SoWhat? Skrevet 13. april 2020 #1 Skrevet 13. april 2020 Jeg blir helt satt ut av alt folk får seg til å skrive om mennesker som jobber her inne. Hets mot sykepleiere, nedrakking av de med "lavstatus"-yrker, diskusjoner på lavt nivå om hva som egentlig er høy status. Utrolig barnslig og flaut å lese skal jeg være ærlig. Det verste er jo at det er flere voksne mennesker som skriver noen av de verste innleggene. Hva slags mennesker er dette egentlig? Skjønner ikke at noen er så utrolig respektløse, og ikke minst skamløse. Mennesker kan virkelig være noen små kryp... 14
herzeleid Skrevet 13. april 2020 #2 Skrevet 13. april 2020 Har du noen eksempler? Jeg kan bare komme på å ha sett en tråd om dette tidligere og den var det du som laget, men mulig det er på helt andre deler av forumet enn de jeg frekventerer? 4
youcancallmejune Skrevet 13. april 2020 #3 Skrevet 13. april 2020 Jeg husker også mange tråder med sykepleierhets, men det er ikke bare å hoste dem opp da de gjerne blir slettet etter hvert. En del her inne mener visst at sykepleieryrket er lavstatus og at studiet er mye lettere å komme gjennom enn en del andre av tilsvarende lengde. Hvem de er? Jeg tipper at det er folk som mener at deres eget yrke ikke får respekten og statusen de mener det fortjener, og derfor langer ut mot noen de mener hører til under dem på rangstigen. Det er sikkert også en del som valgte bort eller ikke hadde evner eller anledning til å studere som irriterer seg over venner og bekjente som er for eksempel sykepleiere. Dumt er det nå uansett. Det har vel aldri vært mer tydelig hvilken viktig og god jobb sykepleiere og annet helsepersonell gjør, så denne respektløse omtalen av yrkesgruppen blir bare teit. Og den sier som vanlig mest om avsenderen. 9
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #4 Skrevet 13. april 2020 Amen🙏 Det er bare trist å lese... Tror egentlig det er mye av de samme personene, men hva slags mål de har med det er jo umulig å forstå! Vi trengs alle sammen! Synes egentlig bare synd på de som bruker tid på å rakke ned på andres utdannelse og yrke... Anonymkode: 60fc1...45e 6
SoWhat? Skrevet 13. april 2020 Forfatter #5 Skrevet 13. april 2020 5 minutter siden, youcancallmejune skrev: Jeg husker også mange tråder med sykepleierhets, men det er ikke bare å hoste dem opp da de gjerne blir slettet etter hvert. En del her inne mener visst at sykepleieryrket er lavstatus og at studiet er mye lettere å komme gjennom enn en del andre av tilsvarende lengde. Hvem de er? Jeg tipper at det er folk som mener at deres eget yrke ikke får respekten og statusen de mener det fortjener, og derfor langer ut mot noen de mener hører til under dem på rangstigen. Det er sikkert også en del som valgte bort eller ikke hadde evner eller anledning til å studere som irriterer seg over venner og bekjente som er for eksempel sykepleiere. Dumt er det nå uansett. Det har vel aldri vært mer tydelig hvilken viktig og god jobb sykepleiere og annet helsepersonell gjør, så denne respektløse omtalen av yrkesgruppen blir bare teit. Og den sier som vanlig mest om avsenderen. Interessant teori. Jeg har også tenkt at det er mennesker de kjenner og misliker av en eller annen grunn, som gjør de helt usaklige og ikke ser det store bildet. Det virker litt sånn. Men voksne folk...Det er det som er så flaut å være vitne til
Brunello Skrevet 13. april 2020 #6 Skrevet 13. april 2020 Er det egentlig då mange tråder der noen hetses? De fleste starter vel med at noen hevder at en yrkesgruppe tjener for lite. Så svarer andre at de ikke synes de gjør det ut fra utdanningsnivå, yrkets belastning m.m. Stort sett konstruktive argumenter men en og annen usaklig kritikk. Er det dette som er hets? Kan i alle fall ikke huske å ha lest hetsetråder som handler om at en yrkesgruppe er teite. 5
Tarmegenbolle Skrevet 13. april 2020 #7 Skrevet 13. april 2020 Har du noen eksempler på dette? At noen yrker har lavere status enn andre er jo bare et faktum. 1
SoWhat? Skrevet 13. april 2020 Forfatter #8 Skrevet 13. april 2020 1 minutt siden, Brunello skrev: Er det egentlig då mange tråder der noen hetses? De fleste starter vel med at noen hevder at en yrkesgruppe tjener for lite. Så svarer andre at de ikke synes de gjør det ut fra utdanningsnivå, yrkets belastning m.m. Stort sett konstruktive argumenter men en og annen usaklig kritikk. Er det dette som er hets? Kan i alle fall ikke huske å ha lest hetsetråder som handler om at en yrkesgruppe er teite. Vel. Hvis du leser at yrket ditt er lavstatus og at du klager ustanselig og ikke fortjener ditt og datt, veldig mange ganger, så ja, da blir det hets. Akkurat som de utallige trådene hvor en mistror uføretrygdede. Gjentagende nedrakking kaller jeg hets. Vet ikke hva du vil kalle det, for særlig konstruktivt er det mange ganger ikke. 3
SoWhat? Skrevet 13. april 2020 Forfatter #9 Skrevet 13. april 2020 Dere som ber om eksempler og ikke skjønner hva jeg snakker om 🙄 er bare å lese i tråder som omhandler yrker. 2
Brunello Skrevet 13. april 2020 #10 Skrevet 13. april 2020 7 minutter siden, SoWhat? skrev: Vel. Hvis du leser at yrket ditt er lavstatus og at du klager ustanselig og ikke fortjener ditt og datt, veldig mange ganger, så ja, da blir det hets. Akkurat som de utallige trådene hvor en mistror uføretrygdede. Gjentagende nedrakking kaller jeg hets. Vet ikke hva du vil kalle det, for særlig konstruktivt er det mange ganger ikke. De fleste som har såkalte lavstatusyrker vet godt at de har det uavhengig av om folk påpeker det eller ikke. Sykepleier, lærer, politi og Nav-ansatt er ikke lavstatusyrker. 1
SoWhat? Skrevet 13. april 2020 Forfatter #11 Skrevet 13. april 2020 6 minutter siden, Brunello skrev: De fleste som har såkalte lavstatusyrker vet godt at de har det uavhengig av om folk påpeker det eller ikke. Sykepleier, lærer, politi og Nav-ansatt er ikke lavstatusyrker. Hva mener du med første setning? At så lenge de vet det, så kan folk bare fortsette å påpeke det gang på gang, og helst på en nedlatende måte?
Tarmegenbolle Skrevet 13. april 2020 #12 Skrevet 13. april 2020 15 minutter siden, SoWhat? skrev: Dere som ber om eksempler og ikke skjønner hva jeg snakker om 🙄 er bare å lese i tråder som omhandler yrker. Nei, det holder ikke. Jeg lurer fortsatt på hva du snakker om. 2
Tarmegenbolle Skrevet 13. april 2020 #13 Skrevet 13. april 2020 (endret) 1 minutt siden, SoWhat? skrev: Hva mener du med første setning? At så lenge de vet det, så kan folk bare fortsette å påpeke det gang på gang, og helst på en nedlatende måte? Selvsagt kan folk fortsette å påpeke at yrker er lavstatus. Hvorfor skulle de ikke kunne det? Hva mener du er en nedlatende måte forresten? Endret 13. april 2020 av Tarmegenbolle
SoWhat? Skrevet 13. april 2020 Forfatter #14 Skrevet 13. april 2020 Akkurat nå, Tarmegenbolle skrev: Nei, det holder ikke. Jeg lurer fortsatt på hva du snakker om. Ok. Da får du gjøre det. Da svarer jeg de som skjønner hva jeg snakker om 🙂 2
Tarmegenbolle Skrevet 13. april 2020 #15 Skrevet 13. april 2020 2 minutter siden, SoWhat? skrev: Ok. Da får du gjøre det. Da svarer jeg de som skjønner hva jeg snakker om 🙂 Det er altså ikke diskusjon du ønsker, men ekkokammer? 1
SoWhat? Skrevet 13. april 2020 Forfatter #16 Skrevet 13. april 2020 Akkurat nå, Tarmegenbolle skrev: Selvsagt kan folk fortsette å påpeke at yrker er lavstatus. Hvorfor skulle de ikke kunne det? Fordi de som jobber i de yrkene syns det er ubehagelig og gjør at de kan miste selvtillit og tilfredsheten ved å ha en jobb i det hele tatt? Og de jobbene er viktige som andre jobber. Jeg syns folk skal få føle at de gjør en viktig jobb, uten at andre skal påpeke at det er lavstatus. Jeg føler jeg forklarer noe til en 13-åring nå men.... 6
Brunello Skrevet 13. april 2020 #17 Skrevet 13. april 2020 1 minutt siden, SoWhat? skrev: Hva mener du med første setning? At så lenge de vet det, så kan folk bare fortsette å påpeke det gang på gang, og helst på en nedlatende måte? Nei, bare at det ikke er særlig kontroversielt å si at renholdsarbeidere ligger på nedre del av skalaen, lege og advokat på øvre del og sykepleier midt på treet. Det folk irriterer seg mest over klagingen til sykepleiere med, er at de som er det har valgt yrket med åpne øyne. Alle vet at sykepleiere har en middels høy utdannelse som gir middels høy lønn. Og at de må jobbe turnus i mange tilfeller. 1
Tarmegenbolle Skrevet 13. april 2020 #18 Skrevet 13. april 2020 6 minutter siden, SoWhat? skrev: Fordi de som jobber i de yrkene syns det er ubehagelig og gjør at de kan miste selvtillit og tilfredsheten ved å ha en jobb i det hele tatt? Og de jobbene er viktige som andre jobber. Jeg syns folk skal få føle at de gjør en viktig jobb, uten at andre skal påpeke at det er lavstatus. Jeg føler jeg forklarer noe til en 13-åring nå men.... Vi kan ikke drive å lyve bare fordi noen kan bli såret av det. 1
herzeleid Skrevet 13. april 2020 #19 Skrevet 13. april 2020 5 minutter siden, Tarmegenbolle skrev: Det er altså ikke diskusjon du ønsker, men ekkokammer? Jeg opplever dette som en del av problemet. Min erfaring er at veldig mange ikke tåler saklig diskusjon rundt det en klager på, og at eksempelvis sykepleiere blir veldig fiendtlige om det stilles spørsmål som kan tolkes som å ikke være på linje med det de selv mener eller ønsker. Da er det kanskje ikke rart at en del av disse opplever seg hetset, uten at det nødvendigvis medfører riktighet i alle tilfeller. Kanskje handler det om at en har komplekser over egen yrkesstatus, kombinert med at en er vant til å bli snakket etter munnen i det daglige. 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #20 Skrevet 13. april 2020 Er lei av å lese om hvordan det er så "lett" å være elektriker, rørlegger, lastebilsjåfør, mekaniker osv. Hvor lite lønn folk syns de fortjener og hvor mye mer f.eks en sykepleier fortjener lønna fordi de har gått på skole og en håndverker "bare" har vgs. De folka vet nok ikke så mye om yrkene de snakker ned. Anonymkode: 1b2a7...d18 13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå