMI på 35 (ditt eksempel). 

Anonymkode: 63b60...782

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke at folk er overrasket over dette. Betydelig overvekt kalles sykelig overvekt av en grunn, selvfølgelig er man mye mer utsatt for enkelte sykdommer med en BMI på 35 (ditt eksempel). 

Men hva skal man gjøre med det da? Skal man ikke gå på jobb (på en skole)? 

AnonymBruker
Skrevet

Bare så det er sagt, jeg har ikke noe kjente sykdommer som diabetes, astma, høyt blodtrykk osv i tillegg.

AnonymBruker
Skrevet

Altså, betydelig overvekt er en risikofaktor, of det har blitt publisert mange studier på dette. 

Feks: "Out of 17 patients who died during the study, 15 (88%) were classed as being overweight or more on the BMI scale, while only 18 of the 95 survivors (19%) were classed as overweight or above on the BMI scale". https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32120458/?from_single_result=((COVID)+AND+BMI)

Hadde jeg vært deg så ville jeg forhørt meg med legen din. Du jobber faktisk i et miljø hvor smittefaren er stor, og det er ikke feil at du er ekstra forsiktig nå. 

• Liker 3
Skrevet

Hvis man er overvektig, men ellers frisk og ikke eldre, tror jeg ikke man er i en sånn risiko at man må holde seg hjemme. Risikoen øker jo flere av risikogruppene man er i, totalen teller. I tillegg står det at personer med fedme, røykere osv KAN være i risikogruppen, men det er jo mange variasjoner av dette. Synes også at risikogruppene blir definert veldig vidt her på KG. Svært få kan gå på jobb da! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Harlekin skrev:

Hvis man er overvektig, men ellers frisk og ikke eldre, tror jeg ikke man er i en sånn risiko at man må holde seg hjemme.

Ja, det er godt mulig det. Er bare så usikker. Jeg er vel i grunnen ikke særlig redd for min del, men jeg vet jo ikke om bør være bekymret egentlig.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, det er godt mulig det. Er bare så usikker. Jeg er vel i grunnen ikke særlig redd for min del, men jeg vet jo ikke om bør være bekymret egentlig.

Kanskje du kan høre med legen din hva han/hun tenker? Kan være godt å han en faglig vurdering i ryggen😀

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bli på 28, er jeg da i risikogruppen og bør ikke sende barnet mitt på skolen?

Anonymkode: 13df6...01c

AnonymBruker
Skrevet

Skulle stå bmi og ikke bli...

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har bli på 28, er jeg da i risikogruppen og bør ikke sende barnet mitt på skolen?

Det er ikke så enkelt :)

Anonymkode: 1fb3b...a27

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Harlekin skrev:

Hvis man er overvektig, men ellers frisk og ikke eldre, tror jeg ikke man er i en sånn risiko at man må holde seg hjemme. Risikoen øker jo flere av risikogruppene man er i, totalen teller. I tillegg står det at personer med fedme, røykere osv KAN være i risikogruppen, men det er jo mange variasjoner av dette. Synes også at risikogruppene blir definert veldig vidt her på KG. Svært få kan gå på jobb da! 

Det er nok ikke KG som definerer overvekt som en risikofaktor. Er jo bare å se på tallene over de kritisk syke pasientene og de som dør av Korona. Alle land rapporterer med tall på 80-90% eller mer (tror det var 95% i Frankrike)

Er selv overvektig, og siden jeg vet jeg er sårbar på grunn av dette så vil jeg ikke ta noen sjanser framover. 

Anonymkode: 5990f...2bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så enkelt :)

Anonymkode: 1fb3b...a27

Nei, okei? Hvordan er det da?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er selv overvektig, og siden jeg vet jeg er sårbar på grunn av dette så vil jeg ikke ta noen sjanser framover. 

Ja, men ta sjanser? Man må jo på jobb. 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Harlekin skrev:

Kanskje du kan høre med legen din hva han/hun tenker? Kan være godt å han en faglig vurdering i ryggen😀

Ja, har sendt en mld om det. Men tipper jeg får tilbake svar om at det er greit å gå på jobb.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke frekt ment: Dere som er redd for korona pga overvekt, har dere startet å gå ned i vekt? Smitte kan bli nesten umulig å unngå, og vi kan måtte leve med korona i lang tid. Hvis dere er redde er jo dette noe man kan gjøre noe med

• Liker 10
  • Opprett ny...